Permalänk

Skydda sig från ID-kapning?

Hej.

Om man exempelvis får något stulet från sig som råkar innehålla papper med personnummer och kontaktuppgifter, hur ska man då gå till väga för att skydda sig från ID-kapning, utöver att polisanmäla stölden?

Finns det någon typisk checklista eller någon särskild myndighet som man ska vända sig till för risken för ID-kapning?
Finns det andra potentiella problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@VivoVivo123:
Fullständigt skydda sig kan man inte göra.

Men om man använder sig av Skatteverket's Spärra obehörig adressändring samt Svensk Adressändrings Adresslåset så har man skyddat sig så gott det går.
Den första gör så att ingen annan kan ändra ens folkbokförings adress, medans den andra gör så att ingen annan kan eftersända eller lagra ens post.

Man kan även skaffa en digital brevlåda hos Kivra eller Min myndighetspost för extra säkerhet, med den första så kan man få digital post från alla som använder sig av den, medans den andra bara gäller post från Myndigheter (vad jag vet iaf.).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Personuppgifter och kontaktinformation finns ju redan på internet, så om någon fått ditt personnummer, vad gör det?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Sätt på att köp med t.ex. Klarna måste godkännas via Bank-id. Man kan även gå in och spärra sin kreditupplysning t.ex UC så det inte går att ta abonnemang etc. Fick erfara detta när jag blev av med pass efter ett inbrott.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 2700x @ 4,2 GHz | Mobo: ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic | RAM: G.Skill SniperX 16Gb 3400 MHz CL16 | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 Black Edition | CPU-kylning: Fractal Design Celsius S36 | PSU: EVGA Supernova G3 850W 80+ Gold | Skärm: ASUS ROG Strix XG32V 32" 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Personuppgifter och kontaktinformation finns ju redan på internet, så om någon fått ditt personnummer, vad gör det?

Personnummer finns väl inte publicerat på internet?

Permalänk
Skrivet av VivoVivo123:

Personnummer finns väl inte publicerat på internet?

bara ringa skatteverket och fråga.
https://lawline.se/answers/ta-reda-pa-ett-personnummer

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoVivo123:

Personnummer finns väl inte publicerat på internet?

Finns olika tjänster som Ratsit, Upplysning mfl.

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Okej, det visste jag inte.

Men om t. ex kvitton eller andra betalningskvittenser hamnar fel, finns inte då en risk att någon kommer åt kontouppgifter, och att det i kombination med andra uppgifter kan ge en brottsling möjlighet att exempelvis beställa prylar i ens namn eller skada en på annat sätt?

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@nardur92:
Fullständigt skydda sig kan man inte göra.

Men om man använder sig av Skatteverket's Spärra obehörig adressändring samt Svensk Adressändrings Adresslåset så har man skyddat sig så gott det går.
Den första gör så att ingen annan kan ändra ens folkbokförings adress, medans den andra gör så att ingen annan kan eftersända eller lagra ens post.

Man kan även skaffa en digital brevlåda hos Kivra eller Min myndighetspost för extra säkerhet, med den första så kan man få digital post från alla som använder sig av den, medans den andra bara gäller post från Myndigheter (vad jag vet iaf.).

Bra tips!

Permalänk

Det finns banker som skickar ut inlogg och engångskoder med några dagars mellanrum till adreßen, väntar man in dom så kan man logga in, skapa nytt bankid, avsluta dina befintliga bank idn...
Eller det var så innan. Kanske har dom täppt till det.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Varning för necro...

Får massa telefonförsäljare som vill sälja bevaknings-listor för ID-kapning.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Hjälper det eller får man betala mer för "inget"?

Äger o driver företag om det gör att det blir av extra vikt...

Tack så länge

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag blev utsatt för id-kapning och det var ju lite småstressande även om jag inte blev speciellt drabbad.
- Spärra adresssändring hos skatteverket är given att man ska göra.
- Digital brevlåda gör att om någon gör kreditupplysning på dig så får du infon snabbare och kan agera snabbt
- Jag har även spärrat mig för kreditupplysning hos UC. Detta är riktigt bra för att folk ska köpa saker på kredit i ens namn. Men åtminstone förr så krävdes det kopia på en polisanmälan om id stöld för att man skulle kunna göra detta. Men ser även att UC har en betaltjänst, har du precis blivit av med känsliga uppgifter så tror jag att det kan vara värt en viss konstnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Varning för necro...

