PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Otori:

Hmm, låter som att den pizzan hade lite ”spetsade” kryddor...

Mja, låter mer som pizza-poesi i mina öron. Som om Kristina Lugn skrivit en pizza recension (eller yrrol-gänget)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

Nejdå , du behöver inte bygga ugn.. går att köpa denna istället, den brukar ibland vara på rea , runt 2000 kr.
och den kan man göra fantastiska napoltetanska pizzor.

https://www.grillkung.se/produkter/visa/gasolgrillar/pizzaugnar/uuni/uuni-ooni-koda/?prisjakt=1

Låter spännande, ska definitivt kolla upp det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Receptet på vanligt jäst deg så kör jag:

2000g tipo '00 mjöl
1370g vatten
50g salt
1g jäst

Bara för att dubbelkolla, 1g färsk jäst? Eller kör du torrjäst?

OT raderat /mod
Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är ganska ointressant med cider vs. dryck med ciderkaraktär. Jag föredrar pizza, så det blev till att baka en (kyckling)kebabpizza med diverse grönsaker, srirachamajo, en simpel vitlökssås och parmesan.

Smakade bra!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Min pizzasten sprack efter ett par användningar, säkert mitt eget fel som antagligen inte väntade tillräckligt länge mellan pizzorna. Så beställde pizzastålet som någon tipsade om här i tråden (tack! )
https://www.lundgrenab.se/produkt/pizzastal-laga-pizza-tunnbr...

Vilken skillnad, pizzorna blev mycket bättre och nu slipper jag fundera på om den ska spricka, langade på pizzorna en efter en (6st. totalt) utan problem, två timmar efter jag stängde av ungen var hela ugnen fortfarande rejält varm.

Så funderar ni mellan sten och stål, sluta fundera!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Släpp gärna smör/margarin/cider-sidospåret och återgå till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Bara för att dubbelkolla, 1g färsk jäst? Eller kör du torrjäst?

färsk jäst

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

Själv tycker jag det är ganska ointressant med cider vs. dryck med ciderkaraktär. Jag föredrar pizza, så det blev till att baka en (kyckling)kebabpizza med diverse grönsaker, srirachamajo, en simpel vitlökssås och parmesan. https://i.imgur.com/8LCpYy0.jpg
Smakade bra!

tyckte väl att jag kände igen bilden, var tvungen att hoppa in på instagram och kolla

ser riktigt god ut

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

färsk jäst

Jag kanske missar något här, men du tar alltså ett vanligt jästpaket och delar det i 50 bitar, eller odlar du egen eller något? Vad gör du med resterande 49 gram?

Permalänk
Medlem

@Lellebror: Det är omöjligt att hålla sig borta från kombinationen pizza och nördighet!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag kanske missar något här, men du tar alltså ett vanligt jästpaket och delar det i 50 bitar, eller odlar du egen eller något? Vad gör du med resterande 49 gram?

blir inte bara pizzadeg, jag nyper av ett litet hörn på jästen och sen sätter jag en bull/bröddeg på resten

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

@Lellebror: Det är omöjligt att hålla sig borta från kombinationen pizza och nördighet!

visst är det så

frun uppskattar inte alla sakerna jag har i köket till pizzabakandet, men hon uppskattar att äta det jag lagar.
Synd att min viktkurva inte uppskattar det åt rätt håll bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Min pizzasten sprack efter ett par användningar

Jag tror att man ska också värma upp pizzan-stenen ~3 ggr innan man gör mat på den, för att göra stenen stark mot värme, för det var det som en pizzabagare gjorde som köpte en ny ved/gas-pizzaugn här,
Video av pizzabagaren Vito
Han är dock inte en pizzabagare från pizza-staden Neapel/Italien, men han är OK ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Har nu testat denna och det blev riktigt bra. Vi hade lite utmaningar med degen och att skicka in pizzorna men när vi fick till det blev resultatet klart bättre än väntat. Såg att gasledningen går rakt under så la in dubbla pizzastenar för att inte få för het sten och väntade tills tempen gick förbi 300 grader, hade inne pizzan 3-4 minuter cirka.
https://www.elfynd.se/flying-culinary-circus-bbq-bord-gaspizz...

