Intervju: Medlem planar värmespridaren på AMD Ryzen 9 3950X till perfektion

Permalänk
Melding Plague

Intervju: Medlem planar värmespridaren på AMD Ryzen 9 3950X till perfektion

Med 300 nanometers noggrannhet har Simon Penrowe gjort värmespridaren på Ryzen 9 3950X helt plan – världens plattaste processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt intressant! Tack för det här! Förhoppningsvis vis får vi veta hur det här påverkar temperaturerna. Kanske det här leder till nya tilltag för extremöverklockare

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Under alla år har det gjort lite ont att läsa om "lappning" av ytor med hjälp av glasskiva och sandpapper, visst blir det blankt, men inte plant.
(och ja, jag använder också glas/slippapper då det blir platt nog för stämjärn etc)

Och nä, du skall inte behöva kylpasta på två plana ytor, om dom utvidgar sig lika(vilket dom antagligen inte gör)
I praktiken kanske det behövs en liten gnutta.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Fascinerande.

Och mycket välproducerad video.

Permalänk
Sötast

Cliffhanger..... thanks

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Äntligen!
Under alla år har det gjort lite ont att läsa om "lappning" av ytor med hjälp av glasskiva och sandpapper, visst blir det blankt, men inte plant.
(och ja, jag använder också glas/slippapper då det blir platt nog för stämjärn etc)

Och nä, du skall inte behöva kylpasta på två plana ytor, om dom utvidgar sig lika(vilket dom antagligen inte gör)
I praktiken kanske det behövs en liten gnutta.

*Host host *

Jag vill nog påstå att det är en bevisad metod som gör det plant nog för gemene man, och inte bara ger en gnistrande yta. Skillnaden "slipad"> stock är nog större än lappad > "slipad". Det förefaller ju även risker för kall-lödning m.m.

En helt plan yta är ju inte det egentliga målet. Målet är att få maximal kontaktyta mellan IHS och kylare, vilket lika gärna kan uppnås med en konvex och en konkav yta som matchar varandra.

Mycket häftig video! Gillar skarpt att det var så mycket utbildande element inblandat!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Så många plus med den här videon...

- Mekanikporren
- Snurrtelefon 2020 <3
- Basrösten från sagornas värld

Men sedan, plötsligt, en cliffhanger

Nu känner jag mig snuvad på en konfekt jag inte ens visste att jag ville ha.

Permalänk

Väldigt intressant!

Permalänk
Medlem

Jaha där lärde man sig en del. Tackar.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Fantastisk video. Väldigt intressant att se. Kommer vara väldigt bra att ha i bakgrunden om jag inte kan sova 😅
Nästan hypnotisk med rösten och berättandet.

Och nej, ska inte behövas någon pasta vid gott resultat. Lär bara vara i vägen för värmeöverföringen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Med all respekt men gjorde det någon skillnad?

Vid en viss jämnhet på ytan så har den termiska resistansen i övergången blivit försumbar. Jämnare än så ger ingenting:

https://www.boydcorp.com/resources/temperature-control/reduci...

På en hastig genomläsning verkar som slipning räcker. Polishing kanske ger någon liten effekt men sedan är det rätt meningslöst..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Med all respekt men gjorde det någon skillnad?

Vid en viss jämnhet på ytan så har den termiska resistansen i övergången blivit försumbar. Jämnare än så ger ingenting.

Återstår att se.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brillmongot:

Återstår att se.

Hade det gjort skillnad så hade han väl redovisat det.

Permalänk
Medlem

Ska kolla på videon senare, men har en fråga nu. Såldes processorn vidare till någon som seriöst skall bencha den? Vad testade du innan du sålde den?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Trådlöst till skärmen?!

Permalänk
Medlem

Det måste vara Steve Burke (alias Beve Sturke), Gamers Nexus, som han skickat cpu:n till. Blir kul att se resultatet.

Vet att jag sett/läst/hört en genomgång om varför läppning inte är en perfekt lösning för värmeöverföring dock, och att någon form av kylpasta ändå är att föredra, men minns inte var och inte heller exakt vad som sades.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag lappa mina enda ner till coren så man har direktkontakt med core och kylare men ändå stabiliteten från ihs, klart bäst resultat när jag testat iaf. Jag vet att det inte går på alla pga att sockeln kan ta emot kylaren om ihs blir för tunn, men det går att lösa det med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det här är ganska intressant, har själv en 3950X som tenderar till att gå varm på vissa kärnor när man stresstestar trots custom vattenkylning. Andra kärnor klarar sig bättre, antingen turboar de inte lika högt, eller har de bättre kontakt med vattenblock eller IHS.

Eftersom CPUn har lödad IHS så misstänker jag att antingen IHSen eller vattenblocket är lite ojämna (eller båda) och kan då påverka temperaturen.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Hade det gjort skillnad så hade han väl redovisat det.

Jag har aldrig kört processorn utan kylpasta, råkade ut för ett kompabilitetsproblem med mina RAM-minnen som gjorde systemet obrukbart under en dryg månad tills jag till slut hittade problemet, fick sedermera kalla fötter och bestämde mig för att det vore bättre i vilket fall om någon annan med bättre förutsättningar att testa och jämföra olika systemkonfigurationer fick chansen istället.

Men om du är en person som tror på idén och vill ge dig på att köra ditt system utan kylpasta så är det bara att skicka in din processor och kylblock så kan jag få dem minst lika plana till dig. Däremot måste jag debitera för de två arbetsdagar som jobbet tar.

Om du bor nära södra Dalarna så är det bara att komma förbi ifall du inte litar på postverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Jag har aldrig kört processorn utan kylpasta, råkade ut för ett kompabilitetsproblem med mina RAM-minnen som gjorde systemet obrukbart under en dryg månad tills jag till slut hittade problemet, fick sedermera kalla fötter och bestämde mig för att det vore bättre i vilket fall om någon annan med bättre förutsättningar att testa och jämföra olika systemkonfigurationer fick chansen istället.

Men om du är en person som tror på idén och vill ge dig på att köra ditt system utan kylpasta så är det bara att skicka in din processor och kylblock så kan jag få dem minst lika plana till dig. Däremot måste jag debitera för de två arbetsdagar som jobbet tar.

Om du bor nära södra Dalarna så är det bara att komma förbi ifall du inte litar på postverket.

När börjar du sälja ”plattor” så man kan börja träna 😄👍

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

När börjar du sälja ”plattor” så man kan börja träna 😄👍

Rekommenderar att du hittar en begagnad läppningsskiva om du bara vill testa men om du är mer seriös så krävs det ett helt set för att kunna hålla dem inom tolerans själv. Hitta en mekanisk verkstad nära dig och fråga runt. Vill du köpa ett nytt set eller bara en enskild skiva antingen från mig eller någon annan så kan det komma att kosta skjortan beroende på storlek och material som du väljer.

Rätt mätverktyg, dvs en interferometriskiva, går att hitta för en rimlig peng om du vill kunna mäta ditt resultat. Observera att denna metod endast fungerar med spekulära reflektioner, kräver alltså blanka ytor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brillmongot:

Jag har aldrig kört processorn utan kylpasta, råkade ut för ett kompabilitetsproblem med mina RAM-minnen som gjorde systemet obrukbart under en dryg månad tills jag till slut hittade problemet, fick sedermera kalla fötter och bestämde mig för att det vore bättre i vilket fall om någon annan med bättre förutsättningar att testa och jämföra olika systemkonfigurationer fick chansen istället.

Men om du är en person som tror på idén och vill ge dig på att köra ditt system utan kylpasta så är det bara att skicka in din processor och kylblock så kan jag få dem minst lika plana till dig. Däremot måste jag debitera för de två arbetsdagar som jobbet tar.

Om du bor nära södra Dalarna så är det bara att komma förbi ifall du inte litar på postverket.

Nja, jag tror helt enkelt inte på idén.

Kör en enkel en-dimensionell analys med en materialtjocklek på bägge sidorna av spalten på totalt 10mm och sedan en spalt på 1 mikrometer. Då blir spaltens andel 1 del på 10 000. Säg att kylpastan bara har halva konduktiviteten (gissar vilt här) mot materialet så blir spaltens bidrag till den termiska resistansen bara en 1 del på 5000. Kör en i sammanhanget riktigt grov ytan på 10 mikrometer så blir det fortfarande bara ett bidrag på 1 del på 500 dvs knappast mätbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Nja, jag tror helt enkelt inte på idén.

