Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk

Någon som kan tipsa om lämplig styrspak eller liknande för att köra flygsimulatorn? Det var några tips tidigare i denna tråd men det kanske finns mer uppdaterad information nu nästan ett år senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristin-92:

Någon som kan tipsa om lämplig styrspak eller liknande för att köra flygsimulatorn? Det var några tips tidigare i denna tråd men det kanske finns mer uppdaterad information nu nästan ett år senare?

Honeycomb (finns på komplett.se) anses vara bästa ”budget” yoke nuförtiden om du flyger plan med yoke. Gillar du Airbus så släpper Thrustmaster ett kit med joystick och throttle som verkar lovande.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristin-92:

Någon som kan tipsa om lämplig styrspak eller liknande för att köra flygsimulatorn? Det var några tips tidigare i denna tråd men det kanske finns mer uppdaterad information nu nästan ett år senare?

Logitech/Saiteks yoke är otroligt prisvärd då du får en throttle med på köpet, kostar ca 1600-1700 kr för hela paketet.

Nästa steg är Honeycombs yoke, skulle inte kalla den budget utan snarare i mellanregistret, med deras throttle så kostar det paketet ca 6600 kr.

Joysticks finns från ca 500kr och uppåt. Så det beror på vad man vill lägga. Jag tycker det går alldeles utmärkt med budgetvalen att börja med, fastnar man och kör mer seriöst så kan man alltid byta upp sig senare.

Tycker roderpedaler tillför mycket dock, så kan vara värt att ha i åtanke som kanske steg två om man inte vill lägga ut så mycket i början.

Permalänk
Medlem

Discord server

Finns det någon discord server på svenska för detta ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

ng-mGNqLe6M

Senaste development-videon. Känns (ännu) mer som reklam än de föregående, men det är väldigt imponerande teknik de visar upp.

När jag såg Blackshark trodde jag det handlade om militärhelikoptrar (KA-50). : )

Permalänk
Medlem

Ja blackshark är ka-50 hokum! Det tråkigaste är inga helikoptrar. Nästan så man misstänker 49.99 helikopter dlc.

Inget fel med yokes men är man fattig så fungerar joysticks med allt och ger lite bättre kontroll kan jag tycka om man inte är en som konstant dricker iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Följdfråga angående Yoke. Då behöver man väll pedaler också för att smidigt kunna styra rodret😁

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base_Camp2:

Följdfråga angående Yoke. Då behöver man väll pedaler också för att smidigt kunna styra rodret😁

Nja, man kan börja med att ha ”autorudder” aktiverat och styra med tangentbordet (när man taxar runt på flygplatsen) tills man har pedaler (kom bara ihåg att klicka ur ”autorudder” när du har pedaler sen! )

Pedaler behövs mest för att styra på marken, i luften används rodret mest för att landa i kraftig sidvind eller vid motorbortfall på flermotoriga plan.

Men ”basuppsättning” är yoke/joystick + pedaler + throttle för ”trevligast” upplevelse.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Ja blackshark är ka-50 hokum! Det tråkigaste är inga helikoptrar. Nästan så man misstänker 49.99 helikopter dlc.

Inget fel med yokes men är man fattig så fungerar joysticks med allt och ger lite bättre kontroll kan jag tycka om man inte är en som konstant dricker iaf

Betald DLC med helis är bekräftat, jo (deras första DLC-paket blir helis). Inget pris är känt dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base_Camp2:

Följdfråga angående Yoke. Då behöver man väll pedaler också för att smidigt kunna styra rodret😁

Naturligtvis vill du ha roder. Du använder det ju när du flyger för att styra rodret! Köpa en yoke och sen nöja sig med knappar för att använda rodret då kan du ju använda tangentbordet till att styra elevatorer och ailerons också

Billigaste vägen är att hitta någon billig gammal defekt ratt med pedaler. Går ju skaffa enbart pedaler men då är det adaptrarna du betalar för. thrustmaster har en del lämpliga med samma fjäder på koppling som gas. Även Logitech G2x pedaler fungerar prima. Samt diverse pedaler som standard på tx som har närmast noll motstånd på broms så du känner knappt skillnad ändå.

Det du inte får är toebrakes som är praktiskt för taxning eller för att rätta till landningar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@oqvist: kommer köpa Honeycomb yoke + throttle
Sedan blir det också Thrustmaster rudder(1099kr på Inet) kommer nog byta ut så allt är honeycomb när deras rudder finns i butik

Eye/head tracker

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Naturligtvis vill du ha roder. Du använder det ju när du flyger för att styra rodret! Köpa en yoke och sen nöja sig med knappar för att använda rodret då kan du ju använda tangentbordet till att styra elevatorer och ailerons också

Billigaste vägen är att hitta någon billig gammal defekt ratt med pedaler. Går ju skaffa enbart pedaler men då är det adaptrarna du betalar för. thrustmaster har en del lämpliga med samma fjäder på koppling som gas. Även Logitech G2x pedaler fungerar prima. Samt diverse pedaler som standard på tx som har närmast noll motstånd på broms så du känner knappt skillnad ändå.

Det du inte får är toebrakes som är praktiskt för taxning eller för att rätta till landningar.

Det kluriga med G2x (iaf G29) är att du inte kan koppla pedalerna till datorn utan vidare meck. Jag kör exakt den setupen själv, men jag behövde bygga ihop en "adapter" med en Arduino Micro som läser av potentiometrarna i pedalerna och låtsas vara en joystick.
Hårdvarumässigt är det bara en Arduino Micro och en DE-9-port (dvs en "vanlig serieport", ofta kallad DB-9) med några sladdar mellan.
Mjukvarumässigt fixade jag egen kod, men det tycks finnas färdiga varianter online.

Utan meck så måste man koppla pedalerna till ratten, och sen ratten till USB. Jag hade den låg i soffan bredvid mig innan, men det var ju inte direkt snyggt så!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nja, man kan börja med att ha ”autorudder” aktiverat och styra med tangentbordet (när man taxar runt på flygplatsen) tills man har pedaler (kom bara ihåg att klicka ur ”autorudder” när du har pedaler sen! )

Pedaler behövs mest för att styra på marken, i luften används rodret mest för att landa i kraftig sidvind eller vid motorbortfall på flermotoriga plan.

Men ”basuppsättning” är yoke/joystick + pedaler + throttle för ”trevligast” upplevelse.

Tror ni går att köra denna simulatorn med endast ratt och pedaler? skulle det vara bätte än en HOTAS?

Någon här inne som börjat flyga ännu? Är betan öppen fortfarande?

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ynnoj:

Tror ni går att köra denna simulatorn med endast ratt och pedaler? skulle det vara bätte än en HOTAS?

Någon här inne som börjat flyga ännu? Är betan öppen fortfarande?

Ratt är kört tyvärr. Joystick och bil-pedaler kan funka helt okej med lite meck (mjukvaru-baserad lösning finns med UCR, Universal Control Remapper).
Anledningen att ratt är kört är att en yoke/joystick har två separata axes (roll och pitch) medans en ratt bara har en (roll), så du skulle inte kunna kontrollera om planet pekar upp eller ned.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Finns de som säljer adaptrar för ett några hundra om man inte vill diy.

Ratt har bara en axel som sagt så inte så användbar. Joystick är bästa universalkontrollen fungerar bäst med allt egentligen. yoke är trevligt dock mer ergonomiskt i längden. Har man en joystick så vet man att man kan flyga allt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har ju flugit flygsimulator i nästan 40år nu, började med en synnerligen simpel simulator till Sinclair ZX81 som snabbt blev en 48k Spektrum i färg och en SX64(släpbar C64 med inbyggd färgmonitor & 1541 diskdrive) och vidare med PC.

Tappade räkningen på flygtimmar efter en datorkrasch någonstans omkring 20000 timmar och slutade bry mig att skriva upp vid varje ominstallation/datorbyte, och det var rätt länge sedan nu så har nog en hel del fler timmar nu.

Har flugit varenda en av MS flygsimulatorer samt många andra simulatorer och även FSII från Sublogic som fanns till C64 och hade bättre färggrafik och var mer utvecklad än PC varianten just då.
Sublogic skapade ju den ursprungliga FS1 simulatorn för Apple II som MS senare köpte upp en utveckling av och gjorde till sin på PC under namnet MSFS1

Jag har faktiskt nöjt mig med joystick med roderkontroll (tvist på spaken) samt gasreglage och klarat mig bra med det.
Kör med legendariska praktiskt taget outslitliga Microsoft Sidewinder II ForceFeedback Usb vilket jag har en i reserv när nuvarande rasar.

