Permalänk

Tryckluft

Skulle vilja ha tips på en "billig och bra" lite kompressor för att ha till att trycka luft i datorn och annan elektronik med.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

Skulle vilja ha tips på en "billig och bra" lite kompressor för att ha till att trycka luft i datorn och annan elektronik med.

Biltema har flera olika, sök på kompressor

Edit: "Kompressor 11-8" verkar vara billigast

Permalänk

Jag köpte en sån nyligen: XPOWER A-2
Inte testat att trycka ut damm från datorn ännu, men från andra produkter. Den har verkligen drag i sig och ganska billigt jämfört med kompressorer. Dessutom slipper du risken med att trycka ut kondens på elektroniken.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dvcorleone:

Jag köpte en sån nyligen: XPOWER A-2
Inte testat att trycka ut damm från datorn ännu, men från andra produkter. Den har verkligen drag i sig och ganska billigt jämfört med kompressorer. Dessutom slipper du risken med att trycka ut kondens på elektroniken.

4.7/5 på nära 2500 ratings på Amazon är ju inte illa pinkat heller. Hur är ljudnivån?

Har en Nuair Boxy själv, den fungerar visserligen bra men är nog inte lika smidig som den där och riktigt högljudd så är lite nyfiken på alternativ.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Skulle nog säga att den låter lite högre än en vanlig dammsugare, men inget jag stör mig på iallafall.
Gissar på att den du har låter mer.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dvcorleone:

Skulle nog säga att den låter lite högre än en vanlig dammsugare, men inget jag stör mig på iallafall.
Gissar på att den du har låter mer.

Hehe ja den är nog i klass med en motorsåg eller liknande när det kommer till ljudnivå.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen hem denna för ca 430 kr inkl. frakt (med kod OPOLAR15). Hyfsat snabb leverans som skickades via PostNord för mig (ca 9 arbetsdagar från order). Funkar för mig, laddas upp via Micro USB.

Du kan läsa mer omdömen här: https://www.amazon.com/OPOLAR-Compressed-Rechargeable-Efficie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Köpte nyligen hem denna för ca 430 kr inkl. frakt (med kod OPOLAR15). Hyfsat snabb leverans som skickades via PostNord för mig (ca 9 arbetsdagar från order). Funkar för mig, laddas upp via Micro USB.

Du kan läsa mer omdömen här: https://www.amazon.com/OPOLAR-Compressed-Rechargeable-Efficie...

köpt en likadan som jag väntar på, verkar bra av det jag sett. betala 440kr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Köpte nyligen hem denna för ca 430 kr inkl. frakt (med kod OPOLAR15). Hyfsat snabb leverans som skickades via PostNord för mig (ca 9 arbetsdagar från order). Funkar för mig, laddas upp via Micro USB.

Du kan läsa mer omdömen här: https://www.amazon.com/OPOLAR-Compressed-Rechargeable-Efficie...

Själv köpte jag också en sådan men var inte riktigt nöjd. Tyckte inte den hade tillräcklig kraft och så låter den otroligt mycket. Lämnade tillbaks den och köpte istället denna Xpower A5 som jag varit mycket nöjd med: https://www.amazon.de/XPOWER-Eletric-Duster-Blower-Compressed...

Den fungerar även som hundtork!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

MediaMarkt har 800ml burkar som jag tycker är prisvärda, 99kr tror jag

*NVM såg att det var kompressor du var ute efter

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Biltema kompressor kör jag , en på 6 liter för datorer och en på 50 liter för övrig användning.
Fungerar mycket bra.
Tycker man det låter mycket så köp en 10m slang o ha kompressorn i ett annat rum.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon201296:

Biltema har flera olika, sök på kompressor

Edit: "Kompressor 11-8" verkar vara billigast

Jag har lärt mig att man ska använda oljefria kompressorer för rengöring av datorer. Lite av oljan kan följa med tryckluften och det är inget man vill ha i sin dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

@giplet: Det är nog kanske onödigt att använda en riktig kompressor till att endast blåsa damm av elektronik men oljan är inte ett problem. Däremot finns kompressorer som blandar olja i luften för att smörja tryckluftsverktyg i en verkstad t.ex.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

@giplet: Det är nog kanske onödigt att använda en riktig kompressor till att endast blåsa damm av elektronik men oljan är inte ett problem. Däremot finns kompressorer som blandar olja i luften för att smörja tryckluftsverktyg i en verkstad t.ex.

Varför är oljan inte ett problem?

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Skulle vilja ha tips på en "billig och bra" lite kompressor för att ha till att trycka luft i datorn och annan elektronik med.

Denna finns. Tystare oljefri kompressor Har köpt den själv, men inte testat än.

Permalänk
Inaktiv

@emopingvin: Jag skrev redan svar på den frågan ifall man läser lite mellan raderna. Det kommer ingen olja med i luften, därför är det inte ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@emopingvin: Jag skrev redan svar på den frågan ifall man läser lite mellan raderna. Det kommer ingen olja med i luften, därför är det inte ett problem.

Fast det där stämmer inte. Vid lackering så måste man ha både vatten och oljeavskiljare för för att inte oljerester (och vatten) ska följa med luften.
Detta är ju om man kör en oljesmord kompressor. Kör men en oljefri så är det ju ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast det där stämmer inte. Vid lackering så måste man ha både vatten och oljeavskiljare för för att inte oljerester (och vatten) ska följa med luften.
Detta är ju om man kör en oljesmord kompressor. Kör men en oljefri så är det ju ännu bättre.

Har en oljefrikompressor till min airbrush som skulle kunna användas för detta med andra ord, och airbrushen med?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

@flancen:
Håller med här.
Vi kör denna typ på jobbet när vi ska blåsa rent finelektronik.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch