vad skulle vara ett skäligt pris för en 9900k

Permalänk
Avstängd

vad skulle vara ett skäligt pris för en 9900k

Hej har en cpu jag tänkte läggs upp marknaden: en 9900k som jag inte kan garantera att en fungerar då jag inte orkar ta ner kylningen på min nuvarande?! köpte en helt ny samt en begagnad då min andra gick åt pipan. Den jag tänkte sälja är delidad med koppar ihs och relidad. men har inte orken att kolla den. vad vore ett skäligt pris o släppa den för ? fick bild på cpu-z blan annat innan jag köpte den så den ska vara okej i alla fall. Mvh

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt så är det en CPU som du bytt ut för att den gick åt pipan och köpte då två, den du nu säljer är den begagnade som du inte testat och inte kan säga om den ens fungerar?

500kr är min gräns för när det är något trasigt som kanske går att fixa när det kommer till elektronik allmänt så däromkring skulle jag säga om du inte orkar kolla den, vilket om den funkar borde vara värd mycket mer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Om du inte ens orkar testa den och kan säga att den fungerar så vet jag inte varför någon skulle köpa den över huvudtaget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Förstår jag det rätt så är det en CPU som du bytt ut för att den gick åt pipan och köpte då två, den du nu säljer är den begagnade som du inte testat och inte kan säga om den ens fungerar?

500kr är min gräns för när det är något trasigt som kanske går att fixa när det kommer till elektronik allmänt så däromkring skulle jag säga om du inte orkar kolla den, vilket om den funkar borde vara värd mycket mer.

På ett ungefär. Köpte 2 st när den ena sönder och har inte orken att testa den andra då det krävs tid och tålamod med hard tube kylning. Sen har jag en son som tar upp datorn största delen av dagen. Den skall vara fungerande men vet inte själv. Därför undrar jag om det är värt o lägga ut den till försäljning. Om inte annat kan den ligga på som plats tills jag kan få möjlighet o bygga upp en dator till som familjen kan ha..

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Om du inte ens orkar testa den och kan säga att den fungerar så vet jag inte varför någon skulle köpa den över huvudtaget

Som jag skrev nedan. Har inte tid och orken finns inte när man har en liten dotter på 9 månader också..

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimsan8923:

Som jag skrev nedan. Har inte tid och orken finns inte när man har en liten dotter på 9 månader också..

Ifall den fungerar hade jag sagt 3000-3500kr men eftersom vi inte vet så tror jag som han första svarade att du ska vara glad om du får 500.

Permalänk
Medlem

då utgår man ifrån att CPUn är trasig och inte värd någonting.
Är den fungerande och hel så är den säkert värd 3-4 tusen.

Då är frågan - är det värd din tid (säg en halvtimme) för att kolla om CPU är fungerande eller icke om du nu får 3000kr för att kolla upp?

En annan fråga - tar det mer av din tid att svara i en forumtråd, än att kolla om CPUn funkar eller ej?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

då utgår man ifrån att CPUn är trasig och inte värd någonting.
Är den fungerande och hel så är den säkert värd 3-4 tusen.

Då är frågan - är det värd din tid (säg en halvtimme) för att kolla om CPU är fungerande eller icke om du nu får 3000kr för att kolla upp?

En annan fråga - tar det mer av din tid att svara i en forumtråd, än att kolla om CPUn funkar eller ej?

Jag tror att alla har 30min att testa en CPU. T. Om. Bill Gates

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Ifall den fungerar hade jag sagt 3000-3500kr men eftersom vi inte vet så tror jag som han första svarade att du ska vara glad om du får 500.

Skrivet av Savage_Gray:

då utgår man ifrån att CPUn är trasig och inte värd någonting.
Är den fungerande och hel så är den säkert värd 3-4 tusen.

Då är frågan - är det värd din tid (säg en halvtimme) för att kolla om CPU är fungerande eller icke om du nu får 3000kr för att kolla upp?

En annan fråga - tar det mer av din tid att svara i en forumtråd, än att kolla om CPUn funkar eller ej?

Skrivet av capolano:

Jag tror att alla har 30min att testa en CPU. T. Om. Bill Gates

Men vilken tur att alla vet hur livet ser ut för andra... men nu var det bara en simpel fråga och nej det tar lite mer än 30 minuter då jag har 2 barn som springer runt o ställer till med att tålamod inte finns sen en grabb som spelar på datorn.. men bra då kan den agera som något fint på hyllan i stället.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk

nu tar det förmodligen ganska mkt längre tid att kolla om den funkar om han har en custom loop på den datorn han måste provmontera den på, kanske kan vara värt att åka till nån datorbutik som kan hjälpa att kolla om den funkar eller ej, man får säkert betala en slant för det, men bättre det än att hålla på och riva i en custom loop i onödan

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanssoN85:

nu tar det förmodligen ganska mkt längre tid att kolla om den funkar om han har en custom loop på den datorn han måste provmontera den på, kanske kan vara värt att åka till nån datorbutik som kan hjälpa att kolla om den funkar eller ej, man får säkert betala en slant för det, men bättre det än att hålla på och riva i en custom loop i onödan

Tack för förståelsen. Men nej finns ingen sådan butik i min stad. Är inte ute efter o tjäna några pengar på den heller då jag inte vet ifall den fungerar vilket den ska göra av den förra ägaren. Men skit damm. Den får ligga på hyllan tills den kan få komma till nytta eller testa den så den fungerar.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Men vilken tur att alla vet hur livet ser ut för andra... men nu var det bara en simpel fråga och nej det tar lite mer än 30 minuter då jag har 2 barn som springer runt o ställer till med att tålamod inte finns sen en grabb som spelar på datorn.. men bra då kan den agera som något fint på hyllan i stället.

