Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Aj då, tvåan och trean sitter för nära varandra. Skulle vara RTX 3080.

Det blir en kämpefin kamp i höst!

Haha, ok, ja då blir det mer rimligt.

Rätt svårt att sia om prestanda. Många CUs men undra vilken klocka de kan få upp dem i... RDNA2 verkar klara höga klockor så förhoppningsvis kan det ge 3080TI en match.

Rykten om massiv 512 bit buss låter ju smakligt. Massor med bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Aj då, tvåan och trean sitter för nära varandra. Skulle vara RTX 3080.

Det blir en kämpefin kamp i höst!

Under förutsättning att Big-Navi verkligen har 80 cu:s borde den hamna närmare Big-Nvidia än 3080. Åtminstone vid traditionell rastrering. Vid raytracing antar jag att Nvidia springer cirklar runt NAvi2.

En annan tanke. Eftersom DLSS 2.0/3.0 ju tycks vara riktigt bra numera och dessutom enklare att implementera i spel, (till skillnad från 1.0), kanske Nvidia lägger betydligt mer transistorbudget på raytracing/Tensorcores än vad man tidigare gjort.
Om man lyckas övertyga recensenterna att använda DLSS vid benchmarking när man jämför mot AMD:s konkurrenter spelar det ju ingen roll hur bra Navi2 är... Visst, det är orättvist, men som konsument tror jag många skiter i vilket. Om bildkvalitén upplevs som lika bra som nativeupplösning, men med 60-70% högre prestanda blir nog valet väldigt lätt.

Jag hoppas verkligen att AMD har jobbat på en motsvarande AI-uppskalnings-lösning.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Under förutsättning att Big-Navi verkligen har 80 cu:s borde den hamna närmare Big-Nvidia än 3080. Åtminstone vid traditionell rastrering. Vid raytracing antar jag att Nvidia springer cirklar runt NAvi2.

Då vi inte vet vad konfigurationen av RT cores är i gaming-ampere, eller vad AMD har för generell plan kring RT hos RDNA2, så är det svårt att veta direkt. Och även om man visste så skulle det nog fortfarande behövas test för att verkligen se.

Skrivet av jacozz:

En annan tanke. Eftersom DLSS 2.0/3.0 ju tycks vara riktigt bra numera och dessutom enklare att implementera i spel, (till skillnad från 1.0), kanske Nvidia lägger betydligt mer transistorbudget på raytracing/Tensorcores än vad man tidigare gjort.
Om man lyckas övertyga recensenterna att använda DLSS vid benchmarking när man jämför mot AMD:s konkurrenter spelar det ju ingen roll hur bra Navi2 är... Visst, det är orättvist, men som konsument tror jag många skiter i vilket. Om bildkvalitén upplevs som lika bra som nativeupplösning, men med 60-70% högre prestanda blir nog valet väldigt lätt.

Jag hoppas verkligen att AMD har jobbat på en motsvarande AI-uppskalnings-lösning.

Det har ju funnits indikationer på att AMD har något i görningen (är inte detsamma som att det MÅSTE ha det i RDNA2. Kan ju likväl vara RDNA3 eller 4, men det får en att börja fundera...).

1. AMDs DirectML uppskalning och denoising i Radeon ImageFilters.
2. Patent som rör separat hårdvara för inference. (Tensor core liknande, men mer parallellt). Visserligen kan man säga "Ja, men de kan ju lika gärna höra till CDNA" , men om man läser igenom dem så föreslås foveated rendering och ray tracing som användningsområden. CDNA har inga RT cores eller grafikpipeline... så att använda dem för det vore ett dumt val.
3. Denna formulering om maskininlärt HDR i series X är förundrande...
"SDR to HDR Conversion – With Xbox Series X, existing Xbox games, including recent titles within the ID@Xbox program, that don’t already have native HDR support will get the next-gen treatment. Xbox Series X is able to leverage an innovative HDR reconstruction technique to enhance existing SDR games with no work from developers and no impact to available CPU, GPU or memory resources. " Om man läser det om patentet så kan det passa in på beskrivningen, men är som sagt bara en teori.

För övrigt överskattas det hur lång tid DLSS 2.0 skulle ta utan tensor cores, om man ska följa det som NVIDIA sagt och mätdata för hur de olika delarna av kortet utnyttjas när DLSS 2.0 exekveras. Det hade fortfarande varit användbart på t.ex 1600-serien, men då NVIDIA vill att man ska köpa de dyraste korten så begränsas det.

Permalänk
Medlem

Mer Navi från Komachi:

Navi3x som består av GCD och MCD, som förmodligen betyder Graphics Complex Die och Memory Complex Die. (Chiplets?)

Det finns en Navi24. Så Navi 21, 22 , 23, 24.

Det finns en Navi41 (alltså första synliga ur Navi4x).

Glömde länk
Permalänk
Medlem

Redgamingtech video.
Intressant om Navi. Verkar tyvärr vara någon form av begränsning i hårdvaran som gör att de kanske inte går att köra i mer än 2200-2300mhz. Är uppenbarligen inte värme som bromsar. De skulle ha kunnat ånga på en hel del snabbare men nåt i hårdvaran gör att det inte riktigt går. Hmmm.
https://youtu.be/4m-VA6In94c

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Xbox Series X släpps i November.

Eftersom Devinder Kumar sagt att: "There's a lot of excitement for Navi 2, or what our fans have dubbed as the Big Navi. This will be our first RDNA 2 based product." så betyder det att vi har en maximal möjlig väntetid för RDNA2.

AMD vill nog helst inte släppa den långt senare än Ampere, som släpps i September. Frågan är hur de gör här. Vill de benchmarka mot Turing och släppa så tidigt som möjligt, eller vill de benchmarka mot Ampere och cherry picka fall där de gör bra från sig för att sedan avgöra pris/ge ett statement på att de kan tävla med NVIDIAs senaste generation? ¯\_(ツ)_/¯

Allt jag vet är att det kommer att bli en kul höst med mycket ny och spännande hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Xbox Series X släpps i November.

AMD vill nog helst inte släppa den långt senare än Ampere, som släpps i September. Frågan är hur de gör här. Vill de benchmarka mot Turing och släppa så tidigt som möjligt, eller vill de benchmarka mot Ampere och cherry picka fall där de gör bra från sig för att sedan avgöra pris/ge ett statement på att de kan tävla med NVIDIAs senaste generation? ¯\_(ツ)_/¯

Det kommer av naturliga anledningar bli det senare alternativet.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Microsoft talar om Xbox Series X och RDNA 2 på hot chips. Tomshardware har publicerat alla slides. Plockar bara ut de intressanta delarna och lägger dem under spoilers så hela sidan inte blir täckt av bilder.

RDNA2s upplägg bekräftar RT vid texturenhetspatentet:
3-10x acceleration för RT (de slänger runt 3-10x siffran ganska mycket..) Kan köras parallelt med shaders som nämnts tidigare.
Tydligen så ska hela konsolen dra lika mycket som Xbox One X vad jag förstod det som (170W).
Vissa tekniker som är en del av DX12 Ultimate och vad de kan tänkas förbättra.
Men det absolut intressantaste av dem alla: AI-baserad uppskalning?
Permalänk
Medlem

Kommer bli en härlig grafikkorts strid i höst/vinter att beskåda och skörda frukten av i form av kort

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Vilda spekulationer och gissningar från min hjärna.

• Big Navi är 80 cu:s och 512 bitars buss.
Känns naturligt att helt enkelt dubbla Navi 10 + förbättringar som den nya arkitekturen medför. Det passar bra in i AMD:s Lego-tänk.
Av någon anledning har AMD aldrig tidigare, till skillnad från Nvidia, gjort annat än jämna ”dubbleringar” på minnesbuss/minnesmängd. 64-128-256-512 bit respektive: 1-2-4-8-16 GB. Vad vet jag, kanske man bryter mot detta nu men det vore första gången i så fall.
290x hade 512 bitars buss. Man sa då att man hade lyckats göra den lika liten (på kretsen) som en motsvarande 384 bitars buss körd med högre frekvens. Jag gissar på att man gör samma sak igen. Bred minnesbuss med långsammare minnen (12-14 Gb), med lägre volt för att spara strömbudget.

• En annan tanke, tänk om man lånar lite av konsollernas minnesoptimering med SSD integrerat på kortet?
Kanske 32-64 GB på grafikkortet som pratar direkt med V-ramet? För ett par år sedan gjorde man ju en liknande lösning på ett av Vegakorten. Kommer inte ihåg modellnamnet men har för mig att det var 1GB SSD på den. Snordyrt då, men nu borde det vara görbart.

• Räknar med 300W+ samt förhoppningsvis en vattenkyld toppvariant liknande Vega-LC.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Haha!
Samtidigt som jag skrev att man aldrig tidigare kört udda minneskonfigurationer, släpper Amd precis nu ett kort med 96 bitars buss och 3 GB minne!

Jaja... antar att det kommer udda konfigurationer även på Big- och semi-Big Navi.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Haha!
Samtidigt som jag skrev att man aldrig tidigare kört udda minneskonfigurationer, släpper Amd precis nu ett kort med 96 bitars buss och 3 GB minne!

Jaja... antar att det kommer udda konfigurationer även på Big- och semi-Big Navi.

Fast du nämnde själv deras 384-bitars buss från 7970, där de hade 3GB minne.

Permalänk
Medlem

Får se om AMD kan toppa nvidias nya topp kort som verkar vara riktiga prestanda bestar, speciellt 3090.
Trodde på mindre prestanda än det till ett högre pris, vilket KAN tyda på att nvidia är lite nervösa för big navi?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vi är inne i en början till en recession också sägs det så kan vara så Nvidia tänker eller båda. Hursomhelst fin fint med mer konkurrenskraftiga priser på grafikkortsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Vet vi när AMD ska visa big navi/navi 2.0? Vet vi ens vilken månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vet vi när AMD ska visa big navi/navi 2.0? Vet vi ens vilken månad?

Läckor kommer att börja dyka upp nu när de vet vad Nvidia har. Planerade läckor för att visa de är med i leken. De kommer säkert trycka på att de har Mycket lägre strömförbrukning iallafall. Gissningsvis presentation om en månad o tillgängliga november. De har sina kompisar xbox o ps o tänka på också så det matchar med dem releasen

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Sett till hur den här verkar uppbyggd, 2-4 RT-enheter per cu, x80 cu for förmodade bignavi, (rt och textur delar resurs) lågt räknat 160x 2ghz
Leder i vilket fall inte till någon terraflop-prestanda. Det verkar på Nvidias presentation som att de på pappret har en mer RT-kompetent enhet helt klart. Nu får Lisa fan börja släppa lite mer info om korten snart! 😁

Läsmiss...
Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Läckor kommer att börja dyka upp nu när de vet vad Nvidia har. Planerade läckor för att visa de är med i leken. De kommer säkert trycka på att de har Mycket lägre strömförbrukning iallafall. Gissningsvis presentation om en månad o tillgängliga november. De har sina kompisar xbox o ps o tänka på också så det matchar med dem releasen

Skulle det stämma att dom släpper dom i november är det inte så bra. Cyberpunk släpps i november och det är för tight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skulle det stämma att dom släpper dom i november är det inte så bra. Cyberpunk släpps i november och det är för tight.

Nåja. Därikring. Strax innan lådorna släpps enl rykten. Men kan lika gärna komma snart då AMD varit sjukt tighta denna gång. Vi vet eg inget förutom det vi på ett ungefär kan räkna ut från lådornas gpu specs o förväntad prestanda. Och hur presterar de sen? 2x5700xt enl AMD? Lr mer?

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

@jehuty: David Wang har uttalat sig om att korten med RDNA 2 släpps innan konsolerna släpps, mer detaljer är inte officiellt än.
https://videocardz.com/newz/amd-big-navi-to-arrive-before-nex...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Behöver nog inte salt. Jag är ganska säker på att de kan sätta ut den redan men de vill vara säkra på att drivers funkar bra. De fick mkt mkt skit för 5700xt driverproblemen och vill inte upprepa det. Lisa Sue är en lady med järnnypor och gissar hon håller gpu divisionen stenhårt om bollarna så de rättar sig in i ledet hon byggt upp.
Menar. Xbox o ps tillverkar konsoller för fullt för att få upp ett ordentligt lager till releasen. Likaså lär AMD göra. Kortet(en) är färdiga och tillverkas för fullt men drivers kanske inte är fullt acceptabla än. De är slutsatserna jag dragit från några nissar såsom mores law is dead etc

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Behöver nog inte salt. Jag är ganska säker på att de kan sätta ut den redan men de vill vara säkra på att drivers funkar bra. De fick mkt mkt skit för 5700xt driverproblemen och vill inte upprepa det. Lisa Sue är en lady med järnnypor och gissar hon håller gpu divisionen stenhårt om bollarna så de rättar sig in i ledet hon byggt upp.
Menar. Xbox o ps tillverkar konsoller för fullt för att få upp ett ordentligt lager till releasen. Likaså lär AMD göra. Kortet(en) är färdiga och tillverkas för fullt men drivers kanske inte är fullt acceptabla än. De är slutsatserna jag dragit från några nissar såsom mores law is dead etc

"Moores law is dead"-kanalen hintade också i slutet på sin stream att han påstår sig ha info om RNDA2 och att den är betydligt mer strömeffektiv än vad folk tror samt att den är mer kraftfull än de rapporter vi hittills har fått. Även att lanseringen kan vara närmare än vi tror...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Spekulationer

För alla som vill spekulera och diskutera samt inte sett denna video väcker det många frågetecken, intressant teori dock.

Vore onekkligen roligt med mer info om hur, vad och NÄR vi får se vad AMD har i ärmen.

Big Navi

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

För alla som vill spekulera och diskutera samt inte sett denna video väcker det många frågetecken, intressant teori dock.

Vore onekkligen roligt med mer info om hur, vad och NÄR vi får se vad AMD har i ärmen.

Big Navi

Tack för att du påminner mig om varför jag inte tittar på vad folk tror på Youtube. Det där är nog det dummaste jag sett sedan jag såg AdoredTV. Behöver jag ens förklara alla logiska felslut han gör?

EDIT: Alltså, jag har full förståelse för om du inte är insatt, inte nödvändigtvis lätt om man inte är insatt att genomskåda dumheterna. Men den killen har en youtube-kanal och tjänar pengar på att vara insatt, då ska han ha koll på något åtminstone. Han vet ingenting. Att folk lyssnar på honom är illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tack för att du påminner mig om varför jag inte tittar på vad folk tror på Youtube. Det där är nog det dummaste jag sett sedan jag såg AdoredTV. Behöver jag ens förklara alla logiska felslut han gör?

EDIT: Alltså, jag har full förståelse för om du inte är insatt, inte nödvändigtvis lätt om man inte är insatt att genomskåda dumheterna. Men den killen har en youtube-kanal och tjänar pengar på att vara insatt, då ska han ha koll på något åtminstone. Han vet ingenting. Att folk lyssnar på honom är illa.

Har man sagt A så får man säga B, grilla han med förklaringar om alla logiska felbeslut som görs och vad han inte har koll på, jag är idel öra

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Har man sagt A så får man säga B, grilla han med förklaringar om alla logiska felbeslut som görs och vad han inte har koll på, jag är idel öra

För det första så tar han siffror från fotnot RX 358. Den handlar om yteffektivitet, inte effektivitet per watt. Det är därför de testat med Vega 40, vilket han inte begriper. Det framgår direkt när man ser grafen med prestandaövertag på 14% och 23% lägre effekt att den jämförelsen är fulla Vega 64. Alltså det som det hänvisas till i fotnot RX 325.

Det är relevant att se hur de lever upp till löftet med 50% effektsökning på RDNA för att spå hur trovärdiga de är om RDNA 2. Men alla andra jämförelser han gör med hur stora hopp de gjort historiskt är fullkomligt irrelevant. De har sedan Fury X suttit fast i en arkitektur som inte skalar längre än 64 ROPS, de har därför fått pressa den så hårt de kan vilket ger låg energieffektivitet. De har dessutom haft en del andra problem som RDNA och RDNA 2 är menade att lösa. Så dels är det dumt bara av den anledningen, men sedan borde det vara uppenbart att historiska släpp med olika nivåer av förändringar inte har något att göra med förbättringarna man kan vänta av de förändringar som görs nu.

Jämförelsen med hans Vega 56 är sedan det helt fel. AMD säger uttryckligen att de jämför med Vega 64, Vega 56 är energi-effektivare än Vega 64. Sedan har han inte begripit att TDP eller vad något program rapporterar inte har något med faktisk effekt att göra. Jämför man med Sweclockers recension så ser man att AMDs siffror på både prestandaövertag och effektövertag stämmer mycket bra på Navi vs. Vega 64.

Och sedan så räknar han lite baklänges när det kommer till energieffektiviseringen. Man ska inte räkna 50% högre prestanda vid samma effekt. Det man ska göra är alltså att räkna ut effekt vid samma prestanda, det ger trovärdigaste resultatet. Alltså hur många watt 5700XT skulle dra om det var 50% effektivare. Tar man sedan hänsyn till att Big Navi har dubbelt så många beräkningsenheter så kan man se att om AMDs mål stämmer så skulle en krets med dubbla antalet beräkningsenheter kunna ge en TDP på 225*0.66*2= ~300W, dubbelt så snabb som Navi. Men hans sätt att räkna, att ta en krets på 225W, och sedan lägga på 50% prestanda vid bibehållen effekt, och sedan dubblera detta på grund av antalet beräkningsenheter så det skulle ge en krets på 225*2=450W TDP med tredubbel prestanda. Helt ohållbart och orimligt med andra ord. Och ja jag vet, jag räknar själv TDP här och inte faktisk effekt. Men bara för att illustrera exempel.

Sedan är det inget som säger hur de når 50% högre energieffektivitet. De kan nå 50% högre energieffektivitet med gamla RDNA också. Sänka frekvnes och spänning är ett enkelt trick nämligen. Bygger de en gammel-RDNA fast på 5120 shaders och helt enkelt kör den den i tillräckligt låg frekvens och låg spänning så kan de få ner effektkraven så pass att den ger 50% mer prestanda per watt jämfört med 5700 XT, helt utan arkitektoniska förbättringar. Men då är den inte dubbelt så snabb trots dubbla beräkningsenheter och att den når målet på 50% högre effektivitet. Krävs det t.ex. att de går ner till halva frekvensen för att nå den effektiviteten så är den ju faktiskt precis lika snabb som 5700 XT, men är 50% effektivare per watt. Dessutom bara hälften så effektiv per ytenhet. Men AMD har ju faktiskt inte sagt något om att den skulle vara effektivare per ytenhet så de kan ju faktiskt göra så. Precis som hur mobila varianter av kretsar är energieffektivare, men långsammare.

Så kortfattat. 50% högre prestanda per watt behöver inte betyda högre prestanda per beräkningsenhet alls, eller högre prestanda ens totalt sett. Fast det är ju såklart rimligtvis mest genom arkitektur och inte frekvens-/spänningssänkning de ökar prestanda per watt. Så det mesta pekar på att de kanske planerar en krets på 300W TDP, med samma prestanda per beräkningenhet ungefär, kanske med arkitektoniska förbättringar men lägre frekvens pga massiv krets. Så då kan en RDNA 2 bli ungefär dubbelt så snabb som en 5700XT, men strömhungrigare. Vilket i så fall placerar det kring et RTX 3080. Men som sagt, man kan inte räkna från energieffektiviteten eftersom man inte vet effekten det kommer dra. Vet vi hur mycket energi kortet drar så kan vi räkna bättre på det hela.

Permalänk
Medlem

@Aleshi

Otroligt bra svar, första delen om RX 358 lägger jag mig platt på, hade noll koll på det men de andra bitarna förstår jag givetvis och har haft livliga diskussioner med vänner som inte riktigt hänger med.

Bra utförligt svar, tack så mycket för det.

Vill ändå slå ett slag för spekulationerna vilket jag tycker är roligt att kika på, inte sagt att det ligger någon sanning alls i det eller så är det kanske till och med i underkant och BN/AMD visar upp någonting otroligt revolutionerande som kastar nVidia tillbaka till stenåldern i prestation, det är det jag finner kul, även om det är liten chans.

Vill faktiskt jämföra bilindustrin mot tesla, Elon gick ensam medans i stort sett alla skrattade, kul att se vad han/de lyckats med och vart tekniken är idag, trots att alla skrattade (kanske en dålig jämförelse men kan inte beskriva det på ett bättre vis).

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.