Permalänk

Besviken med LG C9

Har precis köpt mig en LG C9 efter att bara hört bra om den. Nu tror jag den med rätt material i framtiden kommer bli kanon, så känns bra att vara framtidssäkrad med 4K och HDMI 2.1 men känns lite fel att spel som Red Dead Redemption 2 och Planet Earth på blu-ray blir fulare, grynigare mm på en ny TV.

Är det såhär på alla nya TV-apparater att den högre upplösningen gör allt materiall som är under 4K blir fulare än på gamla Full HD-apparater?

Jag har ändå provat med massa inställningar som Hög på brusreducering mm och olika förinställda lägen men märker ingen större skillnad.

Någon som har samma erfarenhet eller någon mirakulös inställning som ni löst problemet med?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drum_man32:

Har precis köpt mig en LG C9 efter att bara hört bra om den. Nu tror jag den med rätt material i framtiden kommer bli kanon, så känns bra att vara framtidssäkrad med 4K och HDMI 2.1 men känns lite fel att spel som Red Dead Redemption 2 och Planet Earth på blu-ray blir fulare, grynigare mm på en ny TV.

Är det såhär på alla nya TV-apparater att den högre upplösningen gör allt materiall som är under 4K blir fulare än på gamla Full HD-apparater?

Jag har ändå provat med massa inställningar som Hög på brusreducering mm och olika förinställda lägen men märker ingen större skillnad.

Någon som har samma erfarenhet eller någon mirakulös inställning som ni löst problemet med?

Det är inte bara så att du upplever det vara sämre eftersom du gått upp i skärmstorlek? 1080p ser givetvis mycket sämre ut på ett 65" än ett 42"

Sen brukar stänga av alla extra funktioner som TV tillverkaren har på, både för spel och film (det är bäst så imo)

Permalänk

Jag kör 4k på 60", tycker fhd funkar som bäst. Gillar inte skärpan hos 4k, blir för skarpt, allt ser dokumentär-filmat ut.
Men fulare absolut inte, iaf inte om tv'n skalar bra.
Men, som tidigare sagt. dra upp en liten bild till något stort utan en bra skalning är ingen höjdare.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Såklart så känns det grynigare ut i red dead redemption på en 65" 4K tv när du jämför med en mindre tv. Det är dock 4K materialet och svärtan man är ute efter i en OLED tv.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av drum_man32:

[...]men känns lite fel att spel som Red Dead Redemption 2 och Planet Earth på blu-ray blir fulare, grynigare mm på en ny TV.

De blir inte grynigare på en ny TV. Däremot kommer den nya TV:n förmodligen se väldigt annorlunda ut mot den gamla TV:n. Byter man från en enklare och äldre LCD till exempel har de ofta en eftersläpsnivå som smetar ut skillnader. Och kanske också smetar ut ansikten i rörelser. Fast man är så van med det att man inte tänker på att ansikten smetar. Medan den som är van med en OLED ser den gamla LCD:n och de smetande ansiktena och drar en suck av lättnad.

Redan nämnt är skillnaden i storlek vilken påverkar en hel. Grynigheten fanns förmodligen där, men du såg det inte. Och bara det faktum att man byter TV kan göra att du lägger märker till saker som är "nya" men alltid funnits där.

Ett annat svar är inställningarna som används. Direkt ur kartong är så gott som alla TV rätt kassa och överdriver bilden egenskaper. LG levererar sina OLED i läget "Eco" som mycket väl kan ge de effekter du beskriver. Välj Expert-lägena för mörkt och ljust rum istället, samt aktivera spelläget för spel.

Permalänk

Jag har en 2 år gammal 55" LG Oled, kört med nvidia shield sedan dag ett, alldrig vartit missnöjd. Den anpassar allt material till min tv, decdoing, scaling 4k upscale, ja rubbet allt ser mycket bra ut även från dålig källa.

Hur nära tvn sitter du då?

Och sedan som andra säger är det skärmens storlek som spelar in. 55" är väl max man ska om ska kolla på 1080p.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blue eyed devil:

Och sedan som andra säger är det skärmens storlek som spelar in. 55" är väl max man ska om ska kolla på 1080p.

Körde 1080p på 110 tum i många år.

Det är en fråga om situationer och har man hanterar dem. Svaret ligger sällan i pixlarma. Blu-ray 1080p kan fortfarande se förträffligt ut på en 65-tummare medan hårt komprimerad 1080p kan se illa ut på en 43-tummare.

Permalänk
Medlem

Bytte precis (2 timmar sedan) ifrån 55C7 till 65C9 och tycker bilden fortfarande är suverän. Testade lite snabbt med en 4K HDR film och tjejen kommenterade "nästan så man fick en liten orgasm". Testade även lite anime i 1080p som snabbast, tyckte det inte var något grynigt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av orig_rejser:

Jag kör 4k på 60", tycker fhd funkar som bäst. Gillar inte skärpan hos 4k, blir för skarpt, allt ser dokumentär-filmat ut.
Men fulare absolut inte, iaf inte om tv'n skalar bra.
Men, som tidigare sagt. dra upp en liten bild till något stort utan en bra skalning är ingen höjdare.

Det är sannolikt att du blandar ihopa väldigt dåliga "smart tv" funktioner med upplösningen.

Dokumentär-filmat-känslan är typisk interpolering, alltså "smooth vision", "smooth whatever" "ultra high hz" "200 hz" "400 hz" etc och liknande döpta funktioner.

Det du tittar på skall se "exakt" likadant ut oavsett 720p, 1080p, 4K eller annan upplösning, förutom just då att det blir en bättre, mer högupplöst bild desto högre du klättrar.

Testa stäng av alla "super" funktioner så tror jag att du får en mycket bättre upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Har precis köpt mig en LG C9 efter att bara hört bra om den. Nu tror jag den med rätt material i framtiden kommer bli kanon, så känns bra att vara framtidssäkrad med 4K och HDMI 2.1 men känns lite fel att spel som Red Dead Redemption 2 och Planet Earth på blu-ray blir fulare, grynigare mm på en ny TV.

Är det såhär på alla nya TV-apparater att den högre upplösningen gör allt materiall som är under 4K blir fulare än på gamla Full HD-apparater?

Jag har ändå provat med massa inställningar som Hög på brusreducering mm och olika förinställda lägen men märker ingen större skillnad.

Någon som har samma erfarenhet eller någon mirakulös inställning som ni löst problemet med?

Har du möjlighet att visa vad exakt du menar? Inget av det du beskriver har vi upplevt med vårt steg upp till C9.

RDR2 ser helt otroligt ut via PS4 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soir:

Har du möjlighet att visa vad exakt du menar? Inget av det du beskriver har vi upplevt med vårt steg upp till C9.

RDR2 ser helt otroligt ut via PS4 Pro.

Game mode räddar mycket bara tack vare att det stänger av nästan alla LGs egna (skit)funktioner

Permalänk
Medlem

Mycket beror på hur man ställer in TV:n, många som jag känner köper en TV, kommer hem, packar upp och kör.

Läs lite guider och liknande på nätet/youtube kan rekommenderas, och läs här på forumet.
Själv sugen på en C9, då jag har en 65" Nano Led som inte riktigt ger den bästa svärtan i HDR osv.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Jag kör 4k på 60", tycker fhd funkar som bäst. Gillar inte skärpan hos 4k, blir för skarpt, allt ser dokumentär-filmat ut.
Men fulare absolut inte, iaf inte om tv'n skalar bra.
Men, som tidigare sagt. dra upp en liten bild till något stort utan en bra skalning är ingen höjdare.

Prova olika modes, tex bio-mode då kommer det inte se ut så.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Mycket beror på hur man ställer in TV:n, många som jag känner köper en TV, kommer hem, packar upp och kör.

Läs lite guider och liknande på nätet/youtube kan rekommenderas, och läs här på forumet.
Själv sugen på en C9, då jag har en 65" Nano Led som inte riktigt ger den bästa svärtan i HDR osv.

Jo stämmer, läste rätt mycket på https://www.minhembio.com/forum och där länkade några en Anpassad inställning jag kör till allt nu, ser mycket bättre ut än alla premade modes, speciellt till film.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Ah, trevligt, ja det är ett bra forum, hängde där endel för några årsen, många bra tips att hämta!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk

Jag gick ifrån 47" till 55" så ingen vansinnig skillnad. Sitter 3 meter ifrån ungefär.
Har testat Expert-lägen med mera men märker ingen skillnad tyvärr. I Red Dead Redemption 2 blir det nån bugg också med nya TVn. I vissa slow motion-scener när det blir sånt där brunt filter (ni som spelat det vet nog vad jag menar) så blir det vitt pixligt flimmer typ sen vi bytte TV...jätteskumt.

Och Planet Earth på blu-ray var ju lite wow-känsla på gamla LED-TVn från 2009 men konstigt nog såg det nästan ut att vara SD istället för HD på den nya TVn 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Jag gick ifrån 47" till 55" så ingen vansinnig skillnad. Sitter 3 meter ifrån ungefär.
Har testat Expert-lägen med mera men märker ingen skillnad tyvärr. I Red Dead Redemption 2 blir det nån bugg också med nya TVn. I vissa slow motion-scener när det blir sånt där brunt filter (ni som spelat det vet nog vad jag menar) så blir det vitt pixligt flimmer typ sen vi bytte TV...jätteskumt.

Och Planet Earth på blu-ray var ju lite wow-känsla på gamla LED-TVn från 2009 men konstigt nog såg det nästan ut att vara SD istället för HD på den nya TVn 🤔

Något är JÄTTEFEL om du anser att bilden ser SD ut på C9, och sämre än på din LCD från 2009.
Hur har du kopplat allt?

Permalänk
Medlem

Har ens c9 HDMI 2.1? Klarar HDMI kabeln den upplösningen och fpsen som krävs? HDMI kabeln måste vara kompatibel.
Edit såg nu att TVn stödjer HDMI 2.1...då är det ju kabeln det hänger på.
Jag gissar att du skickar fel upplösning till din TV. Den visar endast det den får. Är bilden som skickas till den dålig upplösning så visar den det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av drum_man32:

Och Planet Earth på blu-ray var ju lite wow-känsla på gamla LED-TVn från 2009 men konstigt nog såg det nästan ut att vara SD istället för HD på den nya TVn 🤔

Det är inte rimligt att det är så. Det kan förvisso vara felinställt, likt att Blu-rayspelaren är inställd för att hantera fel nivåer. Något som är vanligt med äldre apparater. Men här verkar upplevelsen generell?

LG:s OLED i Expert-läge är sällan fel i någon vidare utsträckning. Kanske inte helt rätt i vitbalans, men det är inget som adderas eller tas bort i från bilden. Möjligtvis att interpoleringen kan vara aktiverad. Är man ovan med interpolering – vilket var ovanligare för tio år sedan – kan det se riktigt märkligt ut första gången. Saknar man referenspunkt för hur det ser ut, kanske kopplar effekten till något annat, likt ett par inlägg ovan där 4K/UHD beskylls för effekterna av interpolering.

Jag gissar på att det du upplever är en följd av att du haft samma TV i 11 år och är så van med hur den visar bild på det sätt den gjorde. Vilket också kan vara en väldigt felinställd bild. Och så har man grundat en uppfattning om hur bild ska se ut baserat på vad som kanske är helt fel. Det är något jag har träffat på flera gånger.

Ett exempel jag sett upprepade gånger är denna:

Där personens förra TV ser ut som bilden nere till höger "Mörk och överstyrd" och varit toknöjd med den bilden i flera år. Sedan köper de en erkänd toppklass-TV (2009 var det Pioneer-plasma etc.) där bilden är rätt. Men för dem är bilden inte alls som de är vana med, de är otroligt missnöjda och förstår inte alls varför den nya TV:n är så hyllad. Den är ju inte lika skarp som den gamla etc.

Då hjälper det inte alltid att jag förklarar att den gamla TV:n var så dålig att man kanske bara såg hälften av bildens innehåll...

Men också tvärtom, där någon har en bild som är som "ljus och blek" och när jag ställt in nivåerna rätt blir reaktionen den omvända. Favoritfilmen man sett flera gånger om ser ju inte alls ut som man är van. "Bilden är ju för skarp! Det kan inte stämma! Kavajen ska ju vara grå! För så har den alltid varit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Jag gick ifrån 47" till 55" så ingen vansinnig skillnad. Sitter 3 meter ifrån ungefär.
Har testat Expert-lägen med mera men märker ingen skillnad tyvärr. I Red Dead Redemption 2 blir det nån bugg också med nya TVn. I vissa slow motion-scener när det blir sånt där brunt filter (ni som spelat det vet nog vad jag menar) så blir det vitt pixligt flimmer typ sen vi bytte TV...jätteskumt.

Och Planet Earth på blu-ray var ju lite wow-känsla på gamla LED-TVn från 2009 men konstigt nog såg det nästan ut att vara SD istället för HD på den nya TVn 🤔

Jag upplevde också vitt pixligt flimmer på min LG C7 55" från PS4:an. Det försvann med en annan HDMI-kabel. Är bilden dålig även med den inbyggda mediaspelaren?

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Prova olika modes, tex bio-mode då kommer det inte se ut så.

Med skarpt menar jag alltså för högupplöst, för klar bild, inte höga kontraster eller dylikt.
Vill inte se porerna på nyhetsuppläsaren. Då blir dom ju bara vanliga människor.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

En sak som är lätt att missa är att aktivera Deep Colour-läget på teven. Vet inte om det kan vara orsaken, men har du inte aktiverat det så funkar tex inte 4K/HDR som det ska

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av orig_rejser:

Vill inte se porerna på nyhetsuppläsaren. Då blir dom ju bara vanliga människor.

Nu tror jag inte någon nyhetssändning är i 4K och nog för att visa porer på den nivån. Istället brukar det vara rätt kass kvalitet på nyhetssändningar. Så det du upplever är rimligtvis ett resultat av någon adderande bildprocessning som lägger till något som inte riktigt finns där. Ganska vanligt och går att stänga av eller att arbeta sig runt.