Har du hunnit testa den något mer? Fortfarande nöjd?

Eller någon annan som köpt och hunnit testa?

Sugen på att testa, 700kr är ju iofs ingen förlust men avskyr att köpa skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har du hunnit testa den något mer? Fortfarande nöjd?

Eller någon annan som köpt och hunnit testa?

Sugen på att testa, 700kr är ju iofs ingen förlust men avskyr att köpa skräp.

Kört 2 ggr nu och det har gått helt ok men den går bara strax över 300 grader. Har en 50 mbar regulator som jag tänkte testa nästa gång så får se om tempen stiger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Kört 2 ggr nu och det har gått helt ok men den går bara strax över 300 grader. Har en 50 mbar regulator som jag tänkte testa nästa gång så får se om tempen stiger

Såg en kommentar på den där norska sidan som hade testat den att de gjorde testet fel tydligen är det nått spjäll man ska stänga för att få upp tempen under de minuterna man har själva pizzan inne. Har du provat med det och se ifall du får högre temp?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Såg en kommentar på den där norska sidan som hade testat den att de gjorde testet fel tydligen är det nått spjäll man ska stänga för att få upp tempen under de minuterna man har själva pizzan inne. Har du provat med det och se ifall du får högre temp?

Nope, har inte sett något spjäll... Vart sitter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Nope, har inte sett något spjäll... Vart sitter det?

Det var följande kommentar som stog: :"Flying culinary ovnen blir bra dersom man stenger spjeldet i pipa. Dette står ingen steder men ble oppgitt som årsak til at den ikke blir varm av leverandøren." Så jag antar spjället till skorstenen ska stängas för att värmen på ovansidan av pizzan ska nå högre temperatur. Ifall temperaturen blir för låg på ovansidan så måste man ha i pizzan för länge så att botten bränner vid medan pålägget inte var riktigt färdigt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som kör med Pizza-stål?

Tänkte testa och köpte Broil Kings.
Stod att man skulle diska det pga inoljning vilket jag gjorde.

Sedan värmde jag upp det ett par ggr och lät det svalna emellan.

Körde sedan i grillen (Napoleon) och efter 2 minuer var botten totalt förkolnad, medan andra pizzan i grillen som kördes på en tjockare pizzasten från Stenbolaget blev perfekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johisco:

Kört 2 ggr nu och det har gått helt ok men den går bara strax över 300 grader. Har en 50 mbar regulator som jag tänkte testa nästa gång så får se om tempen stiger

Det var synd att den inte klarar ca 460C grader, vilket Napolitanska pizzor kräver. I ca 90 sekunder gräddas pizzan då, och den korta gräddningstiden gör att pizzabrödet blir mjuk och inte alls lika torr jämfört med hemma-ugnar på ~250C grader som behöver gräddas mkt längre tid (ca 6 minuter), vilket gör pizzabrödet mkt torrare och mer krispig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det var följande kommentar som stog: :"Flying culinary ovnen blir bra dersom man stenger spjeldet i pipa. Dette står ingen steder men ble oppgitt som årsak til at den ikke blir varm av leverandøren." Så jag antar spjället till skorstenen ska stängas för att värmen på ovansidan av pizzan ska nå högre temperatur. Ifall temperaturen blir för låg på ovansidan så måste man ha i pizzan för länge så att botten bränner vid medan pålägget inte var riktigt färdigt.

Ah ok, ska testa att blocka röret nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur gör ni som kör med Pizza-stål?

Tänkte testa och köpte Broil Kings.
Stod att man skulle diska det pga inoljning vilket jag gjorde.

Sedan värmde jag upp det ett par ggr och lät det svalna emellan.

Körde sedan i grillen (Napoleon) och efter 2 minuer var botten totalt förkolnad, medan andra pizzan i grillen som kördes på en tjockare pizzasten från Stenbolaget blev perfekt.

Hade du en brännare direkt under den på full fart?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hade du en brännare direkt under den på full fart?

Det är en 4-brännare, brännarna sitter rätt långt ner och rätt stora droppskydd över.

Men ja, alla fyra brännare var på max. Stenen låg över två brännare och stålet över två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är en 4-brännare, brännarna sitter rätt långt ner och rätt stora droppskydd över.

