Enhetsbokstav på disk vid windowsinstallation

Permalänk
Medlem

Enhetsbokstav på disk vid windowsinstallation

Man har ju installerat om Windows många gånger under årens lopp.

Ett problem jag ofta stött på är när man köper en ny hårddisk och vill installera Windows på den. Om man har de gamla diskarna anslutna så brukar den nya partitionen få första lediga enhetsbokstav, exempelvis E:. Av hävd och tradition så tycker jag att det är trevligt att ha systemdisken som C: och har vid dessa tillfällen arbetat mig runt problemet genom att rycka ur, eller inaktivera alla övriga diskar i BIOS innan windowsinstallationen påbörjats.

Men med mitt nuvarande moderkort Asus X570-E så har jag en m.2 nvme-disk som sitter monterad på moderkortet bakom en kylfläns och under grafikkortet. Tänker köpa en till nvme-disk och vill inte plocka loss den andra i onödan. Har även letat i BIOS för att kunna inaktivera disken, men någon sådan inställning har jag inte hittat.

Hur kringgår man problemet utan att koppla bort diskarna?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Högerklicka på startmenyn (eller tryck win+X), gå till diskhanteraren (disk manager). Där kan du högerklicka på volumerna och byta bokstav. Om något redan använder C: får du ge det en annan bokstav tillfälligt, så att C blir "ledig".

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du har gamla diskarna inkopplade så finns det ändå risk att någon av dessa kommer att vara "Master"-disk i din dator så när du kopplar bort de gamla senare så kommer datorn inte att boota.

Ibland är installationsmjukvaran litet "för smart" för att de som designat den tycker att det skall vara "enkelt" att installera.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ehsnils:

Tänk på att om du har gamla diskarna inkopplade så finns det ändå risk att någon av dessa kommer att vara "Master"-disk i din dator så när du kopplar bort de gamla senare så kommer datorn inte att boota.

Ibland är installationsmjukvaran litet "för smart" för att de som designat den tycker att det skall vara "enkelt" att installera.

Det här är en bra poäng!

Om jag stoppar in en ny systemdisk så tar jag ut alla andra diskar som har ett OS på sig innan jag installerar W10, för att slippa "tjafs" sen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har man inte slutat med enhetsvokstäver i Windows?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ta några genvägar, utan skulle ta bort GFX och alla andra diskar och sedan installera den nya disken i den M.2 plats som sköts av CPUn. (vet inte om den är bäst att ha på CPUns M.2, bara en känsla att den är bättre).

Installera sedan Windows, uppdatera Win och installera drivrutiner så att man vet att allt fungerar som det ska, sedan in med alla andra diskar. Då vet man att man inte har några konstiga fel vid installationen, och enheten blir då C:. Och då är man säker på att datorn fungerar utan den andra disken. Att byta C: till en annan bokstav var problem förr vet jag, men vet inte hur program tar det nu. Men alla genvägar styrs väl av enhetsbokstaven?

När du ändå skruvar i den så blåser du lite rent och snyggar till.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte kopplar bort/stänger av alla andra diskar vid installation så kommer win inte att skapa en ny bootloader på den disk du vill installera på oavsett om du byter enhetsbokstav på den.
Bootloadern installeras alltid på då den enhet som har lägst portnummer om det inte redan finns en för då används den oavsett på vilken enhet den finns.

Gör hur du vill men var medveten om att win inte kan hantera lagringsenheter särskilt bra vid installationen men det är ju i vart fall lite bättre än XP installationsprogram som skrev över andra bootloaders utan att ge några alternativ.
Ibland skapar det här beteendet problem tex om man tar bort disken där bootloadern finns för då bootar inte win även om disken där operativsystemet är installerat finns kvar..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man är ju som sagt van att koppla bort alla diskar i samband med Windowsinstallationen. Det var ju enkelt med PATA och SATA, men nu får man ju slakta halva datorn för att få ut den. Sitter ju även en kyltejp som kanske tappar vidhäftning när man tar bort den...

Jag kanske kör kvar med min nuvarande som systemdisk då den ändå är snabb nog. Men det var ju ingen "lösning" på mitt problem.