Mate 40 blir Huaweis sista telefon med Kirin

Permalänk
Melding Plague

Mate 40 blir Huaweis sista telefon med Kirin

USA:s handelsblockad ser ut att sätta stopp på produktionen av Huaweis egenutvecklade systemkrets Kirin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu har trump lyckats med att få bort en aktör från marknaden som inte är amerikanska intressen undrar när tex eu ser till att förbjuda google, av samma skäl att det inte är säkert pga av google & nsa. (e väl samma sak ie)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det är Kirin till skillnad mot Exynos väldigt bra. T.ex. Kirin 810 i P40lite slår Mediatek G90 och Qualcomm 720G med råge. Hade de bara haft google store vore P40lite riktigt bra mobil för priset.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Är det inte konstigt att TSMC som ligger i Taiwan tillåts göra det här eftersom Kina anser att de är samma land?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De är synd att sånt här händer jag gillar Huaweis bra telefoner till bra pris
Sen att Kina kan ha i bakdörrar och annat i telefonerna sånt finns redan i många elektronik saker

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Nu har trump lyckats med att få bort en aktör från marknaden som inte är amerikanska intressen undrar när tex eu ser till att förbjuda google, av samma skäl att det inte är säkert pga av google & nsa. (e väl samma sak ie)

Det är inte i närheten av samma sak att förbjuda ett företag att agera i sitt land. Om amerikanarna hade stoppat Huawei från att agera i USA så hade det inte varit så konstigt. Det de dock gör är att förbjuda andra företag, ofta utländska, från att göra affärer med Huawei.

Så en bättre liknelse hade varit att straffa alla företag på jorden om de hade något samarbete med Google överhuvudtaget. Inte bara förbjuda Google från att ha med Europeiska kunder att göra, men även bannlysa till exempel Sweclockers då denna sidan använder Google analytics.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det är nästan så man önskar att kina skulle kunna stoppa TSMC från att tillverka chip till usa skulle bli rejält kaos.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är det inte konstigt att TSMC som ligger i Taiwan tillåts göra det här eftersom Kina anser att de är samma land?

Taiwan har visat att de följer vad Trump än säger och rekommenderar. Till och med Trump förstår att USAs hårdvaruindustri inte klarat sig utan TSMC.

Permalänk
Medlem

Löjligt! Finns inget logiskt argument som jag sett hittils för att detta skulle vara bra för någon. (relativt) Fri handel är vad hela världen snurrar runt. Det kommer troligen vara fantastiskt för RISC-V dock eftersom det är det rimliga alternativet. Dock betyder detta såklart att inhemska chiptillverkningen i Kina och egenutvecklade chip kommer accelereras och vara vardag inom några år...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Löjligt! Finns inget logiskt argument som jag sett hittils för att detta skulle vara bra för någon. (relativt) Fri handel är vad hela världen snurrar runt. Det kommer troligen vara fantastiskt för RISC-V dock eftersom det är det rimliga alternativet. Dock betyder detta såklart att inhemska chiptillverkningen i Kina och egenutvecklade chip kommer accelereras och vara vardag inom några år...

Det är inte så enkelt att frihandel är bäst. Teorin utgår ifrån att företag inte outsourcar produktionen av det länderna är duktiga på till lågkostnadsländer, utgår ifrån att länder inte stjäl know-how, att länder inte utger statsstöd för att kapa andra länders produktion etc. Vill man ha frihandel måste man klippa bort ex. Kina från den handeln, och sannolikt över tiden även så kallade lågkostnadsländer annars försvinner jobben på hemmaplan och man har skapat ett U-land av ett I-land.

Edit: kommer man sedan in på miljöaspekter kan man inte låta produktion ligga i länder som inte har en miljövänlig energiproduktion samt hantering av material. Vilket också är en spik i kistan för det vi idag kallar frihandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det är nästan så man önskar att kina skulle kunna stoppa TSMC från att tillverka chip till usa skulle bli rejält kaos.

Kina kan inte stoppa TSMC, även om de hade velat. Vilket givetvis är tur det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@sweborn: Företags enda intresse är att maximera sin egen vinst därav att man ordnar produktion i andra länder man outsourcar för att minska fasta kostnader som material kostnader för anställda löner osv & därav att i länder som har mest kapital där kommer pengarna in oxå vi i i-världen vore inte så rika om vi inte utnyttjade u-länderna som vi gör. Det trump gör är att rasera den så kallade fria handeln med sitt america first & bryter alla handelsavtal, detta är politik & inget annat. Har inget med fri handel att göra ,de stora aktörerna jublar nog med en sån idiot som trump vid makten som tar bort fokus från allt vesäntligt & politiken handlar bara om att hitta någon fiende (nu kina tex) tom sanningen är en fiende, med hans fake news på allt som inte passar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Huaweis kommer inte ta någon större skadad av detta då Kina backar upp med pengar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Det är inte så enkelt att frihandel är bäst. Teorin utgår ifrån att företag inte outsourcar produktionen av det länderna är duktiga på till lågkostnadsländer, utgår ifrån att länder inte stjäl know-how, att länder inte utger statsstöd för att kapa andra länders produktion etc. Vill man ha frihandel måste man klippa bort ex. Kina från den handeln, och sannolikt över tiden även så kallade lågkostnadsländer annars försvinner jobben på hemmaplan och man har skapat ett U-land av ett I-land.

Edit: kommer man sedan in på miljöaspekter kan man inte låta produktion ligga i länder som inte har en miljövänlig energiproduktion samt hantering av material. Vilket också är en spik i kistan för det vi idag kallar frihandel.

Inget av det du nämner här har dock med Huawei att göra, alla andra mobiltillverkare har produktion och tillverkning i Kina, samma med tillgång till ARM, och tillverkning hos TSMC. Jag menar inte på npgot sätt att dagens frihandel är perfekt eller något sådant, jag menar bara att vissa presidenter inte borde lägga sig i så här för ett specifikt bolag. Detta har knappast med nationell säkerhet att göra

Jaja jag vet ’Huawei bad’, men alla rekommenderar Xiaomi istället, eller Oppo, eller OnePlus...

Jag tycker som sagt att allt detta är löjligt. Känns som att dessa saker får plats och skrivs för att tränga undan andra nyheter (inte specifikt denna, men känns som att så fort något viktigt händer så fokuserar alla istället på Trumps nästa idioti). Det denna nyhet handlar om är ju ganska specifikt saker som varit kända ganska länge tillsammans med spekulationer om att Huawei släpper ARM framöver (känns dock lite konstigt med alla investeringar de gjort i Kirin... vad vet jag dock...)

Permalänk
Medlem

Bra det här, Kina tvingas accelerera sin egna teknologiska utveckling och kommer till slut uppnå teknologiskt oberoende. Med lite tur inser EU också att det inte är så dumt och börjar satsa på det med.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Rensar lite i tråden, kan vi hålla diskussionen relevant till ämnet och inte dra in andra samtalsämnen?

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Det är inte så enkelt att frihandel är bäst. Teorin utgår ifrån att företag inte outsourcar produktionen av det länderna är duktiga på till lågkostnadsländer, utgår ifrån att länder inte stjäl know-how, att länder inte utger statsstöd för att kapa andra länders produktion etc. Vill man ha frihandel måste man klippa bort ex. Kina från den handeln, och sannolikt över tiden även så kallade lågkostnadsländer annars försvinner jobben på hemmaplan och man har skapat ett U-land av ett I-land.

Edit: kommer man sedan in på miljöaspekter kan man inte låta produktion ligga i länder som inte har en miljövänlig energiproduktion samt hantering av material. Vilket också är en spik i kistan för det vi idag kallar frihandel.

Har du något exempel på ett I-land som blivit ett U-land på grund av frihandel? Jag är mycket mycket mycket skeptisk till att den teorin har stöd.

Företag spionerar och stjäl oavsett om de är stödda av stater.
Den ständiga jakten på lönsamhet kommer alltid leta efter det billigare alternativet att producera varan.
Vare se de gäller arbetskraft i ett så kallat U-land eller billigare material.

Om du handikappar den egna marknaden genom att tullbelägga eller förbjuda bättre utländska produkter... så får ju bara innevånarna sämre prylar som kostar mer. Nordkorea är ett bra extrem-exempel.

Det som kan sätta käppar i hjulet för sund och fri konkurrens är om någon stat subventionerar någon sektor eller företag i orimligt hög grad. Men ett frihandelsavtal borde reglera sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är det inte konstigt att TSMC som ligger i Taiwan tillåts göra det här eftersom Kina anser att de är samma land?

Vad ska de göra? Bomba fabrikerna så inte andra kinesiska bolag kan tillverka hos TSMC? Ockupera ön så att leverantörerna till TSMC tvingas att sluta exportera material och utrustning?

Konstigare att Taiwan godkände UMC att samarbeta med FHICC när de senare dömer personer från UMC och företaget i sig för att ha snott affärshemligheter från Micron.

Permalänk
Medlem

Ganska troligt att Qualcomm kommer få tillstånd att sälja till Huawei vad det gäller ämnet. Mediatek bör kunna sälja till de utan tillstånd från amerikanska myndigheter just nu. För högpresterande prylar är det dock bara Samsung som skulle leverera systemkretsar om inte Qualcomm får göra så.

Mellansegmentet kommer säkert på kretsar tillverkade hos SMIC på deras 14 och 12 nm, men där handlar det nog om kanske 6 månader bort.

Permalänk
Medlem

För att återgå till ämnet. Jag har aldrig ägt en HiSi processor, men jag har hört bra om dom. Jag brukar hålla mig till Quallcom för jag gillar tanken att kunna roota och installera vad jag vill. Nu är det några år sedan jag begärde root access, men jag gillar att veta att jag kan om jag vill.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tråd har igen blivit rensad, håll er till ämnet!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hmm. Undras hur långt bort det skulle vara för Kina att dra igång helt inhemsk kretstillverkning? Antagligen länge, då det är extremt kostsamt och oerhört komplext på den nivå TSMC befinner sig på.

Skrivet av johanandersson:

Så en bättre liknelse hade varit att straffa alla företag på jorden om de hade något samarbete med Google överhuvudtaget. Inte bara förbjuda Google från att ha med Europeiska kunder att göra, men även bannlysa till exempel Sweclockers då denna sidan använder Google analytics.

Åh, det hade ju varit helt underbart, hoppas hoppas (Sweclockers får använda någon annan eller egen tjänst istället)!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hmm. Undras hur långt bort det skulle vara för Kina att dra igång helt inhemsk kretstillverkning? Antagligen länge, då det är extremt kostsamt och oerhört komplext på den nivå TSMC befinner sig på.

Åh, det hade ju varit helt underbart, hoppas hoppas (Sweclockers får använda någon annan eller egen tjänst istället)!

Dom har redan inhemsk tillverkning och senare under året tar den steget till 12/14nm så några år efter men inte så farligt faktiskt

Permalänk
Medlem

@backfeed: SMIC börjar riskproduktion av 7 nm Q4. SMIC är fortfarande beroende av nederländska och japanska firmor för tillverkningsutrustningen, men använder i dagsläget inte maskiner (som EUV) de infört exportförbud på, USA motiverar exportförbuden på avancerad utrustning med att de skulle ha amerikansk teknik vilket delvis är sant, men det når inte upp till 25 % amerikanska komponenter som USAs exportlagar reglerar utan förbudet skedde genom diplomatiska påtryckningar på den nederländska regeringen.

SMIC hade beställt utrustning för EUV som blockerades, men det påverkar inte deras planer fram till och med 7 nm.

Permalänk
Medlem

Vilket Kinesiskt företag trampar USA ner här näst för att de konkurrerar med amerikanska intressen?
Jag gissar på Xiamo. Undrar vad anledning blir denna gången?
Det är ju bara löjligt att man kommit på att Kina är en diktatur helt plötsligt när landet förtryckt människor i över 50 år...
Nej usch och fy för USAs smutsiga sätt att slå ner på sina konkurrenter....

Kommer iaf att sakna Huaweis smartphones! Varit riktigt nöjd med min P9 och P30 PRO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Vilket Kinesiskt företag trampar USA ner här näst för att de konkurrerar med amerikanska intressen?
Jag gissar på Xiamo. Undrar vad anledning blir denna gången?
Det är ju bara löjligt att man kommit på att Kina är en diktatur helt plötsligt när landet förtryckt människor i över 50 år...
Nej usch och fy för USAs smutsiga sätt att slå ner på sina konkurrenter....

Kommer iaf att sakna Huaweis smartphones! Varit riktigt nöjd med min P9 och P30 PRO.

Skulle vara spännande om Kina slår tillbaka mot Amerikansk tillverkning i landet.

OT borttaget i förebyggande syfte /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Vilket Kinesiskt företag trampar USA ner här näst för att de konkurrerar med amerikanska intressen?
Jag gissar på Xiamo. Undrar vad anledning blir denna gången?
Det är ju bara löjligt att man kommit på att Kina är en diktatur helt plötsligt när landet förtryckt människor i över 50 år...
Nej usch och fy för USAs smutsiga sätt att slå ner på sina konkurrenter....

Kommer iaf att sakna Huaweis smartphones! Varit riktigt nöjd med min P9 och P30 PRO.

USA känner ett hot att Kina blir för ekonomiskt starka inom många företagsområde & därför handelskriget startade för att gynna Inhemska företag. Huawei ligger i framkant på nätverksprodukter & 5G nät som byggs ut i hela världen till stora värden & därför dom blivit utsatta.

Huawei ligger 2-3 år före konkurrenterna inom nätverksteknik & därför Asien nu ligger långt före resten av världen.

Bästa produkterna förtjänar att vinna enligt mig

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad vidrigt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Känns lite sorgligt att läsa att företag får lägga ner verksamheter (ja, tom när det är i Kina), även om jag tror de fortfarande kommer vara på standby att återuppta snarast möjligt.

Samtidigt är det skönt att väst slår tillbaka mot att Kina m.fl. utnyttjat alla fula kort i leken för att slå ut våra branscher, oavsett IP, eller industriell tillverkning.

OT borttaget /Mod
Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@lastninja: Har ditt inlägg något med Huawei att göra? Det är Ericsson och Nokia som slog ut amerikanska nätverksbolag inom mobilnät.