Analytiker: "Wechat-blockad slår hårt mot Apple"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mkl:

Även en trasig klocka visar rätt ibland

Vet inte om jag håller med dig, min digitaliserade är helt svart hela tiden.

Skrivet av anon134512:

Att bli av med WeChat i Kina är som om vi skulle bli av med messenger. ALLA har det.

Det finns ju i AppGallery på Huawei, så Huaweis marknadsandelar lär väl öka radikalt om det här håller i sig.

Messenger,? de bytte väl namn till Skype för några år sedan. Messsenger är trams som inte är några problem att vara utan men WeChatt används för betalning och "identifiering" plocka bort bank id, Swish och alla betallösningar och betalkort så blir det mer jämförbart för hur det påverkar en Kinses

Skrivet av pv2b:

Riktiga iPhones tillverkas ju dock också i Kina. Kinesiska fabriker tillverkar i den kvalité beställaren beställer.

Apple har ju bara en liten del av sin verksamhet utanför Kina så de borde väl snart betraktas som ett kinesiskt företag.
Jag tänkte först att det var Kina som trappade upp handelskriget genom att slänga ut Apple men det är tydligen Trump som ska försöka subventionera vissa Amerikanska företag med än andra, undrar vad Google erbjöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du visste inte att Kina bland annat blockerar Google och en massa annat? Man skulle nog kunna säga att Kina är världsledande på att blockera appar och hemsidor. Förstår inte varför vissa försöker framställa Kina som en sund demokrati i kommentarsektionen på varje nyhet gällande det pågående handelskriget. Det är som om landets historia är helt främmande för somliga...

Och vi i väst har alltid tyckt de var dumma som blockerade amerikanska tjänster. Nu gör USA likadant. Bara för att Kina gör något betyder det inte att det blir mer okej för USA att göra det. Tvärt om borde de skylta med sin "fria marknad" som de är så stolta över, där de tillåter även kinesiska företag att medverka. Nu får ju Kina bara vatten på sin kvarn.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

WeChat är en must-have i Kina. iPhone försäljning kommer gå ner till 0 om det skulle bli så att Apple är tvungna att plocka bort WeChat globalt.

Det är inte ett måste för att kunna leva. Det går bra att använda sitt Kinesiska Id istället.
Men i praktiken har nästan alla kineser wechat som socialt media och mycket mer, detta tack vare att många tele operatörer nästan skänkt bort smart phones till de som inte har mycket pengar.
Besökte Kina förra året, och jag blev förvånad hur få affärer som tog Master Card.
Det är WeChat pay som gäller eller kontanter (det finns en lag som säger att alla affärer måste ta kontanter).
Som turist kan man nog ta sig fram hyfsat bra med sitt pass och lite mandarin.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Lägg till Facebook, Twitter, Instagram och appen är också viktiga för företagen som håller kontakt med kunderna Wechat har delvis ersatt email för företagen i Kina.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Du visste inte att Kina bland annat blockerar Google och en massa annat? Man skulle nog kunna säga att Kina är världsledande på att blockera appar och hemsidor. Förstår inte varför vissa försöker framställa Kina som en sund demokrati i kommentarsektionen på varje nyhet gällande det pågående handelskriget. Det är som om landets historia är helt främmande för somliga...

Ja det vet jag redan, vet inte vad som får dig att tro att jag inte vet detta? Skriver att jag inte gillar den trenden, och att nu USA börjar på samma spår är inte lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte om jag håller med dig, min digitaliserade är helt svart hela tiden.

Tänk att jag visste att någon skulle dra det skämtet eller peka på att en klocka inte behöver stå still men ändå vara trasig. Jag får förvänta tech-humor här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Och vi i väst har alltid tyckt de var dumma som blockerade amerikanska tjänster. Nu gör USA likadant. Bara för att Kina gör något betyder det inte att det blir mer okej för USA att göra det. Tvärt om borde de skylta med sin "fria marknad" som de är så stolta över, där de tillåter även kinesiska företag att medverka. Nu får ju Kina bara vatten på sin kvarn.

Japanska, Tyska och Franska för att nämna några andra nationer som har fått hemsidor blockerade. Medan Kina mörklägger verkligheten för sina invånare finns det ju mer som talar för att det USA gör är "just business".

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Det är inte ett måste för att kunna leva. Det går bra att använda sitt Kinesiska Id istället.
Men i praktiken har nästan alla kineser wechat som socialt media och mycket mer, detta tack vare att många tele operatörer nästan skänkt bort smart phones till de som inte har mycket pengar.
Besökte Kina förra året, och jag blev förvånad hur få affärer som tog Master Card.
Det är WeChat pay som gäller eller kontanter (det finns en lag som säger att alla affärer måste ta kontanter).
Som turist kan man nog ta sig fram hyfsat bra med sitt pass och lite mandarin.

Absolut, men ingen kommer köpa en premiumtelefon utan wechat. Kina kunde i princip hoppa från kontanter direkt till smart payments och helt skippa kontokort. När jag var i Kina kände jag mig rätt så begränsad utan WeChat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Grattis till att inte ha Facebook? Eller vadå?

Ja jag är en till som inte har messenger, eller så kallade sociala medier

Jag har lyckats övertala lite kompisar att köra Signal istället och det funkar utmärkt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Messenger,? de bytte väl namn till Skype för några år sedan. Messsenger är trams som inte är några problem att vara utan men WeChatt används för betalning och "identifiering" plocka bort bank id, Swish och alla betallösningar och betalkort så blir det mer jämförbart för hur det påverkar en Kinses

Nej, för de flesta är det inte trams utan används dagligen - men det är klart. Boomers kan ju SMS:a istället.

Givetvis Facebook Messenger. Som går under enbart "Messenger" i både Apple och Googles appbutiker. Windows Live Messenger (MSN) togs ur bruk 2012 och ersattes av Skype som du säger. Vad har det med saken att göra? Man får anstränga sig om man ska lyckas blanda ihop nuvarande Messenger och 8 år gamla Windows messenger.

Men ja, givetvis drabbas en kines hårdare som använder WeChat och alla dess funktioner än någon som bara använder messenger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Japanska, Tyska och Franska för att nämna några andra nationer som har fått hemsidor blockerade. Medan Kina mörklägger verkligheten för sina invånare finns det ju mer som talar för att det USA gör är "just business".

Oavsett motivering tycker jag det är dåligt att blockera vissa företag. Jag skiter i hur mycket Kina blockerar, det rättfärdigar inte att USA börjar göra det. Det är en dålig utveckling.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Men hur hjälper detta? Det kommer snarare ha motsatt effekt då kinesiska tillverkare kommer fylla tomrummet. Att västerländska företag drar sig ur kina spelar rätt i händerna på den kinesiska regeringen, då de själva inte behöver sparka ut företagen och således uppröra den egna befolkningen.

Så det är bara att kapitulera och låta Kinesiska kommunistpartiet få ett större och större grepp om sitt eget och andra länder? Det var precis sån här kortsiktig politik som gav oss andra världskriget. "Vi orkar inte ta fajten nu". Och hur blev det istället? Det enda som biter på dessa vedervärdiga diktatorer är total förintelse (Kejserliga Japan, Nazi-Tyskland) eller tuffa ekonomiska åtgärder (som i och för sig kan leda till krig). Ingen vill ha ett krig i detta "tidiga" skede så då återstår att sätta in hårda ekonomiska åtgärder, men det kommer så klart kännas även i Väst och i övriga världen. Men inget som är värt något fås utan uppoffringar. Att bara stå vid sidan av och oja sig över hur hemsk utvecklingen i Kina är utan att handla, det är ett förhållningssätt som bara kan tillskrivas en fullständig loser (på den internationella arenan). En bra start hade varit om Väst och de länder som vill ansluta säger att man inom 10 år ska ha skiftat all väsentlig ekonomisk verksamhet med Kina som motparet till Indien (med flera länder). Sen är det bara att skrida till verket. Skulle kineserna sedan vilja lägga om sin politik, och det går att stegvis verifiera framsteg inom demokrati och yttrandefrihet, är det möjligt att kurskorrigera.