Kör en enkel en-dimensionell analys med en materialtjocklek på bägge sidorna av spalten på totalt 10mm och sedan en spalt på 1 mikrometer. Då blir spaltens andel 1 del på 10 000. Säg att kylpastan bara har halva konduktiviteten (gissar vilt här) mot materialet så blir spaltens bidrag till den termiska resistansen bara en 1 del på 5000. Kör en i sammanhanget riktigt grov ytan på 10 mikrometer så blir det fortfarande bara ett bidrag på 1 del av 500 dvs knappast mätbart.

Varför gissa när data finns? Koppar har en värmeledningsförmåga på 400W/mK vid rumstemperatur, den bästa kylpastan på marknaden mäktar bara med 8.5W/mK och med en Indium/Gallium-legering (flytande metall) så är det ändå "bara" ca 70W/mK, långt bättre än kylpasta men en bra bit ifrån ens en fjärdedel av kopparns värmeledningsförmåga.

För övrigt är värmespridarens sidor 37.65mm och mitt resultats planhet inom felspannet 300nm över hela ytan.

Permalänk

300nm's planhet??!!
Med tanke på att man i många militära applikationer måste hålla sig inom µ-spannet (micrometer), så är det ett mäkta imponerande arbete att bräcka detta! Bara faktumet att ha designat och skapat fixtur, och övriga planingsverktyg är helt sickt i dagens nedmonterade sverige!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@Brillmongot: Bra och intressant video.

Jag antar att du redan prenumererar på Machine Thinking på Youtube?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

@Brillmongot: Bra och intressant video.

Jag antar att du redan prenumererar på Machine Thinking på Youtube?
https://www.youtube.com/watch?v=gNRnrn5DE58

Stämmer, länkade till den kanalen i videons beskrivning.

Permalänk
Medlem

Coolt men frågan är hur mycket det hjälper, det får vi väl se snart på GN.

Sen är ju nästa problem att kärnan i sig är skev, blir ju ett jäkla lappande av allt (undersidan av IHS också ) för att få det optimalt och vad ska man använda när man ska lappa en kärna?

Personligen tror jag lappning av kärnan/undersidan av IHS ger mer än utsidan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brillmongot:

Varför gissa när data finns? Koppar har en värmeledningsförmåga på 400W/mK vid rumstemperatur, den bästa kylpastan på marknaden mäktar bara med 8.5W/mK och med en Indium/Gallium-legering (flytande metall) så är det ändå "bara" ca 70W/mK, långt bättre än kylpasta men en bra bit ifrån ens en fjärdedel av kopparns värmeledningsförmåga.

För övrigt är värmespridarens sidor 37.65mm och mitt resultats planhet inom felspannet 300nm över hela ytan.

Det hjälps inte, siffrorna blir i slutändan ungefär samma. Kylpastorna är sämre än vad jag antog, flytande metall ligger på en tredjedel av aluminium och en femtedel av koppar när jag antog hälften. Å andra sidan var min kalkyl idealiserad i att den bara innefattade två metallblock mot varandra, rimligen den enklaste delen av kylkedjan. Om man räknar med att det mesta av den totala termiska resistansen ligger på övriga bitar så kommer man ändå tillbaka till att påverkan blir knappt mätbar.

Såvitt jag kan se, baserat på de här överslagsberäkningarna, kommer det alltså att krävas en klart exotisk kylanläggning för att man skall kunna mäta någon förbättring med den här graden av ytjämnhet/planhet. Men visst, snyggt hantverk och intressant test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Rekommenderar att du hittar en begagnad läppningsskiva om du bara vill testa men om du är mer seriös så krävs det ett helt set för att kunna hålla dem inom tolerans själv. Hitta en mekanisk verkstad nära dig och fråga runt. Vill du köpa ett nytt set eller bara en enskild skiva antingen från mig eller någon annan så kan det komma att kosta skjortan beroende på storlek och material som du väljer.

Rätt mätverktyg, dvs en interferometriskiva, går att hitta för en rimlig peng om du vill kunna mäta ditt resultat. Observera att denna metod endast fungerar med spekulära reflektioner, kräver alltså blanka ytor.

Vilken nivå måste man nå för att enheterna ska ”klistra fast mot varandra som i videon”

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Vilken nivå måste man nå för att enheterna ska ”klistra fast mot varandra som i videon”

För ytor av den här storleken? Vid ett par tusendelar millimeter börjar man kunna märka av det.