Analytiker: "Wechat-blockad slår hårt mot Apple"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Att bli av med WeChat i Kina är som om vi skulle bli av med messenger. ALLA har det.

Det finns ju i AppGallery på Huawei, så Huaweis marknadsandelar lär väl öka radikalt om det här håller i sig.

Snarare som whatsapp + swisch + instagram i en app (+ att stores kan kuponger)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Ingen större skillnad på deras aktie idag, tveksamt att detta skulle vara något som verkligen går igenom i kinesiska appstoren. Det betyder ju i princip 0 forsäljning i Kina vilket skulle vara förödande för Apple.

Permalänk
Medlem

Att sakna Wechat i Kina är mycket värre än att sakna bankid och swish i Sverige.
Det går inte att sälja en telefon i Kina som inte har Wechat, du kan inte ens betala i många affärer utan den.

Permalänk
Medlem

Nej. Skulle aldrig falla mig in att använda dessa appar.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Så det är bara att kapitulera och låta Kinesiska kommunistpartiet få ett större och större grepp om sitt eget och andra länder? Det var precis sån här kortsiktig politik som gav oss andra världskriget. "Vi orkar inte ta fajten nu". Och hur blev det istället? Det enda som biter på dessa vedervärdiga diktatorer är total förintelse (Kejserliga Japan, Nazi-Tyskland) eller tuffa ekonomiska åtgärder (som i och för sig kan leda till krig). Ingen vill ha ett krig i detta "tidiga" skede så då återstår att sätta in hårda ekonomiska åtgärder, men det kommer så klart kännas även i Väst och i övriga världen. Men inget som är värt något fås utan uppoffringar. Att bara stå vid sidan av och oja sig över hur hemsk utvecklingen i Kina är utan att handla, det är ett förhållningssätt som bara kan tillskrivas en fullständig loser (på den internationella arenan). En bra start hade varit om Väst och de länder som vill ansluta säger att man inom 10 år ska ha skiftat all väsentlig ekonomisk verksamhet med Kina som motparet till Indien (med flera länder). Sen är det bara att skrida till verket. Skulle kineserna sedan vilja lägga om sin politik, och det går att stegvis verifiera framsteg inom demokrati och yttrandefrihet, är det möjligt att kurskorrigera.

Inte nog med att vi sätter stopp för kommunistpartiets tillväxt utan vi tar också tag i vårt eget öde och kan samla våra befolkningar kring ett viktigt mål. Det behövs i dessa tider av apati. Alternativet är en framtid där värderingar som är helt främmande för (de flesta av) oss i Väst får ett ökat inflytande i våra liv. Redan idag ser vi hur flygbolag, spelbolag med flera måste anpassa sig till orimliga krav från Kina och det är bara början. Att säga att det blir tufft för människor att avstå kinesiska (eller kinesiskt ägda) appar/tjänster/företag och så vidare när dessa blir föremål för förbud visar bara på vidden av problemet redan idag. Tänk hur det ser ut om 10 år om inget drastiskt görs idag.

För djefla bra skrivet!! Finns för många oupplysta kålhuvuden på detta forum och i resten av världen som inte fattar vad som står på spel här.Kina måste stoppas till vilket pris som helst!.Jag själv skulle lätt betala det dubbla för saker bara för att få produktionen flyttad från Kina.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Det enda som biter på dessa vedervärdiga diktatorer är total förintelse (Kejserliga Japan, Nazi-Tyskland) eller tuffa ekonomiska åtgärder (som i och för sig kan leda till krig).

Tuffa ekonomiska åtgärder var ju bland annat det som gav oss Hitler. Man körde ner tyskarna så mycket i gruset att alla alternativ var bättre än status quo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, för de flesta är det inte trams utan används dagligen - men det är klart. Boomers kan ju SMS:a istället.

Är väl snarare ”Boomers” som använder sig av Messenger istället för sms för kidsen idag har varken Fb eller messenger (för ”det är för gamlingar” har jag hört flertalet från 20 och neråt konstatera)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tEan:

Jag själv skulle lätt betala det dubbla för saker bara för att få produktionen flyttad från Kina.

Men det skulle inte Amerikanska kapitalägare tycka om för då skulle de inte kunna berika sig på samma sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Tuffa ekonomiska åtgärder var ju bland annat det som gav oss Hitler. Man körde ner tyskarna så mycket i gruset att alla alternativ var bättre än status quo.

Jupp, det är en risk, det skrev jag också i mitt inlägg. Därför måste man vara beredd på krig, även om det inte är intentionen. Men självklart inte krig när fienden är som starkast utan så fort man ser hoten. Det fanns ju rätt många uppenbara varningssignaler med Hitler. Jag är säker på att vi skulle få se många även med Kina. I min värld är det som redan hänt med Uigurer och de övergrepp som nu pågår på HongKongs befolkning tillräckliga skäl för för en fullständig handelsblockad. Återigen, det kommer bara bli värre om ingen sätter en gräns. Precis som med mobbaren på skolgården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Jupp, det är en risk, det skrev jag också i mitt inlägg. Därför måste man vara beredd på krig, även om det inte är intentionen. Men självklart inte krig när fienden är som starkast utan så fort man ser hoten. Det fanns ju rätt många uppenbara varningssignaler med Hitler. Jag är säker på att vi skulle få se många även med Kina. I min värld är det som redan hänt med Uigurer och de övergrepp som nu pågår på HongKongs befolkning tillräckliga skäl för för en fullständig handelsblockad. Återigen, det kommer bara bli värre om ingen sätter en gräns. Precis som med mobbaren på skolgården.

Hur mycket av kinas ekonomi är västfinansierad idag? Jag vet att en viss president gnäller på underskottet i deras handel, men det kanske är så med alla länder. Skulle vara intressant att få en bild av vad ett urtåg ur landet skulle se ut. Gissar att alla Kinas stora städer skulle se ut som Detroit på 80/90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

WeiPhone

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Då var vi två

Då är vi fler :]

Visa signatur

HP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sprakx:

Youtube, Facebook och twitter censurerar kraftigt och det hyllas.

Detta är en "alternativ sanning" påhittad av högerpopulister som utnyttjar sociala medier för att uppvigla till hat och förtryck.

Yttrandefrihet gäller inte bara privatpersoner, utan även privatägda bolag. Det är således upp till bolagen vad de vill, och inte vill publicera på sina plattformar. Det är deras rätt tack vare den grundlagsskyddade yttrandefriheten.

Sedan är det inte censur när privata bolag modererar sina plattformar. Censur är när staten stryper din rätt att yttra dig, så som t.ex. CCP gör när de censurerar WeChat, eller när de fängslar Gui Minhaj för att han publicerat böcker som CCP tycker är obekväma.

Men visst, om du vill att Facebook ska bli det nya 8chan så kan du ju drömma om det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Hoppas att Trump förbjuder Facebook, Instagram, Twitter världen skulle må bättre utan dessa.

Finns väl inget värre än personer som är upptaga med att dela hela sitt liv på Instagram vad dom äter för mat, sen någon följare som se upp till denna person och måste köpa exakt lika dån mat för att personen ska liva upp till dagens samhälle.

Tycker inte Trump ska göra det. Det vore en alldeles för stor inskränkning på människors frihet. Trump har redan visat upp tillräckligt vilken wannabe-diktator han är. Däremot har jag som användare bojkottat samtliga dessa, och jag uppmanar andra att göra detsamma. Vi är fria att ta det beslutet själva, så låt oss värna om den friheten samtidigt som vi nyttjar den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Tycker inte Trump ska göra det. Det vore en alldeles för stor inskränkning på människors frihet. Trump har redan visat upp tillräckligt vilken wannabe-diktator han är. Däremot har jag som användare bojkottat samtliga dessa, och jag uppmanar andra att göra detsamma. Vi är fria att ta det beslutet själva, så låt oss värna om den friheten samtidigt som vi nyttjar den.

Så du har inget emot att Facebook spara allt om en och sen säljer det och även påtvinga att ge från sig mobilnummer samt idkort/körkort och du tycker inte det är stor inskränkning på människors frihet?

Visst allt Trump gör kanske inte är det bästa, man just Facebook skulle många må bra av att blir av med, då många som jobbar måste ändå kolla sin Facebook profil hela tiden, och har blivit hjärntvättad av Facebook.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Gillar Apples produkter, men vad skulle hända om vi i Sverige valde att gå vår egen väg, istället för att slicka yankeestövel för en smula från världsmarknadskakans bord? Den amerikanska kapitalistiska oligarkin är direkt farlig. Kinesiska appar är bättre eftersom de tillåter oppositionella yttringar i Sverige när de annars riskerar stängas ner av regimen och dess amerikanska allierade.

Är du seriös? Kina censurerar allt som går emot deras "regering".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

@superegg: Varför tror du jag bojkottat Facebook sedan sisådär ~5 år tillbaka?

Har även försökt informera nära och kära om riskerna, och det verkar ha fungerat ganska bra. Istället för att de hänger på FB så kommunicerar vi först och främst IRL, och i övrigt med gammal hederlig e-post, gärna med pgp-kryptering.

Jag förstår att det är en stor utmaning att få ut samma budskap till medelsvensson, och jag motsätter mig inte nödvändigtvis viss reglering som t.ex. det EU sysslar med, men att åberopa en wannabe-diktator till att rakt av förbjuda dessa tjänster är något jag tar allra största avstånd ifrån.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra om Apple blir tvungna att genomföra den här borttagningen av WeChat och det är riktigt bra att åtminstone en president/ regeringschef i väst vågar öppna truten angående Kina och deras inflytande i allt möjligt.. WeChat är ingen liten fredlig "Messenger"-app, det är en legobit i det sociala kreditsystemet i Kina. Bara lite smått ironiskt att det är Trump som står för ordet.. Med tanke på vad USA sysslar med på fritiden.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Och för att spä på det hela så har Ryssland precis meddelat att App Store är för dominant och måste ändras om de vill fortsätta verka i Ryssland. Ett beslut av deras konkurrensmyndighet, och som kan överklagas:

https://www.reuters.com/article/us-russia-apple-law/russian-w...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Väldigt bra om Apple blir tvungna att genomföra den här borttagningen av WeChat och det är riktigt bra att åtminstone en president/ regeringschef i väst vågar öppna truten angående Kina och deras inflytande i allt möjligt.. WeChat är ingen liten fredlig "Messenger"-app, det är en legobit i det sociala kreditsystemet i Kina. Bara lite smått ironiskt att det är Trump som står för ordet.. Med tanke på vad USA sysslar med på fritiden.

För att inte snacka om USAs inflytande som är mycket större och de använder det på ett oärligt sätt för att döda konkurrensen. Legobit i det sociala kreditsystemet.. Du låter nästan som Trump själv. Fast du glömde kommunistiska..
Det bästa hade varit om Kina förbjudit tillverkning till Amerikanska företag och försäljning av Appleprodukter i Kina . Fast de vill såklart inte trappa upp kriget som Trump startade.. Och de inser i motsats till Trump att de inte kommer gynna dem i längden.

Håller du också med Trumps uttalande om att Eu "blåser" USA med de befintliga handelsavtalen? Kanske ett litet handelskrig mot Eu stärker USAs ekonomi? Säkert är det på grund av handelsavtalen de inte exporterar lika många bilar som de importerar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så du har inget emot att Facebook spara allt om en och sen säljer det och även påtvinga att ge från sig mobilnummer samt idkort/körkort och du tycker inte det är stor inskränkning på människors frihet?

Visst allt Trump gör kanske inte är det bästa, man just Facebook skulle många må bra av att blir av med, då många som jobbar måste ändå kolla sin Facebook profil hela tiden, och har blivit hjärntvättad av Facebook.

Ett tips är också att installera "facebook container" då facebook spionerar på vilka sidor (flikar) du besöker.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Och vi i väst har alltid tyckt de var dumma som blockerade amerikanska tjänster. Nu gör USA likadant. Bara för att Kina gör något betyder det inte att det blir mer okej för USA att göra det. Tvärt om borde de skylta med sin "fria marknad" som de är så stolta över, där de tillåter även kinesiska företag att medverka. Nu får ju Kina bara vatten på sin kvarn.

De har redan fängslat hög uppsatta Huawei folk, USA alltså. De står för fri marknad så länge de kan kränga sina varor på en och sno ens råvaror...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

En bra start hade varit om Väst och de länder som vill ansluta säger att man inom 10 år ska ha skiftat all väsentlig ekonomisk verksamhet med Kina som motparet till Indien (med flera länder).

Är Indien bättre tror du? De har full kommunikationstopp i Kashmir sedan månader tillbaka. Muslimska minoriteten lynchas kontinuerlig på gatorna. På vilket sätt skiljer sig Indiernas behandling av Kashmir och Kinesernas behandling av Tibet tex?