Gör det när dina barn sover så bör det bara ta 30minuter

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

nu tar det förmodligen ganska mkt längre tid att kolla om den funkar om han har en custom loop på den datorn han måste provmontera den på, kanske kan vara värt att åka till nån datorbutik som kan hjälpa att kolla om den funkar eller ej, man får säkert betala en slant för det, men bättre det än att hålla på och riva i en custom loop i onödan

Njaaeaeaea, kanske, men har han själv gjort det en gång så kanske han kan göra det igen

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk

@capolano: skulle helt klart ta MKT längre tid för mig iaf att tömma min loop och byta cpu+ny kylpasta och fylla loopen igen och sen måste han göra det igen sen när han har fått reda på om cpu´n funkar eller ej

men gör du det på 30 min så är det bara att gratulera, kör du custom loop med hard tubing själv?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanssoN85:

@capolano: skulle helt klart ta MKT längre tid för mig iaf att tömma min loop och byta cpu+ny kylpasta och fylla loopen igen och sen måste han göra det igen sen när han har fått reda på om cpu´n funkar eller ej

men gör du det på 30 min så är det bara att gratulera, kör du custom loop med hard tubing själv?

Tackar för din backup och jag är inte som andra som återanvänder vätska o dylikt. Bor en bra bit från närmsta köpcenter där man kan handla batteri vatten eller dylikt. Men folk förstår nye att man inte alltid kan. Med det sagt så kan alla skita i denna fråga då det verkar bli mer problem än en fråga :/

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av capolano:

Gör det när dina barn sover så bör det bara ta 30minuter

Då ska man väl kunna slappna av o ha lite tid med frun när man är väg 10 timmar var dag för jobb ??

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Hej har en cpu jag tänkte läggs upp marknaden: en 9900k som jag inte kan garantera att en fungerar då jag inte orkar ta ner kylningen på min nuvarande?! köpte en helt ny samt en begagnad då min andra gick åt pipan. Den jag tänkte sälja är delidad med koppar ihs och relidad. men har inte orken att kolla den. vad vore ett skäligt pris o släppa den för ? fick bild på cpu-z blan annat innan jag köpte den så den ska vara okej i alla fall. Mvh

Det enklaste är att köra på bud, men jag skulle tippa att någon är villig att lägga upp till 700 kr för att få en potentiellt fungerande 990K

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@jimsan8923: Jag förstår att det kan verka som att folk hackar på dig för att du inte tar dig tiden men de säger det ju bara ur välvilja. Det är ju ganska mycket pengar det handlar om för, även med hardtubing, relativt lite tid.

Sen att alla har olika livssituationer och prioriteringar är en annan femma. Ett alternativ är ju att sälja den och vara totalt öppen med situationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Det enklaste är att köra på bud, men jag skulle tippa att någon är villig att lägga upp till 700 kr för att få en potentiellt fungerande 990K

Skrivet av Superolle:

@jimsan8923: Jag förstår att det kan verka som att folk hackar på dig för att du inte tar dig tiden men de säger det ju bara ur välvilja. Det är ju ganska mycket pengar det handlar om för, även med hardtubing, relativt lite tid.

Sen att alla har olika livssituationer och prioriteringar är en annan femma. Ett alternativ är ju att sälja den och vara totalt öppen med situationen.

Jo men var ju lite därför jag fråga om den skulle vara värd något som ur mitt perspektiv en kass cpu då ja inte vet ifall den fungerar eller dylikt. Men det var som sagt bara en förfrågan o inget annat. O tycker i så fall att folk kan låta bli att klaga om du nu inte skulle vilja bjuda eller liknande. Men skit samma. Orkar inte dra i det längre o håller den så länge. Men tack för din feedback

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se folk vara så här i tråden.

Jag skulle ha lagt upp den som vanligt, sen bara sagt till köparen att är det några problem med den kan hen bara höra av sig så är det pengarna tillbaka. Inga konstigheter.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Jag skulle ha lagt upp den som vanligt, sen bara sagt till köparen att är det några problem med den kan hen bara höra av sig så är det pengarna tillbaka. Inga konstigheter.

Du hann före mig, tänkte också just skriva, sälj den som fullt fungerande men var redo/öppen med att betala tillbaka hela pengen om köparen är missnöjd eftersom TS inte har någon aning om den är Ok eller Inte. (Fattar inte hela den här köpt är köpt attityden som en del säljare har, jag betalar alltid tillbaka om kunden är missnöjd (mot att jag får tillbaka varan förstås)), Kunden har alltid rätt! Lär man sig inte det i skolan längre? )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Då ska man väl kunna slappna av o ha lite tid med frun när man är väg 10 timmar var dag för jobb ??

Ok

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz