Msi 2070 Armor irriterande gnissel (klipp)

Permalänk
Medlem

Msi 2070 Armor irriterande gnissel (klipp)

Köpte ett 2070 Armor för ca 1,5-2 år sedan, som har de senaste 4 månaderna börjar göra ett jävulskt irriterande gnissel. Trodde först att det var nätagget i datorn som började strula (vilket jag även gjorde en tidigare tråd om här) så var i kontakt med Corsair support. Hittade dock tillslut att det ej var nätagget utan grafikkortet (sitter nära varandra så var svårt avgöra att det var grafikkortet) som strulade. Det gnisslande ljudet kommer vad jag märkt mellan en fläkthastighet på 25-40% och låter hyffsat störande. Jag har ej lust att sätta igång med något småpill på det såsom att smörja upp det osv då det ännu är över 1 år garanti kvar. Har testat rengjort det med komp luft utan resultat. När jag ändrar fläkthastigheten i e.x Afterburner så ändras ljudet ihop med det, så antar det är någon av fläktarna.

Någon som vart med om liknande eller har sig för aning om vad det kan vara för strul?

Spelade in ljudet
https://www.youtube.com/watch?v=Cnrpe6_iIws
och
https://www.youtube.com/watch?v=5WP41ZfxSWA

hittade en som hade liknande fel efter mycket sökande, verkar vara samma ljud som uppstår, men det verkar som om att dem aldrig hittade felet.
https://www.youtube.com/watch?v=qPCTtwNHvqM&feature=emb_title

Permalänk

är troligen någon av fläktarna som börjar få dåliga lager.

normalt sett brukar fläktarna gå 2-4 år innan de börjar ge sig lite beroende på hur hårt fläktarna fått gå under åren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är troligen någon av fläktarna som börjar få dåliga lager.

normalt sett brukar fläktarna gå 2-4 år innan de börjar ge sig lite beroende på hur hårt fläktarna fått gå under åren.

Jag misstänker något sådant också. Har kört fläktarna på custom fan kurva och dem har nog inte gått så överdrivet hårt. Grafikkortet är ju också vara som sagt 1,5 år ca. Det konstiga är också att det uppträder olika, ibland kan de gå några dagar utan ljud sen kan de låta som fan under en vecka så man blir galen. Låter hyffsat högt ibland så man kan sitta med hörlurarna på och höra ljudet. Och då är det ändå ett ljuddämpat chassi.

Permalänk
Skrivet av FortuN:

Jag misstänker något sådant också. Har kört fläktarna på custom fan kurva och dem har nog inte gått så överdrivet hårt. Grafikkortet är ju också vara som sagt 1,5 år ca. Det konstiga är också att det uppträder olika, ibland kan de gå några dagar utan ljud sen kan de låta som fan under en vecka så man blir galen. Låter hyffsat högt ibland så man kan sitta med hörlurarna på och höra ljudet. Och då är det ändå ett ljuddämpat chassi.

samma som med alla lager i början kan de låta lite sporadiskt men med tiden kommer de låta mer tills de nyper helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

samma som med alla lager i början kan de låta lite sporadiskt men med tiden kommer de låta mer tills de nyper helt.

Ja det är väll så tyvärr :/ Blir ett samtal till komplett idag se vad dom säger.

Permalänk
Skrivet av FortuN:

Ja det är väll så tyvärr :/ Blir ett samtal till komplett idag se vad dom säger.

skicka med videon också så du kan bevisa oljudet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har pratat med dem idag så ska skicka in det. Som sagt, problemet kommer vara för dem att få fram ljudet precis när dem vill höra. Har testat lite för att försöka framkalla det men det är svårt. Sker oftast efter att den vart uppe i lite varv och jag sätter mig för att se film/surfa. Som idag har den bara gjort ljud från sig under en kort stund efter ca 10 timmars användning. Väntar på retursedel så ska jag skicka in den.

Permalänk
Medlem

Är ju bara att stoppa en fläkt i taget för att se om det är en av fläktarna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Att de är en av fläktarna är 100% då jag ändrat fläkthastigheten när ljudet har vart så ändrar sig "gnisslet"

Permalänk
Medlem

Nu har ett annat ljud börjat. Har inte hunnit skicka in den ännu då jag vart iväg i 2 veckor. Tanken var jag skulle hinna spela lite flight simulator 2020 innan jag blir av med datorn. Så fort jag startar ett spel så börjar det låta såhär. Kan skilja sig lite från spel till spel. Det är inte fläkten på grafikkortet denna gång (har testat den av). Ljudet kommer långt fram på kortet. Ju mer belastning desto mer låter det tycker jag.

https://youtu.be/yGgbsu4kjbA
https://youtu.be/eTfFGSjUNP4

Vad kan detta nu vara?

Permalänk
Medlem

Den är inskickad hos komplett där det tog ett tag innan den sedan skickades till norge för koll. Väntar ännu på något svar. Har skickat med filmerna så får se om det löser sig.

Permalänk
Medlem

Det gick på garanti så en ny är på utskick. Tog lång tid då det tydligen var problem hos kompletts serviceverkstad men ordnade sig tillslut iallafall.