Slitit ut en mängd olika andra från billiga till dyra, men den kära MS joysticken har varit bäst i längden och att man kan välja spakmotstånd mjukvarumässigt är bra. Blir trist när den sista lägger av, lite sugen dock på att testa Thrustmasters nya Airbus variant som är utbyggbar.

Roderkontrollen fungerar bra även om man inte har tåspetsbromsar fast diffbroms får man om man använder roder samtidigt, det som är lite jobbigare är den korta slaglängden på gasen men använder man joystickgasen för större justeringar och fintrimmar gasen med tangentbordet går det bra ändå. Nu är ju MS gasreglage rätt okej ändå för att vara joystick så inte ofta jag behöver trimma med tangentbordet.

Fördelen är att man för en rätt billig penning får full kontroll med joystick med roderkontroll, att inte ha roderkontroll och bara svänga med autoroder eller tangentbord förtar realismen. Dessutom går joysticken att använda i en mängd fler spel, en flygyoke(ratt) är bara lämplig till just flygplan.

Ännu billigare kan man komma undan om man flyger med en vanlig Xbox kontroll om man redan har en sådan vilket funkar hyfsat bra och ljusår bättre än att försöka styra med tangentbordet.

Jag har flugit riktiga plan i verkligheten och både startat och landat själv (med en flyglärare bredvid då och beredd att ta över kontrollen vilket han inte behövde) så bevisligen kan man lära sig flyga i simulator. En annan som jag flög med lät mig testa flyga IFR i moln viket jag också klarade av utan problem.

Permalänk

Det vore grymt kul om det senare kommer fler typer av flygfarkoster. Skärmflyg, hängflyg, segelflyg, helikopter, gyrokopter, ballong, zeppelinare, m.m. Det känns ju som att Microsoft kommer att ha en väldigt bra grund för att lägga till dessa eftersom de har fantastisk karta, simulerade vindar och väder samt en stor spelarbas.
Även om jag förväntar mig ha mycket nöje av denna simulator så har jag begränsat intresse av att flyga de inkluderade planen i verkligheten. För mig är skärmflyg och segelflyg mycket mer intressant i verkligheten och därför vore det kul att kunna öva på det med datorn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristin-92:

Det vore grymt kul om det senare kommer fler typer av flygfarkoster. Skärmflyg, hängflyg, segelflyg, helikopter, gyrokopter, ballong, zeppelinare, m.m. Det känns ju som att Microsoft kommer att ha en väldigt bra grund för att lägga till dessa eftersom de har fantastisk karta, simulerade vindar och väder samt en stor spelarbas.
Även om jag förväntar mig ha mycket nöje av denna simulator så har jag begränsat intresse av att flyga de inkluderade planen i verkligheten. För mig är skärmflyg och segelflyg mycket mer intressant i verkligheten och därför vore det kul att kunna öva på det med datorn också.

Kommer det inte från microsoft så kommer det förr eller senare komma från någon annan utvecklare.

Har faktiskt funderat lite på hur microsoft kommer att försöka lägga upp sin affärsplan angående MSFS. Jag kan tänka mig att man kommer att fortsätta att bygga handtillverkade flygplatser samt fler default plan som man genom antingen simulatorn (på någon in-game marknad) eller genom steam kan köpa utan att behöva installera en massa mög själv passar även den mer "casual" flygaren... Detta självklart utöver andra utvecklare som kommer att skapa scerneries och flygplan. Detta kommer ju att vara en smart strategi för microsoft pengamässigt och om det går bra så kanske intresset finns att fortsätta utveckla det ännu längre. Det kan nog bli riktigt bra till slut och riktigt dyrt!!

Eller så skiter dom i det totalt och har bara dessa flygplatser som man hittills byggt som ett "lockbete". Men känns skumt om man tjänar en bra massa stålar.

Permalänk
Hedersmedlem

@kalln En del av de saker som är bekräftade är att det blir en in-game marketplace, där Microsoft nästan garanterat tar en %-del (eller på annat sätt tjänar pengar). De har dock tack och lov även bekräftat att man även får sälja "bredvid" om man vill, samt att freeware också är tillåtet.

Därtill så har de bekräftat att de kommer släppa gratisuppdateringar för världen och simulatorn, och betalda DLCs med nya saker i (därbland helikoptrar).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Någon som läst om man kan köpa flygplan separat, te.x om man bara vill ha 1 extra plan?
Har försökt googla men inte hittat nått.

