Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Beror på hur stort hus du har och hur mycket av det du vill kyla, kostar från ca 6000 kr (innan ROT) och uppåt för installation. Så allt från 15000 kr till 50000 kr skulle jag säga är normalt. Med rot och en mindre single-split kan du komma ner till kanske 12000 kr allt som allt om det inte är allt för stort jobb för elektrikern att dra el. Då kanske du får nöja dig med en enhet utan möjlighet att ge värme dock, vilket du inte behöver välja bort om du går upp några tusenlappar.

Vill man bara ha kyla så finns det ett par fönsterenheter som säljs i landet också, där slipper du att enheten blåser ut luften ur huset, där sparar man inte direkt några pengar på att inte installera en med inne och utedel dock.

Skrivet av Aktsu:

Beror ju på hur snyggt man vill ha det gjort, hur starka enheter, vilken typ av enheter osv. Jag gjorde det i lägenhet och har 2 enheter inne med relativt osynlig dragning (dvs behövde man ta en del hål i väggar/tak som sedan återställdes) samt utedelen på taket och det landade kring 140k för mig.

Bor man i hus och bara skall ta ett hål i ytterväggen för en enhet (och väljer enklare varianter) så lär du hamna kring 20-30k. En kollega fick offert på runt 200-250k för 3 innedelar och osynlig dragning i sitt hus.

Aha det verkar kosta en del. Bor o hus men prioriterar egentligen bara att det ska vara svalt i sovrummet, kan inte sova när det är över 18 grader. Jag kan nog sätta upp det mesta själv förutom elen då såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Aha det verkar kosta en del. Bor o hus men prioriterar egentligen bara att det ska vara svalt i sovrummet, kan inte sova när det är över 18 grader. Jag kan nog sätta upp det mesta själv förutom elen då såklart.

15000 kr för att kunna sova 6-7 månader om året låter billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

15000 kr för att kunna sova 6-7 månader om året låter billigt

Verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Aha det verkar kosta en del. Bor o hus men prioriterar egentligen bara att det ska vara svalt i sovrummet, kan inte sova när det är över 18 grader. Jag kan nog sätta upp det mesta själv förutom elen då såklart.

Såvitt jag vet får man inte montera enheterna själv utan det måste vara kyltekniker som gör det. Skulle inte säga att en enkel installation av en enhet är överdrivet dyr om man har svårt att sova i värme. Jag tog ju en mer specialvariant för att det skulle synas så lite som möjligt då det är värt det när jag väl säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Aha det verkar kosta en del. Bor o hus men prioriterar egentligen bara att det ska vara svalt i sovrummet, kan inte sova när det är över 18 grader. Jag kan nog sätta upp det mesta själv förutom elen då såklart.

I Uppsala kan du få denna för ca 15k installerad (standardinstallation) och klar:
https://www.elon.se/inomhusklimat/varme/luftvarmepumpar/canva...
En ok enhet som främst är tänkt som AC. Mycket mer ska det inte behöva kosta om man inte har andra krav än en fungerande AC.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en "DELTACO Smart AC 9000 Btu" från Inet för 3500:-

Tycker den funkar utmärkt! Kollade runt mkt och framförallt på modeller upp mot 12-15k btu. Men när jag såg denna och att den va Smart (billigaste smarta jag sett) och Home kompatibel så slog jag till (annars hade det väll inte blivit ngn ac iår heller). Sjukt smidigt att sätta igång den 1h innan man kom hem från jobbet, på väg hem från stranden etc antingen via appen eller Home.

Visst den låter en del, men då jag har den vid köksfönstret med kallluften blåser in i vardagsrum/sovrummet och en halvvägg emellan så stör jag mig inte så mkt på den på kvällarna när jag kollar film/serier. Kan dock vara rätt störigt att sova med den då den låter en hel del även på steg 1. Så om tanken är en ac som kan vara igång på natten i sovrummet så kan man nog glömma denna, och även många andra.

Den verkar kyla ner ungefär 1grad/15min här i min 40kvm2

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Köpte mig precis en Andersson 3.2 på netonnet, alltså den här ljudnivån är ju gräslig. Kompressorn låter som ett mindre elverk som står och tuffar på.

Finns det någon annan maskin på marknaden som kanske inte låter så oerhört illa?

Permalänk
Medlem

för portabel AC - nej - de ligger kring 60 dB allihopa - det är både kompressor och fläktljud tillsammans som ger den relativt höga nivån.

Skall det vara hyfsat tyst (mest blåsljud) så blir det att titta på fast installation med split-anläggning och det är långt ifrån alla som har den möjligheten.

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Själv köpte jag en "DELTACO Smart AC 9000 Btu" från Inet för 3500:-

Tycker den funkar utmärkt! Kollade runt mkt och framförallt på modeller upp mot 12-15k btu. Men när jag såg denna och att den va Smart (billigaste smarta jag sett) och Home kompatibel så slog jag till (annars hade det väll inte blivit ngn ac iår heller). Sjukt smidigt att sätta igång den 1h innan man kom hem från jobbet, på väg hem från stranden etc antingen via appen eller Home.

Visst den låter en del, men då jag har den vid köksfönstret med kallluften blåser in i vardagsrum/sovrummet och en halvvägg emellan så stör jag mig inte så mkt på den på kvällarna när jag kollar film/serier. Kan dock vara rätt störigt att sova med den då den låter en hel del även på steg 1. Så om tanken är en ac som kan vara igång på natten i sovrummet så kan man nog glömma denna, och även många andra.

Den verkar kyla ner ungefär 1grad/15min här i min 40kvm2

Har kollat på denna, men enligt en recension på Inet så leder denna modell inte ut kondensen utan man får tömma kondensvattnet i en behållare?

Permalänk
Medlem

Hade flera portabla ac innan jag flyttade till hus o satte in 2st riktiga anläggningar (1 uteenhet och en inneenhet per våning i ett tvåplanshus). Köpte två samsung windfree 12 , på ett hus på 190kvm har jag nu iskallt om jag vill även i varmaste böljan. dessutom har samsungen väldigt små uteenheter och kan funka ok som värmepump (men inte bland de bästa). Kostade 28 inkl installation

kört mycket portabla ac tidigare, finns flera bra - de absolut bästa är från italienska Delonghi , deras pinguini-serie. det är stor skillnad i effekt på dem o t.ex electrolux (som tillverkas av ett annat företag o whitelabelas åt elux). Delonghi är inte dyrare än andra märken heller (undantaget de billigaste noname) så värt att titta, på finns ofta bra pris på proshop t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Har kollat på denna, men enligt en recension på Inet så leder denna modell inte ut kondensen utan man får tömma kondensvattnet i en behållare?

Jag har en likadan som heter Hantech på Hornback och är större men ser likadan ut. Jag har bara behövt tömma en gång på två somrar. Och då var det nog väldigt fuktigt så den hann inte med. Men den räcker bara till ett rum fast den är på 13500 BTU.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Har kollat på denna, men enligt en recension på Inet så leder denna modell inte ut kondensen utan man får tömma kondensvattnet i en behållare?

Va också lite orolig för det, tog och testade och skruva av pluggen bak efter att den gått en månad och det kom ut typ 3cl vatten så är nog inte ett jättestort problem. Man kan också sätta dit en liten slang ner i en petflaska eller ngt (självdränering) så kan den stå hela sommaren typ.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Va också lite orolig för det, tog och testade och skruva av pluggen bak efter att den gått en månad och det kom ut typ 3cl vatten så är nog inte ett jättestort problem. Man kan också sätta dit en liten slang ner i en petflaska eller ngt (självdränering) så kan den stå hela sommaren typ.

Min plugg sitter så lågt att man får inte dit nånting alls (Woods Cortina Silent 12K) , lägger dit en dubbelvikt handduk som får suga upp det som kommer ut när jag tömmer den , har tömt den två gånger men det är inte många deciliter som kommit ut , känns nästan som om jag kan lämna den öppen och låta det som kommer droppa ner på ett fat och självdunsta.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Min plugg sitter så lågt att man får inte dit nånting alls (Woods Cortina Silent 12K) , lägger dit en dubbelvikt handduk som får suga upp det som kommer ut när jag tömmer den , har tömt den två gånger men det är inte många deciliter som kommit ut , känns nästan som om jag kan lämna den öppen och låta det som kommer droppa ner på ett fat och självdunsta.

Varför tömma den över huvud taget? Den ska förånga vattnet och skicka ut med varmluften. Som jag förstått det så jobbar ACn effektivare om det finns vatten i tanken som skvätter på kondensorn.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellen:

Varför tömma den över huvud taget? Den ska förånga vattnet och skicka ut med varmluften. Som jag förstått det så jobbar ACn effektivare om det finns vatten i tanken som skvätter på kondensorn.

Min blir full och ska tömmas, enligt bruksanvisningen. Så det skiljer mellan olika modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Varför tömma den över huvud taget? Den ska förånga vattnet och skicka ut med varmluften. Som jag förstått det så jobbar ACn effektivare om det finns vatten i tanken som skvätter på kondensorn.

Får jag ihop manualen rätt så det som står är att man inte ska ha en slang om man kör den som AC inte att man aldrig ska tömma den , men jo det innebär att lite vatten i tanken är något positivt

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Kör utan slang så säger den ifrån när det dags att tömma den. Om det behövs...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Jag upplever att min AC blir tystare när jag dumpar vattnet i en bägare istället för att låta det avdunsta via slangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Min blir full och ska tömmas, enligt bruksanvisningen. Så det skiljer mellan olika modeller.

