Sony lanserar WH-1000XM4 – fjärde generationens brusreducerande hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Okej om jag fattar det rätt måste både källa och hörlur ha samma bluetooth codec för att funka.
Tar vi tex en
mobil: Huawei P30 pro, så ska den stödja: Bluetooth-codec: aptX, aptX HD, LDAC, SBC, AAC
sony wh1000xm3: Bluetooth-codec: aptX, aptX HD, LDAC, SBC, AAC (identisk med telefonen)
sony wh1000xm4: Bluetooth-codec: LDAC, SBC, AAC (vad innebär avsaknaden av aptx och aptxHD i praktiken?)
huawei freebuds 3: Bluetooth-codec: SBC, AAC
airpods pro: Bluetooth-codec: AAC

Innebär detta att Apple har sämsta möjligheter för ljudöverföring?
Hur vet man vilken bluetooth codec min dator har? (moderkortet har inbyggt BT, men är det moderkortets ljudchip eller BT chip som avgör, eller kanske Win10?)
Vidare - min TV verkar inte ha BT, endast WiFi. Kan jag koppla lurar via Wifi till TVn? Tvn i fråga är LG Oled b9.

Windows 10 har aptx men din bt hårdvara och hörlurar måste också ha det.

Så i praktiken kommer du använda SBC med XM4 vilket i teorin kan ge 328kbit/s fast den är variabel och är garanterat lägre. Dessutom komprimerar den musik som kanske redan är komprimerad. Det är alltså samma codec som bt lurar för 200kr använder.
AAC också variabel men skiftar mindre och har ett lägre max tak. Dessutom ger dessa codecs mer overhead och kan introducera latency och högre energiförbrukning.

Du kan läsa mer här: https://majorhifi.com/what-can-bluetooth-codecs-do-for-you-a-...

https://www.reddit.com/r/sony/comments/i5k8fc/will_the_differ...

Känns som att detta är en teknik djupdykning Sweclockers skulle kunna skriva om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det du klagade på i inläget jag kommenterade var dock inte mikrofonen utan ljudet. I övrig håller jag med men har inte testat så många andra konkurrerande hörlurar via BT så vet inte om det är något unikt för Sony? Dock är min erfarenhet att mikrofonen i dessa headset från Sony är häpnadsväckande dålig i vilket fall som helst.

Exakt. Om jag använder dom som ett headset är ljudet bedrövligt i Windows. Mikrofonen vet jag ingenting om då jag har aldrig testat ljudupptagningsförmågan.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Exakt. Om jag använder dom som ett headset är ljudet bedrövligt i Windows. Mikrofonen vet jag ingenting om då jag har aldrig testat ljudupptagningsförmågan.

Om du aldrig använder mikrofonen, vad är då problemet med att bara välja Headphones profilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Windows 10 har aptx men din bt hårdvara och hörlurar måste också ha det.

Hur vet jag om min moderkorts BTs hårdvara stödjer aptx hd eller LDAC?
Enligt MSI för mitt moderkort:
WIFI & BLUETOOTH
Intel® Dual Band Wireless-AC 92601
Supports Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual band (2.4GHz, 5GHz) up to 1.73 Gbps speed.
Supports Dual Mode Bluetooth 2.1, 2.1+EDR, 3.0, 4.0, BLE,4.2, 5.0
1 x M2_3 slot with E key (Wi-Fi mode)
Only support windows 10 64-bit
Tror att jag har följande chip (om 92601 och 9260) är samma sak
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/wireless/wir...
Men jag ser inte vilka codec eller protokoll chippet stödjer.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray
Så vitt jag vet supportar inte Intel några andra ljudprotokoll än SBC i sina bluetooth drivrutiner. Vilket är tråkigt. Har själv testat på ett par olika, varav en ny bärbar.

Tycker faktiskt det är risigt att det inte finns ett bättre ljudprotokoll inbyggt i Bluetooth, som är ett system som används väldigt mycket för hörlurar och headset. Nu kommer visserligen Bluetooth LE Audio, men de presenterade detta tidigare i år. Det är typ 5 år sent, suck.
https://www.bluetooth.com/learn-about-bluetooth/bluetooth-tec...