Men ja, alla fyra brännare var på max. Stenen låg över två brännare och stålet över två.

Har inte använt stål själv, men antar att det blir samma som med tunna stenar, det blir för varmt med sån direktvärme. Prova med dem på lägsta istället eller helst avstängda om det inte blir för kallt i grillen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ok, får testa det nästa gång.

Permalänk
Medlem

Gjorde på en grill igår med 4 brännare, första svartnade i botten efter 30 sekunder, alla brännare på max. Stängde av dem 2 under gjutjärnet, men hamnade på 250 grader. Pizzan blev okey efter 3 - 4 minuter. Satte brännarna under på lägsta och det blev bättre, dock föredrar jag ugnen då det är för kallt upptill att göra i en så pass stor grill (typ samma storlek som den ovanför.)

Permalänk
Medlem

Hittade en kanal som verkar bra om man har problem med att få till degen:

https://www.youtube.com/watch?v=SM5lZ9TICdk

https://www.youtube.com/watch?v=BBRmfxumyh0

https://www.youtube.com/watch?v=gZqkPHkVcDM

Verkar som att man ska knåda 8-12 min, det är väldigt svårt att knåda för mycket, han har en video där han kör i 90+ minuter utan att lyckas. Plus att man absolut inte ska tillsätta mjöl när man knådar, han har en video där man följer knådningen i real time och kan se hur degen blir bra till slut.

Jag har som sagt haft det extremt svårt att få till en deg som funkar så tänkte börja från scratch typ. Inte gjort så många försök men nog gjort alla fel man kan göra så hans videos kändes perfekta för att få en bra start på pizzakarriären.

Inte testat det ännu, hittade kanalen igår kväll så första försöket blir senare idag eller imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

pre-deg/polish dagen innan.
blanda 1 tsk honung + 7g torrjäst + 325ml ljummet vatten (ca 35c). Låt jästen aktiveras (10-15min). Blanda sedan i 250g vetemjöl special
... kommer se ut som en pannkakssmet. Sätt in i kylen. 18-24h.

Ta ut polishen å blanda ner ytterligare 250g vetemjöl special + 10g salt + 1msk olivolja, knåda ihop allt tills den slutar klibba. Dela degen i 2-3 delar beroende på hur stora pizzor du vill ha. Låt dem jäsa 2-3 timmar.

Ta ut första degen å forma till en pizza å lägg på tomatsåsen å skicka in i ugnen tills degen har fått lite färg. Ta ut å på med tillbehören, pensla på lite olivolja på kanten om du vill. När mozzarellan (om du nu gör en Neapolitan) smält ner så är pizzan färdig.

Gjorde häromdagen ett par pizzar baserat på detta recept (tack ToirRisker).

Körde i vanlig ugn på maxtemp (300 grader) med grillfunktionen på samt en billig pizzasten.

Gräddade först degen + tomatsås i cirka tre minuter innan den togs ut och påläggen åkte på!

Här med överbliven Gochujangkyckling, mozzarella och toppad med basilika.
Penslade även kanterna med vitlöksolja EFTER jag tagit ut den ur ugnen, måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet

EDIT: Glömde ju såklart i min iver att få på kycklingen att osten ska på först! Men blev helt okej iaf..

Permalänk
Inaktiv

Idag ska vi gör pizza som botten är jäst 21 timmar sen fryst 2 veckor och sen slö upptinad i kyl 2 dygn.
Postar bild senare idag.

Pizza sallad som smakar so pizzerian.
246 gram vitkål
2,5 msk rapsolja
2 msk ättika
1 msk vitvinsvinäger
2 tsk strösocker
0,5 tsk svartpeppar, malen
0,5 tsk oregano torkad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har inte använt stål själv, men antar att det blir samma som med tunna stenar, det blir för varmt med sån direktvärme. Prova med dem på lägsta istället eller helst avstängda om det inte blir för kallt i grillen.

Testade stålet i ugnen igår (300C). Botten blev perfekt undertill, på mindre än minuten... Kanterna var tyvärr fortfarande degiga.
:/

Blir till att hålla sig till mina stenar från Stenbolaget framöver.