Permalänk
Medlem

Fråga om Blu-ray filer

Hej!
För att slippa att tråden blir låst ska jag hålla min fråga väldigt specifik!
Vi tar den animerade filmen Scoob! som exempel:

För 1080p ser filmen ut likt denna bild-förhandsgranskning:
https://imagecurl.com/viewer.php?file=10474341971431892050.pn...

För 2160p ser filmen ut likt denna bild-förhandsgranskning:
https://imagecurl.com/viewer.php?file=00965661372916544259.pn...

Bilden för 1080p ser korrekt ut, medan 2160p ser otroligt grå och urtvättad ut. Detta fenomen har jag märkt gäller för alla filmer jag undersökt. Vad i filen är det som påverkar detta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

HDR kanske?

Permalänk
Medlem

SDR vs HDR. Grå och urtvättad blir det på en enhet som inte klarar av HDR. Eller vid en skärmdump, som på exemplen du har här.

Permalänk
Rekordmedlem

Fel svart och vitpunkt används, idag brukar det oftast bero på felaktiga hdr inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba och eniga svar!
Jag tänkte ett tag att HDR var en tänkbar anledning. Men jag slopade den tanken eftersom samma gråa bild visades när jag slog på HDR i Windows? Behöver jag slå på något i VLC med?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för snabba och eniga svar!
Jag tänkte ett tag att HDR var en tänkbar anledning. Men jag slopade den tanken eftersom samma gråa bild visades när jag slog på HDR i Windows? Behöver jag slå på något i VLC med?

Har din skärm stöd för det då? Det kanske inte går att aktivera HDR i Windows om man inte har funktionen, dock.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Har din skärm stöd för det då? Det kanske inte går att aktivera HDR i Windows om man inte har funktionen, dock.

Jadå, har TVn i sign

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Laxpudding postade bilden nedan som antagligen illustrerar ditt problem men var du justerar inställningarna svarar den inte på även om det antagligen är det problemet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603638-besviken-med-l...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på att det fungerar men installera https://www.microsoft.com/en-us/p/hevc-video-extensions-from-device-manufacturer/9n4wgh0z6vhq?activetab=pivot:overviewtab

och se till att hårdvaruaccelererad avkodning är aktiverat under inmatning/kodekar i vlc.

Jag tror det ska fungera, det var ett tag sen jag försökte mig på windows och HDR (som är en fruktansvärd upplevelse)..
HDR i windows ska vara avstängt.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Laxpudding postade bilden nedan som antagligen illustrerar ditt problem men var du justerar inställningarna svarar den inte på även om det antagligen är det problemet.

Fast då borde det inte skilja mellan 1080p och 2160p filmer. (då borde det ju vara fel hela tiden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Fast då borde det inte skilja mellan 1080p och 2160p filmer. (då borde det ju vara fel hela tiden)

Det vet men inte för filmen kan vara gjord "fel" sånt förekommer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Endera så är det jag som inte förstår eller så är tråden påväg åt fel håll

TV'n i sign har ju stöd för HDR och är inte fel kalibrerad, då allt annat material ser riktigt bra ut. Men just alla 4K Blu-Ray filmer har denna urvattnade bild. Med eller utan HDR i Windows gör ingen skillnad. Tänkte om någon hade en teknisk lösning på det hela? Filmerna spelas genom VLC.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jepp det där är definitivt SDR vs HDR. Jag brukar använda madVR tillsammans med MPC-HC för att spela HDR content på min dator.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jepp det där är definitivt SDR vs HDR. Jag brukar använda madVR tillsammans med MPC-HC för att spela HDR content på min dator.

Ska inte VLC klara av HDR?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ska inte VLC klara av HDR?

testa det jag skrev i min tidigare post

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

testa det jag skrev i min tidigare post

Länken är död

EDIT: Kopierade länken, fungerade!
Men jag har inte Windows store på min dator. Så det verkar inte som att tillägget går att ladda ned?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: jag tror det är den enda lösningen om du vill se filmer med hdr i Windows

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@YamahaDGX630: jag tror det är den enda lösningen om du vill se filmer med hdr i Windows

Men jag förstår inte varför det ska vara nödvändigt när jag kör med VLC?
https://www.tomshardware.com/news/videolan-vlc-3.0-video-play...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: jag är inte säker men jag tror det behövs för att mjukvara ska få möjlighet till hardvaruaccepererat

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@YamahaDGX630: jag är inte säker men jag tror det behövs för att mjukvara ska få möjlighet till hardvaruaccepererat

Men detta ska ju finnas i VLC redan, enligt slideshowen
https://www.videolan.org/vlc/releases/3.0.0.html

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

PQ-tonkurvan för HDR ser extremt blek och grå ut ifall den felaktigt forceras in i ett SDR-omfång. Detta ligger i sakens natur då PQ-tonkurvan rymmer mycket mer information om exempelvis skuggtoner. Bit för bit eller RGB-nivå för RGB-nivå motsvaras en mörk gråton i HDR av en ljus gråton i SDR. Höga ljusnivåer i HDR motsvarar ljusgrått i SDR. Blekt som tusan blir det.