Låt Kina utvecklas i sin takt. Deras inrikesaffärer är deras problem...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Är Indien bättre tror du? De har full kommunikationstopp i Kashmir sedan månader tillbaka. Muslimska minoriteten lynchas kontinuerlig på gatorna. På vilket sätt skiljer sig Indiernas behandling av Kashmir och Kinesernas behandling av Tibet tex?

Låt Kina utvecklas i sin takt. Deras inrikesaffärer är deras problem...

Ja Indien är bättre. Inte perfekt men mycket bättre, bland annat för att de har fria val med fredliga maktövergångar. Men jag förstår att det inte är så viktigt för dig. Om den indiska befolkningen tycker att behandlingen av Kashmir är fel kan de rösta på det andra blocket. Vad kan kineserna göra om de har synpunkter på sin diktator?

Och nej, deras inrikesaffärer är inte bara enbart deras problem, det är ju det som är min poäng.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@madcat1980: @Yasko: Kan vi hålla diskussionen på rätt spår?

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte ser västvärlden som speciellt mycket bättre?

Visst vi har en större frihet, men kolla vilket skick vi är på väg in i?! Folk klarar knappt grundskolan och våra politiker verkar ju verkligen vara idioter för det mesta.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro på längre. Är så politiskt utmattad.

Utspelet från Trump känns nästan som det blivande likets sista andetag.

Som sagt. Detta är inte min åsikt utan väldigt mycket en känsla som jag vill vädra bara för att det känns bättre.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Är det bara jag som inte ser västvärlden som speciellt mycket bättre?

Visst vi har en större frihet, men kolla vilket skick vi är på väg in i?! Folk klarar knappt grundskolan och våra politiker verkar ju verkligen vara idioter för det mesta.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro på längre. Är så politiskt utmattad.

Utspelet från Trump känns nästan som det blivande likets sista andetag.

Som sagt. Detta är inte min åsikt utan väldigt mycket en känsla som jag vill vädra bara för att det känns bättre.

Håller med dig helt! Denna anti-vetenskaps-rörelse och Facebook med sina informationsbubblor som förstärker och isolerar åsikter...

Du är inte ensam att tycka så.

Permalänk

Ett nationalistiskt drag som antagligen bara skadar nationen själv. Om man utgår från en spioneri-vinkling: "Det är inte okej om utländska företag spionerar på oss, men det är okej om företag i vårt land spionerar på oss."

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

censur..

Skrivet av anon78208:

Detta är en "alternativ sanning" påhittad av högerpopulister som utnyttjar sociala medier för att uppvigla till hat och förtryck.

Yttrandefrihet gäller inte bara privatpersoner, utan även privatägda bolag. Det är således upp till bolagen vad de vill, och inte vill publicera på sina plattformar. Det är deras rätt tack vare den grundlagsskyddade yttrandefriheten.

Sedan är det inte censur när privata bolag modererar sina plattformar. Censur är när staten stryper din rätt att yttra dig, så som t.ex. CCP gör när de censurerar WeChat, eller när de fängslar Gui Minhaj för att han publicerat böcker som CCP tycker är obekväma.

Wikepedia text om censur stämmer inte riktigt med det du skriver.
Censur om jag slår upp det på wikepedia, så skriver den att det oftast är "statlig censur".... mao det kan vara censur även om det INTE är staten som gör det.

Jag tror att någon form av censur är nödvändig, men att den har alldeles för lite rättssäkerhet nu.
Om tex youtube stänger av dig eller facebook så kan du ofta bli utlåst från flera andra "sidor" (om du loggar in på dem med fb / google)
Det finns inget säkert sätt att överklaga eller att få någon hjälp om det sker.

Då bolag blir anklagade för censur så svara de att de är "privata bolag".
Då bolag blir anklagade för att ha "osanning/lögner" etc då säger de sig vara en "common carrier".
Jag tycker det är konstigt att bolag får lov att "svara att då både är och INTE är ett "privat bolag".

Delar borttagna pga sidospår /Mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Ett tips är också att installera "facebook container" då facebook spionerar på vilka sidor (flikar) du besöker.

Känner redan till det, hittar inget med facebook container till chrome lust att länka?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666