Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Jag fyller väl på med vår V90 D5 AWD Inscription Polestar också, när vi ändå håller på med V90's

Var väldigt petig med vilken utrustning jag ville ha, så denna har allt

https://i.ibb.co/ydK15J8/LkbLHZ2w.jpg
https://i.ibb.co/6JGNLky/jtNPJldw.jpg

Sjuuuuuukt läcker! 😊👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Jag fyller väl på med vår V90 D5 AWD Inscription Polestar också, när vi ändå håller på med V90's

Var väldigt petig med vilken utrustning jag ville ha, så denna har allt

https://i.ibb.co/ydK15J8/LkbLHZ2w.jpg
https://i.ibb.co/6JGNLky/jtNPJldw.jpg

va fan, 3 pers i rad nu. kanske dag och skrota min och byta jag med då.
får sälja lite stjärt bakom maxi här i stan eller nåt.

alltså dessa bilar är riktigt nice.
vad fick du ge för kalaset?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Ja den är helt underbar. Inte mycket att klaga på faktiskt. 😊

Jag ville dock hellre ha en V60, men vi provkörde den innan och testade två av våra identiska barnstolar i den, men den blev dessvärre för liten för vår del. Tycker dock den är mer sportig och inte så "pansarvagnig". Men det glömde jag bort så snart vi fick vår V90. Det jag är mest orolig för är parkering på trånga ytor med denna koloss. 😁

Sedan hade jag velat ha en automat, men sambons tonårsungar övningskör just nu så det blev smidigast med en manuell. Det är ju egentligen endast sambons bil så jag fick krypa till korset med allt vad bekvämligheter innebär.

Ofta, beroende på utrustning och så förstås, så är det förvånansvärt lite skillnad i pris mellan V60 och V90. V90 är ju lite äldre så det kanske är naturligt att priset är lägre också, men det känns ändå lite konstigt att de är så nära.

Angående automat och övningskörning så följer vi resten av världen nu med att gå allt mer mot att automat är normen. Snart lär det vara automat som gäller vid körprovet för alla, så slipper vi automatkörkort och istället får folk ta eget ansvar att de kan hantera en manuell bil. Det sagt så lär det väl dröja ett tag till innan de bilar en normal artonåring har råd med är övervägande automater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ofta, beroende på utrustning och så förstås, så är det förvånansvärt lite skillnad i pris mellan V60 och V90. V90 är ju lite äldre så det kanske är naturligt att priset är lägre också, men det känns ändå lite konstigt att de är så nära.

Angående automat och övningskörning så följer vi resten av världen nu med att gå allt mer mot att automat är normen. Snart lär det vara automat som gäller vid körprovet för alla, så slipper vi automatkörkort och istället får folk ta eget ansvar att de kan hantera en manuell bil. Det sagt så lär det väl dröja ett tag till innan de bilar en normal artonåring har råd med är övervägande automater.

Ja men precis. Det är inte ofta man ser nya bilar (iallafall inte de vi tittat på) där manuell låda är vanligare än automat, och V60/V90 verkar inte vara ett undantag.

Det verkar ju vara precis som du säger, på ingång men det lär nog tyvärr dröja innan både 15-åringen och 17-åringen får ta del av det, om de ens kommer ha råd med sådana bilar som du även nämnde. Men nästa bil jag själv köper kommer definitivt vara en automat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Ja men precis. Det är inte ofta man ser nya bilar (iallafall inte de vi tittat på) där manuell låda är vanligare än automat, och V60/V90 verkar inte vara ett undantag.

Nej, och vi i Sverige har ju varit ett undantag, i stora delar av världen har ju automat dominerat rätt länge. Speciellt på lite större och dyrare bilar.

Citat:

Det verkar ju vara precis som du säger, på ingång men det lär nog tyvärr dröja innan både 15-åringen och 17-åringen får ta del av det, om de ens kommer ha råd med sådana bilar som du även nämnde. Men nästa bil jag själv köper kommer definitivt vara en automat.

Jo, det är rätt trevligt med automat. Jag var ganska emot automatlåda när jag var yngre, vet inte om det var lite en macho-grej eller så men det kändes som att det var lite fördummande för föraren liksom. Men sen började jag jobba med att flytta runt bilar på Volvo och vande mig väldigt snabbt. De enda manuella man träffade på där, och det var väl runt 2002-2007 jag jobbade med sånt typ, var bilar till Sverige och Norge och möjligtvis någon riktigt snålutrustad tysk diesel. Men utvecklingen har ju varit tydlig sedan dess och elektrifieringen snabbar ju bara på det förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är rätt trevligt med automat. Jag var ganska emot automatlåda när jag var yngre, vet inte om det var lite en macho-grej eller så men det kändes som att det var lite fördummande för föraren liksom. Men sen började jag jobba med att flytta runt bilar på Volvo och vande mig väldigt snabbt. De enda manuella man träffade på där, och det var väl runt 2002-2007 jag jobbade med sånt typ, var bilar till Sverige och Norge och möjligtvis någon riktigt snålutrustad tysk diesel. Men utvecklingen har ju varit tydlig sedan dess och elektrifieringen snabbar ju bara på det förstås.

Det finns ju bilar där kombinationen av automatlådan och motorn blir katastrof. (kanske inte så vanligt längre) Jag skulle åka och hämta mat som vi beställer ibland på jobbet, lånade en kollegas Mitsubishi Colt från runt 2007.
Den varvade som en pensionär som slirar koppling och när den väl växlade tog det flera sekunder, bilen tappade till och med hastighet innan nya växeln var i. Säkert upplevelser liknande den automatmotståndarna har haft. Sen har jag hört många som menar att det är bättre med manuel låda ifall man kör tunga släp, men även det tror jag beror väldigt på vad det är för fordon om det ens gäller fortfarande.

Sen är det väl överlag lite mindre skötsel som behövs på en manuell låda och att de drar i vissa fall märkbart mindre bränsle.

Ett exempel min bror köpte en ford focus 2017 automat.

Landsvägskörning
automat 4,4 l/100km manuel 4,1 l/100km

Stadskörning
automat 7,4 l/100km manuel 5,7 l/100km

Blandad körning
automat 5,5 l/100km manuel 4,7 l/100km

Jag personligen lär fortsätta köpa automat i alla fall så länge jag har råd med det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns ju bilar där kombinationen av automatlådan och motorn blir katastrof.

Plus att det finns terräng som är direkt olämplig för automat där det är nödvändigt med runaways. Fem års boende vid Blue Ridge Mountains såg man att de användes frekvent av både last- och personbilar. Innanför tullarna är det dock rätt jobbigt med manuell låda. En bil med automat åker man med, en bil med manuell låda kör man.

Permalänk
Medlem

Eftersom det varit många Volvo det sista, så lägger väl jag upp bilder på min också.
En V60 2017, R-design med Bursting Blue som färgval. Och D5 med Polestaroptimering som motorval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

http://img215.imageshack.us/img215/2528/p3070850fn1.jpg

Min Saab 9-5 -98:a
2.3T
Maptun steg 3
JT 3" sportavgas
Öppet sportluftfilter
255hk

Någon mer än jag som reagerat lite på kostnaden för försäkring om man är lite yngre?

Har min bil på farsan TryggHansa för ~375kr/månad helförsäkring.
Går jag ut med mitt personnummer på trygga/länsf/if så blir det ffs 1.900/månad.
Vad har jag gjort för ngt ont?

Det brukar återspegla i i sig hur man kör🙂. Själv betalade jag 12000 om året för min första bil. Då var det en rätt gammal BMW. Men tycker nog kostnaden är skälig. Jag körde som en biltjuv på den tiden. Har svårt att tro att du alltid håller hastigheten med den bilen.

Sen har jag väldigt svårt för det där med att försäkra på ens föräldrar. Det driver bara upp kostnaderna. Kan bli dyrt för dig också om det händer något och de gör en utredning. Heter skenförsäkring och är brottsligt. Är du så ung så du står på samma adress som den verkliga försäkringstagaren så kan du kanske klara dig. Annars kan du likväl skita i att köra med försäkring. Du kommer få 0 kronor om du krockar med bilen och den går till skroten. Försäkringsbolag har pengar och är inte dumma.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

@Locos inlägget du citerade är från 2007 Men jag håller med dig man bör stå på försäkringen själv är det för dyrt får man välja en billigare bilmodell.

Skrivet av hasenfrasen:

Plus att det finns terräng som är direkt olämplig för automat där det är nödvändigt med runaways. Fem års boende vid Blue Ridge Mountains såg man att de användes frekvent av både last- och personbilar. Innanför tullarna är det dock rätt jobbigt med manuell låda. En bil med automat åker man med, en bil med manuell låda kör man.

Man kan väl välja växel manuellt på rätt många automatlådor? Men det kanske ändå inte blir lika bra har aldrig haft behovet och kört där jag riskerat att överhetta bromsarna, men min toyota har ett läge just för långa nerförsbackar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kanske lite fusk att lägga upp bilder två dagar i rad men jag måste få med delar av det vackra dalarna på bild också. Siljan och en V90 en kväll som denna känns snuskigt vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En bil med automat åker man med, en bil med manuell låda kör man.

Hade en M135i med automat, den var ganska rolig, men växellådan var lite seg.
Hade en AMG GLA45 också automat, den var lite snabbare och riktigt kul även om växlingarna ibland kunde vara sega.
Hade en M3 F80 med DCT automat, den smällde i växlarna snabbare än vad jag kunnat med en manuell. Spelade ingen roll vad bilen höll på med, när du tryckte på paddeln small växeln i direkt.

Alla tre bilarna kunde man absolut KÖRA duktigt fort.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns ju bilar där kombinationen av automatlådan och motorn blir katastrof. (kanske inte så vanligt längre) Jag skulle åka och hämta mat som vi beställer ibland på jobbet, lånade en kollegas Mitsubishi Colt från runt 2007.
Den varvade som en pensionär som slirar koppling och när den väl växlade tog det flera sekunder, bilen tappade till och med hastighet innan nya växeln var i. Säkert upplevelser liknande den automatmotståndarna har haft. Sen har jag hört många som menar att det är bättre med manuel låda ifall man kör tunga släp, men även det tror jag beror väldigt på vad det är för fordon om det ens gäller fortfarande.

Jo, det har ju hänt ganska mycket med automatlådor på senare år. Tidigare var det ju ingen bra idé att ha sådana på småbilar med små motorer då de tog såpass mycket av effekten att de blev väldigt slöa. och förstås att de ökade förbrukningen en hel del. Men moderna bra automatlådor har ju minskat dessa effekter ganska mycket. Det är inte helt ovanligt att en automatlåda drar mindre än en manuell idag exempelvis. Sen har man ju lite mellanting med dubbelkopplingslådor och så som ger andra för- och nackdelar.

Citat:

Sen är det väl överlag lite mindre skötsel som behövs på en manuell låda och att de drar i vissa fall märkbart mindre bränsle.

Ett exempel min bror köpte en ford focus 2017 automat.

Landsvägskörning
automat 4,4 l/100km manuel 4,1 l/100km

Stadskörning
automat 7,4 l/100km manuel 5,7 l/100km

Blandad körning
automat 5,5 l/100km manuel 4,7 l/100km

Jag personligen lär fortsätta köpa automat i alla fall så länge jag har råd med det.

Jo jag med. Är man väldigt känslig för förbrukning så bör man göra ett informerat val dock.

Skrivet av hasenfrasen:

Plus att det finns terräng som är direkt olämplig för automat där det är nödvändigt med runaways. Fem års boende vid Blue Ridge Mountains såg man att de användes frekvent av både last- och personbilar. Innanför tullarna är det dock rätt jobbigt med manuell låda. En bil med automat åker man med, en bil med manuell låda kör man.

Och där kom macho-grejen.