Permalänk
Medlem

@Fulci:
Okej, det är alltså ren idioti att köpa dyrare moderkort med inbyggt BT?
Hur ska man annars lösa detta?
Om jag vill ha trådlösa hörlurar kopplade till min dator utan att vara begränsad av moderkortets omoderna BT chip, vad gör jag då?
Om jag vill ha trådlösa hörlurar kopplade till min TV (som saknar BT, endast wifi 5.0), hur gör jag då?

kanske en dum fråga, men finns inte det trådlösa hörlurar med WiFi?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Fulci:
Okej, det är alltså ren idioti att köpa dyrare moderkort med inbyggt BT?
Hur ska man annars lösa detta?
Om jag vill ha trådlösa hörlurar kopplade till min dator utan att vara begränsad av moderkortets omoderna BT chip, vad gör jag då?
Om jag vill ha trådlösa hörlurar kopplade till min TV (som saknar BT, endast wifi 5.0), hur gör jag då?

kanske en dum fråga, men finns inte det trådlösa hörlurar med WiFi?

Det finns en del Bluetooth USB adaptrar som har Bluetooth med AptX. Så vitt jag vet finns ingen som supportar LDAC på Windows (vilket innebär att lurarna i topic är svåra få riktigt bra ljud med över Windows). Det kan kanske finnas moderkort som har annan inbyggd Bluetooth än Intel, men man måste kolla det noggrant per kort förstås.

Edit: Tydligen har Dell själva släppt en AptX driver för vissa Intel Bluetooth. Enligt ett par forumtrådar kan det gå använda den även på andra enheter. Men det låter rätt specifikt, inget jag skulle chansa att köpa nytt på och tro att det fungerar.
http://forum.notebookreview.com/threads/intel-aptx-driver-dow...
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/8t6m8n/intel_aptx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om du aldrig använder mikrofonen, vad är då problemet med att bara välja Headphones profilen?

??? Jag använder den hela tiden som headset, men jag har aldrig testat kvaliten av den...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Edit: Ignorera detta inlägg med felaktig information. Detta var bara för input.

För de med mycket pengar som inte vill kompromissa med trådlöst ljud till datorn finns det som sagt ett fåtal externa DAC/AMP med Bluetooth och LDAC samt AptX. Topping (kinesiskt märke) har ett par som stöder det, t.ex. DX3 Pro med Bluetooth som har Aptx, Aptx HD och LDAC stöd. Det här är bara för att lyssna förstås, de som är i behov av mikrofon får titta på andra lösningar.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with-volume/topping-dx3-pr...

Permalänk
Keeper of Traditions

Synd att de är så himla fula bara... Blir antagligen Sennheiser även för nästa lurar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

??? Jag använder den hela tiden som headset, men jag har aldrig testat kvaliten av den...

Om du använder dem som headset hela tiden så borde du och de i andra änden testa kvaliten kontinuerligt.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Synd att de är så himla fula bara... Blir antagligen Sennheiser även för nästa lurar.

Viktigaste är ju ändå ljudet.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Fulci:
Okej, det är alltså ren idioti att köpa dyrare moderkort med inbyggt BT?
Hur ska man annars lösa detta?
Om jag vill ha trådlösa hörlurar kopplade till min dator utan att vara begränsad av moderkortets omoderna BT chip, vad gör jag då?
Om jag vill ha trådlösa hörlurar kopplade till min TV (som saknar BT, endast wifi 5.0), hur gör jag då?

kanske en dum fråga, men finns inte det trådlösa hörlurar med WiFi?

Nja m, bluetooth är ju bra för t ex. Möss och tangentbord?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fulci:

För de med mycket pengar som inte vill kompromissa med trådlöst ljud till datorn finns det som sagt ett fåtal externa DAC/AMP med Bluetooth och LDAC samt AptX. Topping (kinesiskt märke) har ett par som stöder det, t.ex. DX3 Pro med Bluetooth som har Aptx, Aptx HD och LDAC stöd. Det här är bara för att lyssna förstås, de som är i behov av mikrofon får titta på andra lösningar.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with-volume/topping-dx3-pr...

De tar väl bara emot formaten via blåtand, det är väldigt ologiskt att de skulle fungera som sändare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror man behöver en sån här:
https://www.inet.se/produkt/6301605/mee-audio-connect-bluetoo...
Den verkar ha aptx och aptx LL (för spel då). Skulle kunna koppla TVn till hörlurar via den.

