Commodore Amiga 1000 fyller 35 år

Skrivet av klein:

När Amiga 1200 var aktuellt då var den ganska föråldrad jämfört med en PC. Skaffade en 486SX-25 med Cirrus Logic 5440 kort istället och körde OS/2 Warp på den.

Tyckte också att Amiga 1200 var ganska föråldrad när den kom, vilket inte var så konstigt då det var en direkt ersättare till Amiga 500 och en budgetmaskin.

Amiga 3000 var däremot ett stort lyft då den bland annat hade inbyggd scandoubler (vilket gjorde det möjligt att använda vanliga VGA-monitorer). Hårddisk var också standard och grafikkort såsom Picasso II samt EGS 28/24 Spectrum använde Cirrus Logic-kretsar (GD5426/GD5428).

Körde själv OS/2 ett tag samt testade Linux (Redhat 3.0), men programutbudet fick mig att senare välja AmigaOS, MacOS och Windows.

Kommer ihåg när jag på ett demoparty testade Quake på min Amiga 4000 med PowerPC 604e@180MHz samt CyberVision PPC och fick bättre FPS än WinQuake på en Pentium MMX@166MHz samt Matrox Millenium/Voodoo 2, så kändes det som en bedrift Hur testet slutade när jag jämförde med Quake i DOS låter jag vara osagt

Att PC skulle vara en bättre plattform i mitten av 90-talet har jag svårt att svälja, då IRQ-konflikter, 640kB-begränsningen, IDE-gränssnitten gjorde PC-plattformen ganska bedrövlig. Mycket av detta lider datorerna av än idag, men det döljs med mer datorkraft och snabbare bussar.

Kommer ihåg på Dreamhack '98, hur enkelt det var att få Windows-datorerna att gå på knäna, genom att enbart pinga dessa Att spela MP3:or från CD-ROM på IDE-interface och ta emot anrop blev för mycket för deras stackars Pentiums Själv körde jag SCSI även på PC långt in på 2000-talet pga detta.

Jag var supportchef för Amiga i Sverige på den tiden. Ofta ett extremt frustrerande jobb att sitta på insidan och se alla märkliga beslut som togs, och för den delen inte togs.

Ja det var ju en del klantar som inte förstod Amigakonceptet inblandade i den utan mest bråkade för egen status och Amigan innehåller därför det mest ikoniska påskägget någonsin.

För några månader sedan gjorde jag ett Amiga 1200-koncept kring vad Street Fighter II hade kunnat sett ut om spelet fick den kärlek det behövde. Det är visserligen gjort med en webgl-motor, men i teorin ska det fungera på en icke-accelererad 1200 (i enighet med de begränsningar som finns). Det finns vissa kompromisser från arkad-versionen men samtidigt många extra tillägg som bidrar med mer rörelse och liv... så som per-scanline-parallax-scrolling i kombination med välgenomtänkt distribution av sprites och blitter objekt samt paletter. Ta gärna en kik (använd piltangenterna för att scrolla):
http://pixelshade.se/games/SFIIAGA/

Detta kan jämföras med dessa slappa konverteringar:
ECS version:
https://youtu.be/DvQj8vs_VO4?t=79
AGA version:
https://youtu.be/KMNTcG4OvqE?t=220

Minnen, A500 + pinball Fantasies - Stones and Bones. Moonstone. Cannon Fodder. Another World. Speedball 2. Turrican II: The Final Fight. Att få spela som barn igen, vore magiskt

Amiga Demos: https://youtu.be/iGpU3DicbLQ <3

Skrivet av _genki:

För några månader sedan gjorde jag ett Amiga 1200-koncept kring vad Street Fighter II hade kunnat sett ut om spelet fick den kärlek det behövde. Det är visserligen gjort med en webgl-motor, men i teorin ska det fungera på en icke-accelererad 1200 (i enighet med de begränsningar som finns). Det finns vissa kompromisser från arkad-versionen men samtidigt många extra tillägg som bidrar med mer rörelse och liv... så som per-scanline-parallax-scrolling i kombination med välgenomtänkt distribution av sprites och blitter objekt samt paletter. Ta gärna en kik (använd piltangenterna för att scrolla):
http://pixelshade.se/games/SFIIAGA/

Detta kan jämföras med dessa slappa konverteringar:
ECS version:
https://youtu.be/DvQj8vs_VO4?t=79
AGA version:
https://youtu.be/KMNTcG4OvqE?t=220

Wow! Snyggt jobbat.

Det ser ju fantastiskt ut. Skulle du se några problem med andra begränsningar så som antal frames av animation eller liknande?

@UndaC: Svårt att säga innan man egentligen har allt på plats. Den stora besparingen är upplösning i X och Y-led. denna är minskad till 288x224 istället för 400x224 som akradvarianten ller 320x256 som amiga kör i vanliga fall med PAL-upplösning (SNES kör SFII i 256x192, så det är ändå en uppgradering). Den minskade upplösningen ger betydligt fler tillfällen att lägga instruktioner som palette-swaps samt per scanline scrolling.

Demot är gjort med dual playfield mode i åtanke. med andra ord har man enbart tillgång till 16 samtidiga färger per playfield + 14 färger per karaktär (med hjälp av layered sprites). Det största problemet för Amigan är egentligen att rendera dahlsims långa armar och ben (för antalet sprites tar slut, Amigan kan göra oändligt höga sprites, men bara 32px i bredd... varav man kan sätta fler vid sidan av varandra). Det går att fixa med blitter objekt vid de fåtal frames där dahlsims lemmar är helt expanderade. Jag har diskuterat ett eventuellt demo med några vänner från TiTAN Art Collective (demoscene) för skoj skull. Men vi landade i att det blir lite av ett för stort projekt, speciellt eftersom vi gärna hade inkluderat någon med erfarenhet av att reverse engineera arkad-koden. (och då kommer man in på lite så där olagligt territorie) ~:)

Det är svårt att säga hur mycket man får plats med. Man hade behövt optimera alla spritesheets, titta på budget för musik, ljudeffekter och liknande, ambitionen hade varit att göra allt man kan för att vara så nära arkad-versionen som möjligt, samt försöka trumfa den i de områden man kan (så som rörelse). trots begränsningarna på 60 färger... lyckades vi ändå få ihop 155 färger i denna scen.

Vad kul! Jag har haft en Amiga 1000 sedan 1990 när min far köpte den till mig, dock ej använd de senaste 15 åren iaf, men ligger väl förpackade på vinden med Tac 2 Joystick och resterande tillbehör, ångrar än idag att jag bytte bort min 1084 monitor mot pengar + en RF-adapter

Skrivet av _genki:

@UndaC: Svårt att säga innan man egentligen har allt på plats. Den stora besparingen är upplösning i X och Y-led. denna är minskad till 288x224 istället för 400x224 som akradvarianten ller 320x256 som amiga kör i vanliga fall med PAL-upplösning (SNES kör SFII i 256x192, så det är ändå en uppgradering). Den minskade upplösningen ger betydligt fler tillfällen att lägga instruktioner som palette-swaps samt per scanline scrolling.

Demot är gjort med dual playfield mode i åtanke. med andra ord har man enbart tillgång till 16 samtidiga färger per playfield + 14 färger per karaktär (med hjälp av layered sprites). Det största problemet för Amigan är egentligen att rendera dahlsims långa armar och ben (för antalet sprites tar slut, Amigan kan göra oändligt höga sprites, men bara 32px i bredd... varav man kan sätta fler vid sidan av varandra). Det går att fixa med blitter objekt vid de fåtal frames där dahlsims lemmar är helt expanderade. Jag har diskuterat ett eventuellt demo med några vänner från TiTAN Art Collective (demoscene) för skoj skull. Men vi landade i att det blir lite av ett för stort projekt, speciellt eftersom vi gärna hade inkluderat någon med erfarenhet av att reverse engineera arkad-koden. (och då kommer man in på lite så där olagligt territorie) ~:)

Det är svårt att säga hur mycket man får plats med. Man hade behövt optimera alla spritesheets, titta på budget för musik, ljudeffekter och liknande, ambitionen hade varit att göra allt man kan för att vara så nära arkad-versionen som möjligt, samt försöka trumfa den i de områden man kan (så som rörelse). trots begränsningarna på 60 färger... lyckades vi ändå få ihop 155 färger i denna scen.

Det här luktar kickstarter all over it

PC hade bättre CPU kraft än Amiga. Drömdatorn var en Atari Falcon030 vid tillfället. Men sedan gick luften ur marknaden både för Atari och Amiga. Körde Windows NT 4.0 på en Dual Pentium 90 Mhz ( Som gick 120 Mhz ) , men fastnade inte för Windows. Jag hängde en del på fidonet på den tiden ( Läs dåtiden sociala media ) , då körde man mycket av programmen i DOS, då var OS/2 Warp smidig, man kunde lätt köra flera DOS program samtidig, och OS/2 hade riktig multitasking för DOS program.

Vi satt spelade Doom redan 95 i en källare på Östermalm hela nätterna, det var 486 som körde Linux och Doom.

Skrivet av walkir:

Tyckte också att Amiga 1200 var ganska föråldrad när den kom, vilket inte var så konstigt då det var en direkt ersättare till Amiga 500 och en budgetmaskin.

Amiga 3000 var däremot ett stort lyft då den bland annat hade inbyggd scandoubler (vilket gjorde det möjligt att använda vanliga VGA-monitorer). Hårddisk var också standard och grafikkort såsom Picasso II samt EGS 28/24 Spectrum använde Cirrus Logic-kretsar (GD5426/GD5428).

Körde själv OS/2 ett tag samt testade Linux (Redhat 3.0), men programutbudet fick mig att senare välja AmigaOS, MacOS och Windows.

Kommer ihåg när jag på ett demoparty testade Quake på min Amiga 4000 med PowerPC 604e@180MHz samt CyberVision PPC och fick bättre FPS än WinQuake på en Pentium MMX@166MHz samt Matrox Millenium/Voodoo 2, så kändes det som en bedrift Hur testet slutade när jag jämförde med Quake i DOS låter jag vara osagt

Att PC skulle vara en bättre plattform i mitten av 90-talet har jag svårt att svälja, då IRQ-konflikter, 640kB-begränsningen, IDE-gränssnitten gjorde PC-plattformen ganska bedrövlig. Mycket av detta lider datorerna av än idag, men det döljs med mer datorkraft och snabbare bussar.

Kommer ihåg på Dreamhack '98, hur enkelt det var att få Windows-datorerna att gå på knäna, genom att enbart pinga dessa Att spela MP3:or från CD-ROM på IDE-interface och ta emot anrop blev för mycket för deras stackars Pentiums Själv körde jag SCSI även på PC långt in på 2000-talet pga detta.

Skrivet av klein:

PC hade bättre CPU kraft än Amiga. Drömdatorn var en Atari Falcon030 vid tillfället.

Motorola 68060 50MHz var i vissa fall betydligt snabbare än en Pentium 90MHz (exempelvis rendering i Lightroom) och min drömdator på den tiden var en Draco från Macrosystem, en av de snabbaste Amiga-klonerna.

http://cd.textfiles.com/amigama/amigama199803/WWW/ctools/www....

Ovan är ännu ett bevis i min bok på hur bedrövlig PC-arkitekturen (x86 m.m) är jfm exempelvis Motorola 680x0-serie och senare PowerPC.

Jag förklarar med en klassisk bil-liknelse

Intel x86-processorer (CISC) är som amerikanska muskelbilar, stor motorvolym (transistorer), många hästkrafter (MHz), en massa extravikt (instruktioner) men väldigt lite prestanda utåt (fler klockcykler per instruktion).

68060 samt PowerPC (RISC) är mer som en tysk sportbil med liten motorvolym (få transistorer), låg vikt (färre instruktioner) och full prestanda utåt (få klockcykler per instruktion).

Sedan har vi AmigaOS som i sig är/var ett väldigt effektivt OS jfm exempelvis DOS med Windows.

Inte konstigt att Apple nu väljer Arm framför Intel. Känns verkligen på tiden!

Edit:
Ang. Atari Falcon, så var det en intressant maskin, men blir inte klok på om den fanns att tillgå med 68040 resp. 68060 "back in the days"? Acceleratorkorten verkade komma långt senare, medan till Amiga så var acceleratorkort nära nog standard under dess glansdagar (även med PowerPC som jag själv körde). Min egna Amiga med 040@25MHz samt PowerPC 604e@180MHz var ganska budget jfm polarna på #AmigaSWE

http://powerphenix.com/ct60/english/overview.htm

Senast redigerat 2020-08-06 11:59
Skrivet av UndaC:

Det här luktar kickstarter all over it

...hahaha och ett brev från Capcoms advokater xD Det hade faktiskt varit ett superroligt projekt ifall man hade kunnat få ihop ett gäng till det. Jag hade med enkelhet kunnat dedikera mig åt att göra spel till Amigan, men då får nog Sverige införa någon form av medborgarlön innan det blir möjligt. Det är ju inte finansiellt gångbart hahaha. Speciellt med tanke på hur mycket tid som faktiskt krävs för att skapa avancerade spel till plattformen.

Senast redigerat 2020-08-06 12:04
Skrivet av _genki:

...hahaha och ett brev från Capcoms advokater xD Det hade faktiskt varit ett superroligt projekt ifall man hade kunnat få ihop ett gäng till det. Jag hade med enkelhet kunnat dedikera mig åt att göra spel till Amigan, men då får nog Sverige införa någon form av medborgarlön innan det blir möjligt. Det är ju inte finansiellt gångbart hahaha. Speciellt med tanke på hur mycket tid som faktiskt krävs för att skapa avancerade spel till plattformen.

Just det, den lilla detaljen glömde jag i min iver där

Skrivet av walkir:

Kör än idag Directory Opus på Windows 10, även om jag inte ersätter Explorer.exe helt (vilket är möjligt).

Hahaha jag kör Total Commander, som är en vidareutvecklad klon av Amigans Directory Commander. Folk tycker det ser uråldrigt ut, och det gör det, men det är också helt vansinnigt kraftfullt. Vete f-n hur jag skulle klara mig utan, när man väl lärt sig använda en bra filhanterare så känns explorer jäkligt tamt.

@Awakeruad:
Total Commander är guld! Körde Norton Commander i DOS på PC och sen blev Total Commander det naturliga steget i Windows. Otroligt kraftfullt program som jag gärna kör på jobbdatorn. Har faktiskt även Total Commander på min Android-telefon

DOpus känns betydligt modernare, men Total Commander är i vissa fall bättre. TC är dock modernare än FAR Manager och Midnight Commander till utseendet

Skrivet av walkir:

@Awakeruad:
Total Commander är guld! Körde Norton Commander i DOS på PC och sen blev Total Commander det naturliga steget i Windows. Otroligt kraftfullt program som jag gärna kör på jobbdatorn. Har faktiskt även Total Commander på min Android-telefon

DOpus känns betydligt modernare, men Total Commander är i vissa fall bättre. TC är dock modernare än FAR Manager och Midnight Commander till utseendet

Diskmaster körde jag på amigan har jag för mig, där man skrev i en konfigfil. Kunde alla kommandon utantill man kunde använda i den. Sedan kom Directory Opus och jag var fast. Först 4an och sedan 5an. Så underbar!

Tog några år innan jag upptäckte att de gjort DOpus till Windows men köpte direkt när jag såg det och kan inte klara mig utan DOpus till Windows. Dopus är ju så mycket mer än en "filemanager".

Skrivet av Lagers:

Tog några år innan jag upptäckte att de gjort DOpus till Windows men köpte direkt när jag såg det och kan inte klara mig utan DOpus till Windows. Dopus är ju så mycket mer än en "filemanager".

Snygg avatar för övrigt! Körde själv Magellan II som fullständig Workbench replacement på Amigan:

Ironiskt nog så var Workbench den svagaste länken i AmigaOS enligt mig. Kunde inte ens multitaska ordentligt!

Har kört DOpus i omgångar på Windows och köpte DOpus Light för ett par år sedan. Nu har jag DOpus Pro (utan SFTP) och har ersatt Windows Explorer helt

Skrivet av walkir:

Snygg avatar för övrigt! Körde själv Magellan II som fullständig Workbench replacement på Amigan:

https://i.imgur.com/SAE3a72.jpg

Ironiskt nog så var Workbench den svagaste länken i AmigaOS enligt mig. Kunde inte ens multitaska ordentligt!

Har kört DOpus i omgångar på Windows och köpte DOpus Light för ett par år sedan. Nu har jag DOpus Pro (utan SFTP) och har ersatt Windows Explorer helt

Det stämmer, vanliga Workbench var inte så Multitask-vänligt. Snyggt och med en PowerPC Jag hade bara turbokort.

Uppenbart vad jag tyckte om då som nu. Man ser lilla dockan längst upp som jag hade för snabba kommandon. Har en DOpus-docka nu också på Windows som jag kör program eller funktioner ifrån.

Tog bilden när jag gjort första nyhetsbrevet för NTPRO i "manualformatet" med hyperlänkar. Som Windows dokumentformat, men för Amiga.

Edit 2 : Avataren är hittad på Dopus supportforum Länk: Dopus Icons

Senast redigerat 2020-08-07 12:13

Mitt fall lockade nog den flexibelt som fanns med PC. Att skrap ihop pengar till en 486sx-25 var väl man mäktade med på den tiden. Man kunde stoppa in hårddiskar utan en massa mög som det innebär på Amiga / Atari.

Atari falcon 030 var väl intressant, men den var byggd i ett värdelös chassi. En dator som skulle rikta emot folk som vill villa hålla på med hårddisk inspelning och sedan inte har vettig chassi för detta, man byggde datorn i ett hemdator chassi.

Skrivet av walkir:

Motorola 68060 50MHz var i vissa fall betydligt snabbare än en Pentium 90MHz (exempelvis rendering i Lightroom) och min drömdator på den tiden var en Draco från Macrosystem, en av de snabbaste Amiga-klonerna.

http://cd.textfiles.com/amigama/amigama199803/WWW/ctools/www....

Ovan är ännu ett bevis i min bok på hur bedrövlig PC-arkitekturen (x86 m.m) är jfm exempelvis Motorola 680x0-serie och senare PowerPC.

Jag förklarar med en klassisk bil-liknelse

Intel x86-processorer (CISC) är som amerikanska muskelbilar, stor motorvolym (transistorer), många hästkrafter (MHz), en massa extravikt (instruktioner) men väldigt lite prestanda utåt (fler klockcykler per instruktion).

68060 samt PowerPC (RISC) är mer som en tysk sportbil med liten motorvolym (få transistorer), låg vikt (färre instruktioner) och full prestanda utåt (få klockcykler per instruktion).

Sedan har vi AmigaOS som i sig är/var ett väldigt effektivt OS jfm exempelvis DOS med Windows.

Inte konstigt att Apple nu väljer Arm framför Intel. Känns verkligen på tiden!

Edit:
Ang. Atari Falcon, så var det en intressant maskin, men blir inte klok på om den fanns att tillgå med 68040 resp. 68060 "back in the days"? Acceleratorkorten verkade komma långt senare, medan till Amiga så var acceleratorkort nära nog standard under dess glansdagar (även med PowerPC som jag själv körde). Min egna Amiga med 040@25MHz samt PowerPC 604e@180MHz var ganska budget jfm polarna på #AmigaSWE

http://powerphenix.com/ct60/english/overview.htm

Skrivet av klein:

Mitt fall lockade nog den flexibelt som fanns med PC. Att skrap ihop pengar till en 486sx-25 var väl man mäktade med på den tiden. Man kunde stoppa in hårddiskar utan en massa mög som det innebär på Amiga / Atari.

Låter som dina erfarenheter av Amiga är begränsade till A500, A600 samt A1200, dvs de rena konsumentdatorerna. A1000, A2000 A3000 och A4000 var riktade mot en annan marknad (vilken verkade inte ens Commodore själva förstå).

Varken Amiga 3000 (SCSI) eller Amiga 4000 (IDE) krävde något extra, utan deras desktoplådor/towers hade plats för hårddisk. Zorro-III portarna möjliggjorde expansion precis likt PCI på PC, med stora skillnaden att Amigans autoconfig faktiskt fungerade till skillnad mot Windows "Plug n Play" (Plug n Pray).

Vi köpte också en 486:a för runt 20000:- någongång 1993/1994 och det var nog vår sämsta datoraffär någonsin. PC:n vi köpte 1997 med Pentium MMX samt Matrox Millenium var betydligt trevligare. Det var även där någongång som PC:n kunde börja konkurrera med Mac och Amiga.

Skrivet av klein:

Mitt fall lockade nog den flexibelt som fanns med PC. Att skrap ihop pengar till en 486sx-25 var väl man mäktade med på den tiden. Man kunde stoppa in hårddiskar utan en massa mög som det innebär på Amiga / Atari.

Atari falcon 030 var väl intressant, men den var byggd i ett värdelös chassi. En dator som skulle rikta emot folk som vill villa hålla på med hårddisk inspelning och sedan inte har vettig chassi för detta, man byggde datorn i ett hemdator chassi.

Det fanns väl inga (eller åtminstone mycket få) 486or som hade hdd kontroller på moderkortet ? De flesta var ju helt nakna och hade bara isa och tangentbordsport så vitt jag kommer ihåg.

Skrivet av klein:

Vi satt spelade Doom redan 95 i en källare på Östermalm hela nätterna, det var 486 som körde Linux och Doom.

Doom släpptes redan i december 1993.

@pekinganka:
Så var det säkert.. Men Doom var revolutionerade på sin tid.. Tro inte så många LAN:ade Doom 93-95

@mrqaffe:

Men du kunde bygga ut din PC på många fler sätt än Amiga. Har för mej att min 486 hade en PATA kontroller på VLB ( Vesa Logic Bus ) och 8 bitar ISA SCSI kontroller. Hade ett tag en 386 som hade EISA bus.

Skrivet av klein:

@pekinganka:
Så var det säkert.. Men Doom var revolutionerade på sin tid.. Tro inte så många LAN:ade Doom 93-95

1. Ja, Doom var revolutionerande på sin tid. Har jag påstått något annat?
2. Du skrev ju nyss att du LAN:ade Doom 1995? 1993 hann inte många LAN:a Doom, däremot 1994 och framåt.

Skrivet av klein:

@mrqaffe:

Men du kunde bygga ut din PC på många fler sätt än Amiga. Har för mej att min 486 hade en PATA kontroller på VLB ( Vesa Logic Bus ) och 8 bitar ISA SCSI kontroller. Hade ett tag en 386 som hade EISA bus.

https://bigbookofamigahardware.com/

Vad är det du saknar där? Tänk på att mycket hårdvara till PC är byggda kring samma kretsar. Dvs ett referenskort tillverkas av Nvidia eller Amd/Ati sen finns det 100-tals kloner av det kortet.

Visst finns det långt mer hårdvara till PC, men Amigan gick expandera mer än vad de flesta känner till.

Min A4000 hade ett Ultra Wide SCSI3 Interface på CPU-kortet. De flesta SCSI-korten till PC var nästan obrukbara till annat än scannern de bundlades med. Speciellt de på ISA-porten.

Amiga 4000T (1994):

Skrivet av klein:

@mrqaffe:

Men du kunde bygga ut din PC på många fler sätt än Amiga. Har för mej att min 486 hade en PATA kontroller på VLB ( Vesa Logic Bus ) och 8 bitar ISA SCSI kontroller. Hade ett tag en 386 som hade EISA bus.

Jag skulle snarare säga att man måste expandera en pc för att den ens ska kunna fungera om man ser på de som fanns när Amigan kom, Amigan hade i vart fall diskettstation, grafikdel och mus (vilket kanske egentligen var helt onödigt på en pc för vad skulle man ha den till på den tiden)
En pc från tiden var nått helt annat än det som senare kom att förknippas med pc och att integrera åtminstone de grundläggande funktioner som de flesta använder blev inte vanligt förrän med Pentium och Win 95.
8088-486 tiden innebär i princip att moderkorten bara har en massa kortplatser som måste användas för att inte ens de grundläggande funktionerna som majoriteten behövde var integrerade på moderkorten, Amigan behövde inte nödvändigtvis expanderas eftersom den faktiskt var användbar direkt i grundutförandet men den gick att expandera.

Så är det.. Amiga 4000 var bara en vått dröm för dom flesta. PCn vann på längre pris, kanske inte alltid bättre hårdvaru lösningar. Low end maskinen som A1200 var inte mycket hänga grannen. Plus operativsytemen runt 1994 började komma ikapp AmigaOS. Både NT 4 och OS/2 Warp, även Linux kom starkt.

Skrivet av walkir:

https://bigbookofamigahardware.com/

Vad är det du saknar där? Tänk på att mycket hårdvara till PC är byggda kring samma kretsar. Dvs ett referenskort tillverkas av Nvidia eller Amd/Ati sen finns det 100-tals kloner av det kortet.

Visst finns det långt mer hårdvara till PC, men Amigan gick expandera mer än vad de flesta känner till.

Min A4000 hade ett Ultra Wide SCSI3 Interface på CPU-kortet. De flesta SCSI-korten till PC var nästan obrukbara till annat än scannern de bundlades med. Speciellt de på ISA-porten.

Amiga 4000T (1994):

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Amiga_4000T.jpg/600px-Amiga_4000T.jpg

Skrivet av klein:

Så är det.. Amiga 4000 var bara en vått dröm för dom flesta. PCn vann på längre pris, kanske inte alltid bättre hårdvaru lösningar. Low end maskinen som A1200 var inte mycket hänga grannen. Plus operativsytemen runt 1994 började komma ikapp AmigaOS. Både NT 4 och OS/2 Warp, även Linux kom starkt.

Amiga 1200 med några MB extraminne hängde med bra fram till 96-97 då man ville be sig ut på det världsomspännande nätet Internet. Att surfa i PAL high res (640 x 256) eller i PAL high res interlaced (640 x 512 och flimmer) var ingen höjdare. Då var det PC eller Amiga med grafikkort som gällde.

NT 4 kom augusti 1996 (inte 1994), men var inte riktat mot konsumenter.

PC gick om Amigan i prisvärdhet i samband med Windows 98 och fr o m Windows 2000 var Windows inte längre en leksak (till skillnad mot Windows 9x).

Skrivet av klein:

Low end maskinen som A1200 var inte mycket hänga grannen. Plus operativsytemen runt 1994 började komma ikapp AmigaOS. Både NT 4 och OS/2 Warp, även Linux kom starkt.

Jag håller helt och hållet med dig. AmigaOS stod nästan helt still i utvecklingen under flera år, men tredjepartutvecklare gav det TCP/IP stack genom Miami, AHI-library för ljud samt Picasso96 och CyberGraphX som grafikstandard (då AGA-var smått föråldrat). Många bytte även ut Workbench mot Scalos eller DOpus. Webbläsarna till Amiga som iBrowse och Voyager var även i klass med Netscape och Internet Explorer.

OS/2 Warp var ett riktigt trevligt OS, som vi körde i något/några år innan Windows 95 gjorde sitt intåg. Windows 95 kändes mest som en blek kopia av OS/2 när det släpptes, men i takt med att 16-bitars applikationerna (läs Windows 3.11) försvann, så blev OS/2 mer eller mindre obrukbart pga det begränsade programvaruutbudet.

Windows är för mig något jag bara använder för att jag måste, då det är där spelen och programmen finns.

Linux testade jag att köra 1996 och nu kör jag det även på min laptop. Idag finns nära nog allt till Linux, men tyvärr fungerar många program fortfarande bättre på macOS och Windows (som exempelvis DaVinci Resolve).

Ang. priset, så plöjde jag ned en hel pengar i min Amiga 4000 med PowerPC, men i slutändan fick jag även bra betalt för den på begagnatmarknaden. Så kostnaden för ägandet var egentligen inte så hög. Gamla PC-burkar brukar däremot knappt ens gå att ge bort.

Senast redigerat 2020-08-10 15:45