Nvidia räknar ned till Geforce-nyheter

Permalänk
Medlem

Har sparat sedan jag köpte 2080Ti så jag är klar. Skillnaden denna gång är att jag skall ha ett med AIO med en gång och INTE ha något med luft först. Märket spelar ingen som helst roll. Man byter bara bios oavsett.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Ok, Jag tog msrp från google-sökningar och multiplicera med 12,5. Räknade fel på 1080. Har editerat nu. Tack

I Sverige hade vi även tur att mellan 2011-2014 var kronan extremt stark i förhållande till dollarn så grafikkorten var ca 25% billigare då bara pga av växelkursen fördelaktiga situation. 2015 fram tills nu har det sett väldigt dystert ut på den fronten men nu verkar det som att kronan sakta stärks och ett 3080 nu kommer nog vara 4-500kr billigare än rtx2080 om man ser till dollarkursen.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@Lessismore: Endast till spel i hög upplösning och/eller med hög bilduppdateringsfrekvens. Ger den mig möjligheten att njuta av fler spel i 144 respektive 240 FPS så är det utan tvekan värt det.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Detta året presenteras:

Money on, money off

Gissa vilken sida kunderna står på

Permalänk
Viking
Skrivet av Lessismore:

Hur tänker ni som kommer att spendera kanske 10000kr på ett RTX 3080?

Hur vet du att det kommer kosta runt 10000?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur vet du att det kommer kosta runt 10000?

Som jag skrev "...kanske 10000kr".
Men visst 8000kr är också uppåt väggarna.

Permalänk
Medlem

Dyraste teknikhösten i mitt mannaminne;
LG65CX
Receiver med HDMI 2.1 portar
Xbox Series X
Playstation 5
RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Hur tänker ni som kommer att spendera kanske 10000kr på ett RTX 3080?
Vad använder ni kortet till? Om det endast är spel, är det värt det?

Ja, endast spel. Varför skulle man annars köpa ett GeForce?

Uppgraderade från ett 980 Ti till 2080 i maj förra året. Har kört flera hundra timmar i spel med inställningar som hade varit ospelbara det gamla kortet, med en timkostnad på totalt några tior inklusive datorn. En hel veckas användning av en fet gamingdator för vad det kostar att gå ut och dricka två öl på krogen är otroligt prisvärt i min värld.

Permalänk
Medlem

Disclaimer: ingen behöver ta någon notis till nedanstående spoiler-text som inte redan känner på sig att han/hon är en gnällröv.

Jag börjar tröttna ganska styggt på det evinnerliga gnället över priset på den senaste högpresterande tekniken vid release.

Det är inte en mänsklig rättighet att alltid kunna köpa det bästa och senaste (och troligtvis mest onödiga) inom något konsumtionsområde.

Jag ser folk åka runt i Teslor för sjusiffriga belopp mer eller mindre varje dag numera. Gå till valfri gymnasieskola nu när de öppnar (virusparty, medtages: rolig hatt och munskydd) och du kommer se nallar för >12k i drivor bland ungar som troligtvis inte tjänat en enda krona i sina liv ännu.

Hela sommaren har det kommit rapporter om att folk börjat köpa fritidshus för astronomiska belopp, eftersom många plötsligt har insett hur begränsade de blir i en lägenhet mitt inne i stan under en pandemi när flygen till medelhavet, NY och Thailand stått stilla. För hur klarar man sig från en äktenskapskris om man inte får bränna >50k på solsemestern?

Men ett grafikkort för 12k är tydligen värt att gnälla över i precis varje tråd om nVidia?

Seriöst, tröttnar ni aldrig?

Ja, nVidia har trissat upp priserna. Men de levererar också kategoriskt de bästa grafikkorten i prestandasegmentet och har gjort det hela 2010-talet. Delar av prisökningen kan ni också tillskriva att vi lever i en pygménation med kroniskt bananrepublikansk valutamanipulation av Stefan^2. AMD kanske kan ta på sig handskarna det här decenniet och börja fightas lite, det vore tacknämligt. Men då har vi snart fler prestandakort i prisklassen >10k. De kommer inte skänka bort kronjuvelerna, lika bra att sluta drömma om någon ärligt talar tror att AMD är filantroper.

