LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Bildexpert 📺

@Saddl3r: Toslink mellan TV och förstärkare är den gamla traditionella lösningen från stenåldern som så gott som alltid funnits där. Fördelen med ARC och eARC är att man kan utöka till fler format än tvåkanal/Stereo och gamla vanliga Dolby Digital 5.1. ARC och eARC gör det möjligt att överföra modernare format med högre ljudkvalitet där Dolby Atmos är ett av dem man ofta vill åt.

Permalänk
Medlem

Ska man slå till på en 65:a nu eller vänta till BF?

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ronz:

En Samsung QLED QE75Q800T (8K) för 55 tusen. Den såg bäst ut i butiken tyckte dom.
Visst är den bra. Men.. ja, är man rik och ovetandes så är man.

Det är ett utmärkt val om man ändå har råd. Exceptionell ljusstyrka och de 2020-modeller från Samsung som har bäst FALD. En av de bästa apparaterna man kan köpa idag.

Ett vanlig tankevurpa är att hänga upp sig på 8K som att det vore en nackdel på något sätt. Det är det inte.

Permalänk
Medlem

Sonen hade sönder min C7 65” för någon månad sen.. Fick ut 13k från försäkringsbolaget och köpte genast en LG CX 65”. Skillnaden är inte markant, visst är bilden lite ljusare men annars märker jag ingen skillnad. Ska tilläggas att jag endast spelar på den, inga filmer eller TV-tittande.
De enda negativa jag kan komma på är min nojja för inbränningar. Trots att jag inte haft de på någon av mina tidigare oled..

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Sonen hade sönder min C7 65” för någon månad sen.. Fick ut 13k från försäkringsbolaget och köpte genast en LG CX 65”. Skillnaden är inte markant, visst är bilden lite ljusare men annars märker jag ingen skillnad. Ska tilläggas att jag endast spelar på den, inga filmer eller TV-tittande.
De enda negativa jag kan komma på är min nojja för inbränningar. Trots att jag inte haft de på någon av mina tidigare oled..

Ja, det är intressant det där med nojan för burn in. Jag har ju t.ex. valt att inte spela på min C7:a och panelen är lika fin nu som när vi fick den. Med CX är målsättningen en helt annan, där står spelandet högt upp på önskelistan.

Så nu sitter man plötsligt och nojar sig, trots att jag personligen ägt en LG OLED i flera år och aldrig haft några problem med burn in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ett utmärkt val om man ändå har råd. Exceptionell ljusstyrka och de 2020-modeller från Samsung som har bäst FALD. En av de bästa apparaterna man kan köpa idag.

Ett vanlig tankevurpa är att hänga upp sig på 8K som att det vore en nackdel på något sätt. Det är det inte.

Hur står den sig mot tex LG OLED77CX?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ronz:

Hur står den sig mot tex LG OLED77CX?

Skulle säga att det är samma typ av prioriteringsfråga som det varit i ett par år nu. I grunden en vägning mellan behovet att hålla hög ljusstyrka mot behovet att hålla svart som svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Saddl3r: Toslink mellan TV och förstärkare är den gamla traditionella lösningen från stenåldern som så gott som alltid funnits där. Fördelen med ARC och eARC är att man kan utöka till fler format än tvåkanal/Stereo och gamla vanliga Dolby Digital 5.1. ARC och eARC gör det möjligt att överföra modernare format med högre ljudkvalitet där Dolby Atmos är ett av dem man ofta vill åt.

Vanlig ARC kan dock också hanteras om det är en komprimerad stream då brandbredden annars inte räcker till så som tex Netflix är.
Fungerade som sagt var för mig förut men sedan är jag rätt säker på att någon av LGs "uppdatering" gjorde att det försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ja, det är intressant det där med nojan för burn in. Jag har ju t.ex. valt att inte spela på min C7:a och panelen är lika fin nu som när vi fick den. Med CX är målsättningen en helt annan, där står spelandet högt upp på önskelistan.

Så nu sitter man plötsligt och nojar sig, trots att jag personligen ägt en LG OLED i flera år och aldrig haft några problem med burn in

Ja eller hur! Jag har till och med haft min c7a som datorskärm i typ 6månader. Aldrig en inbränning har till och med testat med ”red screen” men såg ingenting.
Funderade ett tag på att ta årets Samsung i samma prisklass (30k) men blev helt avtänd när det svarta partierna i bilden såg lysande gråa ut när du inte satt precis rakt framför skärmen. Svärtan var inte heller lika perfekt som oled. Så jag har blivit oled-beroende och baksmällan är en onödig nojja där internet har hjärntvättat mig till en obefogad rädsla

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Bildexpert 📺

@Triton242: Det är en en djungel av licensmodeller som måste blandas in så fort man går utanför PCM och klassisk Dolby Digital. Så rent tekniskt är det kanske inga hinder. Funktioner kanske rent av är aktiva utan att licensen är säkrad. Kanske under pågående förhandling. Så står man som tillverkare till slut med alternativet att betala $$$ per redan såld TV eller strypa funktionen och spendera dessa $$$ på något annat som anses vara viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ett utmärkt val om man ändå har råd. Exceptionell ljusstyrka och de 2020-modeller från Samsung som har bäst FALD. En av de bästa apparaterna man kan köpa idag.

