Ni som pluggat spelprogrammering på yrkeshögskola - vad hände sedan? Värt det?

Permalänk
Medlem

Ni som pluggat spelprogrammering på yrkeshögskola - vad hände sedan? Värt det?

Hej!

Jag har inför höstterminen blivit antagen till spelprogrammerarutbildningen på The Game Assembly i Stockholm (2,5 år), och även till en webbutvecklarutbildning (.NET CMS) på Nackademin (2 år). Velar nu kring vilken jag ska välja och vill gärna höra lite erfarenheter om det är någon som gått utbildningarna eller liknande.

Det gäller ju två helt olika inriktningar, så ni förstår säkert att jag inte riktigt vet vad jag vill specialisera mig mot. Jag tror tyvärr inte spelprogrammering är något för mig då arbetsmarknaden som jag förstår det är mycket hård och jag har hört att man förväntas viga all sin fritid åt jobbet. Det verkar vara en ständig stress att hinna med deadlines och en kultur där jobbet är mycket mer än "bara ett jobb". Jag har visserligen ett stort intresse för programmering och sysslar redan med hobbyutveckling men vet inte om jag skulle tycka att just spelutveckling var roligare än något annat. Har haft jättekul när jag gjort enkla spel hemma, men fattar att det är en helt annan sak att jobba inom underhållningsbranschen, med allt vad det innebär. Därför funderar jag starkt på att bara läsa webbutveckling helt enkelt, vilket känns mer relevant för framtida jobbsök. I den bästa av världar hade jag läst ingenjörsprogram i IT eller datavetenskap då jag vet att det ger en jättebra grund för att ta reda på vad man vill göra sedan, men känns inte realistiskt för mig då jag inte har något CSN kvar och inte vill plugga 5-6 år till.

Min fråga är alltså: ni som har läst spelutveckling (på TGA eller annan spelutvecklarutbildning), var hamnade ni sedan? Blev det jobb inom spelindustrin? Var jobbar ni idag? Var spelutveckling rätt för er? Om inte, hade ni någon nytta av utbildningen ändå? Jag kan tänka mig flera skäl att ändå läsa på TGA: Det vore kul att lära sig C++, inte minst för att erfarenhet av utveckling i hårdvarunära språk verkar vara en styrka i många utvecklarsammanhang men sedan är jag väldigt nyfiken på språket också (och visst kan jag lära mig själv hemma men jag brukar bli mer motiverad och produktiv när jag har inlämningsuppgifter och tidspress); utbildningen verkar hålla en hög nivå, mycket matte osv, och man får förhoppningsvis samarbeta med motiverade och smarta studenter (vilket inte alls är fallet på alla YH-utbildningar har jag hört...); det finns ju också en chans att jag tycker utbildningen är skitkul och kanske faktiskt vill jobba med spelutveckling i framtiden, eller att jag åtminstone får med mig mycket som är användbart i utvecklingsjobb generellt.

Summa summarum, jag tycker det känns kul att ha blivit antagen till TGA. Jag är rädd att bli besviken om jag tackar nej och istället väljer Nackademin, för det kanske visar sig vara en ganska oseriös utbildning. Har hört olika bud. Några tankar om det?

Tack för att du läst så här långt!

Permalänk
Medlem

Jag gick på Playgroundsquad som spelprogrammerare. Jag jobbar inte med spel idag utan jobbar som full-stack-utvecklare inom e-handel. Jag har hört samma som du om spelindustrin, dåliga löner och mycket övertid så jag ångrar inte mitt val av att inte försöka komma in i spelindustrin. Jag är fortfarande intresserad av spelutveckling men jag tror att det i såna fall skulle bli mer genom att själv börja göra spel eller gå ihop några likasinnade och göra spel snarare än att jobba på ett företag med flera hundra anställda.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Kompis gick Spelutveckling på Stockholms Universitet. Han jobbar just nu som backend dev hos Arbetsförmedlingen tror jag det var.

Permalänk

Har själv inte gått, men en kompis gick i skövde när det begav sig. Han är nog lärare i engelska nu om jag minns rätt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Känner två pers som faktiskt jobbar med spelutveckling efter avslutad utbildning och de tjänar sämre än vad jag gör med gymnasieutbildning och arbetar i snitt 50-60 timmar i veckan utan övertidsersättning och kollektivavtal existerar inte men dom gillar sina jobb ändå för de brinner för spel.

Han som jobbat längst med det har gjort det i 5 år nu ungefär och han har jobbat på stora titlar för massive entertainment (ubisoft) och tjänar ungefär 25k i månaden... jag drar in 35-40 i månaden på en industri istället.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Jag gick på Playgroundsquad som spelprogrammerare. Jag jobbar inte med spel idag utan jobbar som full-stack-utvecklare inom e-handel. Jag har hört samma som du om spelindustrin, dåliga löner och mycket övertid så jag ångrar inte mitt val av att inte försöka komma in i spelindustrin. Jag är fortfarande intresserad av spelutveckling men jag tror att det i såna fall skulle bli mer genom att själv börja göra spel eller gå ihop några likasinnade och göra spel snarare än att jobba på ett företag med flera hundra anställda.

Ok, intressant att höra lite! Hade du någon nytta av utbildningen trots att du inriktade dig på annat? Eller kändes det som bortkastad tid? Var den en tillräcklig merit för att få jobb som full-stack-utvecklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Känner två pers som faktiskt jobbar med spelutveckling efter avslutad utbildning och de tjänar sämre än vad jag gör med gymnasieutbildning och arbetar i snitt 50-60 timmar i veckan utan övertidsersättning och kollektivavtal existerar inte men dom gillar sina jobb ändå för de brinner för spel.

Han som jobbat längst med det har gjort det i 5 år nu ungefär och han har jobbat på stora titlar för massive entertainment (ubisoft) och tjänar ungefär 25k i månaden... jag drar in 35-40 i månaden på en industri istället.

Intressant! Jo lönen verkar inte vara den bästa så man måste väl älska sitt jobb om det ska funka. Vet du vilken utbildning de gick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasa88:

Intressant! Jo lönen verkar inte vara den bästa så man måste väl älska sitt jobb om det ska funka. Vet du vilken utbildning de gick?

Tror en gick i blekinge på BTH och den andra i malmö? Vet inte vilken skola.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasa88:

Ok, intressant att höra lite! Hade du någon nytta av utbildningen trots att du inriktade dig på annat? Eller kändes det som bortkastad tid? Var den en tillräcklig merit för att få jobb som full-stack-utvecklare?

Delvis, det var lärorikt att arbeta i projekt med flera programmerare och lära sig hur man strukturerar ett programmeringsprojekt med flera inblandade. Vi programmerade i C++ på PlaygroundSquad medan jag idag programmerar med C# på jobbet.

Jag vet inte om min utbildning var så meriterande för min anställning mot att jag presterade bra på de kodprover jag fick under min anställningsprocess och att det kändes som att jag skulle passa bra in på företaget. Men jag kan inte säga att jag fått just någon användning för min utbildning på mitt nuvarande jobb.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Delvis, det var lärorikt att arbeta i projekt med flera programmerare och lära sig hur man strukturerar ett programmeringsprojekt med flera inblandade. Vi programmerade i C++ på PlaygroundSquad medan jag idag programmerar med C# på jobbet.

Jag vet inte om min utbildning var så meriterande för min anställning mot att jag presterade bra på de kodprover jag fick under min anställningsprocess och att det kändes som att jag skulle passa bra in på företaget. Men jag kan inte säga att jag fått just någon användning för min utbildning på mitt nuvarande jobb.

Okej. Detta gör mig ännu lite mer tveksam till om jag ska gå TGA... Fast mycket erfarenhet av samarbete kan ju vara viktigt förstås, och i nuläget verkar det bli mest distansstudier hos Nackademin pga corona. Tack för svaret hursomhelst!

Permalänk
Medlem

Gick inte själv spelutveckling, men min kompis gjorde (Playgroundsquad i Falun) och arbetade (endast praktik eller liknande?) hos en studio som förvaltade/underhöll Titan Quest av THQ Nordic. Han fick dock gå efter sin praktik löpte ut då de tydligen inte behövde resurser längre - även fast de tidigare hävdat att han absolut skulle få vara kvar.

Nu är han på Coffee Stain Studio och jobbar på Satisfactory 🤟 och är hur nöjd som helst. Även hans sambo jobbar som utvecklare/grafiker (också från PSQ i Falun) på en annan mindre studio i Skövde. Båda trivs på sina arbetsplatser och hade inte valt något annat nu i efterhand.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Gick kandidatprogrammet datorspelsutveckling på Stockholms Universitet (valt fokus på programmering) som jag tyckte var både rolig och givande, dock letar jag fortfarande jobb nu cirka ett år senare så kan ju inte direkt säga att enbart utbildning i det garanterar jobb.

Jobbar på egna projekt i Unreal Engine nu för att fortsätta lära mig och utvecklas samt bygga på portfolion. Söker också andra jobb för tillfället som lager och kundtjänst exempelvis men jag verkar har problem att hitta något överhuvudtaget så jag kanske bara är värdelös på söka-jobb delen.

Hursomhelst har jag inte gett upp mitt mål att jobba inom spelprogrammering, det kommer helt enkelt bara krävas mer jobb, problemet är bara ekonomin under tiden.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Oliver91:

Han som jobbat längst med det har gjort det i 5 år nu ungefär och han har jobbat på stora titlar för massive entertainment (ubisoft) och tjänar ungefär 25k i månaden...

Vet du om detta är sjukt underbetalt eller om de är snittet för spelprogrammerare? Låter ju helt sjukt lågt. Jobba med .NET i 5 år så kan du lätt få det dubbla i månadslön (i Stockholm iaf)..

Om det stämmer skulle jag rekommendera TS annan utbildning, sen läsa på om spelprogrammering själv och eventuellt starta egna projekt istället för att jobba för slavlön på en studio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Vet du om detta är sjukt underbetalt eller om de är snittet för spelprogrammerare? Låter ju helt sjukt lågt. Jobba med .NET i 5 år så kan du lätt få det dubbla i månadslön (i Stockholm iaf)..

Om det stämmer skulle jag rekommendera TS annan utbildning, sen läsa på om spelprogrammering själv och eventuellt starta egna projekt istället för att jobba för slavlön på en studio.

Jo, det är ju företagens våta dröm: Anställda som brinner så för produkten att de knappt kräver något betalt, tar hur mycket (obetald) övertid som helst, evig crunch och så vidare.

Det är tydligt när man går på intervjuer att det är vad de flesta företag hoppas på. Brinner du för styrning av bromssystem till lastbilar? ..köttpackningsmaskiner? ..marknadsföring via epost? ..banktjänster i mobilen? etc. Tror inte det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av snajk:

Jo, det är ju företagens våta dröm: Anställda som brinner så för produkten att de knappt kräver något betalt, tar hur mycket (obetald) övertid som helst, evig crunch och så vidare.

Det är tydligt när man går på intervjuer att det är vad de flesta företag hoppas på. Brinner du för styrning av bromssystem till lastbilar? ..köttpackningsmaskiner? ..marknadsföring via epost? ..banktjänster i mobilen? etc. Tror inte det.

Jag brinner för att göra snygga och effektiva lösningar strukturellt/arkitektuellt i kod, sen vad det är för produkt som kodas är bara en bisak. Så jag skulle säkert älska att skriva kod för marknadsföring via epost, eller banktjänster.

Sitter nu med dels parkeringssystem samt lagföring av trafikföreskrifter, det är hur kul som helst. Jag lovar!

Men brinner man för något så ska man ju ha mer betalt än de som bara sitter av timmarna på jobbet kan man ju tycka, så spontant känns det ju som spelutvecklare som brinner för det de gör borde ha mer betalt än trötta utvecklare på myndigheter som mest sitter och väntar på att klockan ska slå fikarast eller hemgång.

Permalänk
Medlem

Jag gick spelprogrammering på TGA i Malmö för några år sedan. Jobbar nu som gameplayprogrammerare i Stockholm på samma företag jag gjorde praktiken hos.
Jag skulle säga att runt 70% av min klass jobbar inom spel idag, och 20% med övrig programmering av något slag.

Något färgad åsikt, men jag tyckte utbildningen höll hög kvalitet överlag. Och jag har absolut haft nytta av det jag lärt mig, även det jag jobbar med inte görs i C++.
Det du skriver om matte stämmer till viss del. Det är en mattekurs (eller var när jag gick där), men den var väldigt inriktad på spelrelaterad matte, och inte så mycket utanför det. Vilket kan vara gott eller ont beroende på hur du ser det.
Jag gissar att dom fortfarande kör med åtta spelprojekt under två år, vilket kan vara ganska tufft samtidigt som du ska göra labbar varje dag, förutom föreläsningarna. Men det var också kul att ha ett högt tempo med varierande uppgifter. (T.ex. påbörja ett spelprojekt i 3D på åtta veckor, veckan efter att vi precis börjat sätta upp grunden för våra motorer och lyckats rita ut en ensam triangel.)
När jag började där så var väl 85% väldigt seriösa. Dom som inte var det sållades ut ganska fort då dom märkte att utbildningen inte var för dom.

Största fördelen med TGA tycker jag var dels att vi gjorde allt, eller nästan allt, från grunden (se ovan exempel med motorn), och dels kontakterna till företagen. Praktiken är ju uppenbart obetalt arbete, men det ger också ett företag möjlighet att lära upp dig i deras rutiner och system så att du kan börja jobba direkt där utan någon inkörningsperiod som dom behöver betala för.

Jag tyckte, och tycker fortfarande, det är kul med både spel och spelprogrammering.
Det stämmer dock som du säger att lönerna inte precis går att jämföra med andra programmeringsyrken. Det är inget jag känner att jag lider av, men det ska inte hymlas med heller.
Det lockas självklart med olika förmåner och bonusar, men jag har svårt att tro att dessa skulle vara bättra än vad något annat tekniktungt bolag kan erbjuda.

Stress och tighta deadlines? Ja. Mest om producenterna inte sköter sitt jobb. 90% av tiden är det ett 9-18 jobb.
Inför release går crunchen igång, som i dom releaser jag varit med vid inte varit särskilt jobbig. För min del har det inneburit några extra timmar i veckan två-tre månader före release, och veckan före/efter release lite mer. Men det beror mycket på vilket företag du hamnar på.

En fotnot som du bör ta med en nypa salt, men just Nackademin har jag hört en hel del mindre positiva saker om via bekanta och kollegor, men jag har ingen personlig erfaranhet därifrån.

EDIT: En annan väldigt bra sak med TGA var att projekten var korspiciplinära, för att försöka likna ett riktigt spelprojekt någorlunda bra. Så man arbetade med grafiker, level designers, programmerare, och technical artists som en grupp, och hade lärarna/examinatorerna som en extern beställare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Jag brinner för att göra snygga lösningar strukturellt i kod, sen vad det är för produkt som kodas är bara en bisak. Så jag skulle säkert älska att skriva kod för marknadsföring via epost, eller banktjänster.

Sitter nu med dels parkeringssystem samt lagföring av trafikföreskrifter, det är hur kul som helst. Jag lovar!

Jo precis.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av snajk:

Jo precis.

Så du menar att skriva bra kod är tråkigt, och det bara är kul om produkten i sig är något "häftigt" ?
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det där.
Men om mitt antagande är rätt så antar jag att du är den som kollar på klockan och väntar på fikarast och hemgång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Så du menar att skriva bra kod är tråkigt, och det bara är kul om produkten i sig är något "häftigt" ?
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det där.
Men om mitt antagande är rätt så antar jag att du är den som kollar på klockan och väntar på fikarast och hemgång.

Nej jag menar tvärtom. Jag bryr mig inte om vad mitt system styr, det roliga är själva systemet. Mina chefer vill att jag ska utbilda mig inom (hårdvaru-) produktportföljen och så men jag försöker förklara att jag skiter i det, på ett trevligt sätt. Mitt system hittar vägar genom en rörig och föränderlig karta i realtid och reagerar på uppkomna situationer, jag skiter om det är robotar med ben eller hjul eller runda bollrobotar som utför mina requests, eller för den delen drönare eller fysiska personer med en ryggsäck liksom. Eller om det är "lådor" som är 2x2 cm eller 20X100 m som vi flyttar runt. Det gör ingen skillnad i mitt system.

Sen är det förstås bra att ha lite kunskaper som problemområdet, men jag behöver inte veta allt i minsta detalj. Algoritmerna är de samma i alla fall liksom.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@snajk: Ah, ett klassiskt missförstånd då. Då är jag med!

Permalänk
Proffsmoddare

Som i många branscher med hög coolhetsfaktor så är det hard work, hard play som gäller. Det är bara nått man får acceptera och sen avgöra om det är värt det för en själv eller inte.

Har vänner/f.d kollegor som jobbar med utveckling på större spelbolag och de tjänar bra med pengar (typ 50-60k + bonus och diverse förmåner). De är seniorer nu dock. I början förväntas du jobba röven av dig på ett passionerat sätt, utan övertidsersättning. Det klagas ibland över att det crunchas för mycket från deras sida, men det är något man lär sig hantera efter hand.

Det som gör det väldigt inspirerande är att du är konstant omgiven av kreativa, drivna och extremt talangfulla kollegor, och den miljön går inte riktigt att hitta nån annanstans enligt min erfarenhet. Det gör även att man själv presterar på en annan nivå och att eventuell stress är mer hanterbar.

För egen del så värderar jag mina egna intressen/fritid/liv över jobb, och valde att byta bana efter några år. Ibland saknar jag det, men oftast inte.

Inget specifikt om din utbildning, men yh-skolan jag gick på gav inte alls rätt bild om hur det var att faktiskt arbeta med det de utbildar dig till.

Denna erfarenhet är inte från spel, men från en snarlik bransch

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Gick inte själv spelutveckling, men min kompis gjorde (Playgroundsquad i Falun) och arbetade (endast praktik eller liknande?) hos en studio som förvaltade/underhöll Titan Quest av THQ Nordic. Han fick dock gå efter sin praktik löpte ut då de tydligen inte behövde resurser längre - även fast de tidigare hävdat att han absolut skulle få vara kvar.

Nu är han på Coffee Stain Studio och jobbar på Satisfactory 🤟 och är hur nöjd som helst. Även hans sambo jobbar som utvecklare/grafiker (också från PSQ i Falun) på en annan mindre studio i Skövde. Båda trivs på sina arbetsplatser och hade inte valt något annat nu i efterhand.

Satisfactory verkar fett kul! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Gick kandidatprogrammet datorspelsutveckling på Stockholms Universitet (valt fokus på programmering) som jag tyckte var både rolig och givande, dock letar jag fortfarande jobb nu cirka ett år senare så kan ju inte direkt säga att enbart utbildning i det garanterar jobb.