Gnället var ganska extremt även när 1080Ti släpptes. Ändå har det kortet haft en grym prestanda/krona sedan det var nytt. Än idag skulle det duga gott för de allra, allra flesta.

Utvecklarna borde ha kunnat prestera betydligt bättre resultat med den hårdvara vi har haft de senaste 5 åren. Men ingen bryr sig om att optimera för PC Master Race. Vill ni ha prestanda per krona i spelen så gör ni bättre i att köpa en Xbox Series X i höst istället, eller både XBSX och en PS5:a för ungefär samma totalkostnad som ett nytt 3090 kan tänkas landa på vid lansering.

Men om ni är lite för fina för konsol finns det som tur är många här på SC som kommer börja slumpa iväg på tok för fina 2080Ti-kort för en sång på marknaden i september. Hugg snabbt, ge ett symboliskt finger åt Mr. Skinnpaj och skratta sedan diaboliskt över er fina uppgradering.

Vi lever trots klagokören i en tid med smått fantastisk hårdvara. So what om vissa av oss får vänta ett par år innan man kan lägga vantarna på det allra bästa? Utvecklarna hänger ju ändå inte med i svängarna. Tänk om samma dynamik gällde för de finaste husen, fräsigaste lägenheterna, bästa bilarna, Farbror Barbros fetaste HiFi-sound, läckraste instrumenten etc. Jag hade lätt kunnat hålla mig i 3-4 år om jag visste att jag därefter skulle känna att en Les Paul '59 ligger ganska lagom i prisnivå.

Alla dagar i veckan.

Jag börjar tröttna ganska styggt på det evinnerliga gnället över priset på den senaste högpresterande tekniken vid release.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Alltid spännande och se, för har följt dom 2 senaste uppvisningarna från Pascal och senaste Turing.

Tyckte Turing presentationen var rätt trist, ytterst lite prestanda info och ett infernaliskt tjöt om gigarays....

Kommer läderjackan vråla terrarays nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Hur tänker ni som kommer att spendera kanske 10000kr på ett RTX 3080?

"Jag har pengar över och vill ha en chans att köra Microsoft Flight Simulator i VR".

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Disclaimer: ingen behöver ta någon notis till nedanstående spoiler-text som inte redan känner på sig att han/hon är en gnällröv.

Jag börjar tröttna ganska styggt på det evinnerliga gnället över priset på den senaste högpresterande tekniken vid release.

Det är inte en mänsklig rättighet att alltid kunna köpa det bästa och senaste (och troligtvis mest onödiga) inom något konsumtionsområde.

Jag ser folk åka runt i Teslor för sjusiffriga belopp mer eller mindre varje dag numera. Gå till valfri gymnasieskola nu när de öppnar (virusparty, medtages: rolig hatt och munskydd) och du kommer se nallar för >12k i drivor bland ungar som troligtvis inte tjänat en enda krona i sina liv ännu.

Hela sommaren har det kommit rapporter om att folk börjat köpa fritidshus för astronomiska belopp, eftersom många plötsligt har insett hur begränsade de blir i en lägenhet mitt inne i stan under en pandemi när flygen till medelhavet, NY och Thailand stått stilla. För hur klarar man sig från en äktenskapskris om man inte får bränna >50k på solsemestern?

Men ett grafikkort för 12k är tydligen värt att gnälla över i precis varje tråd om nVidia?

Seriöst, tröttnar ni aldrig?

Ja, nVidia har trissat upp priserna. Men de levererar också kategoriskt de bästa grafikkorten i prestandasegmentet och har gjort det hela 2010-talet. Delar av prisökningen kan ni också tillskriva att vi lever i en pygménation med kroniskt bananrepublikansk valutamanipulation av Stefan^2. AMD kanske kan ta på sig handskarna det här decenniet och börja fightas lite, det vore tacknämligt. Men då har vi snart fler prestandakort i prisklassen >10k. De kommer inte skänka bort kronjuvelerna, lika bra att sluta drömma om någon ärligt talar tror att AMD är filantroper.

Gnället var ganska extremt även när 1080Ti släpptes. Ändå har det kortet haft en grym prestanda/krona sedan det var nytt. Än idag skulle det duga gott för de allra, allra flesta.