Alternativt så har man Sony hörlurar bara för mobiltelefonen, och vill du ha även hörlurar till en dator så köper man gamingset (tex steelseries) med egen dongel så att kompatibilitet finns från början.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Nja.. Vill egentligen bara ha funktionen att kunna få tyst med eller utan musik på - om man t.ex. vill sova i ett flygplan. Funderar lite på om det är tekniska begränsningar eller medvetet designval att högfrekventa ljud hörs mer för att täcka in tal t.ex.

Känns lite som att du försöker gå över ån efter vatten.
Jag skulle ärligt rekommendera ett par bra hörselkåpor, det finns de med väldigt fin dämpning av alla sorters ljud. Har du ett par små snäckhörlurar (el dyl) kan man lyssna på musik samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tydligen så defaultar lurarna till SBC om man använder multipoint https://www.reddit.com/r/sony/comments/i62mng/psa_you_cant_us...

Bah det känns som att bra trådlösa lurar fortfarande är 5-10 år bort. Det är för många kompromisser för att motivera den höga prislappen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kwirek:

Känns lite som att du försöker gå över ån efter vatten.
Jag skulle ärligt rekommendera ett par bra hörselkåpor, det finns de med väldigt fin dämpning av alla sorters ljud. Har du ett par små snäckhörlurar (el dyl) kan man lyssna på musik samtidigt.

Hörselskydd finns i versioner med blåtand för att fungera som hörlur eller headset de också och man bör inte använda hörlurar under hörselskydd av säkerhetsskäl, det är bökigare att höra omgivningen och många spelar så starkt i hörlurarna att de i sig kan orsaka hörselskador.
Hörselskydden brukar ha nån typ av höra omgivningen funktion som är lätt att aktivera utan att man behöver ta av sig dem och det är många gånger lättare att kommunicera med hörselskydden på än av i bullrig miljö om man har sån funktion för den brukar filtrera fram tal.
Nått som är väldigt dumt är att använda hörlurar i stället för hörselskydd för man kan inte dränka bullret med musik utan att öka riskerna för skador och bullerdämpande hörlurar är inte heller säkra som hörselskydd för de har för dålig passiv dämpning och de fungerar inte särskilt bra mot impulsljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av cokeman 1337:

Viktigaste är ju ändå ljudet.

Njae... Kanske om man bara sitter hemma med dem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hörselskydd finns i versioner med blåtand för att fungera som hörlur eller headset de också och man bör inte använda hörlurar under hörselskydd av säkerhetsskäl, det är bökigare att höra omgivningen och många spelar så starkt i hörlurarna att de i sig kan orsaka hörselskador.
Hörselskydden brukar ha nån typ av höra omgivningen funktion som är lätt att aktivera utan att man behöver ta av sig dem och det är många gånger lättare att kommunicera med hörselskydden på än av i bullrig miljö om man har sån funktion för den brukar filtrera fram tal.
Nått som är väldigt dumt är att använda hörlurar i stället för hörselskydd för man kan inte dränka bullret med musik utan att öka riskerna för skador och bullerdämpande hörlurar är inte heller säkra som hörselskydd för de har för dålig passiv dämpning och de fungerar inte särskilt bra mot impulsljud.

Är inte helt säker på varför du citerade mig då du inte skriver något som berör det som diskuterades? Det du skriver är taget från första sidan kring användning av hörselkåpor, men situationen i fråga var att få helt tyst exempelvis när man skall sova - inte jobba.
Då fungerar ett par passiva helt utmärkt.
Vill man sedan förstöra hörseln går det utmärkt oavsett vilka hörlurar man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tydligen så defaultar lurarna till SBC om man använder multipoint https://www.reddit.com/r/sony/comments/i62mng/psa_you_cant_us...

Bah det känns som att bra trådlösa lurar fortfarande är 5-10 år bort. Det är för många kompromisser för att motivera den höga prislappen.

Bra hörlurar:
Underbar passform, öronen eller huvudet skall inte göra ont, skava eller svettas. Lurarna skall vara lätta och inte ramla ur.
Lurarna ska ha bra ljud, aptxHD och LDAC, samt APTX LL för att se film/spela spel
Lurarna ska ha en bra mikrofon, likt mikarna på gaming headsets
Lurarna skall ha ANC likt XM3or
Lurarna skall kunna ha multi connect mot minst 2 enheter, samt vara kompatibla med
1. samtligamobiltelefoner från minst 3 år tillbaka i tiden
2. win 8/10
3. samtliga spelkonsoler från minst 3 år tillbaka i tiden
4. samtliga tv apparater från minst 3 år tillbaka i tiden
Lurarna skall ha en IP klass som klarar av intensiv träning (dvs lurarna skall kunna vara dränkta i svett i minst 2 timmar utan problem.
Lurarna skall vara kompakta och snygga

Mig veterligen finns INGENTING på marknaden som motsvarar samtliga kriterier.
För att matcha mina krav behövs minst 4 par hörlurar:
Inear för vardaglig användning och träning likt airpods pro
Over ear för bra musik och ANC likt XM3/4 eller Boses motsvarigheter
Gaming lurar likt arctis 7 eller pro wireless
Audiofillurar likt HD650 med dac

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De tar väl bara emot formaten via blåtand, det är väldigt ologiskt att de skulle fungera som sändare.

Ok, det verkar vara jag som missuppfattat. Det verkar vara för BT input och sen kablad output. Så ignorera det jag sa om dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fulci:

Tror inte jag förstår riktigt vad du tänker på, är det något jag skrev lite slarvigt kanske?

Tråden handlar om ett Sony headset och frågorna var om hur man kunde ansluta det, du nämnde dacar med trådlös ingång vilket inte går att använda för att sända ut ljud till ett trådlöst headset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tråden handlar om ett Sony headset och frågorna var om hur man kunde ansluta det, du nämnde dacar med trådlös ingång vilket inte går att använda för att sända ut ljud till ett trådlöst headset.

Jag har redan ändrat svaret, problemet är att du ofta hinner svara innan det. : )

Rent tekniskt skulle det bara behövas en DAC + BT sändare. Finns en liten marknad för det, så lär väl dyka upp om det inte finns.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fulci:

Jag har redan ändrat svaret, problemet är att du ofta hinner svara innan det. : )

Rent tekniskt skulle det bara behövas en DAC + BT sändare. Finns en liten marknad för det, så lär väl dyka upp om det inte finns.

Varför inte bara en ren BT sändare ? Eller menar du att dacen ska driva nått annat för den fyller ju ingen funktion för WH-1000XM4, de har ju en inbyggd dac och förstärkare eftersom de ansluts med blåtand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte bara en ren BT sändare ? Eller menar du att dacen ska driva nått annat för den fyller ju ingen funktion för WH-1000XM4, de har ju en inbyggd dac och förstärkare eftersom de ansluts med blåtand.

Ja, absolut enklaste lösningen. Tyvärr är ljud över Bluetooth en härva av dålig support när det gäller Windows PC. På min tre år gamla Android telefon har jag i princip alla AptX format och LDAC utan problem via BT.

Permalänk
Medlem

Det var ett sjukt gnäll över mikrofonerna, jag har xm3, ja det finns förbättring att önska. Men senaste månadernas hemarbete har inte en gång lyft problem under skype/team whatever samtal. På kritiken låter det som att ett samtal inte kan genomföras, vilket är dumheter. Det funkar helt okej!

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Borde det inte finnas typ modmic fast till mobiltelefoner?
Det känns som det borde finnas en rätt stor marknad där oxå.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Litenskit:

Borde det inte finnas typ modmic fast till mobiltelefoner?
Det känns som det borde finnas en rätt stor marknad där oxå.

Jag tror det är mycket svårt att göra nått som fungerar, att koppla det elektriskt och mjukvaran är nog görbart men att få det att fungera och hålla mekaniskt att eftermontera en mikrofon på hörlurar tänkta för portabelt bruk lär bli snudd på omöjligt.och att ha mikrofonen helt separat med en egen huvudbygel blir för obekvämt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror det är mycket svårt att göra nått som fungerar, att koppla det elektriskt och mjukvaran är nog görbart men att få det att fungera och hålla mekaniskt att eftermontera en mikrofon på hörlurar tänkta för portabelt bruk lär bli snudd på omöjligt.och att ha mikrofonen helt separat med en egen huvudbygel blir för obekvämt.

Håller med, det är det praktiska som blir svårt. Något i stil med en mygga kanske, men då ska man ha något att ha den på och det blir en separat pryl dessutom. I slutändan är det nog bättre om headsettillverkare släpper enheter med bättre mic/lösning.