Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Rätt ny här men vad är fördelenmed att köra med en matx?

Lägre pris, antal expansionsplatser, mer utrymme på kortet för fler fläktkontakter, sata, olika chip etc...

Allting är såklart beroende av specifikt kort, men generellt brukar det vara mer för pengarna och totalt med mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägre pris, antal expansionsplatser, mer utrymme på kortet för fler fläktkontakter, sata, olika chip etc...

Allting är såklart beroende av specifikt kort, men generellt brukar det vara mer för pengarna och totalt med mATX

Oh wow! Tänkte faktiskt inte på det. Då kanske man ska tänka om och testa köra en matx istället

Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hopppasdefunkar:

Personligen tycker jag det är klockrent att delarna är bundlade och man "får" risern på köpet. Tror även NR200 med endast stålpanel hittar till Sverige i framtiden.

Såg en kinesisk review och hajade verkligen till när mATX 244x226 kom upp, inget jag sett i någon form från tillverkaren själva. Tänkte själva satsa på en B550 bräda och det verkar finnas flera brädor som borde vara lämpliga(?) tillgängliga i Sverige.

Hos Gigabyte B550M S2H och B550M GAMING (även B550M H finns hos enstaka återförsäljare)

Samt Asrock B550M-HDV

Nu följer lång väntan tills Inet får in fler chassin...

Jag har lite samma tankar själv, men det känns ju lite si som så att chansa, när det inte finns exempel ute. Sen så får man ju förstås wifi+bt på itx, men med matx kan man få det för en slant extra, plus potentiellt 4 ram slots och extra pci...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade av att köra mATX i NR200P finns en lista över moderkort här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AddRvGWJ_f4B6UC7_IftD...

Gå in på "Data", sen "Filter views" och "For NCase M1 (front mount SFX PSU)" så får ni en lista på mATX-moderkort som borde passa in i NR200. Det finns säkert andra också, men de här borde antagligen i alla fall funka.

I korthet så funkar nästan inga AM4-moderkort. Det enda som kunde vara rätt intressant i rätt prisklass och med rätt egenskaper är Asus Prime B450M-K. När det gäller Intel så det intressantaste kanske Gigabyte H410M S2H, helt enkelt för att det är det billigaste kortet som passar in, och som har ett extra pci-slot.

Problemet överlag är att alla mATX-moderkort som passar bara har 2 ram-slots. Att ha två extra är ju en av de stora fördelarna med mATX, förutom extra pci-slots och lägre pris då.

Men om man klarar sig med samma ram som på ITX, inte behöver mycket i pci-väg och vill spara typ 500kr så går det att köra på de här i NR200P med t.ex. Ryzen 3600 eller i5-10400F.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Också förbokat. Idag har datumet ändrats till 30/12... Inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Dåligt att återförsäljarnas system inte kan visa om så många har förbokat att eventuell leverans KANSKE kan ske om 4 månader. Blir ju jäkligt trist när man köpt på sig ny hårdvara osv men inte har någonstans att stoppa in den.
Stod samma som tidigare nämnts när jag förbokade - datum för släpp samt "förväntad leveransdag 7/8". Får väl vara glad om man får det levererat på den här sidan om årsskiftet med andra ord.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av thunderwolf:

Också förbokat. Idag har datumet ändrats till 30/12... Inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Dåligt att återförsäljarnas system inte kan visa om så många har förbokat att eventuell leverans KANSKE kan ske om 4 månader. Blir ju jäkligt trist när man köpt på sig ny hårdvara osv men inte har någonstans att stoppa in den.
Stod samma som tidigare nämnts när jag förbokade - datum för släpp samt "förväntad leveransdag 7/8". Får väl vara glad om man får det levererat på den här sidan om årsskiftet med andra ord.

Jag väntar svar på exakt när chassina landar, men du behöver inte vara orolig för att du måste vänta till 2021! Inte i närheten, på långa vägar

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Jag väntar svar på exakt när chassina landar, men du behöver inte vara orolig för att du måste vänta till 2021! Inte i närheten, på långa vägar

Man började tyvärr nästan vänstra lite smått när man såg datumet!

Tack för återkopplingen Fredrik!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

@CM_Fredrik: PUH! Låter bra det! Tackar för återkopplingen!