Utvecklarna borde ha kunnat prestera betydligt bättre resultat med den hårdvara vi har haft de senaste 5 åren. Men ingen bryr sig om att optimera för PC Master Race. Vill ni ha prestanda per krona i spelen så gör ni bättre i att köpa en Xbox Series X i höst istället, eller både XBSX och en PS5:a för ungefär samma totalkostnad som ett nytt 3090 kan tänkas landa på vid lansering.

Men om ni är lite för fina för konsol finns det som tur är många här på SC som kommer börja slumpa iväg på tok för fina 2080Ti-kort för en sång på marknaden i september. Hugg snabbt, ge ett symboliskt finger åt Mr. Skinnpaj och skratta sedan diaboliskt över er fina uppgradering.

Vi lever trots klagokören i en tid med smått fantastisk hårdvara. So what om vissa av oss får vänta ett par år innan man kan lägga vantarna på det allra bästa? Utvecklarna hänger ju ändå inte med i svängarna. Tänk om samma dynamik gällde för de finaste husen, fräsigaste lägenheterna, bästa bilarna, Farbror Barbros fetaste HiFi-sound, läckraste instrumenten etc. Jag hade lätt kunnat hålla mig i 3-4 år om jag visste att jag därefter skulle känna att en Les Paul '59 ligger ganska lagom i prisnivå.

Alla dagar i veckan.

Jag börjar tröttna ganska styggt på det evinnerliga gnället över priset på den senaste högpresterande tekniken vid release.

Bra sagt.

Tror dock att det är en högljud minoritet. Medan tysta majoriteten inser att ens ekonomiska prioriteringar antingen säger ja eller nej och så är det inte mycket mer med det. Min vill ha nivå är hög, dock säger ekonomiska prioriteringar nej. Inte mer med det.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

MIN PLÅNBOK ÄR ÖPPEEEEEEN!

Det kan inte vara nyttigt att vara såhär hjärntvättad.

Jag lider med dig bror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Bra sagt.

Tror dock att det är en högljud minoritet. Medan tysta majoriteten inser att ens ekonomiska prioriteringar antingen säger ja eller nej och så är det inte mycket mer med det. Min vill ha nivå är hög, dock säger ekonomiska prioriteringar nej. Inte mer med det.

Absolut, så är det säkert. "Villhöver"-begäret tenderar dessutom att vara episodiskt, de allra flesta ligger inte på maxnivå hela tiden.

Tidsbrist kan också stå i vägen minst lika mycket som prislappen. Gillar inte att köpa teknik om jag vet med mig att jag inte lär få någon ärlig chans att använda den.

Permalänk
Medlem

https://www.tweaktown.com/news/74396/exclusive-aib-custom-amp...

Hade ju varit väldigt positivt om det är sant. Det var surt som fan förra generationen att vänta en månad, för att sen ge upp och köpa FE ändå

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket tråkigt att både AMD och nVidia väntar med att lansera nya grafikkort tills länge efter att MS har släppt Flight Simulator 2020!!! Jag längtar tills att få spela det, men antar att upplevelsen kommer att bli ganska begränsad av mitt GTX 960 som har typ 5 år på nacken... Det kommer att bytas ut under hösten, frågan är ju bara om man ska invänta och se vad AMD och nVidia lanserar med, och/eller invänta grafikkorts-rea på nuvarande generationer på BlackFriday, när både nVidia och AMD lär ha kommit med sina nyheter...

Permalänk
Medlem

Det ska verkligen bli kul med alla nylanseringar i höst! Både AMD och Nvidia på grafikkortsfronten, AMD med Zen 3, konsoler etc.

Mitt bland alla rykten så började jag hoppas och tro på att AMD kunde ge Nvidia en match med Big Navi. Men känns ändå som att Nvidia har några ess i rockärmen. Skulle de annars referera till denna lansering med "the biggest breakthroughs in PC gaming since 1999"?
Känns som att Nvidia kanske har något riktigt stort på gång som ännu inte läckt ut. Eller så är det bara marknadsföring och vi får en dissapointment.

Hur som helst så ser jag fram emot hösten/vintern då jag är sugen på att bygga en ny dator. Hoppas på STORA framsteg både gällande grafikkorten men även Zen 3

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch