Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Åtminstone en som håller med mig.
Oj, rent initialt verkar det som att jag hade fel. Jag var så säker på min sak att jag startade denna tråd i rent syfte av att motbevisa.

306/307 just nu .)

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nästa ämne efter denna

"Hur lång tid tycker ni snart är?"

Snart betyder antingen 10 oktober 2007, lite mer än två månader, eller ungefär 5 timmar.

Permalänk
Viking
Skrivet av adzer:

Med din definition så kan "nån timme" isf lika väl vara timme nr 100? Snacka om att göra det hela meningslöst.

Ja, men det hade ju som du säger varit meningslöst. Det jag argumenterar för är att det är längre än en timme. Och det är det ju om man tittar på vad de enskilda orden betyder. Jag skulle sällan säga att det är längre än 4 timmar, enligt mig gäller ”nån timme” mellan 2-4h.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av PeCe:

Men du vet inte hur lång tid det tar, du uppskattar ("vet" med osäkerhet) hur lång tid det tar. Det är just för detta som ordet någon kan användas som ett slags mått (lågt antal). Se https://svenska.se/tre/?sok=någon under SO (svensk ordbok) punkt 2 (någon i adjektivisk användning).

Men tänker man som du blandar man ju olika enheter vilket blir fel. Du kan ju inte blanda timmar och minuter. Om det ska användas som något slags mått ska man isf säga ”1 timme och nån minut”. Eftersom det är minuterna som skiljer och inte timmarna.
Detsamma måste väl gälla mått i meter. Du kan inte säga att ett föremål som är 105 cm långt är ”nån meter långt”, då ska du isf säga att det är ”en meter och nån cm”.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men tänker man som du blandar man ju olika enheter vilket blir fel. Du kan ju inte blanda timmar och minuter. Om det ska användas som något slags mått ska man isf säga ”1 timme och nån minut”. Eftersom det är minuterna som skiljer och inte timmarna.
Detsamma måste väl gälla mått i meter. Du kan inte säga att ett föremål som är 105 cm långt är ”nån meter långt”, då ska du isf säga att det är ”en meter och nån cm”.

Om jag inte vet hur långt föremålet är, men uppskattar att det exempelvis är någonstans mellan 90 och 110 cm, så är det precis "någon meter långt" som jag skulle beskriva det som. Användningen av "någon" är här i betydelsen "ungefär en", "cirka en" (lågt antal, viss osäkerhet).
1,05m kan mycket väl beskrivas som "ungefär en meter", även om osäkerheten ligger i centimetrarna och inte i metrarna.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@Chromatic, @perost, @huxflux:
Det finns en separat omröstning gömd i tråden med friare alternativ, den verkar ge lite tydligare resultat:

#18538406

Edit: fixade länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men tänker man som du blandar man ju olika enheter vilket blir fel. Du kan ju inte blanda timmar och minuter. Om det ska användas som något slags mått ska man isf säga ”1 timme och nån minut”. Eftersom det är minuterna som skiljer och inte timmarna.
Detsamma måste väl gälla mått i meter. Du kan inte säga att ett föremål som är 105 cm långt är ”nån meter långt”, då ska du isf säga att det är ”en meter och nån cm”.

Jag tycker absolut man kan säga nån meter om ett objekt som är kanske 0.5-2m beroende på vilka referenser man har och hur noggrant man sett objektet.

’Hur stor var stenen?’
’Den var väl nån meter, jag såg den från bilen nör jag passerade’

Permalänk

Nån timme är ju absolut, några timmar. Att de skulle just vara ca 1 timme låter ganska knas i mina öron.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Nån timme för mig är minst två timmar men inte mer än sex timmar.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Nån timme är ju absolut, några timmar. Att de skulle just vara ca 1 timme låter ganska knas i mina öron.

Så hur länge är då ”några timmar”?

Permalänk
Viking
Skrivet av joakim99:

Så hur länge är då ”några timmar”?

Samma sak med olika namn, men jag kan tycka att några timmar låter mer.
Jag skulle säga:
Nån timme: 2-4h
Några timmar: 3-7h

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Samma sak med olika namn, men jag kan tycka att några timmar låter mer.
Jag skulle säga:
Nån timme: 2-4h
Några timmar: 3-7h

Några låter fler än någon precis för att det är plural jämfört med singular. Om intervallet för någon börjar på strikt mer än en så blir det ju väldigt konstigt...

Permalänk

@joakim99: Fler än 1.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Några låter fler än någon precis för att det är plural jämfört med singular. Om intervallet för någon börjar på strikt mer än en så blir det ju väldigt konstigt...

Ja, jag säger ju hela tiden att jag fattar att "någon" är i singular. Men det som är avgörande är att "någon" är i obestämd form. Alltså, eftersom man syftar på en obestämd timme så funkar det inte med den kommande timmen som hälften av alla verkar tro. Om man vet vilken timme (en bestämd timme) så funkar det inte att använda ett obestämt ord. Det hänger inte ihop.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Så i princip så är nån timme och några timmar samma sak?

Permalänk
Viking
Skrivet av joakim99:

Så i princip så är nån timme och några timmar samma sak?

Japp, exakt det jag skrev för nån minut sedan.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tolkar "nån timme" som singular av "några timmar". Dvs en timme, men fortfarande väldigt oexakt. En luddigare form av "en timme" helt enkelt. Och man blir lättare förlåten om "nån timme" försenas till "några timmar", vilket ofta händer.

Ang. dialekter/regionsskillnader, så är jag (fd) Stockholmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Japp, exakt det jag skrev för nån minut sedan.

Att installera Chrome tar ju till exempel bara ’nån minut’.

Sitter personen på en bootad dator med SSD och fiber-internet kan man ha det gjort på 30 sekunder, men om datorn är avstängd eller 3G/4G används så kan det ta 5 minuter eller till och med mer (lite på gränsen, jag vet)

Ett annat exempel är att ansluta någon till ett befintligt wifi-nätverk. Då kan ju en nörd som oss rycka till med ’det tar ju bara nån minut’ men osäkerheten betyder ju alltifrån om lösenordet är känt eller behöver läsas på en router som först måste hittas etc, kanske det är en gammal enhet eller dålig mottagning på platsen man är för stunden etc...

I bästa fall en minut men troligen mer

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Att installera Chrome tar ju till exempel bara ’nån minut’.

Sitter personen på en bootad dator med SSD och fiber-internet kan man ha det gjort på 30 sekunder, men om datorn är avstängd eller 3G/4G används så kan det ta 5 minuter eller till och med mer (lite på gränsen, jag vet)

Exakt, alltså kan det också vara fler timmar än två.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Exakt, alltså kan det också vara fler timmar än två.

Jag har aldrig sagt något annat, men det är svårt att hålla isär allas åsikter såklart. Jag menade åt andra hållet att det också kan vara mindre än 1. Det är osäkert men förhoppningsvis 1-2 ungefär, kan också mot förmodan vara 45 sekunder eller mer än 3 minuter, men inte lika sannolikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med anledning av så många kommentarer som klagade på alternativen skapar jag härmed en ny omröstning angående ämnet:

Vad betyder frasen ’nån timme’

<omröstning>

För att sammanfatta det mönster jag ser verkar det röra sig om 45 minuter till två timmar som nån timme borde betyda enligt den andra omröstningen i tråden. Det verkar också stämma ganska bra med vart de flesta kommentarerna landar om gör någon form av snitt. Självklart finns det många som inte tycker lika eller alls detta intervall, men känns lite som att massan har talat. Vad tycker TS @Grumie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För att sammanfatta det mönster jag ser verkar det röra sig om 45 minuter till två timmar som nån timme borde betyda enligt den andra omröstningen i tråden. Det verkar också stämma ganska bra med vart de flesta kommentarerna landar om gör någon form av snitt. Självklart finns det många som inte tycker lika eller alls detta intervall, men känns lite som att massan har talat. Vad tycker TS @Grumie?

@Grumie återkommer med svar om ”nån timme”.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För att sammanfatta det mönster jag ser verkar det röra sig om 45 minuter till två timmar som nån timme borde betyda enligt den andra omröstningen i tråden. Det verkar också stämma ganska bra med vart de flesta kommentarerna landar om gör någon form av snitt. Självklart finns det många som inte tycker lika eller alls detta intervall, men känns lite som att massan har talat. Vad tycker TS @Grumie?

Ja, utifrån den datan verkar spannet 45 till 120 minuter vara OK därefter avtar det.

Skrivet av Mindfighter:

@Grumie återkommer med svar om ”nån timme”.

Nu har nån timme gått och jag är redo att kasta in handduken. Vad vi alla har kommit fram till är att "nån timme" är högst otydligt och bör inte användas alls, eller hur?

Däremot kommer jag fortsätta i ren trotts. Jag och min sambo får helt enkelt agree to disagree men jag måste nog erkänna att jag har ca 25% mer fel än henne.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, utifrån den datan verkar spannet 45 till 120 minuter vara OK därefter avtar det.

Nu har nån timme gått och jag är redo att kasta in handduken. Vad vi alla har kommit fram till är att "nån timme" är högst otydligt och bör inte användas alls, eller hur?

Däremot kommer jag fortsätta i ren trotts. Jag och min sambo får helt enkelt agree to disagree men jag måste nog erkänna att jag har ca 25% mer fel än henne.

Det jag kan enas om är att långt ifrån alla tycket lika så även om man själv vet vad man menar är det nog inte värt att använda frasen/förkortningen alls, möjligen om man känner en person riktigt väl, men ärligt är det några sekunder att vara mer tydlig.

Jag ställde frågorna till min fru som jag känt i 12 år och även om vi var ganska nära så skiljer det en det var vi tolkar ’nån’, ’ca’, ’några’, ’flera’... som sagt bättre att säga ’jag vet inte men skulle gissa på X, kan dock bli Y’

Permalänk

Herregud hur kan det skapa så många sidors diskussion 😂
Det hela är enkelt: "nån timme" är samma sak som "någon timme". Man säger "någon timme", timme är singular alltså en timme. "Några timmar" är plural, timmar är plural, alltså flera timmar (fler än 1). Man kan inte säga "någon timmar" eller "några timme".

Däremot används "nån timme" ganska ospecifikt som många varit inne på, jag själv använder det för intervallet mellan ca 1-2 timmar. 2+ timmar så är det definitivt plural dock.

Sen använder ju uppenbarligen många "nån timme" på fel sätt också

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