Nvidia uppges avtäcka "Ampere" den 9 september

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppges avtäcka "Ampere" den 9 september

Genom samtal med Nvidias partnertillverkare har Gamersnexus grävt fram datumet för när Geforce RTX 3000-serien har premiär.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset är allt, är det galet dyrt kan dom behålla sina kort så kan man invänta och se hur RDNA2 blir

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vettig prestanda/krona eller så kan jag vänta på BF6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Priset är allt, är det galet dyrt kan dom behålla sina kort så kan man invänta och se hur RDNA2 blir

Eller vänta in 5nm.
Kommer inte att dröja jättelänge för AMD i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Priset är allt, är det galet dyrt kan dom behålla sina kort så kan man invänta och se hur RDNA2 blir

Dyrt lär det bli så länge det inte finns någon konkurrens om prestandakronan. Själv tycker jag att 12GB vram låter snålt tilltaget för ett flaggskepp av nästa generation som är tänkt att vara riktat mot konsumenter. Det motsvarar ju endast 3GB per 1080p av 4K. Lite som att idag gå och köpa ett 1060 3GB för spelande i 1080p. Det funkar typ i rocket leauge men inte mycket mer än så. En något grov förenkling av verkligheten men ändå. Köper man ett sånt kort vill man ju att det ska hålla i 5+ år.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skulle vilja gärna se grafer som representerar "prestanda/krona" vid lansering samt hur de va vid tidigare lanseringar till kommande grafikkortstester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det motsvarar ju endast 3GB per 1080p av 4K. Lite som att idag gå och köpa ett 1060 3GB för spelande i 1080p.

Så kan man inte räkna...

Mycket av det som är i minnet är ju 3D-modeller, texturer och sånt. Själva minnet för bilderna som skickas till skärmen tar inte så mycket plats...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vid dessa släpp, brukar andrahandsmarknaden och sjunka i pris? t.ex ett 1070 som går för strax under 2000 här på forumet idag, att säljas ännu billgare?

Permalänk
Medlem

Kul!

Är personligen ruskigt nöjd med mitt RTX 2080, fungerar finfint i 1440p och levererar god FPS med höga grafikinställningar i spel jag spelar. Denna lansering blir nog den första jag skippar sedan 700-serien, vill gärna se en starkare konkurrens mellan AMD och NVIDIA (-> bättre priser för oss konsumenter) och lär nog invänta 5 nm kretsar i samband med en uppgradering till en 4K >100 Hz skärm.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Synd att de båda inte släpps närmare samtidigt (amd vs nvidia), men också bra om AMD faktiskt har något att komma med då de kan svara med besked.

Min känsla är att nvidia sparar sin största krets till senare för att ha en chans att slå tillbaka, så kan de klocka den och se till att leda till varje pris. Saknar 48xx vs 2xx korten, det var en bra tid att vara konsument

Permalänk
Medlem

Antar 3070 kommer dröja som vanligt.
Blir ett sådant Asus DC iaf när det väl kommer. Lagom byte ifrån gamla 1070 som gjort sitt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Vid dessa släpp, brukar andrahandsmarknaden och sjunka i pris? t.ex ett 1070 som går för strax under 2000 här på forumet idag, att säljas ännu billgare?

Det är ju många som uppgraderar och då blir det också fler begagnade kort tillgängliga, men brukar vara en fördröjd effekt. Framförallt brukar korten inte finnas i stora volymer i början och då är det också en långsammare effekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Vid dessa släpp, brukar andrahandsmarknaden och sjunka i pris? t.ex ett 1070 som går för strax under 2000 här på forumet idag, att säljas ännu billgare?

Jag sålde mitt GTX 1070 Founders Edition någon månad eller två innan lanseringen av RTX 2080 + 2080 Ti för ca två år sedan, fick då 3000 kr för denna. Skulle tro att vi får se ännu lägre priser på dessa kort strax efter lanseringen av 3000-serien - hur mycket beror dock på hur pass väl 3000-serien kommer att prestera jämfört mot 1000- och 2000-serien. Gissar på ~1500-1700 kr?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

jag har ett 2070 och borde kunna sitta lugnt i båten, men man blir ju sugen. Tänkte hoppa på VR och då kanske man behöver lite mer kräm. Man får väl antagligen vänta ut AMD om man inte badar i deg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dyrt lär det bli så länge det inte finns någon konkurrens om prestandakronan. Själv tycker jag att 12GB vram låter snålt tilltaget för ett flaggskepp av nästa generation som är tänkt att vara riktat mot konsumenter. Det motsvarar ju endast 3GB per 1080p av 4K. Lite som att idag gå och köpa ett 1060 3GB för spelande i 1080p. Det funkar typ i rocket leauge men inte mycket mer än så. En något grov förenkling av verkligheten men ändå. Köper man ett sånt kort vill man ju att det ska hålla i 5+ år.

Många av de som sitter på 2080/2080Ti här på forumet har ju uttryckt att de tänker uppgradera i 30 serien också så jag vet inte om 5+ år riktigt stämmer där.

Permalänk
Medlem

Är mest intresserad över att få lägga vantarna på det kort som ger bäst prestanda per kr då jag personligen inte känner att det är lönt att investera för mycket i PC:n längre(den lär inte se mycket tid nu när PS5 kommer).

Permalänk
Medlem

Ni ska inte tro att AMD kommer bli våran räddare i nöden när det kommer till pris.

Skulle en 3080 kosta 13,000kr och AMD har ett kort som presterar lite sämre behöver dom bara lägga sig runt 10,000kr och säga "vi är 3000kr billigare och presterar lite sämre bara"

10,000kr är fortfarande äckligt mycket pengar.

Permalänk
Hjälpsam

Spännande!
Fast det är ju egentligen inte spänningen utan strömmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Ni ska inte tro att AMD kommer bli våran räddare i nöden när det kommer till pris.

Skulle en 3080 kosta 13,000kr och AMD har ett kort som presterar lite sämre behöver dom bara lägga sig runt 10,000kr och säga "vi är 3000kr billigare och presterar lite sämre bara"

10,000kr är fortfarande äckligt mycket pengar.

Ja så blir det nog, men Nvidia brukar ju släppa lite uppdaterade modeller till samma pris som den äldre i samband med att AMD släpper nytt. Typ 1070ti och nu senast super serien.
Så är man inte intresserad av AMDs nya så får man i alla fall möjlighet att köpa de äldre nvidia korten lite billigare eller de nya som är lite bättre till samma pris.
Och har de inga bättre modeller att kontra med så lär priserna sjunka i alla fall om AMDs kort säljer tillräckligt bra.
De flesta grafikkortsköparna får mer Prestanda/KR När AMD Nvidia är hyfsat lika.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nice. Ska bli kul att se hur de gör med RT-kärnorna, samt vad de får för nya features.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Många av de som sitter på 2080/2080Ti här på forumet har ju uttryckt att de tänker uppgradera i 30 serien också så jag vet inte om 5+ år riktigt stämmer där.

Du pratar om extrementusiaster som köper grafikkort för 12.000kr, de går inte att applicera någon logik på dom

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

En fördel nu är att kronan är 40 öre starkare i förhållande till dollarn än vad den var för två år sedan. Det är 480kr på lanseringspriset för 2080 ti. Med moms blir det hela 600kr.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera från 2070 i 1080p till 3080ti/3090 så de blir lite flyt 🙂 Fan warzone och f1 kan väldigt ofta droppa under 125 så de känns. Speciellt med 244hz skärm märks det. För att inte tala om rdr2 som hade svårt hålla 70+ med vissa inställningar nerdragna. Nästintill osoelbart då. Speciellt vid dippar ner mot 45/50 var katastrofalt. Slut på lagget med 2070 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja så blir det nog, men Nvidia brukar ju släppa lite uppdaterade modeller till samma pris som den äldre i samband med att AMD släpper nytt. Typ 1070ti och nu senast super serien.
Så är man inte intresserad av AMDs nya så får man i alla fall möjlighet att köpa de äldre nvidia korten lite billigare eller de nya som är lite bättre till samma pris.
Och har de inga bättre modeller att kontra med så lär priserna sjunka i alla fall om AMDs kort säljer tillräckligt bra.
De flesta grafikkortsköparna får mer Prestanda/KR När AMD Nvidia är hyfsat lika.

Ja lite konkurrens är bättre än inget så förhoppningsvis så blir det som du säger.

Permalänk
Medlem

Bring out the skinnpaj!

Ser fram emot 3090.
Kanske rent av blir första gången jag tar ett FE-kort.
Mycket bättre stöd för tredjepartslösningar för kylningen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Spännande!
Fast det är ju egentligen inte spänningen utan strömmen.

Spänningen är trots allt proportionell mot produkten av strömmen och motståndet. Givet motståndet många här på forumet verkar ha mot Nvidia så kanske vi ändå kan förvänta oss skyhög spänning!

Mer seriöst: känns som väldigt lite läckt ut kring mikroarkitekturen Ampere, blir väldigt spännande att läsa det whitepaper Nvidia alltid brukar lägga i samband med ny arkitektur.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så om exakt 1mån smäller det!

Förväntar mig ett mega-test som vanligt.

Skrivet av HappyPie:

Skulle vilja gärna se grafer som representerar "prestanda/krona" vid lansering samt hur de va vid tidigare lanseringar till kommande grafikkortstester.

Det vill jag också ha!
Känns som nåt man verkligen började efterfråga i.o.m Turing.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Blir att hålla koll på både Nvidia och AMDs nys kort kommer nu när det ser ut som att mitt 1080ti vill säga upp sig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Blir att hålla koll på både Nvidia och AMDs nys kort kommer nu när det ser ut som att mitt 1080ti vill säga upp sig

Vilket problem har ditt kort börjat uppvisa?

Noterade att en av fläktarna i min dator börjat låta lite nu idag. Skulle inte förvåna mig om det är mitt 1080Ti. Äldsta komponenten i systemet och har körts rätt hårt under de tre år jag haft kortet.

Inte tillräckligt för att motivera byte av ett kort som lär kosta närmare 20 000kr än de 7500kr mitt 1080Ti kostade 2017, men lugnet före stormen och alltid något jag kan försöka skylla ett köp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vilket problem har ditt kort börjat uppvisa?

Noterade att en av fläktarna i min dator börjat låta lite nu idag. Skulle inte förvåna mig om det är mitt 1080Ti. Äldsta komponenten i systemet och har körts rätt hårt under de tre år jag haft kortet.

Inte tillräckligt för att motivera byte av ett kort som lär kosta närmare 20 000kr än de 7500kr mitt 1080Ti kostade 2017, men lugnet före stormen och alltid något jag kan försöka skylla ett köp på.

Får en grå "bild" med 1 miljon gråa pixlarkanske 1 gång per vecka eller någon gång per dag när det händer och jag kom även på varför windows 10 var så segt dock så behöver jag inte spela för att det skall hända.
Provat det vanliga folk brukar säga som byta drivrutiner,undervolta/underclocka och höja volten etc men inget hjälper så kortet åkte upp på hyllan bland alla andra kort som är dock 100% fungerande som prydnad xD
Har ju fler kort att använda så jag överlever men men shit happens, haft kortet sen 2017.