Krönika: Amazons påverkan på den svenska marknaden

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas på en stor mångfald av olika folkslag på lagret i Eskilstuna!

https://freewestmedia.com/2020/04/25/leaked-amazon-document-s...

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stan Carley:

16 påsar, hur mycket dammsuger du? Det motsvarar typ 2 års förbrukning för mig

Ett ord förklarar det: katter.

Sedan får du ändå ingen ränta att tala om på banken, så att köpa flera gånger så dyra påsar i onödan är inte min filosofi, även om de räcker flera år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrQke:

Vi får hoppas på en stor mångfald av olika folkslag på lagret i Eskilstuna!

https://i.imgur.com/eye4jMV.jpg

https://freewestmedia.com/2020/04/25/leaked-amazon-document-s...

Jo, jag känner till ett företag i Sverige som har tillämpat det, de har inte tillåtit folk som talar samma språk att befinna sig bredvid varandra. de har också erbjudit många praktikplatser, provanställningar och nystartsjobb så att personalen lätt kan bytas ut när de börjat lära kommunicera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har handlat en (hel) del från Amazon UK, och då nästan uteslutande artiklar som inte funnits hos svenska ÅF. Hur det blir med mitt handlande på Amazon fortsättningsvis återstår att se, UK försvinner om varor därifrån blir tullbelagda - iom Brexit. Sen så är jag inte positiv till Amazon pga av deras skattetaktik, den ger en osund konkurrensfördel, så det blir nog de vanliga inköpsställena för min del. Det är ffa tre saker jag önskar av en ÅF: Rätt produkter med ok priser, kundvänlig garanti-/reklamationshantering samt bra (kunnig) kundtjänst (kontakt via telefon/mail), och där lyckas inte Amazon kvala in på alla punkter.

Permalänk
Medlem

Utveckling har varit under en tid en tid.
Coop börjar testa Amazon Go butiker redan....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nu skulle någon svensk Volvo Amazonklubb ha ägt domänen amazon.se, och sålt den dyrt till Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Nu skulle någon svensk Volvo Amazonklubb ha ägt domänen amazon.se, och sålt den dyrt till Amazon.

https://www.ehandel.se/Prislappen-for-Amazonse-over-6-miljone...

Permalänk
Medlem

Känns som ni missat det viktigaste. Amazon i sig är ju ganska medelmåttigt. De som är unikt är bredden. Nu får vi se hur stor satsningen blir men Prime med video, musik, twitch och diverse tillbehör som Basics, Kindle, Surfplattor o.s.v. är det nog många som kommer nappa på.

Sen tycker jag hela utvecklingen är tragisk, men det har ju varit såhär länge och då kommer ju konsekvenserna tillslut. Som någon annan skrev så får man hoppas på att de börjar sälja saker som är lite svårare att få tag i till rimligt pris (och inte bara billigt skräp då). Då kommer det i alla fall någonting gott ur det hela.

Permalänk
Medlem

jag den ända här får lite nostalgi? när man ser onofff loggan användes till något

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Vi får hoppas på en stor mångfald av olika folkslag på lagret i Eskilstuna!

https://i.imgur.com/eye4jMV.jpg

https://freewestmedia.com/2020/04/25/leaked-amazon-document-s...

Finns väl inget bättre land än Sverige att etablera sig i då.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av prpx:

Känns som ni missat det viktigaste. Amazon i sig är ju ganska medelmåttigt. De som är unikt är bredden. Nu får vi se hur stor satsningen blir men Prime med video, musik, twitch och diverse tillbehör som Basics, Kindle, Surfplattor o.s.v. är det nog många som kommer nappa på.

Sen tycker jag hela utvecklingen är tragisk, men det har ju varit såhär länge och då kommer ju konsekvenserna tillslut. Som någon annan skrev så får man hoppas på att de börjar sälja saker som är lite svårare att få tag i till rimligt pris (och inte bara billigt skräp då). Då kommer det i alla fall någonting gott ur det hela.

Jag tänker att hela slutklämmen på krönikan är just att bredden kommer att vara det som är av värde

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att hela slutklämmen på krönikan är just att bredden kommer att vara det som är av värde

Jo, jag håller med om utbudet i sig. Men jag tänker också på jämförelsen med inet/komplett/webhallen. De butikerna är bättre, men de är också bara teknikåterförsäljare. De stora skillnaden mellan amazon.de och amazon.se torde, i alla fall tids nog, bli att Amazon också lanserar sina övriga tjänster på riktigt i Sverige. Då blir saker som Prime, Fire Tablet/TV, Echo/Alexa, Ring, Video, Music, Kindle o.s.v. mer relevanta. Då blir frågan om den som redan använder Amazon för massa annat kommer att tycka att de svenska butikerna är tillräckligt mycket bättre för att inte också ta de andra teknikprylarna från Amazon. Det känns som att när folk väl använder Amazon regelbundet så blir läget ett annat än vad det är idag. Sen får man som sagt se hur snabbt det går.

Permalänk
Medlem

Hm, ja, vi "sambeställer" ganska ofta här. Något 200GB SD-kort till switchen, lite blöjpåserefill (för några år sedan mest, vi fick typ 9st refiller för samma pris som 3 i Sverige), nån t-shirt, lite blu-rayskivor, mumin-glas (modellen slut i Sverige), det ena med det andra.

Blu-ray är helt dött i Sverige (jag skyller på piratkopiering), så både tomma skivor och brännare har det blivit från Amazon på senare år. (dvs, folk har tankat ner och sett på dator eller kanske någon mediaspelare i eller anslutet till tvn, många har inte ens en vanlig blu-ray spelare - kanske en annan diskussion)

Tillägg : jag använder blu-ray som min tillförlitligaste backup, och tomma skivor är omotiverat dyra. Ok, det går inte åt så många per år, men om man skulle vilja köpa 50gb-skivor lokalt är det typ omöjligt, inga affärer har det, så ska man ändå beställa via postorder - varför betala mycket mer än från Amazon.de?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Blu-ray är helt dött i Sverige (jag skyller på piratkopiering)

Att blu-ray är dött beror nog mest på alla streamingtjänster nu för tiden tror jag?

Permalänk
Medlem

@Zyces: Företaget som betalar dig använder all infrastruktur som svenska skattebetalare finansierat samtidigt som man skatteplanerar ner sina egna skatter till någon enstaka procent.

Om alla företag använt Amazons skatte-strategier hade samhället inte funnits, stör det inte dig att du jobbar för ett företag som kan jämföras med en fästing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

@Zyces: Företaget som betalar dig använder all infrastruktur som svenska skattebetalare finansierat samtidigt som man skatteplanerar ner sina egna skatter till någon enstaka procent.

Om alla företag använt Amazons skatte-strategier hade samhället inte funnits, stör det inte dig att du jobbar för ett företag som kan jämföras med en fästing?

Vänte lite nu (jag försöker hänga med i ditt resonemang), tycker du det är fel att utländska företag som etablerar sig i Sverige använder sig av vår infrastruktur?

Sedan skriver du nedlåtande till någon som sannolikt är glad över att just fått ett jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

@Zyces: Företaget som betalar dig använder all infrastruktur som svenska skattebetalare finansierat samtidigt som man skatteplanerar ner sina egna skatter till någon enstaka procent.

Om alla företag använt Amazons skatte-strategier hade samhället inte funnits, stör det inte dig att du jobbar för ett företag som kan jämföras med en fästing?

Skattestrategin kan ju beskrivas som att betala så lite skatt som möjligt och den har väl de flesta bolag, även om inte alla lyckas lika bra. Men Ikea och H&M har nämnts, får man inte jobba där heller då eller.

Skrivet av mrqaffe:

De flesta multinationella företag gör så men Amazon riktar in sig på att få bort småföretag som faktiskt betalar skatt, man måste vara över en viss storlek för att slippa skatt.

Vid vilken storlek slipper man betala skatt? Det är väl politikerna som har skapat skattesystemet, företagen bara följer det. Känns som ni borde påtala problemet för politikerna i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo, jag känner till ett företag i Sverige som har tillämpat det, de har inte tillåtit folk som talar samma språk att befinna sig bredvid varandra. de har också erbjudit många praktikplatser, provanställningar och nystartsjobb så att personalen lätt kan bytas ut när de börjat lära kommunicera.

Borde kunna bli rätt feta rubriker i Sverige om du har konkreta exempel på svenska företag som satt detta i system.

"När personalen började kommunicera med varandra så byttes de ut."

Det enda jag själv hört ryktas om är att det förekommer företag som anställer invandrare för att de helt enkelt jobbar väldigt hårt och disciplinerat i sin jakt på att etablera ett liv här i Sverige. I många fall till ingångslöner eftersom de kanske inte haft anställningar i Sverige innan. Dock inget som satts i system av stora företag vad jag vet.

Permalänk
Medlem

@makatech: Självklart ska man göra rätt för sig, eller vad tycker du?

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Angående Ikea, två fel gör ett rätt menar du?
Självklart kan man vara glad för att jobba på Amazon, man kan bara inte låtsas att man jobbar för ett företag som gör rätt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

@makatech: Självklart ska man göra rätt för sig, eller vad tycker du?

Absolut, svenska myndigheter och beslutsfattare måste bli betydligt tuffare att täppa till kryphålen.

Men jag anser samtidigt att man är ute på väldigt, väldigt djupt vatten om man skulle börja förbjuda amerikanska företag från att etablera sig i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

@torbjorn_75: Angående Ikea, två fel gör ett rätt menar du?
Självklart kan man vara glad för att jobba på Amazon, man kan bara inte låtsas att man jobbar för ett företag som gör rätt för sig.

Jag hoppas att personen i fråga som du nu försöker ge dåligt samvete ger blanka f-n i dina åsikter, du är dryg så att det räcker och blir över.

@Zyces

Stort grattis till din anställning och hoppas du gör en fin karriär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

@torbjorn_75: Angående Ikea, två fel gör ett rätt menar du?
Självklart kan man vara glad för att jobba på Amazon, man kan bara inte låtsas att man jobbar för ett företag som gör rätt för sig.

Båda företagen betalar väl den skatt de är skyldiga att betala, annars har skatteverket en tipssida där man kan anmäla skattebrottslighet.

Tycker det blir snedvriden konkurrens om vissa företag bara ska betala den skatt de är skyldiga att betala, medan andra ska betala någon sorts extra moralskatt frivilligt, det resonemanget håller ju inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Båda företagen betalar väl den skatt de är skyldiga att betala, annars har skatteverket en tipssida där man kan anmäla skattebrottslighet.

Tycker det blir snedvriden konkurrens om vissa företag bara ska betala den skatt de är skyldiga att betala, medan andra ska betala någon sorts extra moralskatt frivilligt, det resonemanget håller ju inte.

Felet är väl att multinationella företag i praktiken kan välja om de vill betala skatt eller inte utan att bryta mot lagarna eftersom de flyttar pengar mellan olika länder, mindre företag kan inte göra det då de inte har verklig eller fiktiv verksamhet i olika världsdelar/länder.
Det snedvrider konkurrensen och hämmar utveckling då nya företag är mindre i början vilket gör att många inte kan konkurrera med de som skattebefriade bedriver liknande verksamhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Felet är väl att multinationella företag i praktiken kan välja om de vill betala skatt eller inte utan att bryta mot lagarna eftersom de flyttar pengar mellan olika länder, mindre företag kan inte göra det då de inte har verklig eller fiktiv verksamhet i olika världsdelar/länder.
Det snedvrider konkurrensen och hämmar utveckling då nya företag är mindre i början vilket gör att många inte kan konkurrera med de som skattebefriade bedriver liknande verksamhet.

Det låter som sagt som ett politiskt problem i så fall, det är har ju ingenting med Amazon att göra, inte de som skapar lagarna.

Permalänk
Medlem

@makatech: Självklart ska Amerikanska storföretag få etablera sig i Sverige så vi förlorar den lilla självständigheten vi må inbilla oss ha.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

@makatech: Självklart ska Amerikanska storföretag få etablera sig i Sverige så vi förlorar den lilla självständigheten vi må inbilla oss ha.

Du vill seriöst förbjuda "Amerikanska storföretag" från att etablera sig i Sverige?

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Jag håller helt med dig (företag ska konkurrera på lika vilkor) men drar motsatt slutsatts;
eftersom jag gillar välfärd föreslår jag att man tvingar alla företag som agerar i Sverige att betala den skatt de bör (inte nån enstaka procent som Amazon).
De flesta av oss (inklusive de välutbildade) inser inte hur många hundratals tusen kronor av skattemedel som gått åt för att vi ska ha kunnat leva de liv vi gör. Någon enstaka procent räcker helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

@olle1884: Motsatt slutsats? Det var väl tvärtom ungefär det jag sa, vill ni ha högre skatt ja men tala med de som bestämmer skatten då, dvs. politikerna. Man måste adressera sina förslag till rätt institution, annars lär det ju inte hända så mycket.

Permalänk
Medlem

@makatech: tack så mycket!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch