Amazon uppges slå upp portarna i Sverige den 30 september

Permalänk
Melding Plague

Amazon uppges slå upp portarna i Sverige den 30 september

Källor till 99mac menar att Amazon.se med nöd och näppe hinner lanseras under årets tredje kvartal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror helt ärligt inte att detta kommer förändra mitt liv avsevärt, men trevligt med konkurrens och mer prispress antar jag? Tråkigt att allt driftas och lagerhålls med majoritet utanför Sverige dock, men så är det väl med dagens samhälle

Permalänk

Hoppas att de slår på stora trumman och går på knockout med en helt ofattbar rea på de nya grafikkorten på black friday.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hoppas att de slår på stora trumman och går på knockout med en helt ofattbar rea på de nya grafikkorten på black friday.

Drömma kan man.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkig utveckling om Amazon som knappt betalar någon vinstskatt (genom väl strukturerad skatteplanering) tar marknadsandelar från andra företag som idag betalar skatt i Sverige.

De konkurrerar verkligen inte på lika vilkor.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inte ovanligt att företag som verkar i Sverige slussar vinsterna utomlands till holdingbolag i nåt skatteparadis för att undvika beskattning. De hittar t ex bara på något internlån eller skapar underskott inom koncernen som den svenska delens vinst går till. Så där är inte Amazon unika på något sätt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Musikälskare

Ska bli skoj! Hoppas dom slår sig in starkt på marknaden nu bara

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag trodde väl ändå att de (redan nu) får betala Moms på det som säljs i sverige och troligtvis även lön till anställda.
Vilka storföretag är det egentligen som på något annat sätt bidrar direkt till statskassan i dag? Svenska spel?

Det sticker väl mer i ögonen att digital reklam för sverige betals och hanteras i utlandet,
men då de flesta digitala appar och spel är 25% dyrare här så antar jag att även de bidrar med skatt i sverige.

Visst är det ett gigantiskt problem, men om någon politiker hade velat göra något åt det så kan de ju börja direkt med t.ex statliga upphandlingar eller outsourcing...

Permalänk
Medlem

Jag kommer så långt det är möjligt att inte handla på Amazon. Ibland behöver jag göra det av ett par olika skäl men jag kollar alltid på andra butiker först, helst svenska och sedan nordiska.

Det är ju faktiskt konkurrenshämmande med att har du tillräckligt med cash kan du anställa något skattejuristsnille som ordnar så att du kan spela på olika villkor än vanliga mom-and-pops-affärer.

Permalänk
Medlem

Jag ser mest fram emot ett Black Friday som inte kommer suga i Sverige. De kommer garanterat ha en hel del festliga priser medan CDON kör stenhårt på granola, kalsonger, filmer och rymdresor som ingen kommer köpa.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag ser mest fram emot ett Black Friday som inte kommer suga i Sverige. De kommer garanterat ha en hel del festliga priser medan CDON kör stenhårt på granola, kalsonger, filmer och rymdresor som ingen kommer köpa.

Hade jag varit (jätte)rik hade jag lätt köpt den där rymdresan

Permalänk
Medlem

yay, jag kommer troligtvis köpa det mesta därifrån. Om dom bara fixar en bättre filtrering och sökfunktion... Men som vanligt - jag handlar där priset är lägst och servicen vid eventuella problem är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Väldigt tråkig utveckling om Amazon som knappt betalar någon vinstskatt (genom väl strukturerad skatteplanering) tar marknadsandelar från andra företag som idag betalar skatt i Sverige.

De konkurrerar verkligen inte på lika vilkor.

Bolagsskatten är bara en del, de får betala lite andra skatter i Sverige nu när de etablerat sig istället som när de bara sålde från Tyskland betalade ingen skatt. Ex sociala avgifter, kemikalieskatt mm. Många återförsäljare går dåligt så de betalar inte särskilt mycket bolagsskatt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag ser mest fram emot ett Black Friday som inte kommer suga i Sverige. De kommer garanterat ha en hel del festliga priser medan CDON kör stenhårt på granola, kalsonger, filmer och rymdresor som ingen kommer köpa.

Amazons förra black friday var en besvikelse iallafall, tror inte det blir bättre för att de ligger här. Black Friday har tappat sitt attraktionsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hade jag varit (jätte)rik hade jag lätt köpt den där rymdresan

Kan ju alltid ta det på Qliro

Skrivet av FreddeY2K:

Amazons förra black friday var en besvikelse iallafall, tror inte det blir bättre för att de ligger här. Black Friday har tappat sitt attraktionsvärde.

Kanske inte var några slaktpriser, men tyska Amazon var bättre än den svenska handeln i alla fall. Öppnar de den 30 september så kommer ju BF vara knappt en månad bort, så vi kan nog vänta oss rejält nedsatta priser på en hel del under hela november. Först öppningserbjudanden och sedan BF. Allt för att sälja in sig i de svenska hushållen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Väldigt tråkig utveckling om Amazon som knappt betalar någon vinstskatt (genom väl strukturerad skatteplanering) tar marknadsandelar från andra företag som idag betalar skatt i Sverige.

De konkurrerar verkligen inte på lika vilkor.