Jobbar på egna projekt i Unreal Engine nu för att fortsätta lära mig och utvecklas samt bygga på portfolion. Söker också andra jobb för tillfället som lager och kundtjänst exempelvis men jag verkar har problem att hitta något överhuvudtaget så jag kanske bara är värdelös på söka-jobb delen.

Hursomhelst har jag inte gett upp mitt mål att jobba inom spelprogrammering, det kommer helt enkelt bara krävas mer jobb, problemet är bara ekonomin under tiden.

Tråkigt att höra att du inte hittat nåt än trots att du är utbildad, men det låter bra att vässa på portfolion och inte ge upp. Vet du hur det gick för nån av dina gamla kursare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasa88:

Tråkigt att höra att du inte hittat nåt än trots att du är utbildad, men det låter bra att vässa på portfolion och inte ge upp. Vet du hur det gick för nån av dina gamla kursare?

Vet att minst två har fått jobb inom spel, två jobb inom någonting annat och resten vet jag faktiskt inte då jag har dålig koll på sådant generellt.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga något om hur skolorna är idag men kan bekräfta att det är en bransch som kan vara tuff, i ordets alla bemärkelser, det är häftiga prylar (om man gillar spel...) men det är också stundtals riktigt jobbigt. Utbränd innan 30 är inte helt ovanligt. Lyckas du inte klättra så är lönen inte så bra. Mitt tips är att byta bolag så ofta du är bekväm med. Ökar lönen och ökar chansen att hitta ett företag du trivs med. Min erfarenhet är att det är ganska stor skillnad på bolagen och hur väl de fungerar. Gillar man crunch och hatar fritid kan jag rekommendera Rockstar

Permalänk
Medlem

Kanske kan tillägga några punkter, själv läste jag spelutbildningen 'Simulering & Dataspelsteknik' på Örebro Universitet 2008-2011. Egentligen kan man kalla det Dataingenjör med extra spelrelaterade kurser (som var sådär). Klasskamraterna var tyvärr inte särskilt drivna men TGA (och andra bättre KY-utbildningar) har väl lite högre krav så tror och hoppas att folk är mer taggade där.

Jag själv fick direkt jobb efter examen men inom industri där jag utvecklade applikationer med grafiskt fokus, främst att visualisera data i 3D rymd. Men det var då jag lärde mig, lite som @huttala sa, att det är främst problemlösande och kodarkitektur i ett skönt team som är det roliga. Det är det absolut viktigaste för mig.

Om du inte känner att speluteckling är så mycket roligare än annan typ av utveckling så tror jag ett mer 'traditionellt' programmeringsjobb passar bättre. För som sagt, du får bra mycket bättre betalt och behöver inte riktigt ha och göra med crunch; om inte arbetsplatsen är dålig dvs.

Med det sagt så sitter jag på ett litet indiebolag med tre personer nu då jag ändå tycker det är lite roligare med spelutveckling, iaf i ett litet team & projekt. Jag tjänar bra mycket mindre nu (om än helt ok) jämfört med förut men samtidigt jobbade jag innan detta bara stötvis för att kunna ha tid med att jobba på egna spel- & kreativa-projekt (jobbat i genomsnitt 30-40% åt kunder senaste åren).

Jag är den enda i min universitetsklass, vad jag vet, som jobbar med spel men alla andra, återigen vad jag vet, har fått jobb som vanliga utvecklare. Så även om du pluggar spel: det skriks fortfarande efter programmerare i princip överallt. Så en spelprogrammeringsutbildning kommer inte stänga den dörren. Och du är inte heller låst som vanlig programmerare, det går att gå till spelprogrammering sen också; speciellt om du har ett gäng års erfarenhet, det väger upp bra mycket mer än utbildning.

Hade jag kunnat välja vissa saker annorlunda så hade jag läst spelutbildning på en annan skola men samtidigt är jag väldigt glad i den väg jag tagit.

Permalänk

Vad tjänade du som ingångslön och vad tjänar du idag?(om du känner dig bekväm med att säga din lön)

Skrivet av cadiremar:

Jag gick spelprogrammering på TGA i Malmö för några år sedan. Jobbar nu som gameplayprogrammerare i Stockholm på samma företag jag gjorde praktiken hos.
Jag skulle säga att runt 70% av min klass jobbar inom spel idag, och 20% med övrig programmering av något slag.

Något färgad åsikt, men jag tyckte utbildningen höll hög kvalitet överlag. Och jag har absolut haft nytta av det jag lärt mig, även det jag jobbar med inte görs i C++.
Det du skriver om matte stämmer till viss del. Det är en mattekurs (eller var när jag gick där), men den var väldigt inriktad på spelrelaterad matte, och inte så mycket utanför det. Vilket kan vara gott eller ont beroende på hur du ser det.
Jag gissar att dom fortfarande kör med åtta spelprojekt under två år, vilket kan vara ganska tufft samtidigt som du ska göra labbar varje dag, förutom föreläsningarna. Men det var också kul att ha ett högt tempo med varierande uppgifter. (T.ex. påbörja ett spelprojekt i 3D på åtta veckor, veckan efter att vi precis börjat sätta upp grunden för våra motorer och lyckats rita ut en ensam triangel.)
När jag började där så var väl 85% väldigt seriösa. Dom som inte var det sållades ut ganska fort då dom märkte att utbildningen inte var för dom.

Största fördelen med TGA tycker jag var dels att vi gjorde allt, eller nästan allt, från grunden (se ovan exempel med motorn), och dels kontakterna till företagen. Praktiken är ju uppenbart obetalt arbete, men det ger också ett företag möjlighet att lära upp dig i deras rutiner och system så att du kan börja jobba direkt där utan någon inkörningsperiod som dom behöver betala för.

Jag tyckte, och tycker fortfarande, det är kul med både spel och spelprogrammering.
Det stämmer dock som du säger att lönerna inte precis går att jämföra med andra programmeringsyrken. Det är inget jag känner att jag lider av, men det ska inte hymlas med heller.
Det lockas självklart med olika förmåner och bonusar, men jag har svårt att tro att dessa skulle vara bättra än vad något annat tekniktungt bolag kan erbjuda.

Stress och tighta deadlines? Ja. Mest om producenterna inte sköter sitt jobb. 90% av tiden är det ett 9-18 jobb.
Inför release går crunchen igång, som i dom releaser jag varit med vid inte varit särskilt jobbig. För min del har det inneburit några extra timmar i veckan två-tre månader före release, och veckan före/efter release lite mer. Men det beror mycket på vilket företag du hamnar på.

En fotnot som du bör ta med en nypa salt, men just Nackademin har jag hört en hel del mindre positiva saker om via bekanta och kollegor, men jag har ingen personlig erfaranhet därifrån.

EDIT: En annan väldigt bra sak med TGA var att projekten var korspiciplinära, för att försöka likna ett riktigt spelprojekt någorlunda bra. Så man arbetade med grafiker, level designers, programmerare, och technical artists som en grupp, och hade lärarna/examinatorerna som en extern beställare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugohugge:

Vad tjänade du som ingångslön och vad tjänar du idag?(om du känner dig bekväm med att säga din lön)

20000/mån efter praktiken och 31500/mån idag. Plus årliga bonusutdelningar baserat på hur bra spelen säljer.
Hade säkert kunnat få högre lön i en annan branch, men det täcker mina utgifter mer än väl och jag trivs bra här.

Permalänk
Medlem

Hur pass hårda är de med åldern inom spelindustrin? Är det 90% 18-20 åringar som de letar efter, eller har även 30+ en chans att få tag på ett jobb?

Permalänk
Medlem

Lillebror läste spelutveckling i Skövde. Gick klart, insåg problemen och skolade om sig till systemutvecklare direkt efter och jobbar idag som systemutvecklare.