Hur skapa flera kalibreringsprofiler i Windows?

Permalänk
Medlem

Hur skapa flera kalibreringsprofiler i Windows?

Förut när jag kalibrerade skärmen med det inbyggda verktyget i windows så skapades det alltid en ny profil jag kunde lägga till bland valbara profiler i windows. Nu gick jag in och tog bort alla förutom två för att göra det enklare att organisera. Men nu när jag gör en ny kalibrering så skapas inga nya profiler? Jag har bara "calibrated display profile-1.icc" och 2. Varje gång jag kalibrerar skärmen på nytt så är det profil nummer 1 som ändras. Detta alltså även om jag väljer nummer två som aktiv kalibrering och kalibrerar på nytt så är det alltså endast 1an som ändras. Det här medför problem när jag ska ha en kalibrering för min datorskärm, en för min projektor och en annan för TVn. Hur ska jag få ordning på detta? Varför skapas inte en ny profil när jag kör kalibreringsverktyget så som det gjorde förr?

Alltså när jag gör en kalibrering för projektorn så påverkas färgprofil 1 som är min färgprofil för datorskärmen. Och när jag kalibrerar skärmen på nytt så tappar jag då med andra ord kalibreringen för projektorn osv. Det blir rätt tröttsamt eftersom jag har olika gammainställningar för respektive enhet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Normalt väljer du profil under bildskärminställningarna i Windows.

Annars är grundidén att röra windows så lite som möjligt eftersom effekten är ganska godtycklig och istället justera så mycket du kan i projektor, TV och skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: Normalt väljer du profil under bildskärminställningarna i Windows.

Annars är grundidén att röra windows så lite som möjligt eftersom effekten är ganska godtycklig och istället justera så mycket du kan i projektor, TV och skärm

Precis. Jag kan välja profil för varje gång jag kalibrerat skärmen tidigare. Det har då tidigare alltså skapats en numrerad profil för varje gång jag kalibrerat skärmen. Men det tycks ha upphört nu? Kan det vara någon bugg i senaste windows möjligen som gör att det inte skapas fler profiler per kalibreringstillfälle?

Tidigare gick jag in färginställningarna och lägga till profilerna som skulle synas i dropdownlistan för bildskärmsinställningarna. Men under färginställningarna syns nu inga nya kalibreringsprofiler.

Gammainställningen för primära bildskärmen är antingen 2.2 eller 2.4 men båda dessa är rätt off så enda workarond har varit kalibreringsverktyget. Sen har jag grå duk till projetorn så jag behöver bumpa upp gamman aningen för att tackla det. Det är bara TVn som vill ha en orörd profil. Problemet är nu att jag inte kan ha en profil per enhet. Varje gång jag kalibrerar en enhet så är det profil nummer 1 som påverkas. Dvs den som är avsedd för primära bildskärmen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Alltid bättre att ändra gamma i displayen i stället för i källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: Alltid bättre att ändra gamma i displayen i stället för i källan.

Om dom hade ett större spann för gamma än att ställa 2.2 eller 2.4 som på min skärm där båda är off. Måste kompromissa. Använder reglaget och finjusterar med lagom.nl.
Jaja... Verkar inte finnas någon fix på det här. Det måste hänt efter någon windows uppdatering antar jag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...