Analytiker: "Wechat-blockad slår hårt mot Apple"

Permalänk
Melding Plague

Analytiker: "Wechat-blockad slår hårt mot Apple"

Uppåt en tredjedel färre sålda Iphones globalt spås efter Trumps förbud mot apparna Tiktok och Wechat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så de får inte ens ha apparna i kinesiska app store???

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med Google play store? Är de borttagna där helt också? Går ju o lösa med bara ladda ner apk filerna eller alternativa app stores.

Finns apparna på Huawei app gallery? I så fall är det ju en stor boost för Huawei.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Så de får inte ens ha apparna i kinesiska app store???

Nackdelen med stängda plattformar, som t.ex. Apples iOS-plattform är att man inte kan byta till en annan appbutik. Ska du ha en app på telefonen så måste den vara godkänd hos Apple.

Med t.ex. Android finns andra möjligheter till att lägga till andra appbutiker, även om det finns en del praktiska begränsningar som gör att det inte är helt enkelt alla gånger.

Om Apple bryr sig om sina marknadsandelar i Kina gör de smart i att öppna upp för att sideloada appar eller alternativa appbutiker. Frågan är vad de bryr sig om mer: Den kinesiska marknaden eller totalkontrollen över sin plattform. Om de öppnar upp sin plattform lite så kan detta ju vara en win för oss konsumenter även här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nackdelen med stängda plattformar, som t.ex. Apples iOS-plattform är att man inte kan byta till en annan appbutik. Ska du ha en app på telefonen så måste den vara godkänd hos Apple.

Med t.ex. Android finns andra möjligheter till att lägga till andra appbutiker, även om det finns en del praktiska begränsningar som gör att det inte är helt enkelt alla gånger.

Om Apple bryr sig om sina marknadsandelar i Kina gör de smart i att öppna upp för att sideloada appar eller alternativa appbutiker. Frågan är vad de bryr sig om mer: Den kinesiska marknaden eller totalkontrollen över sin plattform. Om de öppnar upp sin plattform lite så kan detta ju vara en win för oss konsumenter även här.

Apple kommer aldrig öppna upp för sideloada appar eller alternativa appbutiker.
De nekar ju även strömmade speltjänster nu vilket är komiskt då andra strömmade tjänster som netflix osv är helt ok.

Är man världens högst noterade företag så har de råd att bestämma 100% över sin egen platform tyvärr.

Men Apple bryr sig nog lite iaf om Kina då de ser ut som äntligen kommer stödja deras populära navigationssystem.
https://www.gsmarena.com/iphone_12_series_will_reportedly_sup...

Permalänk
Avstängd

Oj, Trump-den-smarte är i farten igen.

Att börja blockera applikationer med mera är ingen trend jag hoppas håller i sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Apple kommer aldrig öppna upp för sideloada appar eller alternativa appbutiker.
De nekar ju även strömmade speltjänster nu vilket är komiskt då andra strömmade tjänster som netflix osv är helt ok.

Är man världens högst noterade företag så har de råd att bestämma 100% över sin egen platform tyvärr.

Ja, såvida inte något extraordinärt händer, som till exempel att du till exempel blir tvungen att plocka bort väldigt populära appar i en enorm marknad. Vi får se.

33% av den Kinesiska marknaden är ju inte kattskit direkt, inte ens för Apple, även om jag håller med dig om att det är en högoddsare att de skulle öppna upp sin plattform bara p.g.a. detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hur ser det ut med Google play store? Är de borttagna där helt också? Går ju o lösa med bara ladda ner apk filerna eller alternativa app stores.

Finns apparna på Huawei app gallery? I så fall är det ju en stor boost för Huawei.

Jag vet inte exakt hur det fungerar men jag tror att Google-tjänster är blockerade i ”The Great Firewall”. När jag var i Kina kunde jag inte använda mina Google-appar trots att dessa redan fanns på telefonen. Testade även att ansluta med VPN men tjänsterna gick fortfarande inte att nå.

Någon annan kanske kan klargöra hur det fungerar rent tekniskt.

Det var dock inga problem att använda Apple-tjänster på iPad.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nackdelen med stängda plattformar, som t.ex. Apples iOS-plattform är att man inte kan byta till en annan appbutik. Ska du ha en app på telefonen så måste den vara godkänd hos Apple.

Med t.ex. Android finns andra möjligheter till att lägga till andra appbutiker, även om det finns en del praktiska begränsningar som gör att det inte är helt enkelt alla gånger.

Om Apple bryr sig om sina marknadsandelar i Kina gör de smart i att öppna upp för att sideloada appar eller alternativa appbutiker. Frågan är vad de bryr sig om mer: Den kinesiska marknaden eller totalkontrollen över sin plattform. Om de öppnar upp sin plattform lite så kan detta ju vara en win för oss konsumenter även här.

Såvida de inte gör det enbar i Kina

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mkl:

Såvida de inte gör det enbar i Kina

Om de gör det enbart i Kina så vore det ju i så fall intressant att gråimportera en iPhone därifrån för att få en upplåst plattform.

Såvida de inte tillverkar en telefon som endast går att använda i Kina. Men vem köper en telefon som de inte kan ta med sig på resan?

Permalänk
Medlem

WeChat är en must-have i Kina. iPhone försäljning kommer gå ner till 0 om det skulle bli så att Apple är tvungna att plocka bort WeChat globalt.

Permalänk
Medlem

Lite trevliga nyheter i skitstormen iallafall

Permalänk
Medlem

Tiktok som bara är Vine+Memes på steroider, sure, men wechat är ju en stor del av hela Kinas digitala ekonomi. Minst lika illa som att bli av med BankID i Sverige

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Feeku:

WeChat är en must-have i Kina. iPhone försäljning kommer gå ner till 0 om det skulle bli så att Apple är tvungna att plocka bort WeChat globalt.

Jag är inte övertygad om att det räcker. Jag tror det snarare tvingar en del av klientelet att skaffa en andra telefon de använder Wechat på i smyg när ingen ser.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

När tror ni ett Kinesiskt företag lanserar den nya mobiltelefonen MyPhone....

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Man ska inte låta en brutal diktatur styra den globala marknaden. Och Apple är ändå så sjukt övervärderat, så de har pengar så de klarar sig för ett bra tag framöver utan blodspengar från öst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man ska inte låta en brutal diktatur styra den globala marknaden. Och Apple är ändå så sjukt övervärderat, så de har pengar så de klarar sig för ett bra tag framöver utan blodspengar från öst.

Läste fel först men höll med dig:

"Man ska inte låta en brutal diktator styra den globala marknaden."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

När tror ni ett Kinesiskt företag lanserar den nya mobiltelefonen MyPhone....

WePhone

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Läste fel först men höll med dig:

"Man ska inte låta en brutal diktator styra den globala marknaden."

Även en trasig klocka visar rätt ibland

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

När tror ni ett Kinesiskt företag lanserar den nya mobiltelefonen MyPhone....

Länge sedan. Kinesiska iPhone-kopior har funnits på marknaden i många år.

Permalänk
Inaktiv

Att bli av med WeChat i Kina är som om vi skulle bli av med messenger. ALLA har det.

Det finns ju i AppGallery på Huawei, så Huaweis marknadsandelar lär väl öka radikalt om det här håller i sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Länge sedan. Kinesiska iPhone-kopior har funnits på marknaden i många år.

Ja, borde inte sådana redan vara majoriteten av vad som används av kineserna? Eller är till och med kineserna tröttna på så kallat "kina-skräp" till hårdvara?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Ja, borde inte sådana redan vara majoriteten av vad som används av kineserna? Eller är till och med kineserna tröttna på så kallat "kina-skräp" till hårdvara?

Riktiga iPhones tillverkas ju dock också i Kina. Kinesiska fabriker tillverkar i den kvalité beställaren beställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Att bli av med WeChat i Kina är som om vi skulle bli av med messenger. ALLA har det.

Det finns ju i AppGallery på Huawei, så Huaweis marknadsandelar lär väl öka radikalt om det här håller i sig.

Jag har inte Messenger om du inte menar MSN alltså, men jag förstår din poäng ändå

Permalänk
Föredetting
Skrivet av pv2b:

Riktiga iPhones tillverkas ju dock också i Kina. Kinesiska fabriker tillverkar i den kvalité beställaren beställer.

Visst tillverkas de i Kina. Av Foxconn (ett taiwanesiskt företag), till amerikanska specifikationer. Du lär inte som random landsortscowboy kunna rida in på din åsna och lägga en beställning hos Foxconn eller annan jämförbar kontraktstillverkare.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte Messenger om du inte menar MSN alltså, men jag förstår din poäng ändå

Då var vi två

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Jag har inte Messenger om du inte menar MSN alltså, men jag förstår din poäng ändå

Skrivet av anderjo4:

Då var vi två

Grattis till att inte ha Facebook? Eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man ska inte låta en brutal diktatur styra den globala marknaden. Och Apple är ändå så sjukt övervärderat, så de har pengar så de klarar sig för ett bra tag framöver utan blodspengar från öst.

Men hur hjälper detta? Det kommer snarare ha motsatt effekt då kinesiska tillverkare kommer fylla tomrummet. Att västerländska företag drar sig ur kina spelar rätt i händerna på den kinesiska regeringen, då de själva inte behöver sparka ut företagen och således uppröra den egna befolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Oj, Trump-den-smarte är i farten igen.

Att börja blockera applikationer med mera är ingen trend jag hoppas håller i sig.

Du visste inte att Kina bland annat blockerar Google och en massa annat? Man skulle nog kunna säga att Kina är världsledande på att blockera appar och hemsidor. Förstår inte varför vissa försöker framställa Kina som en sund demokrati i kommentarsektionen på varje nyhet gällande det pågående handelskriget. Det är som om landets historia är helt främmande för somliga...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