Inte nog med att vi sätter stopp för kommunistpartiets tillväxt utan vi tar också tag i vårt eget öde och kan samla våra befolkningar kring ett viktigt mål. Det behövs i dessa tider av apati. Alternativet är en framtid där värderingar som är helt främmande för (de flesta av) oss i Väst får ett ökat inflytande i våra liv. Redan idag ser vi hur flygbolag, spelbolag med flera måste anpassa sig till orimliga krav från Kina och det är bara början. Att säga att det blir tufft för människor att avstå kinesiska (eller kinesiskt ägda) appar/tjänster/företag och så vidare när dessa blir föremål för förbud visar bara på vidden av problemet redan idag. Tänk hur det ser ut om 10 år om inget drastiskt görs idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Du visste inte att Kina bland annat blockerar Google och en massa annat? Man skulle nog kunna säga att Kina är världsledande på att blockera appar och hemsidor. Förstår inte varför vissa försöker framställa Kina som en sund demokrati i kommentarsektionen på varje nyhet gällande det pågående handelskriget. Det är som om landets historia är helt främmande för somliga...

Sedan behöver du nog sluta anta saker om människor och sluta lägga ganska många ord i mun utan att veta något om vad jag kan historiskt om Kina eller liknande, eller vad jag tycker om Kina, i mitt inlägg skriver jag ingenting om att Kina är en sund demokrati, eller, att jag inte vet något om att de blockerar sidor med mera:

”Oj, Trump-den-smarte är i farten igen.

Att börja blockera applikationer med mera är ingen trend jag hoppas håller i sig.”

Man måste kunna få tycka saker om USA utan att man för den delen automatiskt blir för Kinas sätt att styra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon134512:

Nej, för de flesta är det inte trams utan används dagligen - men det är klart. Boomers kan ju SMS:a istället.

Givetvis Facebook Messenger. Som går under enbart "Messenger" i både Apple och Googles appbutiker. Windows Live Messenger (MSN) togs ur bruk 2012 och ersattes av Skype som du säger. Vad har det med saken att göra? Man får anstränga sig om man ska lyckas blanda ihop nuvarande Messenger och 8 år gamla Windows messenger.

Men ja, givetvis drabbas en kines hårdare som använder WeChat och alla dess funktioner än någon som bara använder messenger.

Ja de används men är mest för nöje snarare än ett närmast måste för att klara vardagen. Utan Wechat finns det ingen större anledning att ha en smarttelefon för många Kinesewr för det är verkligen "must have" på ett annat sätt än nått i väst är för de har en app till nästan allt, utan den är det en dumtelefon med kamera som återstår för de flesta, mer som att plocka bort operativsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Sedan behöver du nog sluta anta saker om människor och sluta lägga ganska många ord i mun utan att veta något om vad jag kan historiskt om Kina eller liknande, eller vad jag tycker om Kina, i mitt inlägg skriver jag ingenting om att Kina är en sund demokrati, eller, att jag inte vet något om att de blockerar sidor med mera:

”Oj, Trump-den-smarte är i farten igen.

Att börja blockera applikationer med mera är ingen trend jag hoppas håller i sig.”

Man måste kunna få tycka saker om USA utan att man för den delen automatiskt blir för Kinas sätt att styra.

Menade inte dig specifikt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Menade inte dig specifikt.

Okej, my bad. Blev lite förvirrande när du citerade och svarade mig med detta.

Permalänk
Medlem

WeChat är bara skrämmande. En spiontjänst som poserar som chattjänst, och nu blivit så vital med så många funktioner. Orwells vision är inte i närheten så långt gången som detta lömska system.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

WeChat är bara skrämmande. En spiontjänst som poserar som chattjänst, och nu blivit så vital med så många funktioner. Orwells vision är inte i närheten så långt gången som detta lömska system.

Ja det hade ju varit enklare att köpa uppgifterna av Google och Facebook i stället för att lägga resurser på att göra en egen app för att samla in dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

WeChat är bara skrämmande. En spiontjänst som poserar som chattjänst, och nu blivit så vital med så många funktioner. Orwells vision är inte i närheten så långt gången som detta lömska system.

Den är dessutom censurerad. Testa att skriva t.ex. "Liu Xiaobo". På avsändarens enhet ser det ut som att meddelandet är skickat, men på mottagarens enhet kommer aldrig meddelandet fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det hade ju varit enklare att köpa uppgifterna av Google och Facebook i stället för att lägga resurser på att göra en egen app för att samla in dem.