Ett vanlig tankevurpa är att hänga upp sig på 8K som att det vore en nackdel på något sätt. Det är det inte.

Självklart är det en fantastisk tv, men kanske lite overkill för netflix? Bättre att köpa två billigare och donera ena till mig

Permalänk
Medlem

Någon som använder CX som pc monitor?

Är på jakt efter en skärm som klarar 4k120hz i formatet 43-50" och har kikat runt på alternativen från asus och samt acer, med de skärmarna verkar kompromiss vara temat. Ingen av skärmarna har hdmi 2.1 och är ruskigt dyra.

Blev sedan varse om att det finns oled med 120hz och hdmi 2.1, till ett likvärdigt pris dessutom!

Är fullt medveten om att mitt 1080ti inte klarar av 4k120 i 4:4:4, men vad jag förstått ska det gå att få igång med lite chroma subsampling (dock utan gsync), vilket är okej i väntan på nya fina grafikkort med bättre hdmi samt gsync stöd.

Hur är det med burnin vid blandad användning?
Textdokument, programmering, spel. YouTube osv
Har en äldre oled i vardagsrummet som används för konsoler samt diverse streaming tjänster, inte några som helst problem med den.

Har idag en 43" philips monitor så storleken vet jag passar mig väl.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Någon som använder CX som pc monitor?

Är på jakt efter en skärm som klarar 4k120hz i formatet 43-50" och har kikat runt på alternativen från asus och samt acer, med de skärmarna verkar kompromiss vara temat. Ingen av skärmarna har hdmi 2.1 och är ruskigt dyra.

Blev sedan varse om att det finns oled med 120hz och hdmi 2.1, till ett likvärdigt pris dessutom!

Är fullt medveten om att mitt 1080ti inte klarar av 4k120 i 4:4:4, men vad jag förstått ska det gå att få igång med lite chroma subsampling (dock utan gsync), vilket är okej i väntan på nya fina grafikkort med bättre hdmi samt gsync stöd.

Hur är det med burnin vid blandad användning?
Textdokument, programmering, spel. YouTube osv
Har en äldre oled i vardagsrummet som används för konsoler samt diverse streaming tjänster, inte några som helst problem med den.

Har idag en 43" philips monitor så storleken vet jag passar mig väl.

Det är för tidigt att uttala sig om burn-in, men tidigare modeller har blivit långsamt bättre och den bör hålla flera år även vid elakt beteende. Statiska element som startmeny och övrigt kan ju fastna med lite otur, framförallt starkt rött och vitt är de sämsta sakerna att visa hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Triton242: Det är en en djungel av licensmodeller som måste blandas in så fort man går utanför PCM och klassisk Dolby Digital. Så rent tekniskt är det kanske inga hinder. Funktioner kanske rent av är aktiva utan att licensen är säkrad. Kanske under pågående förhandling. Så står man som tillverkare till slut med alternativet att betala $$$ per redan såld TV eller strypa funktionen och spendera dessa $$$ på något annat som anses vara viktigare.

Det blir märkligt om man köper en produkt med en funktion som man kanske vill ha som de sedan tar bort.
I mitt fall hade jag fungerade Dolby Atmos från Netflix appen i TVn ut till förstärkaren. Någon uppdatering senare och jag har det inte längre.
Har mailat LG för att kolla deras respons.

Permalänk
Medlem

Har haft min tv ett par dagar nu (blev 48cx) och jag kan inte säga annat än fantastisk bild!
Förutom i Windows, som sköter dpi scaling rent sagt uselt.

Någon annan som märkt av dålig scaling vid 100% satt i Windows inställningar?
Det syns framförallt på timestamp i en trådskapares inlägg här på sweclockers (vit text mot orange bakgrund).

Kör jag på den rekommenderade skalningen 300% ser allt bra ut, men vad är vitsen med 4k om man ska förstora allt till orimliga nivåer?

Kör med 4k 60hz RGB över hdmi 2.0b, 120hz funkar fint med chroma 4:2:0 är knappt användbart på desktop.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Bildexpert 📺

@MaxieTheHatter: OLED-TV har en ovanlig WRGB-subpixelstruktur med annorlunda utformad subpixlar. Därför fingerar inte cleartype så bra. Subsamplad signal gör det ännu värre.