Får massa telefonförsäljare som vill sälja bevaknings-listor för ID-kapning.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Hjälper det eller får man betala mer för "inget"?

Äger o driver företag om det gör att det blir av extra vikt...

Tack så länge

De kan på sin höj, i efterhand berätta för dig att du utsatts för id-kapning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Jag blev utsatt för id-kapning och det var ju lite småstressande även om jag inte blev speciellt drabbad.
- Spärra adresssändring hos skatteverket är given att man ska göra.
- Digital brevlåda gör att om någon gör kreditupplysning på dig så får du infon snabbare och kan agera snabbt
- Jag har även spärrat mig för kreditupplysning hos UC. Detta är riktigt bra för att folk ska köpa saker på kredit i ens namn. Men åtminstone förr så krävdes det kopia på en polisanmälan om id stöld för att man skulle kunna göra detta. Men ser även att UC har en betaltjänst, har du precis blivit av med känsliga uppgifter så tror jag att det kan vara värt en viss konstnad.

Jag har spärrat på adressändring o i skatteverkets...

Rekommenderar du att man köper "bevakning" för 3500 kr/år? Tror du att det hade förändrat din sits?

Skrivet av stgr:

De kan på sin höj, i efterhand berätta för dig att du utsatts för id-kapning.

Haha nåt sånt tänker jag med att det kommer bli, men bra att få höra olika åsikter.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag har spärrat på adressändring o i skatteverkets...

Rekommenderar du att man köper "bevakning" för 3500 kr/år? Tror du att det hade förändrat din sits?

Jag tänkte på deras tjänst för privatpersoner för 89:-/mån. https://www.minuc.se/id-skydd
Ja, det hade hjälpt mig om jag haft det för jag troligen direkt upptäkt att det gjorts skumma kreditupplysnignar i mitt namn och kunnat stoppa det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoVivo123:

Hej.

Om man exempelvis får något stulet från sig som råkar innehålla papper med personnummer och kontaktuppgifter, hur ska man då gå till väga för att skydda sig från ID-kapning, utöver att polisanmäla stölden?

Finns det någon typisk checklista eller någon särskild myndighet som man ska vända sig till för risken för ID-kapning?
Finns det andra potentiella problem?

Tack på förhand!

Har du inte skyddad identitet är dessa offentliga handlingar och du skall alltid utgå från att andra har dessa uppgifter. Begreppet id-kapning används ju lite hur som helst och lugnar ingen. Du måste specificera vad det gäller. Mest kritiskt utöver det uppenbara som Bank-Id är kontrollen över din epost eftersom lösenordsåterställning nästan uteslutande görs via epost. Förlorar du din epost kan man i princip ta över samtliga onlinetjänster som inte kräver Bank-ID. När folk upplever att deras telefon är kapad är det ofta primära inloggningen för onlineregistrering, dvs ditt Apple-ID eller google-konto. Har man dessa uppgifter finns det programvara för att komma åt och tom redigera det mesta på din telefon inklusive se exakt var telefonen befinner sig.

Kortfattat, verifiera inte din identitet på bankid om du inte är helt säker på att det är för dig själv, skydda din primära epost för onlinekonton med tvåstegs-autentisering. En annan klassiker har ju varit fjärrsupportverktyg för att helt ta kontrollen av din dator och därmed ofta lagrade lösenord eller annan kritisk information.

Så har din email blivit kapad, slå omedelbart på tvåstegsidentifiering, vet du inte hur de lyckats använda ditt kreditkort eller skaffa tjänster på din identitet skall du gå igenom allt omedelbart och slå på tvåstegsidentifiering där det går. Är tvåstegs att du får ett mail till din mail finns risk att andra ser vad som händer före du hunnit skydda dig. SMS skickas iofs okrypterat och kan läsas av den som eventuellt har ditt (Google/Apple)-konto men är ofta tillräckligt snabbt för att hinna byta/skydda sig bättre.

Som du ser är allt bättre att göra innan det händer.

Enligt mig använder många begreppet ID-Kapning helt fel och ofta för att de skäms över ett uppenbart misstag de gjort, som att logga in med sitt konto på en falsk webbsida för att se någon lockande information man blivit utlovad.

Riktig ID-Kapning kräver idag allt som oftast även Bank-ID. Vilket absolut inte är omöjligt mha social enginering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Jag tänkte på deras tjänst för privatpersoner för 89:-/mån. https://www.minuc.se/id-skydd
Ja, det hade hjälpt mig om jag haft det för jag troligen direkt upptäkt att det gjorts skumma kreditupplysnignar i mitt namn och kunnat stoppa det direkt.

"De kan på sin höj, i efterhand berätta för dig att du utsatts för id-kapning."

Pengar i sjön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

"De kan på sin höj, i efterhand berätta för dig att du utsatts för id-kapning."

Pengar i sjön

Antar du också blivit utsatt för id kapning och vet vad du pratar om. Jag står fast vid vad jag sa. Om jag fått notifiering direkt vid första kreditupplysningen hade det gett mig mycket mindre jobb. Att få hjälp att bestrida fakturor efteråt hade sparat mig mycket tid också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

"De kan på sin höj, i efterhand berätta för dig att du utsatts för id-kapning."

Pengar i sjön

Jag håller med, det är lika värdelöst om inte värre än sak försäkringar. Om man på allvar funderar på att skaffa någon slags idskyddsförsäkring kan man först kolla om det ingår i hemförsäkringen. Hos LF gör det det iaf.

Skrivet av dust79:

Antar du också blivit utsatt för id kapning och vet vad du pratar om. Jag står fast vid vad jag sa. Om jag fått notifiering direkt vid första kreditupplysningen hade det gett mig mycket mindre jobb. Att få hjälp att bestrida fakturor efteråt hade sparat mig mycket tid också.

Hur menar du då? Jag får meddelande på Kivra om någon gör en upplysning.

Skrivet av VivoVivo123:

Hej.

Om man exempelvis får något stulet från sig som råkar innehålla papper med personnummer och kontaktuppgifter, hur ska man då gå till väga för att skydda sig från ID-kapning, utöver att polisanmäla stölden?

Finns det någon typisk checklista eller någon särskild myndighet som man ska vända sig till för risken för ID-kapning?
Finns det andra potentiella problem?

Tack på förhand!

Ditt personnummer och kontaktuppgifter är offentliga uppgifter och inget hemligt såvida du inte har skyddad identitet. Men trots det finns det vissa saker du kan göra:

Slå på bankid i Klarna och Qliro. Varför detta inte är standard förstår jag inte.

Spärra adressändring med Skatteverket:
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/all...

Spärra adressändring med adressandring.se
https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset

Blockera reklam och att dina uppgifter delas med företag:
https://www.statenspersonadressregister.se/

https://nixtelefon.org/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Vagtraf...

Använd en digital brevlåda, t ex Kivra.

Sen kan du även be Eniro, hitta etc att plocka bort dig. Du kan också begränsa dina uppgifter på Ratsit så att det krävs inloggning där för att se dem.

Sen gäller det vanliga. Använd MFA. Använd långa unika lösenord, ta hjälp av en lösenordshanterare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Antar du också blivit utsatt för id kapning och vet vad du pratar om. Jag står fast vid vad jag sa. Om jag fått notifiering direkt vid första kreditupplysningen hade det gett mig mycket mindre jobb. Att få hjälp att bestrida fakturor efteråt hade sparat mig mycket tid också.

Vill du kasta bort 90 kronor i månaden, för all del gör det men de ger dig absolut inget du inte redan har.

Som jag skrev tidigare är det lite luddigt vad folk menar när de säger att de råkat ut för id-kapning. Jag är i alla insatt i ämnet pga egna erfarenheter som inte drabbat mig.

