Nvidia uppges avtäcka "Ampere" den 9 september

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Ser ut som att dom håller exakt tre år, var inte så länge sen mitt gav upp

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dyrt lär det bli så länge det inte finns någon konkurrens om prestandakronan. Själv tycker jag att 12GB vram låter snålt tilltaget för ett flaggskepp av nästa generation som är tänkt att vara riktat mot konsumenter. Det motsvarar ju endast 3GB per 1080p av 4K. Lite som att idag gå och köpa ett 1060 3GB för spelande i 1080p. Det funkar typ i rocket leauge men inte mycket mer än så. En något grov förenkling av verkligheten men ändå. Köper man ett sånt kort vill man ju att det ska hålla i 5+ år.

Som redan påpekat kan man inte räkna på det viset i praktiken, då det är texturer som tar upp mycket plats och de är inte (nödvändigtvis) renderingsupplösningskopplade, men förutom det så kan man även spinna vidare på att ju rappare bandbredd (via pci-e) desto mindre behov att lagra texturer, pga att de kan direktstreamas istället. Enligt det tankesättet så skulle det räcka med väldigt lite minne i framtida flaggskepp.

För min del är minnesmängden ointressant, det är maximal prestanda jag är ute efter. Ur min synvinkel finns det inget grafikkort som står sig i 5+ år, men det handlar förstås bara om vilka krav man har.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@ExcZist: Ser ut som att dom håller exakt tre år, var inte så länge sen mitt gav upp

Lite trist, hade hoppats på kanske 10 år men 3 räcker ju då jag ändå hade tänkt uppgradera men det blir en fin prydnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Ni ska inte tro att AMD kommer bli våran räddare i nöden när det kommer till pris.

Skulle en 3080 kosta 13,000kr och AMD har ett kort som presterar lite sämre behöver dom bara lägga sig runt 10,000kr och säga "vi är 3000kr billigare och presterar lite sämre bara"

10,000kr är fortfarande äckligt mycket pengar.

Eh jo fast fortfarande 23% billigare vilket inte är fy skam. AMD hade ju varit fullkomligt tokiga om dom inte försöker få så mycket som möjligt för sina kort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@ExcZist: Ser ut som att dom håller exakt tre år, var inte så länge sen mitt gav upp

Skulle ett grafikkort hålla i cirka 3 år eller vad menar du? Om det var så du tänkte så är det fel. Enligt Nvidias före detta Tom Petersen så skall transistorerna hålla i minst 5 år med "default" inställningar, dvs. utan ökad spänning/överklockning. Många kort kan naturligtvis hålla i över 10 år. Med det sagt vet jag ändå inte hur mycket det är värt med tanke på att inte alla tillverkare har sådan lång garanti. Men det kanske inte alls var det du pratade om

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

De senaste läckorna om Ampere är lite tråkiga dock, förutom just att lanseringen sker snart. Visar sig de senaste läckorna stämma angående TSMC/Samsung så får vi Samsungs 8 nm i år på de allra flesta korten förutom möjligen Ti eller 90-versionen, för att få "Super" refresh på 7 nm nästa år på samtliga.

Finns ju dock positiva rykten också som att strålspårningsprestandan är "betydligt mer" än dubbelt så bra som hos Turing.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Kul blir uppdatering till ett 3090 tror jag men ska bli spännande vad Intel levererar oxå även om de inte troligtvis konkurrerar i denna ligan ännu, är nog mer nyfiken på vilka tekniker intel har än rdna2 korten från AMD, känns som de ligger nån gen efter även fast de ligger en gen före på nm. men vem vet de kanske överraskar (men som vanligt så får man väl vänta ett halvår till fanboykören tystnat & fakta finns tillgängligt)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Mitt GTX 680 har fungerat bra i över 8 år

Men nu når jag inte ens upp till minimispec för FS 2020 med min i5-3570K och ovan kort så i höst/vinter blir det äntligen en ny burk med nytt innehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

De senaste läckorna om Ampere är lite tråkiga dock, förutom just att lanseringen sker snart. Visar sig de senaste läckorna stämma angående TSMC/Samsung så får vi Samsungs 8 nm i år på de allra flesta korten förutom möjligen Ti eller 90-versionen, för att få "Super" refresh på 7 nm nästa år på samtliga.

Finns ju dock positiva rykten också som att strålspårningsprestandan är "betydligt mer" än dubbelt så bra som hos Turing.

Kanske är därför toppkortet ryktas få så dålig prestanda?

Jag trodde Samsung bara var 3060 eller möjligen 3070 och nedåt, inte toppkorten

Permalänk
Medlem

Lägger sig RNDA2 mot Ampere på samma sätt som 5700 XT lägger sig mot 2070 Super prismässigt idag så blir det givet AMD RDNA2.

Dvs samma prestanda men 30% billigare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@medbor: Fast toppkortet, 3080ti/3090 sägs ju få runt 50% bättre än 2080ti vilket absolut inte är dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

@medbor: Fast toppkortet, 3080ti/3090 sägs ju få runt 50% bättre än 2080ti vilket absolut inte är dåligt?

Jag skulle kalla det oväntat dåligt om det är ett hopp från 14 -> 7nm för Nvidia, framförallt när det rör sig om en större klass av GPU.

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer man kunna lira i native 4k. Fan på tiden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Skulle ett grafikkort hålla i cirka 3 år eller vad menar du? Om det var så du tänkte så är det fel. Enligt Nvidias före detta Tom Petersen så skall transistorerna hålla i minst 5 år med "default" inställningar, dvs. utan ökad spänning/överklockning. Många kort kan naturligtvis hålla i över 10 år. Med det sagt vet jag ändå inte hur mycket det är värt med tanke på att inte alla tillverkare har sådan lång garanti. Men det kanske inte alls var det du pratade om

Nej, inte "ett grafikkort" utan just 1080Ti, det är inga transistorer som ger upp på dessa kort. Det är MOS-FET, kondensatorer och lödningar. Detta är kort som drar uppåt 300W, vilket ju är illavarslande för dom nya korten som drar ännu mer. Kan bli kvalitetsproblem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, inte "ett grafikkort" utan just 1080Ti, det är inga transistorer som ger upp på dessa kort. Det är MOS-FET, kondensatorer och lödningar. Detta är kort som drar uppåt 300W, vilket ju är illavarslande för dom nya korten som drar ännu mer. Kan bli kvalitetsproblem.

Är ju trist som det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle kalla det oväntat dåligt om det är ett hopp från 14 -> 7nm för Nvidia, framförallt när det rör sig om en större klass av GPU.

RTX 2080 är gjord på TSMC 12 nm (FinFET)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, inte "ett grafikkort" utan just 1080Ti, det är inga transistorer som ger upp på dessa kort. Det är MOS-FET, kondensatorer och lödningar. Detta är kort som drar uppåt 300W, vilket ju är illavarslande för dom nya korten som drar ännu mer. Kan bli kvalitetsproblem.

Vän av ordning vill mena att MOSFET är en typ av transistor.

Permalänk
Medlem

min plånbok är redo

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ExcZist:

Får en grå "bild" med 1 miljon gråa pixlarkanske 1 gång per vecka eller någon gång per dag när det händer och jag kom även på varför windows 10 var så segt dock så behöver jag inte spela för att det skall hända.
Provat det vanliga folk brukar säga som byta drivrutiner,undervolta/underclocka och höja volten etc men inget hjälper så kortet åkte upp på hyllan bland alla andra kort som är dock 100% fungerande som prydnad xD
Har ju fler kort att använda så jag överlever men men shit happens, haft kortet sen 2017.

Reklamationsrätten skall gälla i tre år, är det äldre än så?
Mitt Vega 64, la av efter drygt två år, garantin hade gått ut, men jag fick ett nytt Rx5700 via reklamation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

RTX 2080 är gjord på TSMC 12 nm (FinFET)

Absolut, men 12nm är mer som 14+ (en förfinad teknik) inte en helt egen med mycket förbättrade egenskaper. Nvidia och många andra har ju helt skippat 10nm som hade varit det logiska mellansteget, så dessa nya är i princip 2 hela noders förbättring på en gång. Känns som att mer än en dubblering av prestanda på 4 år hade varit rimlig (vs 1080 ti), men seg ökning förra gången tillsammans med absurda priser får ju allt att bli konstigt. Helt ärligt hade en dubblering av 2080 ti varit helt rimlig sett till hur långa dessa generationer varit och hur mogen 7nm processen är så borde de kunnat pressa ur mer. Speciellt eftersom nya korten kommer maxxa ur på en ännu större krets än tidigare. Det ryktas ju att ’BigNavi’ på ~500mm2 ska kunna prestera ganska jämnt som Nvidias nya som väntas ligga på ~650mm2.

Nej jag är inte imponerad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, men 12nm är mer som 14+ (en förfinad teknik) inte en helt egen med mycket förbättrade egenskaper. Nvidia och många andra har ju helt skippat 10nm som hade varit det logiska mellansteget, så dessa nya är i princip 2 hela noders förbättring på en gång.