Skalning till 200 – 300% hjälper för att motverka detta eftersom skalningen innebär att fler pixlar används för att bygga text och grafik.

Permalänk
Medlem

Någon som stött på att HDR inte fungerar i windows på en CX?
Vet inte om jag råkat ändra någon tv inställning eller liknande men när jag väljer att aktivera HDR under Display settings i windows så blinkar skärmen svart och HDR är tillbaks på off och i spel så säger det att ingen HDR supportad skärm är kopplad.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

@Snotling: Spontan tanke: Testa att sänka uppdateringsfrekvensen om du höjt den från 60 hz. Kanske är kabeln som inte orkar med?

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad..
HDMI 2.1 kabel används mellan skärm och dator

Skrivet av Saddl3r:

@Snotling: Spontan tanke: Testa att sänka uppdateringsfrekvensen om du höjt den från 60 hz. Kanske är kabeln som inte orkar med?

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Rotade runt lite i menyerna på tvn min och upptäckte att om jag stänger av hdmi ultra hd deep color så hoppar HDR igång på en gång i windows och man får ju nästan solbränna framför tvn.
Dock stänger jag av denna funktion så försvinner PC Resolution valet i nvidia control center och jag kan inte köra 3840x2160 med 120hz.
Är det något jag missar?

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Rotade runt lite i menyerna på tvn min och upptäckte att om jag stänger av hdmi ultra hd deep color så hoppar HDR igång på en gång i windows och man får ju nästan solbränna framför tvn.
Dock stänger jag av denna funktion så försvinner PC Resolution valet i nvidia control center och jag kan inte köra 3840x2160 med 120hz.
Är det något jag missar?

Du får väl stänga av hdr i windows bara? Eller lämna det på men ändra hdr->sdr brightness slidern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det verkar som så ifall vi tittar på rtings oscilloskop från CX med 120 Hz BFI: https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/cx/cx-backlight-bfi...
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/cx/cx-backlight-bfi-large.jpg

samt jämför med hur det ser ut på C9:
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/c9/c9-backlight-bfi...
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/c9/c9-backlight-bfi-large.jpg

En högre frekvens förklarar också varför man med 2020-panelerna är ytterligare något bättre på att minska posterisering ifall man ökat den temporala upplösningen och får högre precision med dither/FRC.

Men om detta kan översättas till att fungera som en 240 Hz-skärm återstår att se. Jag tror inte det, verkar vara 120 Hz i alla andra lägen och BFI adderar bara en nedsläckningsperiod i 240 Hz.

Jag tror ni tänker lite fel här. "Nedsläckningsperioden" är 120Hz och betyder inte att panelen är 240Hz, nedsläckningen är en avstängning, inte bilddata, med den logiken blir annars MicroLED-TV-Apparater 20kHz eftersom de är PWM-styrda med >20kHz PWM. Det syns ju dessutom tydligt på oscilloskopet att det är 120Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mordekai: Kanske. Kan knappast påstå att jag har full insikt över LG:s OLED-panelerna fungerar elektriskt. Men det jag vet: Panelerna adresseras uppifrån och ned i svep för att ändra innehållet. Varje subpixel är sin egen ljuskälla och fungerar enligt sample-and-hold. De lyser tills något säger åt dem att göra annat. För 120 Hz är den perioden 8 ms. Så 8 ms tänt och 8 ms släckt ger oss BFI i 60 Hz på en panel som adresseras i 120 Hz. Precis som med 2019-modellerna.

Rtings grafer visar att ljusperioden är ca 4 ms lång på 2020-modellen och nedsläckningen är 4 ms. Det tyder på att 2020-panelen på något sätt kan adresseras inom ett tidsintervall motsvarande 240 Hz för att tala om för pixeln att tända och sedan släcka 4 ms senare. Det går att förändra panelen inom ett intervall som motsvarar 240 Hz. Om detta sedan kan användas för att panelen ska uppdateras med bildinformation i 240 Hz är nog en öppen fråga. Förmodligen inte.

Men det existerar uppenbarligen en metod för att få pixlarna att bara lysa i 4 ms och sedan släcka i 4 ms. Detta kan användas för att ge en extra kontroll över ljusflödet för temporala halvtoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Mordekai: Kanske. Kan knappast påstå att jag har full insikt över LG:s OLED-panelerna fungerar elektriskt. Men det jag vet: Panelerna adresseras uppifrån och ned i svep för att ändra innehållet. Varje subpixel är sin egen ljuskälla och fungerar enligt sample-and-hold. De lyser tills något säger åt dem att göra annat. För 120 Hz är den perioden 8 ms. Så 8 ms tänt och 8 ms släckt ger oss BFI i 60 Hz på en panel som adresseras i 120 Hz. Precis som med 2019-modellerna.

Rtings grafer visar att ljusperioden är ca 4 ms lång på 2020-modellen och nedsläckningen är 4 ms. Det tyder på att 2020-panelen på något sätt kan adresseras inom ett tidsintervall motsvarande 240 Hz för att tala om för pixeln att tända och sedan släcka 4 ms senare. Det går att förändra panelen inom ett intervall som motsvarar 240 Hz. Om detta sedan kan användas för att panelen ska uppdateras med bildinformation i 240 Hz är nog en öppen fråga. Förmodligen inte.

Men det existerar uppenbarligen en metod för att få pixlarna att bara lysa i 4 ms och sedan släcka i 4 ms. Detta kan användas för att ge en extra kontroll över ljusflödet för temporala halvtoner.

Det var inte menat som aha du hade fel. Sorry om det lät så. Jag menar att precis som trefas inte är 150Hz är inte detta på något sätt 240 Hz. Att släcka hela panelen 50% i 120Hz påverkar inte bildsignaleringen öht, hade det varit en 240Hz-panel hade de marknadsfört skiten ur det. Dvs inte adresserbart och kan därmed inte användas för temporala halvtoner (dessutom alldeles för låg frekvens, skulle bli flimmrigt).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

Att släcka hela panelen 50% i 120Hz påverkar inte bildsignaleringen öht, hade det varit en 240Hz-panel hade de marknadsfört skiten ur det. Dvs inte adresserbart och kan därmed inte användas för temporala halvtoner (dessutom alldeles för låg frekvens, skulle bli flimmrigt).

Man måste normalt släcka/tända OLED-panelen genom en refresh/state change i någon form. För att släcka ned en period i 4 ms och sedan tända i 4 ms så har du 240 Hz adressering av panelen. Att tända panelen 120 ggr och släcka 120 ggr i sekunden kräver adressering/refresh i 240 Hz. Om de nu inte löst detta på annat sätt – vilket är en öppen fråga.

Upplever att tillverkarnas marknadsavdelningar sedan flera år har lämnat 10-talets Hertz-jakt bakom sig. LG är ju till exempel inte allt för aktiva med att pusha den faktiska 120 Hz-möjligheten i reklamen heller. Jag måste fråga LG direkt om vilka modeller som har 120 Hz-kapacitet och läsa mellan raderna i interna tekniksdokument.

240 Hz strobe för temporala halvtoner behöver inte alls bli flimmrigt. Tvärtom.

Ska se om jag kan få några svar med lite höghastighetsfilmning.

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED-panelen (från Samsung, helt annan OLED-teknik) i bärbara likt Alienware R13 uppdaterar bilden i 60 Hz, men pulsbreddmodulerar panelen i 240 Hz för att reglera ljusstyrkan. Detta är dock oberoende av hur bilden uppdaterar vilket leder till bruten grafik när man sänker ljusstyrkan.

https://www.sweclockers.com/test/24651-dell-alienware-13-r3-b...

Kan tänka mig att LG har någon liknande lösning för 2020-modellerna. Får se vad man kan dra för slutsatser.

Permalänk
Medlem

Det finns inga rykten eller någon som hört något om en lansering av BX i Sverige? Jag är sugen som fan på att uppgradera min B6 men jag känner inte för att betala över 20000 för en ny TV enbart för att få lite nya finesser(som jag egentligen inte behöver) och hade då hoppats på en BX.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bankai: B9-modellen dök upp i butikerna i augusti förra året. Generellt är hela världen försenad detta år så vi får se när det kommer exakt.

Permalänk
Medlem

Man behöver ju tekniskt sett inte kunna adressera panelen 2x per refresh för att uppnå BFI, det räcker med att kunna sätta hela panelen off vilket är betydligt enklare. (minimalistiskt designperspektiv: klipp strömmen till hela pixelstrukturen i 4ms intervaller syncade med refresh, om det nu är en 4ms strobe). Precis som lcd-ulmb bara behöver kunna adressera panelen 1 gång och sen släcker och tänder sin backlight.
Eller gör samma sak i rullande scans för att få lite mer tid på sig.

Permalänk
Medlem

@emilakered Har du alltid banding, även med interna lg-apps tex netflix?
(för mig ser netflix-appen med premium subs bra ut, men spel där jag kör 8bit kan ha banding, och ser även banding på http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php - men räknar kallt med att det ändrar sig när grafikkort med hdmi 2.1 kommer och man förhoppningsvis kan köra 10bit).