Jag tyckte som sagt samma sak, tills jag var tvungen att köra en massa automater. Idag tycker jag att jag har mer och framför allt snabbare kontroll med en automat. Behöver jag accelerera ordentligt så är det bara att trycka gasen i botten så sticker bilen iväg, inget tjafs med att koppla ur och växla liksom. Vill jag växla "manuellt" så stöder typ alla automat-lådor det idag, men det är sällan behovet uppstår i praktiken. Lådan vet redan vilken växel som passar bäst för det mesta. Dessutom är ju dagens bättre automater bra mycket snabbare på att växla än vad en människa någonsin kan vara i sina sportlägen, i alla fall utanför racing-världen med sekventiella växellådor och så. Dessutom kan ju dagens smarta lådor göra saker som man behövde en manuell till tidigare, motorbromsa innan en korsning exempelvis, eller växla ner innan en brant uppförsbacke.

Det sagt så handlar det ju om ens situation liksom. Kör man mestadels motorväg eller landsväg så kan ju den minskade komplexiteten och den generellt lägre förbrukningen hos en manuell vara värt det, och kör man mestadels i stadstrafik så är det ju sjukt skönt med en automat. Dubbelkopplingslådorna försöker få bådas fördelar men har förstås andra nackdelar, ökad komplexitet och ryckighet vid långsam körning exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Locos inlägget du citerade är från 2007 Men jag håller med dig man bör stå på försäkringen själv är det för dyrt får man välja en billigare bilmodell. Man kan väl välja växel manuellt på rätt många automatlådor? Men det kanske ändå inte blir lika bra har aldrig haft behovet och kört där jag riskerat att överhetta bromsarna, men min toyota har ett läge just för långa nerförsbackar.

Haha..... Jag bjuder på den😇. Missade att gå till sista sidan av tråden så trodde jag var där.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Och där kom macho-grejen.

Det är en överlevnadsstategi, att planera lite i förväg och tänka åt andra. Jag kör hellre någon av de sex hojarna än bilarna och man lär sig alltid något nytt i defensiv körning under hojturerna. Kommer det vått men är sommar kör jag Firebird med 4L60-E, bromsar med vänstern och gasar med högern. Är det (för) varmt kör jag Firebird sur-sexan (pga AC) manuell och är det snö sur-Volvon med awd manuell. Macho, det är att röka en exklusiv plåtlåda med tusen+ hästar 0-200 med en tjejhoj som köpts för 11,000. En av hojarna gör 402 på ca 8.60 & 280 km/h - men det bevisar bara att man tränat starter - med manuell låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och där kom macho-grejen.

Jag tyckte som sagt samma sak, tills jag var tvungen att köra en massa automater. Idag tycker jag att jag har mer och framför allt snabbare kontroll med en automat. Behöver jag accelerera ordentligt så är det bara att trycka gasen i botten så sticker bilen iväg, inget tjafs med att koppla ur och växla liksom. Vill jag växla "manuellt" så stöder typ alla automat-lådor det idag, men det är sällan behovet uppstår i praktiken. Lådan vet redan vilken växel som passar bäst för det mesta. Dessutom är ju dagens bättre automater bra mycket snabbare på att växla än vad en människa någonsin kan vara i sina sportlägen, i alla fall utanför racing-världen med sekventiella växellådor och så. Dessutom kan ju dagens smarta lådor göra saker som man behövde en manuell till tidigare, motorbromsa innan en korsning exempelvis, eller växla ner innan en brant uppförsbacke.

Nja, det beror kanske på hur man tolkar orden. Min nästa bil kommer (nästan) garanterat bli en automat men jag håller ändå med om att känslan och inlevelsen med en manuell bil klår en automat.

Om vi ska vara onödigt stereotypa så man man säga att med en automat kan man halvsova bakom ratten medan man med en manuell måste planera sin körning och känna av bilen på ett annat sätt.

Sen om man vill kalla det macho eller inte får man bestämma själv

Permalänk
Medlem

Seat Leon ST 1.2 - 18

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Det är en överlevnadsstategi, att planera lite i förväg och tänka åt andra. Jag kör hellre någon av de sex hojarna än bilarna och man lär sig alltid något nytt i defensiv körning under hojturerna. Kommer det vått men är sommar kör jag Firebird med 4L60-E, bromsar med vänstern och gasar med högern. Är det (för) varmt kör jag Firebird sur-sexan (pga AC) manuell och är det snö sur-Volvon med awd manuell. Macho, det är att röka en exklusiv plåtlåda med tusen+ hästar 0-200 med en tjejhoj som köpts för 11,000. En av hojarna gör 402 på ca 8.60 & 280 km/h - men det bevisar bara att man tränat starter - med manuell låda.

Jo jag hade inte köpt en MC med automatlåda heller, eller för den delen en Miata eller så, det motverkar liksom syftet med den typen av fordon, inte för att det skulle vara sämre på något sätt men är man ute efter en upplevelse så är man. Men jag har varken intresset eller ekonomin att ha så dyra saker för nöjes skull utan jag behöver en bil som funkar i vardagen och då är automat totalt överlägset.

Skrivet av Trunk:

Nja, det beror kanske på hur man tolkar orden. Min nästa bil kommer (nästan) garanterat bli en automat men jag håller ändå med om att känslan och inlevelsen med en manuell bil klår en automat.

Tja, allt är ju en avvägning liksom. Mekanisk styrning utan servo ger ju mer känsla och inlevelse än dagens elservos men jag är rätt glad att ha servo i alla fall. Samtidigt är jag kanske inte riktigt ute efter att maximera känsla och inlevelse utan snarare effektivitet och komfort. Speciellt om jag kan göra det utan att göra särskilt stora kompromisser på andra områden, vilket jag inte tycker man behöver göra med en automat. Hade jag kört racing på bana så kanske jag hade tänkt på ett annat sätt, men jag är inte ens säker på det. Ska man ha exempelvis växlingspaddlar så är det ju en automat (eller halvautomat/dubbelkopplingslåda) som gäller.

Citat:

Om vi ska vara onödigt stereotypa så man man säga att med en automat kan man halvsova bakom ratten medan man med en manuell måste planera sin körning och känna av bilen på ett annat sätt.

Man kan ju föra samma argument för väldigt mycket. Det var säkert en massa som tyckte det var fjolligt när man började med startmotorer liksom, "Riktiga män startar bilen med vev...", eller "Riktiga män läser sin egen karta..." (när gps kom), "Riktiga män navigerar med tangentbordet..." (när de grafiska gränssnitten kom).

All teknisk utveckling drar ju liksom åt ett håll: Mer automatisering, eller enklare användning. Det kommer alltid finnas de som tycker att en viss sak går för långt eller att man borde stannat på en viss nivå men utvecklingen kommer ändå att fortsätta. För en nybörjare så är automatlådor objektivt bättre, de behöver inte tänka på om rätt växel är i för det är den, de behöver inte lära sig vart dragläget är för det finns inget, de behöver inte lära sig att trampa hårt med vänsterfoten samtidigt som de ska "ha ett ägg" under högerfoten och så vidare. Man kan se det som en fördumning, men det kan man ju säga om grafiska gränssnitt, farthållare eller miniräknare eller en massa saker liksom. Ska man hårdra det så kan man välja Amish-vägen och bestämma sig för att år X var perfekt, allt uppfunnit eller populariserat efter X låtsas jag inte om och kommer inte att använda, eller så kan man omfamna utvecklingen.

Sen tycker jag inte att automatlådor ger sämre kontroll. Tycker man att lådan har valt fel växel (och inte vill använda kick-down) så kan man växla själv, men ärligt talat så kan jag nog räkna alla gånger det hänt mig på ena handens fingrar. Halvsova kan man inte när man kör oavsett vilken växellåda man har, att ha en sak mindre att lägga uppmärksamhet på under körning har jag svårt att se som något negativt. Däremot kan jag ju tycka att exempelvis Teslas Autopilot är att gå lite långt. Då överlåter man så mycket kontroll till bilen att man faktiskt kan halvsova (eller till och med helsova) samtidigt som man måste ha full uppmärksamhet på trafikförhållandena. Jag säger inte att jag inte hade använt det om jag hade haft sådana funktioner på min bil, bara att jag nog hade haft svårt att ha samma koll som utan funktionen.

Citat:

Sen om man vill kalla det macho eller inte får man bestämma själv

Hasenfrasens inlägg tyder på att det var en machogrej för honom (eller henne, nej honom är det nog) i alla fall. Men frågan är vad det är annars? Ok om man kör en liten sportbil eller dylikt och är ute efter upplevelsen, då vill man inte ha automatlåda och kanske inte heller ventilerade säten eller parkeringsradar, men för en vanlig bil för en vanlig person så vill man ju ha helst ha allt detta och mer (under förutsättning att ens budget tillåter det utan för stora andra kompromisser förstås).

Samtidigt, man kan ju se vad en stor machoikon säger (och jag parafraserar här): Den som väljer manuell växellåda är galen. Det är samma personer som inte vill ha en fjärrkontroll till teven eller som vägrar tvättmaskin och tvättar sina kläder i floden istället. (Jeremy Clarkson) Så machismo kan ju gå åt alla håll.

Permalänk
Medlem

Gav lekbilen en keramisk behandling, Blank och fin nu. Pingens.se Base + top coat

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Tjusigt, vad tycker du om pingens base + top? Jag själv tycker den är högst medioker för att vara ärlig :/.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

I ett gnutta behov av polering.

Audi A6 Quattro 2013

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Tjusigt, vad tycker du om pingens base + top? Jag själv tycker den är högst medioker för att vara ärlig :/.

Första gången jag provade deras produkter, Var väl inget speciellt, Enkel att lägga (La 2 lager Bas och en topp), Vi får se hur länge den håller. Använder normalt Nanolex eller Polishangels produkter,

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Första gången jag provade deras produkter, Var väl inget speciellt, Enkel att lägga (La 2 lager Bas och en topp), Vi får se hur länge den håller. Använder normalt Nanolex eller Polishangels produkter,

10 år ska väl en bra keramisk behandling hålla iallafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

10 år ska väl en bra keramisk behandling hålla iallafall?

Max 5 år skulle jag nog villa påstå. Men använder man inte bilen till längre körningar än till närmsta affär så är det en annan sak. Och för dom riktigt bra kemikalierna så måsta man ha ett certifikat ifrån tillverkaren och går inte att köpa av vanliga Svensson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dubbelkopplingslådorna försöker få bådas fördelar men har förstås andra nackdelar, ökad komplexitet och ryckighet vid långsam körning exempelvis.

Jag kör en Seat med DSG. Även om den inte är lika mjuk som en automatlåda med momentomvandlare får jag säga att den är bekväm ändå. Som en manuell du växlar helt perfekt precis varje gång. I början kände jag lite misstro mot den, men jag får säga att den växlar precis som jag hade gjort med en manuell, den är inte så dum ändå.
Would by again!

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Max 5 år skulle jag nog villa påstå. Men använder man inte bilen till längre körningar än till närmsta affär så är det en annan sak. Och för dom riktigt bra kemikalierna så måsta man ha ett certifikat ifrån tillverkaren och går inte att köpa av vanliga Svensson.

Läste vidare om de olika lackbehandlingarna. Verkar som det generellt sett handlar om kraftigt överreklamerade produkter.

I det stora hela så är det bättre att lägga undan pengarna istället, tills man ska sälja bilen och då ge den en rekond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Läste vidare om de olika lackbehandlingarna. Verkar som det generellt sett handlar om kraftigt överreklamerade produkter.

I det stora hela så är det bättre att lägga undan pengarna istället, tills man ska sälja bilen och då ge den en rekond.

Låter som en dum ide, Även om den bara håller i 3 år så har lacken ett fint skydd under den tiden,
Bara att lägga på nytt efter ca 3 år=Billigt skydd, Att vänta tills man ska sälja bilen är ju meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Låter som en dum ide, Även om den bara håller i 3 år så har lacken ett fint skydd under den tiden,
Bara att lägga på nytt efter ca 3 år=Billigt skydd, Att vänta tills man ska sälja bilen är ju meningslöst.

Menade inte att man ska strunta helt i bilvården, bara att ett dyrt lackskydd inte verkar vara värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Menade inte att man ska strunta helt i bilvården, bara att ett dyrt lackskydd inte verkar vara värt pengarna.

En tusenlapp är väll inte dyrt för flera års skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

En tusenlapp är väll inte dyrt för flera års skydd.

Nej absolut inte.