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

@Peddan Sannolikt inte, jag har inte heller hört nåt sånt. Det ska gå att uppgradera mellan editions, som det låter till ett högre pris än att köpa den från början.
De har även fulat sig lite genom att lägga populära flygplatser som San Francisco och Heathrow i Premium Deluxe.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

@Peddan: kommer komma ut från 3e part och sedan olika typer DLC från MS, så det är 100% möjligt att det blir av

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=0PBRhgWgvXQ

Förutom centrala Stockholm kände igen delar av Akalla, Kista, Solna, Bromma och lite till.. Såg till och med en fotbollsplan precis brevid barndomshuset jag växte upp i.

Ser inte superdetaljerat ut overall men ändå bra med tanke på att Stockholm inte är 3D-scannat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@kalln En del av de saker som är bekräftade är att det blir en in-game marketplace, där Microsoft nästan garanterat tar en %-del (eller på annat sätt tjänar pengar). De har dock tack och lov även bekräftat att man även får sälja "bredvid" om man vill, samt att freeware också är tillåtet.

Därtill så har de bekräftat att de kommer släppa gratisuppdateringar för världen och simulatorn, och betalda DLCs med nya saker i (därbland helikoptrar).

Ah jo precis. Men tänkte mer på hur Microsoft själva kommer att fortsätta förutom att passivt tjäna pengar på in-game marknadsplatsen (och försäljningen av själva simulatorn såklart). Jag tänkte mer om de fortsätter med att ha ett team som kommer att utveckla flygplatser som MS lägger ut på deras egna marknadsplats. Att ha ett team från ett sådant stort företag med mycket resurser lär ju resultera i ett högre tempo med nya releaser för nya flygplatser till skillnad från, låt oss säga, Aerosoft eller ORBX och andra mindre företag där det ofta bara är en person som utvecklar och har Aerosoft och ORBX som utgivare.

Självklart är allt detta spekulationer och man får se allt eftersom. Rolig tanke bara som säkerligen skulle gynna konkurrensen på marknaden som bara bådar gott åt oss konsumenter.

9 dagar kvar nu!!

Permalänk
Medlem

@YaKoStar:
Nej man märker att Stockholm inte är en 3D skannad stad. Men trots de mestadels autogenererade husen som i alla fall är bättre placerade så ser det ändå bättre ut då gator och grönområden är mycket mer rätt nu.

Bings kartmaterial är rätt sent på att uppdatera i Sverige, ett område som nybyggdes med hyreshus klara för två år sedan är fortfarande bara en grundgrop på kartan ännu där både Eniro och Google maps är uppdaterat.

Fast stadshuset ser ju fel ut nu och det blir lite osthyvelseffekt på autohusen, men terrängen är ju så väldigt mycket bättre då även småplättar som fotbollsplaner blir rätt och olika ytor och vägar mm är så mycket snyggare nu.

Vad som däremot är ett slående jättelyft är landsbyggden, nu ser det verkligen realistiskt ut och där skulle man faktiskt ibland kunna luras att tro att det är en videofilm(sett en del sådana kommentarer).

Exempelvis Youtube FS2020 flygningen till Mariehamn från Helsingfors över finska skärgården där ser det faktiskt ut som det gör vid riktig flygning från tusen meters höjd, ruskigt imponerande.
VFR har definitivt blivit verklighetstrogen nu och så bra att det nog går att öva visuell navigering vid datorn och direkt känna igen sig i riktig flygning.

Det verkar ju också som om man kommer att uppdatera materialet på molnservrarna så om Bing 3D skannar Stockholm framöver lär vi få förbättringar. Kanske rent av blir så att FS2020 användartryck får Bing till att uppdatera kartorna bättre även i Europa så människor tycker det är värt att använda deras kartor som nu är rejält akterseglade av andra karttjänster som är bättre på uppdatering av kartorna.

Man drägglar ju ner sig totalt nu och klättrar på väggarna av alla videos som släpps och att behöva vänta ända tills den 18/8 känns skitjobbigt. Vill ha FS2020 nu!!! Borde inte se fler videos men svårt att låta bli. Får lämna datorn och åka o bada istället nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

@YaKoStar:
Nej man märker att Stockholm inte är en 3D skannad stad. Men trots de mestadels autogenererade husen som i alla fall är bättre placerade så ser det ändå bättre ut då gator och grönområden är mycket mer rätt nu.

Bings kartmaterial är rätt sent på att uppdatera i Sverige, ett område som nybyggdes med hyreshus klara för två år sedan är fortfarande bara en grundgrop på kartan ännu där både Eniro och Google maps är uppdaterat.

Fast stadshuset ser ju fel ut nu och det blir lite osthyvelseffekt på autohusen, men terrängen är ju så väldigt mycket bättre då även småplättar som fotbollsplaner blir rätt och olika ytor och vägar mm är så mycket snyggare nu.

Vad som däremot är ett slående jättelyft är landsbyggden, nu ser det verkligen realistiskt ut och där skulle man faktiskt ibland kunna luras att tro att det är en videofilm(sett en del sådana kommentarer).

Exempelvis Youtube FS2020 flygningen till Mariehamn från Helsingfors över finska skärgården där ser det faktiskt ut som det gör vid riktig flygning från tusen meters höjd, ruskigt imponerande.
VFR har definitivt blivit verklighetstrogen nu och så bra att det nog går att öva visuell navigering vid datorn och direkt känna igen sig i riktig flygning.

Det verkar ju också som om man kommer att uppdatera materialet på molnservrarna så om Bing 3D skannar Stockholm framöver lär vi få förbättringar. Kanske rent av blir så att FS2020 användartryck får Bing till att uppdatera kartorna bättre även i Europa så människor tycker det är värt att använda deras kartor som nu är rejält akterseglade av andra karttjänster som är bättre på uppdatering av kartorna.

Man drägglar ju ner sig totalt nu och klättrar på väggarna av alla videos som släpps och att behöva vänta ända tills den 18/8 känns skitjobbigt. Vill ha FS2020 nu!!! Borde inte se fler videos men svårt att låta bli. Får lämna datorn och åka o bada istället nu.

18/8 är ju ändå rätt snabbt, trodde vi skulle få vänta långt in i höst när de skrev att de skulle starta beta 30/7.

Grym synergi med fs2020 och bing maps, för microsoft har ju intresse av att förbättra kartorna och då får vi samtidigt en bättre simulator. Sen kan man ju tycka att det är synd att Microsoft är så lång efter Google med respektive karttjänst.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Orbx har tillkännagivit vilka som är de första produkterna de kommer att släppa till MSFS

https://fselite.net/news/orbx-previews-products-coming-to-mic...

  • London City (EGLC)

  • Innsbruck Airport (LOWI)

  • Innsbruck Airport (LOWI)

  • Leeds Bradford Airport (EGNM)

  • Orcas Airport (KORS)

  • Tacoma Narrows Airport (KTIW)

  • Hollywood Burbank Airport (KBUR)

  • Santa Barbara Airport (KSBA)

Av dessa är Innsbruck dyrast och kostar 20 US dollar (cirka 178 SEK). Befintliga kunder (om du redan har flygplatsen till ett annat sim) betalar endast 12 US dollar (cirka 105 SEK).

En bild på LOWI:

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är hur stor skillnad det blir på Microsofts LOWI och ORBX LOWI...? Speciellt med tanke på att ORBX gjort en del av de officiella flygplatserna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Finns det någon discord server på svenska för detta ännu?

Yes! Flightsim Sweden finns. Har varit lite låg aktivitet igen men jag hoppas att den kan stiga nu när FS2020 kommer. Vi har även Facebook-grupp med samma namn som sett många nya medlemmar de senaste veckorna.

Du hittar Discord-servern här: https://discord.gg/kpEzda8

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Tror ni går att köra denna simulatorn med endast ratt och pedaler? skulle det vara bätte än en HOTAS?

Någon här inne som börjat flyga ännu? Är betan öppen fortfarande?

En vanlig bil-ratt kommer inte funka så bra. Skillnaden på en yoke och en ratt är att den första har en axel till som den jobbar på. Du putter den från dig för att pitcha framåt och drar den mot dig för stiga. Pedalerna har en helt annan funktion i ett flygplan med. De har broms som i en bil men du har två pedaler som bromsar på vänster och höger sida. Du använder dem också för att styra planet då du rullar på marken, de är länkade till varandra så trycker du framåt på ena pedalen så kommer den andra glida bak och tvärt om.

Jag försökte det där en gång i tiden men jag insåg att det inte funkar något vidare bra Köp hellre billigaste joysticken med inbyggd gas och twist grip i så fall och uppgradera dig därifrån när du tycker det behövs eller köp en HOTAS eller X56 på en gång om du har pengarna.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q