Visst är det så, jag borde kanske nämnt att min Wood's Roma (som jag tror är billigaste och klenaste modellen de säljer) skickar ut kondensvatten med varmluften

Skrivet av mr_sQuinty:

Får jag ihop manualen rätt så det som står är att man inte ska ha en slang om man kör den som AC inte att man aldrig ska tömma den , men jo det innebär att lite vatten i tanken är något positivt

Precis, som jag nämner ovan så har min Wood's-AC den funktionen, så jag tyckte det lät väldigt konstigt om din inte gjorde det. Tyvärr är tillverkarnas manualer oftast väldigt svårtolkade då de inte skriver i klartext att kondensvattnet förångas och åker ut med varmluften.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

På Thingiverse finns modeller att 3d-printa för att modda Electrolux Chillflex till två slangar. Har inte provat men dessa ser väldigt väldesignade ut och ersätter plastgallret på nedre baksidan istället för en utbuktande extra låda.
https://www.thingiverse.com/thing:4519681
https://www.thingiverse.com/thing:4519730

Se även detta kit som nog fungerar med valfri slang av rätt dimension och hemmagjord låda.
https://www.thingiverse.com/thing:4525826

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

På Thingiverse finns modeller att 3d-printa för att modda Electrolux Chillflex till två slangar. Har inte provat men dessa ser väldigt väldesignade ut och ersätter plastgallret på nedre baksidan istället för en utbuktande extra låda.
https://www.thingiverse.com/thing:4519681
https://www.thingiverse.com/thing:4519730

Se även detta kit fungera med valfri slang av rätt dimension och hemmagjord låda.
https://www.thingiverse.com/thing:4525826

Snyggt, har letat efter precis en sån ritning. Nu ska jag bara lyckas lista ut hur jag ska få delarna printade.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Snyggt, har letat efter precis en sån ritning. Nu ska jag bara lyckas lista ut hur jag ska få delarna printade.

Gör så... sen gör du några extra till försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Gör så... sen gör du några extra till försäljning

Det var inte billigt, kostar 1000 spänn att skriva ut de 2 delarna, exkl frakt och eventuell bearbetning.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Det var inte billigt, kostar 1000 spänn att skriva ut de 2 delarna, exkl frakt och eventuell bearbetning.

Blir mycket billigare om du har tillgång till en 3d-skrivare någonstans. Det verkar gå åt cirka 400 g material, vilket blir cirka 80 kr i ren plastkostnad om du printar med vanlig PLA från Clas Ohlson. I bästa fall då, kan ju bli krångel med printern så utskriften måste startas om, etcetera.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur bra uppvärmningsfunktionen på t.ex. en EXP34U338HW fungerar? Hade varit schysst att kunna få upp temperaturen ett par grader på vintern när det är som kallast ute och slå två flugor i en smäll. Dessutom skulle den inte behöva stå helt oanvänd under vintern.

Funderar dock på hur värmefunktionen fungerar, är det som en traditionell värmepump eller bara som en elektrisk värmefläkt? Jag måste köra tvåslangsmod p.g.a. undertryck och jag antar att den inte klarar av att ta in minusgradig luft utifrån och kyla ner ytterligare.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

En portabel AC är tänkt för närmast sydeuropeisk/tropisk användningsområde där man aldrig når under noll grader på luften som kyls.

Nordiska värmepumpar - som till en början var just ombyggda AC har förfinats med tiden och kompressorerna har mycket större i slagvolym än det som krävs för angivna kylkapacitet vid AC-drift - just för att kunna ha hyffat kapacitet kvar även när det är -10 grader C och kallare vid värmepumpsdrift.

Därför så ger en portabel AC med värmepumpsfunktion med målgruppsanvändning Sydeuropa och motsvarande - närmast obefintligt med värme när luften som kyls passerar 0 grader C i temperatur.

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156151 det här måste ju vara den absolut billigaste AC:n just nu. Bara 2,6 kW kyleffekt men svårt att klaga för det priset.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Bara 2,6 kW kyleffekt men svårt att klaga för det priset.

Det är inte så bara då den är på ~8800 BTU och specificerad för ett rum på upp till 30kvm, så den klarar förmodligen utmärkt att kyla ner ett te.x ett sovrum.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hade en fundering, vet inte om någon annan gjort detta men kanske kan fungera.
Jag har en inglasad balkong som man går ut till via sovrummet. Funderar på om man ställer en enslangs AC där ute och sedan gör man en "adapter" kyllyften så att den blåser en genom en kanal i balkongdörren. Då blir det ju övertryck i sovrummet och mindre ljudnivå med tanke på att den står på balkongen.

Men problemet blir väl att man har något som står och låter runt 60DB på balkongen på kväll/natten. Vet inte hur mycket ljud rutorna på balkongen isolerar.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

Portabel AC låter väl attans för kompressorn är ju inte precis ljuddämpningsbehandlad? I värmeväxlare med "värmefläkten utomhus" så sitter väl kompressorn där och inte inomhus där kalla luften blåses?

Kylskåpet nere i källaren hos päronen där jag är just nu låter sjukt mycket också när den arbetar för den står direkt mot väggen utan att stå i något hörn som skulle blockera/absorbera en del av ljudet.

Finns väl goda skäl till varför kyl- & frys står på mer ljudisolerade platser i köket och inte med öppen syn in till kompressorn där nere?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |