Mediaspelare till TVn, varför?

Permalänk
Medlem

Mediaspelare till TVn, varför?

Hej gott folk.
Jag är helt novis när det gäller stömmingtjänster, mediaspelare mm.
Jag har en LG Oled b9 tv och använder den på följande sätt:

kollar på vanlig tv - 33% av tiden
skickar film från min dator till TVn via LGs mjukvara som heter SmartShare (TVn ser filer i en delad mapp på datorn så längre bägge enheter är påslagna inom samma nätverk) - 33% av tiden
kollar klipp på youtube - 33% av tiden

Betaltjänster som tex Viaplay, Cmore, Netflix mm har jag inte och anser inte att jag har det behover.
Det som jag anser är lite jobbigt är att jag inte kan skicka 4k material via SmartShare. Billden hackar, och TVn buffrar hela tiden. Oklart om detta beror på datorns hårdvara (spec i signatur), TVns hårdvara (dock ska den kunna ta emot 4k), eller om nätverket är för långsam (ca 200mb wifi 5.0).

Nu till min huvudfråga - vad har man en mediaspelare till för?
Min tv har redan massvis med appar, netflix, youtube mm, varför ska man behöva ha en extra mediaspelare (shield eller apple tv till exempel)?
Jag har varit inne på olika sajter som säljer prylar och läst produktbeskrivningar, men det känns som att mediaspelare är bara för folk som har en "dum" tv från 1995 som inte har appar och internetåtkomst. Men då bör dessa mediaspelare inte vara så populära. Vad är det jag missar?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Shield och Apple TV har generellt mycket bättre hårdvara än det som är inbyggt.
Brukar också ha bättre mjukvara och få fler uppdateringar osv.

Apple-ekosystemet kan du ju inte få inbyggd heller, så då är det Apple TV som gäller.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Jag har en Apple TV 4K till min LG OLED C7 (som är en TV med appar och massa grejer), helt enkelt för Apple TV'n är mycket snabbare att navigera tycker jag.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Apple TV är inte enbart en mediaspelare. Det finns även fullt med appar för spel.

Permalänk
Medlem

Utan att själv ha en LG-TV kan jag säga att Plex, XPlay och Emby finns utöver den inbyggda videospelaren. Självklart behöver du inget mer om du klarar dig på detta och strömmningsapparna.

Skulle rekommendera en annan DLNA-server än SmartShare.

TV-apparater tappar appar efter ett par år, är inte bra plattformar för HDR, är inte bra plattformar för emulering av spelkonsoler o.s.v. o.s.v. Dessutom räcker det med att en strömmande tjänst inte finns på din TVs plattform för att det ska vara värt att införskaffa t.ex. en Xiaomi Mi Box S.

Inbyggd Chromecast eller Airplay fungerar inte alltid så bra, och inte alla vill köra via telefonen.

Permalänk

Jag använder ett program som funnits i många år: Mezzmo.
Det fungerar väl ungefär som du säger att SmartShare fungerar fast det finns en massa inställningar att pilla med, transcodning, subs m.m.

Om du inte betalar för det så är det rätt krävande att transcoda video eftersom det görs utan hårdvaruacceleration, så din CPU får jobba hårt. Men om du är villig att betala en slant (du kan testa en trial också) så får du hårdvaruacceleration (GPU) och en del annan funktionalitet som att streama till någonstans utanför ditt nätverk (vilket jag inte testat).

Det är som sagt gratis och pro-versionen kan du testa i typ två veckor gratis. Det går kanske bättre än SmartShare?

Permalänk
Medlem

Sorry förstår fortfarande inte.

1. @Leyer Argumentet att mediaspelare har bättre hårdvara - hur hjälper det mig? Får jag bättre bild när jag ser på svt1 aktuellt på kvällarna?
2. Apple ekosystem är jag inte intresserad av, nämnde apple tv som exempel på dyra "add-ons"
3. @Lorault Appar för spel? Gratis spel? Hur spelar man? Men fjärrkontrollen? Vad är det för spel som finns när man köper en mediaspelare? Moderna AAA titlar eller tetris? Vill inte betala 2000kr för tetris i TVn.
4. @Petterk Plex, XPlay och Emby, vad är detta och varför är det viktigt? Vilken DLNA server rekommenderar du?
5. @Petterk "är inte bra plattformar för HDR" - ska inte ja först ha en betaltjänst som Netflix för att först få tillgång till HDR material? Nyheter på Svt visas väl inte i HDR?
"är inte bra plattformar för emulering av spelkonsoler" - kan du utveckla. Hur får jag en mediaspelare att agera som en spelkonsol? Kan jag på nåt sätt länka TV som står i vardagsrummet med datorn som står i sovrummet och spela PC spel på TVn med hjälp av en trådlös kontoller? Hur i så fall?
"Dessutom räcker det med att en strömmande tjänst inte finns på din TVs plattform för att det ska vara värt att införskaffa t.ex. en Xiaomi Mi Box S." - Kan du ge exempel på vilken tjänst jag skulle kunna sakna? Tror min TV har allt möjligt, rakuten, netflix, hbo mm. Jag använder endast youtube.
"Inbyggd Chromecast eller Airplay fungerar inte alltid så bra, och inte alla vill köra via telefonen." - hur använder man telefonen med TVn? Vad är chromecast och airplay?

Tackar samtliga för svar, men jag har svårt att förstå nyttan, och ser massa med nya termer och förkortningar. Blir inte klok. Vore otroligt tacksam om ni kunde förklara detta "fool proof"

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nu till min huvudfråga - vad har man en mediaspelare till för?
Min tv har redan massvis med appar, netflix, youtube mm, varför ska man behöva ha en extra mediaspelare (shield eller apple tv till exempel)?

Perfekt uppspelning av alla format SD-4k (inkl. H265, 10-bit HEVC, 3D, HDR, etc.), uppdaterad i åratal, går att byta skin/interface om man inte gillar default, oftast krutigare CPU+GPU så de är hyffsat rappa. Kan också ha ett hyfsat utbud av appar beroende på fabrikat.
Vissa har inte en fullstor dator igång heller för att servar filer... kanske bara en slö NAS eller nätverksdisk som kan leverera filer över Ethernet, men inte så mycket mer, då är det trevligt med en enhet som klarar all avkodning garanterar.

Också väldigt portabel om man hamnar på ett ställe med en äldre TV, så räcker det med en HDMI-sladd, en trafo och en USB-sticka så är man igång att kolla film.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Perfekt uppspelning av alla format SD-4k (inkl. H265, 10-bit HEVC, 3D, HDR, etc.), uppdaterad i åratal, går att byta skin/interface om man inte gillar default, oftast krutigare CPU+GPU så de är hyffsat rappa. Kan också ha ett hyfsat utbud av appar beroende på fabrikat.
Vissa har inte en fullstor dator igång heller för att servar filer... kanske bara en slö NAS eller nätverksdisk som kan leverera filer över Ethernet, men inte så mycket mer, då är det trevligt med en enhet som klarar all avkodning garanterar.

Också väldigt portabel om man hamnar på ett ställe med en äldre TV, så räcker det med en HDMI-sladd, en trafo och en USB-sticka så är man igång att kolla film.

Okej, enligt beskrivningen för min tv så klarar den:
Xvid, MPEG1, MPEG2, MPEG4, AVC/H.264, WMV9 HD (VC-1), HEVC/H.265, VP9

Öppnar jag beskrivningen för tex Nvidia Shield pro 2019 så stödjer den:
DivX, Xvid, MPEG1, MPEG2, MPEG4, WMV, AVC/H.264, WMV9 HD (VC-1), AVI, Matroska (MKV), MOV, TS, HEVC/H.265, VP9

Då betalar man alltså pengar för att se de formaten som är tjockmarkerade?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Ja, du kan köra Steam Link, GeForce NOW, Parsec o.s.v. på en Android TV-box eller Apple TV men jag pratade om emulering av spelkonsoler som NES, SNES, N64, GameCube, MegaDrive, Saturn, Dreamcast, PS, PS2 o.s.v.

Vad är vad? Chromecast och Airplay bör de flesta vara någorlunda bekanta med, förutom skärmdelning möjliggör dessa att man startar en videotjänst på telefonen och att sen TVn/boxen/stickan tar över/delvis tar över och spelar upp innehållet. Strömningstjänsterna stödjer ofta, men inte alltid att casta till Chromecast eller Airplay.

Finns massor som inte fungerar på webOS. Exempel är C More, Dplay eller strömningsappar från TV-leverantörerna. De fungerar ofta bra via Airplay, men alla kommer inte köra Appleprylar och alla tjänster kommer inte ha stöd för Airplay.

Finns gott om HDR-material piratkopierat, mer om det fenomenet behöver vi inte nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Okej, enligt beskrivningen för min tv så klarar den:
Xvid, MPEG1, MPEG2, MPEG4, AVC/H.264, WMV9 HD (VC-1), HEVC/H.265, VP9

Öppnar jag beskrivningen för tex Nvidia Shield pro 2019 så stödjer den:
DivX, Xvid, MPEG1, MPEG2, MPEG4, WMV, AVC/H.264, WMV9 HD (VC-1), AVI, Matroska (MKV), MOV, TS, HEVC/H.265, VP9

Då betalar man alltså pengar för att se de formaten som är tjockmarkerade?

Nej, din TV spelar upp MKV fint.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Har inte ägt en TV på 10+år.
Köpte min LG i vintras, så nej, jag är inte bekant med termerna Chromecast/Airplay. Därutav min förvirring och mina frågor.
Låt mig omfrasera grundfrågeställningar:

1. Om jag saknar behov av betalda tv tjänster så som netflix mm, har jag då nytta av en mediaspelare?
2. Kan jag använda mediaspelare för att överföra dataspel till TVn, utan att ha TVn inkoplad till datorn med HDMI kabel? (OBS betal speltjänster som GeforceNow är intre intressant)
3. Kan jag få bättre bild genom AI uppscaling på min TV när jag
a) kollar youtube 1080p
b) kollar vanlig TV, tex svt1, 720p
c) strömmar film via nätverket från min dator (MKV 1080p)

Finns det något Nvidia Shield gör som inte är knutet till betalda streaming spel/tv tjänster?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med det din tv klarar så är kanske inte dom externa mediaspelarna något för dig.
Själv tycker jag inte att någon tv slår enkelheten och kvaliteten hos dom externa mediaspelarna, men är det så illa så det är värt att lägga extra pengar på? Kanske inte.

Har själv en massa appar och skit i min Sony-tv men jag väljer alltid allt på mobilen och castar till den inbyggda cromecasten på tv’n för jag tycker fjärrkontrollen är seg att välja med.

Apple-TV är väl mer om du är inkörd i apples ekosystem då du kan streama, casta, hyra och köpa film och spela på den (både enkla och ganska avancerade spel), allt i en (enligt mig) miljö som ingen tv-tillverkare ens kommer i närheten av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Petterk: Har inte ägt en TV på 10+år.
Köpte min LG i vintras, så nej, jag är inte bekant med termerna Chromecast/Airplay. Därutav min förvirring och mina frågor.
Låt mig omfrasera grundfrågeställningar:

1. Om jag saknar behov av betalda tv tjänster så som netflix mm, har jag då nytta av en mediaspelare?
2. Kan jag använda mediaspelare för att överföra dataspel till TVn, utan att ha TVn inkoplad till datorn med HDMI kabel? (OBS betal speltjänster som GeforceNow är intre intressant)
3. Kan jag få bättre bild genom AI uppscaling på min TV när jag
a) kollar youtube 1080p
b) kollar vanlig TV, tex svt1, 720p
c) strömmar film via nätverket från min dator (MKV 1080p)

Finns det något Nvidia Shield gör som inte är knutet till betalda streaming spel/tv tjänster?

Jag vet inte vad du vill, första jag gjorde var att förklara att om något uppfyller dina krav så är det allt du behöver. Kan du inte sätta dig in i att andra har andra krav och önskemål finns det inget att diskutera.

GeForce NOW är en prenumerationstjänsten och det jag tänkte på var Gamestream som finns på Shield TV (och går att köra med Moonlight på andra prylar), remote play från din dator alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag vet inte vad du vill, första jag gjorde var att förklara att om något uppfyller dina krav så är det allt du behöver. Kan du inte sätta dig in i att andra har andra krav och önskemål finns det inget att diskutera.

GeForce NOW är en prenumerationstjänsten och det jag tänkte på var Gamestream som finns på Shield TV (och går att köra med Moonlight på andra prylar), remote play från din dator alltså.

Ursäkta om jag uppfattas som dryg - det var inte meningen.
Jag försöker bara förstå varför det är så poppis med mediaspelare och vilken nytta de gör. Därutav alla mina frågor.

Okej, det finns nåt som heter Gamestream på Shield TV. Vad är Moonlight? Remote play - vad innebär det i praktiken?
Jag går till sovrummet, slår på datorn, startar ett spel, går sedan till vardagsrummet sätter mig i soffan och spelar det spelet på TVn? Har jag fattat det rätt?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Vad är Moonlight? Remote play - vad innebär det i praktiken?
Jag går till sovrummet, slår på datorn, startar ett spel, går sedan till vardagsrummet sätter mig i soffan och spelar det spelet på TVn? Har jag fattat det rätt?

Ja, din dator gör allt grovjobb och skickar bildström till spelaren, spelaren skickar input (gamepad, mus, tangentbord) till datorn.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ursäkta om jag uppfattas som dryg - det var inte meningen.
Jag försöker bara förstå varför det är så poppis med mediaspelare och vilken nytta de gör. Därutav alla mina frågor.

Okej, det finns nåt som heter Gamestream på Shield TV. Vad är Moonlight? Remote play - vad innebär det i praktiken?
Jag går till sovrummet, slår på datorn, startar ett spel, går sedan till vardagsrummet sätter mig i soffan och spelar det spelet på TVn? Har jag fattat det rätt?

Fungerar precis som Steam Link i den meningen att du styr allt från appen på boxen. Datorn behöver vara på, men du väljer såklart vad du vill spela på TVn.

Det är inget som har med prenumerationstjänster att göra även om du vill använda stora strömningstjänster. Viafree finns inte till webOS/LG, TV4 Play finns inte, Dplay finns inte (finns lite gratisinnehåll). Grundutbud för TV kan ingå i bostaden, internetabonnemanget eller mobilabonnemanget, och dessa appar finns inte på webOS/LG, en del av dessa kommer heller inte ha något utbud via antenn eller kabeltv.

Steam Link, GameStream/Moonlight och Parsec är alla gratis att använda för att spela dina PC-spel på TVn.

De som kör piratrippar med undertexter och HDR (i 4K-UHD) har svårt att köra något annat än Android TV eller tvOS/Apple TV. Kräver man inte högsta kvalité är det en annan sak.

Permalänk
Rekordmedlem

Det som finns inbyggt i tvar brukar ganska snabbt sluta fungera för tillverkarna släpper inte uppdateringar särskilt länge efter att tvn slutar säljas.
När tvn inte klarar det man vill använda skaffar man nån extern lösning för det, behöver inte vara en ren mediaspelare för det finns ofta många andra apparater som kan göra det man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en Apple TV då vi har en gammal tv men även med en sprillans ny skulle jag behålla den eftersom den också är grundbulten i vår Homekitinstallation. Homekit är apples smarta hem system kan man säga och genom det kontrollerar vi Sonos (högtalare) och Trådfri (lampor) för att slippa separata appar för dem.

Utöver det är AirPlay som andra nämnt väldigt bekvämt då vi har flera andra Apple-produkter. Har också Plex (en lösning som jag antar liknar din Share pryl) installerat på den men det har inte använts då vi valt att gå över till andra streamingtjänster.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Har en Apple TV till min LG C8, TVn har gott om appar och älskar fjärrkontrollen. Kör dock rätt så mycket Plex och där hanterar ATVn det bättre. Tycker det är ett generellt bättre flyt på ATV helt enkelt.

Permalänk

Köpte en Apple TV 4K mediaspelare när min Samsung SmartTV från 2012 blev för gammal och de flesta apparna försvann, tyckte det var onödigt att köpa en ny tv bara för netflix/viaplay/cmore.

Eftersom gamla Samsung teven stödjer både hdmi-arc och hdmi-cec så fungerar allt sömlöst dvs startar jag Apple TV startar den både teven och hemmabion och jag kan ratta volym etc via Apple TV fjärrkontrollen och tvärtom stänger jag Apple TV stänger den ned både teven och hemmabion - jättepraktiskt

Sen brukar sätta in en extern usb-disk i Asus routern ibland och spela filmer på teven via vlc appen på Apple TV också ganska praktiskt.

Sen finns det säkert bättre mediaspelare än AppleTV men just för att teven blev för gammal och alla appar försvann gjorde att jg köpte en medispelare.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

På min Sony tv var SoC hopplöst långsam så att allt laggade och var långsamt. Fick inga nya uppdateringar och fjärrkontrollen var väldigt billig och seg. Ethernet porten var bara på 100Mbit/s och tvn kunde inte spela upp dom filer jag hade så min Plex server behövde transcoda allt vilket gjorde att det laggade.

Så köpte en Shield som löste alla dessa problem!

Och sen kan jag streama spel också vilket jag inte kunde med tvn.