Fast om det blir Samsungs 8 nm så brukar folk skriva att den egentligen är 10 nm+, så i så fall blir det bara en förändring från "14+" till "10+" (vad nu dessa hittepåsiffror egentligen har för relevans).

Citat:

The 8LPP silicon fabrication node by Samsung is an extension of the company's 10LPP (10 nm) node. Both have the same fin pitch, but reductions are made in the areas of gate pitch (down by 6%) resulting in a transistor density of over 61 million/mm².

Permalänk
Medlem

Intressant om det stämmer. Problemet är då att nvidia kommer ha sina kort ute före AMD och de kan då ta ut vilka priser de vill tills RDNA2 kommer. Jag skulle inte vara förvånad om nvidia låst klockfrevenserna vid release för att sedan låsa upp dom med ny driver lagom till RDNA 2.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Genom samtal med Nvidias partnertillverkare har Gamersnexus grävt fram datumet för när Geforce RTX 3000-serien har premiär.

Läs hela artikeln här

Beror på om man vill ha prestanda/krona eller om man vill ha det bästa. Som ordspråket säger, det kostar att ligga på topp. Absoluta toppsegmentet kommer aldrig vara ”prisvärt” oavsett kategori. Men det är inte tanken med ett toppsegment

Kommer förmodligen att finnas modeller för både de som vill ha bra prestanda per krona och för de som vill ha det bästa oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Reklamationsrätten skall gälla i tre år, är det äldre än så?
Mitt Vega 64, la av efter drygt två år, garantin hade gått ut, men jag fick ett nytt Rx5700 via reklamation.

Köptes 2017-10-05

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Fast om det blir Samsungs 8 nm så brukar folk skriva att den egentligen är 10 nm+, så i så fall blir det bara en förändring från "14+" till "10+" (vad nu dessa hittepåsiffror egentligen har för relevans).

Jo jag skrev ju tidigare att Samsung kunde vara en del av förklaringen till varför prestandan skulle vara lägre än jag väntat mig om det nu blev dom som fick tillverka även toppkorten

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ExcZist:

Köptes 2017-10-05

Prova RMA hos butiken, om de säger att garantin gått ut, säg att du vill reklamera.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Intressant om det stämmer. Problemet är då att nvidia kommer ha sina kort ute före AMD och de kan då ta ut vilka priser de vill tills RDNA2 kommer. Jag skulle inte vara förvånad om nvidia låst klockfrevenserna vid release för att sedan låsa upp dom med ny driver lagom till RDNA 2.
https://www.youtube.com/watch?v=nXeq2_P_O50

För min del låter det högst orimligt (ekonomiskt) att investera så mycket tid och pengar för att alla GPUer ska kunna tillverkas på både Samsung och TSMC, mer logiskt om vissa segment tillverkades helt på ena och resten helt på den andra tillverkaren.

Spännande blir det i alla fall, kanske blir första batcherna (innan AMD släpper) tillverkade hos samsung för att ha något att slå tillbaka med efter nyår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Säkert på ett reklamationen inte gått ut då?
Står ju 3 år på inets sida och är ju några år emellan slutet på 2017 och sommaren 2020

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ExcZist:

Köptes 2017-10-05

Skrivet av ExcZist:

Säkert på ett reklamationen inte gått ut då?
Står ju 3 år på inets sida och är ju några år emellan slutet på 2017 och sommaren 2020

Det är mindre än tre år.
Den bör gå ut 2020-10-05, eller tänker jag fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Intressant om det stämmer. Problemet är då att nvidia kommer ha sina kort ute före AMD och de kan då ta ut vilka priser de vill tills RDNA2 kommer. Jag skulle inte vara förvånad om nvidia låst klockfrevenserna vid release för att sedan låsa upp dom med ny driver lagom till RDNA 2.
https://www.youtube.com/watch?v=nXeq2_P_O50

Skrivet av medbor:

För min del låter det högst orimligt (ekonomiskt) att investera så mycket tid och pengar för att alla GPUer ska kunna tillverkas på både Samsung och TSMC, mer logiskt om vissa segment tillverkades helt på ena och resten helt på den andra tillverkaren.

Spännande blir det i alla fall, kanske blir första batcherna (innan AMD släpper) tillverkade hos samsung för att ha något att slå tillbaka med efter nyår?

Precis, verkar inte rimligt. Det är mycket möjligt, bara några månader kvar sen vet vi

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt