Behöver hjälp med vad jag ska uppgradera

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med vad jag ska uppgradera

Hej vill uppdatera min dator för när jag spelar COD får jag bara ca 30 fps och vill komma upp på över 60 iaf.

Min dator:
Chassi: Corsair Carbide 200R Svart
Moderkort: ASUS Z97-A
Processor: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
Fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätagg: Fractal Design Integra M 650W
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 960 2GB STRIX DC2 OC

Har ingen direkt budget jag har tänkt mig men vill inte bygga om hela burken så om det går att göra några mindre uppgraderingar som gör stor skillnad gör jag dom gärna.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Överklocka CPU:n och uppgradera GPU:n till 1070/1660Super/5600xt eller liknande.
Processorn orkar inte längre med sina 4 kärnor/0 trådar och kommer begränsa grafikkortet men
om du lyckas få tag på en 4790k för ca 500kr och överklockar den så kommer du till dagens instegsmodeller i spel.
Håll utkik på SweC marknaden och skaffa dig en uppgraderingspaket med i7 6700k eller högre.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@Aizu: Det här med att överklocka är något jag aldrig gjort men om det är enkelt att göra ska jag väl kunna lösa det.
Men hade nog helst bara köpt typ nytt grafikkort/processor och satt in

Permalänk
Medlem

@Augge: Här kan du se hur 4690k presterar. Nu överdriver de med 2080Ti men man ser ändå hur CPU:n begränsar.

Visa signatur

😑

Permalänk
Viking
Skrivet av Augge:

@Aizu: Det här med att överklocka är något jag aldrig gjort men om det är enkelt att göra ska jag väl kunna lösa det.
Men hade nog helst bara köpt typ nytt grafikkort/processor och satt in

Vad har du för budget då?
För det här är ett bra paket:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Som sagt ingen direkt budget vill bara få spelet att flyta. Gör väl hellre en lite större uppgradering så jag klarar mig några år till så satsar nog på ditt paket