Har någon ändrat din adress så har de ändrat din adress, varför och hur är ju den viktiga frågan. Har du registrerat dig på kivra får du omedelbart all information som en sådan försäkring kan ge dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag håller med, det är lika värdelöst om inte värre än sak försäkringar. Om man på allvar funderar på att skaffa någon slags idskyddsförsäkring kan man först kolla om det ingår i hemförsäkringen. Hos LF gör det det iaf.

Hur menar du då? Jag får meddelande på Kivra om någon gör en upplysning.

Ditt personnummer och kontaktuppgifter är offentliga uppgifter och inget hemligt såvida du inte har skyddad identitet. Men trots det finns det vissa saker du kan göra:

Slå på bankid i Klarna och Qliro. Varför detta inte är standard förstår jag inte.

Spärra adressändring med Skatteverket:
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/all...

Spärra adressändring med adressandring.se
https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset

Blockera reklam och att dina uppgifter delas med företag:
https://www.statenspersonadressregister.se/

https://nixtelefon.org/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Vagtraf...

Använd en digital brevlåda, t ex Kivra.

Sen kan du även be Eniro, hitta etc att plocka bort dig. Du kan också begränsa dina uppgifter på Ratsit så att det krävs inloggning där för att se dem.

Sen gäller det vanliga. Använd MFA. Använd långa unika lösenord, ta hjälp av en lösenordshanterare med mera.

Mycket bra lista, snor den till familj och vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoVivo123:

Personnummer finns väl inte publicerat på internet?

Det e bara o söka på en person på t ex Mrkoll.se så står personnummret där.

Välkommen till Sverige där allt ska vara öppet o tillgängligt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VivoVivo123:

Personnummer finns väl inte publicerat på internet?

Du kan ringa skatteverket helt anonymt, räcker att du har namn och typ ganska nära adress, så bör du få personnummret.
Eller som föregående post skrev, mrkoll eller liknande sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vill du kasta bort 90 kronor i månaden, för all del gör det men de ger dig absolut inget du inte redan har.

Som jag skrev tidigare är det lite luddigt vad folk menar när de säger att de råkat ut för id-kapning. Jag är i alla insatt i ämnet pga egna erfarenheter som inte drabbat mig.

Har någon ändrat din adress så har de ändrat din adress, varför och hur är ju den viktiga frågan. Har du registrerat dig på kivra får du omedelbart all information som en sådan försäkring kan ge dig.

Ni har nog rätt. På den tiden jag blev kapad var inte Kivra aktuellt (vet inte om det fanns då). Men om man får direkt en notifiering vid upplysning så är det ju väldigt bra.
Behöver man göra något för att aktivera Kivra för varje potentiell avsändare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Ni har nog rätt. På den tiden jag blev kapad var inte Kivra aktuellt (vet inte om det fanns då). Men om man får direkt en notifiering vid upplysning så är det ju väldigt bra.
Behöver man göra något för att aktivera Kivra för varje potentiell avsändare?

Jag fick tidigt en morgon (04 kanske) besked via Kivra från UC att någon gjort en massa kreditupplysningar på mig. Det var någon tjänst som jämförde lån som någon använt, och där mitt personnummer (oklart hur) stod med som medsökande till ett lån på flera hundra tusen. Jag hann spärra allt, innan jag gick till jobbet, polisanmälde och blockade på UC etc. Vet inte om lånet hade gått igenom annars, polisanmälningen lades ner eftersom det var omöjligt att ta reda på vem som var huvudsökande på lånet. Eller hur det nu var. Jag vet inte. Men polisen tog upp 2 polisanmälningar, dels bedrägeriförsök, dels falsk urkund eller id-kapning eller nåt. Tog inte ens 24 timmar att lägga ner utredningen. Jag hade gärna fått en kopia på den låneansökan där jag stod som medsökande, men icke. Hur som, kan ju ha varit misstag också på något sätt.

Oavsett, bra att få post till Kivra.

Tillägg: jag skulle gärna se att alla kreditupplysningar borde godkännas av den som ska bli upplyst på, exempelvis via Bank-ID.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Missade denna innan.

Gör det svårare att registreras i företag. Användbart om du vill förhindra att bli målvakt och liknande. Tyvärr enbart blankett:
https://bolagsverket.se/foretag/skyddadittforetag/bliinteutny...