Du menar likt Ikea eller Biltema t ex? Det har sedan länge inte varit lönsamt att driva företag i Sverige så dom flesta flyttar det utomlands. Tyvärr leder det till att medelklassen får betala det mesta istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du menar likt Ikea eller Biltema t ex? Det har sedan länge inte varit lönsamt att driva företag i Sverige så dom flesta flyttar det utomlands. Tyvärr leder det till att medelklassen får betala det mesta istället.

Det kan visst vara lönsamt att driva företag i Sverige, men det är mer lönsamt att skatteplanera. Eftersom väldigt många företag gör det, så blir det svårt att konkurrera om man "sköter sig". Det är rätt märkligt egentligen att vi har ett system som belönar de som minimerar hur mycket man bidrar till samhället man verkar i.

Permalänk
Medlem

Det är lugnt sen när 5G masterna sitter i varje gathörn kan vi bitcoin-mina ihop mer skattepengar!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Jag funderade på en sak - vore inte det snabbaste sättet för Amazon att etableras i Sverige köpa upp det är en konkurrent som idag har ett liknande koncept, CDON? CDON har ju precis som Amazonförsäljning i eget namn samt försäljning från andra via CDONs plattform.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Ingen som blir kränkt över bilden med Jeff och hatten ? Är det inte att att rita en stereotyp bild av en svennebanan ? Är inte att vara kränkd vår proffsgren nu ?

Permalänk
Medlem

Jag blir inte kränkt, men tycker bilden saknar en informationsrad som andra nyhetsställen brukar skriva under den. Det brukar stå vem som har tagit ett foto eller var det kommer ifrån och dessutom brukar de skriva tydligt om bilden är ett montage.

Permalänk
Medlem

Konkurrens är positivt men lite orolig över hur det kommer påverka den redan marginalsnåla elektronikbranschen. Butiker som inet, netonnet, elgiganten, webhallen m.m. har schyssta arbetsförhållanden, bra priser, service och butiker i de flesta städer. Amazon med deras enstaka % lägre priser kan locka kunder och utplåna retail i Sverige likt USA. Kanske kommer hända förr eller senare oavsett, men Amazon kommer påskynda den processen drastiskt. Lite skrämmande. Men kommer samtidigt bli intresseant hur det kommer utspela sig.

Permalänk
Medlem

Behöver en ny surfplatta Amazon, ge oss lite lanseringsrabatter.

Permalänk

Bra motdrag mot Brexit. Detta är vad ett företag som vill vara framgångsrikt gör. Sedan är det ju sant att CDON var svenska Amazon först. Frakttiden med Amazon Prime från Amazon UK har varit mycket bra, ibland har det flugits över på en dag. Kan de matcha eller spöa svenska webbshoppar i frakttid eller pris så konkurrerar de.

CDON har för övrigt de mest värdelösa nyhetsbrev jag någonsin varit med om. Mail med intressant vara, klicka på varan för att komma till något helt annat och inte kunna leta reda på den som var i mailet... GG. På det området har Amazon redan vunnit.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Öppnar de den 30 september så kommer ju BF vara knappt en månad bort, så vi kan nog vänta oss rejält nedsatta priser på en hel del under hela november.

Du blandar ihop black friday och halloween

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du blandar ihop black friday och halloween

Nej, jag glömde bara bort oktober men Black Friday kan ju vara skrämmande det också

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Hade för mig att 99mac blev nedlagd. Men de verkar ju vara kvar fortfarande...

Ser fram emot första beställningen på amazon.se !

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror helt ärligt inte att detta kommer förändra mitt liv avsevärt, men trevligt med konkurrens och mer prispress antar jag? Tråkigt att allt driftas och lagerhålls med majoritet utanför Sverige dock, men så är det väl med dagens samhälle

Ärligt så tror jag det är rätt så prispressat som det är redan i Sverige. Det är bara så att lokalhyror, skatter, löner, dollarkursen och annat som gör det svårt att driva ”billig” verksamhet och göra det fördelaktigt för konsumenten.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det är tyvärr inte ovanligt att företag som verkar i Sverige slussar vinsterna utomlands till holdingbolag i nåt skatteparadis för att undvika beskattning. De hittar t ex bara på något internlån eller skapar underskott inom koncernen som den svenska delens vinst går till. Så där är inte Amazon unika på något sätt.

Exakt. Gäller precis samma sak för de flesta stora företag som Apple, Google, Facebook, Microsoft och IKEA (men nästan ingen som talar om bojkott av de).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hoppas att de slår på stora trumman och går på knockout med en helt ofattbar rea på de nya grafikkorten på black friday.

Skrivet av flashen:

Ska bli skoj! Hoppas dom slår sig in starkt på marknaden nu bara

Skrivet av Gender Bender:

Jag ser mest fram emot ett Black Friday som inte kommer suga i Sverige. De kommer garanterat ha en hel del festliga priser medan CDON kör stenhårt på granola, kalsonger, filmer och rymdresor som ingen kommer köpa.

Skrivet av ramlösa:

Behöver en ny surfplatta Amazon, ge oss lite lanseringsrabatter.

Skrivet av anon5930:

Hade för mig att 99mac blev nedlagd. Men de verkar ju vara kvar fortfarande...

Ser fram emot första beställningen på amazon.se !

Samma sak här. Beställer redan idag mycket från .co.uk, .de, .co.jp, .fr, men fint med .se också! 😊

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/