Permalänk
Medlem

HDR-läget i Red Dead Redemption 2 har lite problem. Spelet ser mindre färgstarkt ut i HDR-läget än i det vanliga SDR-läget. En del kör därför spelet i det vanliga SDR-läget istället. Youtube-kanalerna HDTVTest och Digitalfoundry har gått igenom de små problemen med Rockstars implementation av HDR i RDR2. Jag tycker spelet ser bra ut i vanlig SDR på en LG C9.

Om du kör med HDR på i RDR2 finns det HDR-inställningar som kan vara värt att titta på i spelet. Testa Game-läget som låser upp den maximala ljusstyrkan.

Kolla att alla energi-spar-funktioner inte är påslagna. Finns en under Picture / Bild som sänker ljusstyrkan markant när den är inställd på Max.

Ett annat tips om du upplever att bilden inte är tillräckligt dynamisk i spel som är HDR är att slå på Dynamic Tonemapping / Dynamisk tonspegling. Den ger lite mer "pop" men kan göra bilden ljusare/mörkare än vad den var tänkt av skaparen av spelet eller filmen. För mig varierar det från spel till spel om jag har det påslaget.

Om du tittar på spel eller filmer med film grain eller med lägre upplösning så kan inställningar som Skärpa / Sharpness, Dynamic Contrast / Dynamisk kontrast, Super Resolution / Superupplösning förstärka grynighet.

Mediaspelare som t.ex. MPC-BE eller Kodi med programmet MadVR kan skala upp innehåll med hjälp av grafikkort och har väldigt många inställningar som i vissa fall kan ge lite bättre resultat än den inbyggda uppskalaren i TVn, Bluray-spelaren eller mediaspelaren.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Med skarpt menar jag alltså för högupplöst, för klar bild, inte höga kontraster eller dylikt.
Vill inte se porerna på nyhetsuppläsaren. Då blir dom ju bara vanliga människor.

Har du provat att dra en nylonstrumpa över tvn, jag har hört av Kjell Stensson att bilden blir bättre om man gör det...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Jag gissar att du skickar fel upplösning till din TV. Den visar endast det den får. Är bilden som skickas till den dålig upplösning så visar den det.

Blu-ray är på PS4 och såklart även PS4-spelen så den skickar väl 1080p som den gjort förut, är inget jag kan ändra på väl? Däremot läste jag att man ska slå på Limited på RGB Range på PS4 (och även på Switch) istället för Full, och det stor skillnad. Innan var det väldigt mörk bild på båda konsoler men det löste av nån anledning problemet med det iaf.

Men kan det vara HDMI-kabeln som följde med PS4 som är sämre då? Trodde inte man behövde byta upp sig förrän man nyttjar 2.1.

Permalänk
Skrivet av drum_man32:

Blu-ray är på PS4 och såklart även PS4-spelen så den skickar väl 1080p som den gjort förut, är inget jag kan ändra på väl? Däremot läste jag att man ska slå på Limited på RGB Range på PS4 (och även på Switch) istället för Full, och det stor skillnad. Innan var det väldigt mörk bild på båda konsoler men det löste av nån anledning problemet med det iaf.

Men kan det vara HDMI-kabeln som följde med PS4 som är sämre då? Trodde inte man behövde byta upp sig förrän man nyttjar 2.1.

Anledningen till RGB Range är att inställningen på konsolen måste matcha den på teven. Om du kör Full på konsolen så ska ”svartnivå” vara rätt inställt på teven (minns inte om det är hög eller låg).

När det gäller kabeln så ska den funka utan problem. Kolla bara att du aktiverat UHD Deep Colour på hdmi-porten på teven, annars så kommer 4K/HDR inte att funka som det ska. Gjorde själv den missen på min C9.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av drum_man32:

Men kan det vara HDMI-kabeln som följde med PS4 som är sämre då? Trodde inte man behövde byta upp sig förrän man nyttjar 2.1.

Nej, du behöver inte byta HDMI-kablar. Först när du ska köra något som kör högre bandbredd, likt 4K/120 Hz med HDR lär behovet av ny och certifierad Ultra High Speed-kabel uppstå.

Dock kan en gammal kabel du haft länge vara för dålig för 4K-signal. Men det märks genom tydliga störningar eller ingen bild alls.

Permalänk
Avstängd

Det tog ett tag för mig att vänja mig med min nya OLED.

Tycker fortfarande att spel kan se lite dåligt ut i sub 30 FPS, blir lite åksjuk av att spela konsoll nu.

Men BluRay-filmer är ju magiskt

Visa signatur

Mr. Scriptman