Vad har Facebook/Google med WeChat att göra?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

Vad har Facebook/Google med WeChat att göra?

Folk klagar för lite på de Amerikanska företag som spionerar och säljer uppgifterna. Troligen sitter de dessutom på mer uppgifter...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Folk klagar för lite på de Amerikanska företag som spionerar och säljer uppgifterna. Troligen sitter de dessutom på mer uppgifter...

Ja jag undviker båda som pesten, och ingendera är ett krav på att kunna leva ett praktiskt liv här. Men det är fortfarande inte relevant och gör inte WeChat bättre eller sämre.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det kag oroas absolut mest över är att världens största makthavare helt öppet censurerat delar av internet och folk tycker det är en bra sak?!

Internet som det en gång var är nog snart dött och kvar kommer bara vara osedda instagrambilder och klickknarkande "nyhets"sidor. Ska bli spännande och se vad som kommer ta över och hur makthavarna kommer försöka kontrollera den nya tekniken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Det kag oroas absolut mest över är att världens största makthavare helt öppet censurerat delar av internet och folk tycker det är en bra sak?!

Internet som det en gång var är nog snart dött och kvar kommer bara vara osedda instagrambilder och klickknarkande "nyhets"sidor. Ska bli spännande och se vad som kommer ta över och hur makthavarna kommer försöka kontrollera den nya tekniken..

Jag håller med det du säger men jag vill tillägga att "världens största makthavare" även omfattar exempelvis Mark Zuckerberg, Jeff Bezos (Alexa, WaPo), Larry Page och Sergey Brin. De har stor inflytande på vad vi blir exponerade till och vad vi inte får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Jag håller med det du säger men jag vill tillägga att "världens största makthavare" även omfattar exempelvis Mark Zuckerberg, Jeff Bezos (Alexa, WaPo), Larry Page och Sergey Brin. De har stor inflytande på vad vi blir exponerade till och vad vi inte får se.

Dom ingår självklart i det jag skrev och är nog snäppet värre då dom gör det mer i smyg och med en agenda som dom själva nog inte är helt införstådda i. Skrämmande tider är det iallafall och kommande år blir spännande och se hur allt kommer spelas ut

Permalänk

Wechat, Tencent och Bytedance.
Det är ofantligt många spel och tjänster som kan påverkas egentligen, såg en rejäl lista i en video om hur detta även kan drabba Spotify, Unreal Engine, PUBG, LoL, m.m

Är dock trött på att Kina deltagit i att utplåna västvärldens industrier, forskning och arbetsmarknad senaste 1-2 decennierna, och efterlämnat sig ett dunkel där västvärldens samhällen är uppgivna och vilse ...så blir det så, så blir det, och jag kommer inte klaga speciellt mycket... Är snarare glad att en viss president hade bollar att ta detta förhoppningsvis trendsättande steg innan vi var helt förlorade.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte Messenger om du inte menar MSN alltså, men jag förstår din poäng ändå

Pandan syftar nog på facebooks messenger . MSN finns väl däremot inte längre (vad jag vet är det bara en nyhetssida)?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Det kag oroas absolut mest över är att världens största makthavare helt öppet censurerat delar av internet och folk tycker det är en bra sak?!

Internet som det en gång var är nog snart dött och kvar kommer bara vara osedda instagrambilder och klickknarkande "nyhets"sidor. Ska bli spännande och se vad som kommer ta över och hur makthavarna kommer försöka kontrollera den nya tekniken..

Youtube, Facebook och twitter censurerar kraftigt och det hyllas.

Permalänk
Medlem

Gillar Apples produkter, men vad skulle hända om vi i Sverige valde att gå vår egen väg, istället för att slicka yankeestövel för en smula från världsmarknadskakans bord? Den amerikanska kapitalistiska oligarkin är direkt farlig. Kinesiska appar är bättre eftersom de tillåter oppositionella yttringar i Sverige när de annars riskerar stängas ner av regimen och dess amerikanska allierade.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Trump förbjuder Facebook, Instagram, Twitter världen skulle må bättre utan dessa.

Finns väl inget värre än personer som är upptaga med att dela hela sitt liv på Instagram vad dom äter för mat, sen någon följare som se upp till denna person och måste köpa exakt lika dån mat för att personen ska liva upp till dagens samhälle.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666