Nvidia räknar ned till Geforce-nyheter

Nvidia räknar ned till Geforce-nyheter

Bolagets konsumentdivison tar till Twitter och räknar ned till den 31 augusti.

Läs hela artikeln här

Nice!

21 dagar och 21 år till nyheter om 3000 serien, I knew it.

hyyype

Alltid spännande och se, för har följt dom 2 senaste uppvisningarna från Pascal och senaste Turing.

ZZZzzzZZZZZzzzzz

Skrivet av fumped:

21 dagar och 21 år till nyheter om 3000 serien, I knew it.

Vid det laget känns det nästan rimligt att förvänta sig 3TB grafikminne, vad man nu ska med det till (meta-antijinx).

Ge mig bara ett 3090/3080ti med HDMI 2.1 så är jag glad oavsett kraft.

Så ryktena var alltså 21 år fel, men de fick i alla fall månaden rätt...

Ska bli kul att se prestandasiffrorna på dessa kort!

Senast redigerat 2020-08-10 17:34

Spännande med nya kort nu vill man ju se röda lagets kort också. Blir en bra höst/vinter

Äntligen får man se Läderlappen igen, saknat dessa eventen.

Äh, kommer bara vara en ny Tegra.

Skrivet av Wolfkin:

Äh, kommer bara vara en ny Tegra.

Haha det skulle ju vara lite antiklimax

Skrivet av unzane:

Ge mig bara ett 3090/3080ti med HDMI 2.1 så är jag glad oavsett kraft.

Ja för ingen lär ha råd att köpa dem så att få dem är nog det ändå sättet.

MIN PLÅNBOK ÄR ÖPPEEEEEEN!

Det kan inte vara nyttigt att vara såhär hjärntvättad.

Ge mig kraften gråskull!

Skrivet av Triton242:

Ja för ingen lär ha råd att köpa dem så att få dem är nog det ändå sättet.

I princip alla i sverige som har ett fast jobb kan spara ihop till ett dyrt grafikkort. Handlar bara om prioriteringar. Själv har jag sparat 2k i månaden i 14 månader, så lagom till lansering har jag råd till en riktigt vass burk.

Åkte ingenstans i sommar utan njöt av västkusten (brukar göra det, så inte pga covid). Sparar massvis med pengar på det. Lägger man däremot 20k på en nice resa så är grafikkortet inte lika nära.

va! dom är ju helt säämst.

Var kan jag beställa?

Ingen annan som kommenterat hur liten skillnad det är på titan & 3090(3080ti) cuda-kärnor & sen så mycket lägre minneshastighet på titan kortet, känns lite konstigt nu när man e i tankarna på ett inköp av nåt av toppkorten (om det nu blir ett nvidia kort)

Skrivet av Ase:

Ingen annan som kommenterat hur liten skillnad det är på titan & 3090(3080ti) cuda-kärnor & sen så mycket lägre minneshastighet på titan kortet, känns lite konstigt nu när man e i tankarna på ett inköp av nåt av toppkorten (om det nu blir ett nvidia kort)

Men så har det väl alltid varit? Största fördelen med Titan-kort brukar vara mängden vram.

Hur kommer AMD göra med sin kommunikation? Lider man om man inte säger ett ord innan Nvidias lansering?

Skrivet av Ase:

Klassiskt sett är ju Titan-korten "ett beräkningskort som det även går att spela på".

Eftersom det plötsligt blir lättare att förklara det för skattemyndigheterna så går det lättare att ta det på företagskontot, vilket förklarar prislappen.

Shut up and take my money! Again...

Skrivet av Sveklockarn:

MIN PLÅNBOK ÄR ÖPPEEEEEEN!

Det kan inte vara nyttigt att vara såhär hjärntvättad.

Jag har min plånbok lås så inte ficktjuvar sno mina pengar.

Spännande

Skrivet av Sveklockarn:

Klassiskt sett är ju Titan-korten "ett beräkningskort som det även går att spela på".

Eftersom det plötsligt blir lättare att förklara det för skattemyndigheterna så går det lättare att ta det på företagskontot, vilket förklarar prislappen.

Jupp! Ett sådant får det bli. Nu är bara frågan om man ska behålla sin 9900K eller passa på att uppgradera till nån AMD när man ändå är igång.

Skrivet av superegg:

Jag har min plånbok lås så inte ficktjuvar sno mina pengar.

Mitt galleri finns det inga galler i
Där é Jen-Hsun helt fri

Nvidia gör som jag vill
drar ifrån och lägger till

I min grafik!

Man kan inte anklaga nVidia/AMD att dem inte tillverkar snabbare grafik-chip. Det går helt enkelt inte att göra mycket mer på den fronten. Sötebrödsdagarna då vi såg 100+% högre för varje generation är förbi.

Däremot kan man ifrågasätta priset. På 10år har priset fördubblats. Jag vet inte hur det är med er, men min lön har inte fördubblats de senaste 10åren. Dessutom borde det väl snarare vara tvärtom, priset borde ju gå ner med åren, framförallt när det inte tillkommer något nytt, endast 20-30% högre beräkningskraft per generation.

Om nVidia eller AMD inte har något nytt att komma med finns det ju ingen poäng att släppa något "nytt". Dem får gå tillbaka till ritbordet och jobba vidare helt enkelt.

GTX 580 2010 $499 ~ 6000kr
GTX 680 2012 $500 ~ 6000kr
GTX 780 2013 $649/$499 ~ 8000kr/6000kr
GTX 980 2014 $549 ~ 7000kr
GTX 1080 2016 $599 ~ 7500kr
RTX 2080 2018 $699 ~ 8500kr
RTX 3080 2020 $799 ~ 10000kr

Om dem däremot kommer med något innovativt, som tex integrera en CPU-kärna som kan exekvera x86-instruktioner så är det en annan femma. DÅ kan det vara värt att uppgradera och kanske t om betala en extra slant. Här är det väl egentligen bara AMD som kan åstadkomma det, tack vare sitt licens-innehav.

Dock vill jag ge nVidia beröm att våga sig på raytracing. Dem har skyndat på utvecklingen där och om ett par generationer är det standard, utan att ge avkall på prestandan.

Hur tänker ni som kommer att spendera kanske 10000kr på ett RTX 3080?
Vad använder ni kortet till? Om det endast är spel, är det värt det?

Senast redigerat 2020-08-10 21:12
Skrivet av Lessismore:

Man kan inte anklaga nVidia/AMD att dem inte tillverkar snabbare grafik-chip. Det går helt enkelt inte att göra mycket mer på den fronten. Sötebrödsdagarna då vi såg 100+% högre för varje generation är förbi.

Däremot kan man ifrågasätta priset. På 10år har priset fördubblats. Jag vet inte hur det är med er, men min lön har inte fördubblats de senaste 10åren. Dessutom borde det väl snarare vara tvärtom, priset borde ju gå ner med åren, framförallt när det inte tillkommer något nytt, endast 20-30% högre beräkningskraft per generation.

Om nVidia eller AMD inte har något nytt att komma med finns det ju ingen poäng att släppa något "nytt". Dem får gå tillbaka till ritbordet och jobba vidare helt enkelt.

GTX 580 2010 $499 ~ 6000kr
GTX 680 2012 $500 ~ 6000kr
GTX 780 2013 $649/$499 ~ 8000kr/6000kr
GTX 980 2014 $549 ~ 7000kr
GTX 1080 2016 $599 ~ 6000kr
RTX 2080 2018 $699 ~ 8500kr
RTX 3080 2020 $799 ~ 10000kr

Om dem däremot kommer med något innovativt, som tex integrera en CPU-kärna som kan exekvera x86-instruktioner så är det en annan femma. DÅ kan det vara värt att uppgradera och kanske t om betala en extra slant. Här är det väl egentligen bara AMD som kan åstadkomma det, tack vare sitt licens-innehav.

Dock vill jag ge nVidia beröm att våga sig på raytracing. Dem har skyndat på utvecklingen där och om ett par generationer är det standard, utan att ge avkall på prestandan.

Hur tänker ni som kommer att spendera kanske 10000kr på ett RTX 3080?
Vad använder ni kortet till? Om det endast är spel, är det värt det?

Jag köpte GTX 1080 vid lansering och det kostade snarare 7500kr i svenska butiker.
Som svar på din fråga så ska jag köpa ett 3080 ti/3090 för att kunna driva min 3440x1440p-skärm i 60-100hz utan problem och det kan jag väldigt sällan göra idag med mitt gtx1080 ti utan att tumma en hel del på inställningarna. Dessutom är det alltid trevligt med rejäl kraft när jag ska redigera film.

Senast redigerat 2020-08-10 21:12
Skrivet av Markusas:

Jag köpte GTX 1080 vid lansering och det kostade snarare 7500kr i svenska butiker.

Ok, Jag tog msrp från google-sökningar och multiplicera med 12,5. Räknade fel på 1080. Har editerat nu. Tack