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Dashio:

Man började tyvärr nästan vänstra lite smått när man såg datumet!

Skrivet av thunderwolf:

@CM_Fredrik: PUH! Låter bra det! Tackar för återkopplingen!

Det senaste beskedet jag har är att vår leverans till den svenska distributören borde anlända om cirka en vecka (famous last words?). Därifrån till respektive återförsäljare borde väl ta någon dag ytterligare

Chassit må vara litet, men ni behöver inte fundera över huruvida det ryms i julstrumpan eller ej!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Det senaste beskedet jag har är att vår leverans till den svenska distributören borde anlända om cirka en vecka (famous last words?). Därifrån till respektive återförsäljare borde väl ta någon dag ytterligare

Chassit må vara litet, men ni behöver inte fundera över huruvida det ryms i julstrumpan eller ej!

Nog för covid och så, men november kändes lite ’over the top’. Bra att det blir korrigerat. September är inte så farligt att vänta i alla fall

Permalänk
Medlem

Fick precis mail från Inet om min förhandsbokning:

Vi har fått ett preliminärt leveransdatum och den förväntas att komma in i lager den 2020-09-22.

En månad känns lite väl med tanke på att jag är chassilös över hela semestern och har projekt att slutföra...lade precis en beställning på overclockers.co.uk, 124gbp gick kalaset på (30gbp i frakt )

Dem har 8st vita kvar om någon är otålig

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av aabbcc:

Fick precis mail från Inet om min förhandsbokning:

Vi har fått ett preliminärt leveransdatum och den förväntas att komma in i lager den 2020-09-22.

En månad känns lite väl med tanke på att jag är chassilös över hela semestern och har projekt att slutföra...lade precis en beställning på overclockers.co.uk, 124gbp gick kalaset på (30gbp i frakt )

Dem har 8st vita kvar om någon är otålig

Nästa skeppning kommer till Sverige om ca. en vecka, se inlägg ovan Men, riktigt kul att höra hur taggad du är över chassit!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av hopppasdefunkar:

Såg en kinesisk review och hajade verkligen till när mATX 244x226 kom upp, inget jag sett i någon form från tillverkaren själva. Tänkte själva satsa på en B550 bräda och det verkar finnas flera brädor som borde vara lämpliga(?) tillgängliga i Sverige.

Dock så är det väl mATX 226x244 som gäller, sådana kort finns det lite färre av.
Kort sagt så borde ett mATX med 4 RAM-dimm slots vara OK (vilket är största fördelen med mATX)
medan ett mATX med 4 PCIe, eller motsvarande yta på kortet får inte rum.

Vill man offra fläktplatser över eller under moderkortet så borde det finnas möjligheter att modda in ett mATX snyggt.

Permalänk
Medlem

Har nån hittat NR200 (utan P) nånstans med internationell leverans? De verkar bara säljas i typ USA och Australien. Lite synd om man bara kan köpa NR200P i europa, då jag inte har nån nytta av glaspanelen, riser-kabeln och ändå ska byta ut fläktarna...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Sando:

Har nån hittat NR200 (utan P) nånstans med internationell leverans? De verkar bara säljas i typ USA och Australien. Lite synd om man bara kan köpa NR200P i europa, då jag inte har nån nytta av glaspanelen, riser-kabeln och ändå ska byta ut fläktarna...

Jag kan inte tala för alla mina europeiska kollegor, men jag tror att de flesta enbart kommer att sälja NR200 till företag som arbetar med att bygga datorer. Initialt har vi i Norden valt att lansera NR200P, men skulle vi få förfrågan om att ta in NR200 från våra retail/distributörspartners går det säkert att lösa.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Jag kan inte tala för alla mina europeiska kollegor, men jag tror att de flesta enbart kommer att sälja NR200 till företag som arbetar med att bygga datorer. Initialt har vi i Norden valt att lansera NR200P, men skulle vi få förfrågan om att ta in NR200 från våra retail/distributörspartners går det säkert att lösa.

Baserat på vad jag har sett här, på andra forum och t.ex. reddit så finns det definitivt förfrågan jag förstår att det är bättre marginaler på NR200P, men jag tror att det kan va skillnaden på ett ett bra chassi och ett chassi som är det kanske populäraste itx-chassit de närmaste åren. De flesta är tyvärr inte intresserade av glaspanelen och riserkabeln, och då är det synd att betala extra för dem. Det är ett jättebra alternativ för vissa, men de är en minoritet tror jag.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Jag kan inte tala för alla mina europeiska kollegor, men jag tror att de flesta enbart kommer att sälja NR200 till företag som arbetar med att bygga datorer. Initialt har vi i Norden valt att lansera NR200P, men skulle vi få förfrågan om att ta in NR200 från våra retail/distributörspartners går det säkert att lösa.

Det var priset på NR200 som fick mig att bli intresserad, men att behöva lägga 300kr till för delar jag antagligen inte kommer använda känns lite onödigt

Permalänk

Ping alla. NR200P finns nu i lager hos Inet, 30 styck av vardera färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hopppasdefunkar:

Ping alla. NR200P finns nu i lager hos Inet, 30 styck av vardera färg.

Tror det började med 50 st av vardera så min förbokning håller på packas.

Passa på medan den finns i lager allihopa.

Permalänk

webhallen:

Du ställde frågan:
Vet vi när denna kan komma att finnas i lager??
________________________________________
Svar:
Hej, Just nu är uppskattat datum att få in dessa på lager igen 2020-08-28.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Tror det började med 50 st av vardera så min förbokning håller på packas.

Passa på medan den finns i lager allihopa.

Fick också precis sms från Inet om att min order packas! Heja!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt case från overclockers.co.uk i måndags. Ska fixa kabelhärvan imorgon när min nvme disk kommer och 3.5" kan flyttas ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Fick hem mitt case från overclockers.co.uk i måndags. Ska fixa kabelhärvan imorgon när min nvme disk kommer och 3.5" kan flyttas ut

https://forumbilder.com/images/2020/08/19/IMG_20200817_181320.jpg

Trevligt! Vad är det för grafikkort du har? Tänker närmast på utrymmet mellan kortet och fläktarna. Jag funderar lite på om mitt RX 5700 Pulse på 46,5mm passar in med fläktar i botten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Trevligt! Vad är det för grafikkort du har? Tänker närmast på utrymmet mellan kortet och fläktarna. Jag funderar lite på om mitt RX 5700 Pulse på 46,5mm passar in med fläktar i botten.

Shappire nitro 5700xt, men det är TIGHT, har för mig min gpu är 49mm! Fläkten längst bord från HDMI/då kontakterna på gpun slår i chassifläktarna pga gpu sag i bakre delen, jag fick lösa det genom att skruva dit en 30mm distans genom fläktskruvshålen på undersidan av chassit. Distansen syns i bilden någon cm till höger om den nedre högra chassifläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Shappire nitro 5700xt, men det är TIGHT, har för mig min gpu är 49mm! Fläkten längst bord från HDMI/då kontakterna på gpun slår i chassifläktarna pga gpu sag i bakre delen, jag fick lösa det genom att skruva dit en 30mm distans genom fläktskruvshålen på undersidan av chassit. Distansen syns i bilden någon cm till höger om den nedre högra chassifläkten.

Aj då, men med lite stöd funkar det ju Oberoende så borde då mitt Pulse som är några millimeter smalare då funka fint!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Beställde direkt på INET när de dök upp idag Ska nog köra 240 aio i botten med vertikal GPU och fönsterpanelen på.

Permalänk

Såg en kille på reddit som lyckats få in en MORPHEUS 2 kylare på gpu, någon som provat accelero 3? Hur tight är det mellan gpu och fläktar satta i botten? Är botten likadjup som ncase m1 eller?

Permalänk

nr200p

Bjuder på en bild av min setup

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

Bjuder på en bild av min setup

https://i.imgur.com/vydrVf4.jpg

Snyggt, även om Vader skulle ha passat in bättre i färgtemat

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Är sugen på detta chassi!
Har ett Define s2 som jag är nöjd med, med bra temperaturer kör 2080ti xc ultra och i7 10700k!
Hade ett Tu150 innan som jag tyckte gick för varmt!
Frågan är nu om man skulle prova detta? Kan inte bestämma mig