Det omvända inträffar när SDR-bild forceras in i HDR-omfånget. Vad som är en ljus gråton motsvara RGB-värde för RGB-värde av en mörk gråton i HDR. Samt att en ljusgrå nyans i SDR har RGB-värden som motsvarar mycket höga ljusnivåer inom HDR. SDR-bilden forcerad till HDR-tonkurva blir extremt utfrätt och består av nästan bara svart och vitt med lite galet röda hudtoner.

Att det blir fel beror på att rätt metadata inte kommer med. Programmet som används för bilderna kan inte skilja på ifall innehåller ska reproduceras som SDR eller HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

PQ-tonkurvan för HDR ser extremt blek och grå ut ifall den felaktigt forceras in i ett SDR-omfång. Detta ligger i sakens natur då PQ-tonkurvan rymmer mycket mer information om exempelvis skuggtoner. Bit för bit eller RGB-nivå för RGB-nivå motsvaras en mörk gråton i HDR av en ljus gråton i SDR. Höga ljusnivåer i HDR motsvarar ljusgrått i SDR. Blekt som tusan blir det.

Det omvända inträffar när SDR-bild forceras in i HDR-omfånget. Vad som är en ljus gråton motsvara RGB-värde för RGB-värde av en mörk gråton i HDR. Samt att en ljusgrå nyans i SDR har RGB-värden som motsvarar mycket höga ljusnivåer inom HDR. SDR-bilden forcerad till HDR-tonkurva blir extremt utfrätt och består av nästan bara svart och vitt med lite galet röda hudtoner.

Att det blir fel beror på att rätt metadata inte kommer med. Programmet som används för bilderna kan inte skilja på ifall innehåller ska reproduceras som SDR eller HDR.

Jag uppskattar verkligen att du förklarar tekniskt, och jag tror att jag förstår vad du pratar om:

Dock känner jag inte att jag fått något svar på om detta går att åtgärda med VLC som bör ha all funktionalitet inbyggd redan. Denna bild är en side by side och tagen från datorn och inte internet denna gång. Jag tror att jag kan ha fixat färgkorrigeringen, men det är som om kontrasten är väldigt låg på filmen till höger (Alltså 2160p)

Sen har jag även noterat att skillnaden mellan 1080p och 2160p i animerad film verkar vara 0 och ingenting, men det är en helt annan diskussion

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Method 1: Go to Nvidia control panel and make changes in Adjust Video Color Settings.

1. Video > Adjust Video Color Settings.
2. Switch to "With the NVIDIA Settings" if the option is not enabled.
3. Switch to the Advanced tab.
4. Select Full (0-255) instead of Limited (16-235) in the Dynamic Range menu.
5. Click on Apply to make the change.

Method 2: Go to VLC HDR Settings.

1. In VLC, Go to Tools > Preferences > Video.
2. Select DirectX (DirectDraw) in the output menu instead of automatic.
If that does not fix the issue, uncheck "Use hardware YUV > RGB Conversion".
If that does not fix the issue, switch to Windows GDI video output.
3. Restart VLC Media Player after each change.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag uppskattar verkligen att du förklarar tekniskt, och jag tror att jag förstår vad du pratar om:

https://www.lifewire.com/thmb/6Hz72x0XsTkCe7dbERP05QEiXyA=/1029x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc():format(webp)/sony-sdr-vs-hdr-b-5bbf9fd0c9e77c0051786eb6.jpg

Dock känner jag inte att jag fått något svar på om detta går att åtgärda med VLC som bör ha all funktionalitet inbyggd redan. Denna bild är en side by side och tagen från datorn och inte internet denna gång. Jag tror att jag kan ha fixat färgkorrigeringen, men det är som om kontrasten är väldigt låg på filmen till höger (Alltså 2160p)

https://i.postimg.cc/MTYVDBSc/Capture.png

Sen har jag även noterat att skillnaden mellan 1080p och 2160p i animerad film verkar vara 0 och ingenting, men det är en helt annan diskussion

https://www.5kplayer.com/vlc/vlc-washed-out-colors-4k-hdr.htm
Du har redan kollat på liknande och testat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@YamahaDGX630: Method 1: Go to Nvidia control panel and make changes in Adjust Video Color Settings.

1. Video > Adjust Video Color Settings.
2. Switch to "With the NVIDIA Settings" if the option is not enabled.
3. Switch to the Advanced tab.
4. Select Full (0-255) instead of Limited (16-235) in the Dynamic Range menu.
5. Click on Apply to make the change.

Method 2: Go to VLC HDR Settings.

1. In VLC, Go to Tools > Preferences > Video.
2. Select DirectX (DirectDraw) in the output menu instead of automatic.
If that does not fix the issue, uncheck "Use hardware YUV > RGB Conversion".
If that does not fix the issue, switch to Windows GDI video output.
3. Restart VLC Media Player after each change.

Tack du! Återkommer!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

Dock känner jag inte att jag fått något svar på om detta går att åtgärda med VLC som bör ha all funktionalitet inbyggd redan. Denna bild är en side by side och tagen från datorn och inte internet denna gång. Jag tror att jag kan ha fixat färgkorrigeringen, men det är som om kontrasten är väldigt låg på filmen till höger (Alltså 2160p)

https://i.postimg.cc/MTYVDBSc/Capture.png

Det där ser ut som skärmdump? Skärmdumpar representerar endast interna RGB-nivåer och inte det fysiska ljuset. Plus att det är en .png-fil återgiven under SDR-förhållanden (Swec på webben) och därför aldrig kan visa hur HDR.

Men jag gissar/spekulerar i att du ser en HDR-godtyckligt-komprimerat-till-SDR till höger och till vänster ser du SDR-mastringen.

Överlag kan tonaliteten och kontrastkaraktären även se annorlunda ut med en mastring till HDR respektive mastring för SDR. Med HDR finns det så mycket större dynamiskt omfång som inte är fullt möjlig med SDR och där brukar man vid HDR-mastring skapa en tonalitet som är närmare ursprungsidén med filmen. Ofta dess biografversion. Med SDR-mastringen för Blu-ray etc. försöker man mastra annorlunda och prioritera kontrastintryck och ljus.

Så SDR-versionen och HDR-versionen ska vanligtvs se annorlunda ut.

Beroende på hur väl HDR-kedjan fungerar (där verkar VLC vara fylld med fällor utöver allt Windows bjudet på) kan därför HDR-mastringen se mer dämpad ut för den tar utrymme för en mer omfångsrikt innehåll. Medan SDR-mastring mest bara lyser på och samtidigt är mer platt.

Det är också här TV-apparater och skärmar med klen dynamik fallera. Med sitt begränsade omfång reproduceras HDR mörkt och kanske grått. För skärmen saknar förmågan att nyansera och ljussätta HDR.

Utan att veta vilket som orsakar vad är det väldigt svårt att peka ut när det är rätt eller fel baserat på enstaka jämförelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det där ser ut som skärmdump? Skärmdumpar representerar endast interna RGB-nivåer och inte det fysiska ljuset. Plus att det är en .png-fil återgiven under SDR-förhållanden (Swec på webben) och därför aldrig kan visa hur HDR.

Men jag gissar/spekulerar i att du ser en HDR-godtyckligt-komprimerat-till-SDR till höger och till vänster ser du SDR-mastringen.

Överlag kan tonaliteten och kontrastkaraktären även se annorlunda ut med en mastring till HDR respektive mastring för SDR. Med HDR finns det så mycket större dynamiskt omfång som inte är fullt möjlig med SDR och där brukar man vid HDR-mastring skapa en tonalitet som är närmare ursprungsidén med filmen. Ofta dess biografversion. Med SDR-mastringen för Blu-ray etc. försöker man mastra annorlunda och prioritera kontrastintryck och ljus.

Så SDR-versionen och HDR-versionen ska vanligtvs se annorlunda ut.

Beroende på hur väl HDR-kedjan fungerar (där verkar VLC vara fylld med fällor utöver allt Windows bjudet på) kan därför HDR-mastringen se mer dämpad ut för den tar utrymme för en mer omfångsrikt innehåll. Medan SDR-mastring mest bara lyser på och samtidigt är mer platt.

Det är också här TV-apparater och skärmar med klen dynamik fallera. Med sitt begränsade omfång reproduceras HDR mörkt och kanske grått. För skärmen saknar förmågan att nyansera och ljussätta HDR.

Utan att veta vilket som orsakar vad är det väldigt svårt att peka ut när det är rätt eller fel baserat på enstaka jämförelser.

Mjoo det är jag helt införstådd i

Problemet är ju att allt annat HDR innehåll via exempelvis Netflix både via dator och SMART-TV ser fantastiskt ut. Så det känns ju som att det är något som händer när man tittar på HDR-innehåll i VLC från en mkv-fil eller blu-ray-mapp också för den delen.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@YamahaDGX630: Method 1: Go to Nvidia control panel and make changes in Adjust Video Color Settings.

1. Video > Adjust Video Color Settings.
2. Switch to "With the NVIDIA Settings" if the option is not enabled.
3. Switch to the Advanced tab.
4. Select Full (0-255) instead of Limited (16-235) in the Dynamic Range menu.
5. Click on Apply to make the change.

Method 2: Go to VLC HDR Settings.

1. In VLC, Go to Tools > Preferences > Video.
2. Select DirectX (DirectDraw) in the output menu instead of automatic.
If that does not fix the issue, uncheck "Use hardware YUV > RGB Conversion".
If that does not fix the issue, switch to Windows GDI video output.
3. Restart VLC Media Player after each change.

Skrivet av mrqaffe:

Har redan kikat vid tidigare tillfällen, men ska kika igen för att vara helt säker, tack!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

Mjoo det är jag helt införstådd i

Problemet är ju att allt annat HDR innehåll via exempelvis Netflix både via dator och SMART-TV ser fantastiskt ut. Så det känns ju som att det är något som händer när man tittar på HDR-innehåll i VLC från en mkv-fil eller blu-ray-mapp också för den delen.

Ja, VLC och/eller windows gör fel. HDR på PC är ungefär fem år efter HDR på en TV tyvärr.