Permalänk
Medlem

Mitt i LAN, Öl spilld i dator!

Tja mitt under lanet spillde polarn sin bira rakt ner i datorn. vi har satt in moderkortet och grafikortet i ugnen på 50 grader.
Datorn stängdes tyvärr av sig själv pga detta, vi hann inte reagera. Är detta en lämplig lösning? delarna ligger i ugnen nu...
Snabba svar är tacksamma!

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Alkohol missbruk?
jaå, varför tog ni inte torktummlaren?
50c ugn, ja det lär ju få vara inne ett tag för att det ska torka, en hårfön hade nog räckt.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Stäng av allt, nyktra till, dränk allt i ren sprit, låt det lufttorka i 2 veckor, be till Herren och starta upp

edit: dränk komponenter i sprit, inte er själva.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@hurrai: Vi har inte hunnit komma till den punkten ännu. Ett par bira under ett lan är väl inte helt fel? Hårtork inte tillgänglig. rerkomenderar du en högre temp på ugnen?

Permalänk
Medlem

Ni behöver rengöra komponenterna innan ni ger er på att torka dem.

https://www.ifixit.com/Wiki/Electronics_Water_Damage

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Öl kan ju ge rätt mycket rester (som leder) så kan behövas tvättas med ren sprit eller liknande

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av sebbe500:

@hurrai: Ett par bira under ett lan är väl inte helt fel?

Welp, den här tråden svarar ju på den frågan

Skämt åsido så stämmer jag in i kören om att rengöra med ren sprit, dvs den icke drickbara sorten

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Betty (Kung Pow): Lite detta jag var rädd för. Vi testar nog när de har torkat upp. Vid misslyckat resultat kör vi sprit metoden.
Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Jag kan dessvärre inte stå till svars för polarns totala idioti att på ett långbord ha sin pilsner rakt ovanför datorn, haha

Permalänk
Skrivet av sebbe500:

@Betty (Kung Pow): Lite detta jag var rädd för. Vi testar nog när de har torkat upp. Vid misslyckat resultat kör vi sprit metoden.
Tack för svaren.

Om ni provar starta utan rengörning så riskerar ni kortslutning och därmed eventuellt mer skada än vad det är

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

@Betty (Kung Pow): Min känsla är ju dock att kortslutningen troligen redan är gjord. Eller tror vi på en ny kortslutning på mer vitala delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe500:

@Betty (Kung Pow): Min känsla är ju dock att kortslutningen troligen redan är gjord. Eller tror vi på en ny kortslutning på mer vitala delar?

Ett möjligt händelseförlopp är ju att så fort ölen träffar komponenter så löser spänningskyddet i nätagget ut, under tiden ni plockar isär så hinner ölen rinna ut över fler komponenter.

Om det hade varit min dator som jag varit rädd om hade jag aldrig startat den utan att rengöra först. Om det är slit och släng så kanske

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: Nu trillade polletten ner, vi kör på spritningen, polarn fegar lite grann.

Permalänk
Skrivet av sebbe500:

@Betty (Kung Pow): Min känsla är ju dock att kortslutningen troligen redan är gjord. Eller tror vi på en ny kortslutning på mer vitala delar?

Skrivet av Oppna:

Ett möjligt händelseförlopp är ju att så fort ölen träffar komponenter så löser spänningskyddet i nätagget ut, under tiden ni plockar isär så hinner ölen rinna ut över fler komponenter.

Om det hade varit min dator som jag varit rädd om hade jag aldrig startat den utan att rengöra först. Om det är slit och släng så kanske

Som Oppna sa, beror väl också på komponenter, hur rädda ni är om de
Jag hade dock tagit det säkra före det osäkra

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Administrativ avgift

@sebbe500: Torka av ölen - sen sprita och torka igen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe500:

@hurrai: Vi har inte hunnit komma till den punkten ännu. Ett par bira under ett lan är väl inte helt fel? Hårtork inte tillgänglig. rerkomenderar du en högre temp på ugnen?

det är alkohol missbruk att vaska ölen i datorn!
den ska drickas, skål!:D
ja asså en gpu/cpu tål ju lätt 100c samma sak gäller lödningarna, det kommer inte hända något med dem, det krävs ju typ 180 grader eller mer. du kanske känner till att man bakar grafikkort som sjunger på sista versen för att dem ska fortsätta fungera.

ja, det kan bli rester, om saker och ting leder ström det är omöjligt att säga! men får du bort vätskan, så borde ju bara vara kvar lite tort kladd..

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

det är alkohol missbruk att vaska ölen i datorn!
den ska drickas, skål!:D
ja asså en gpu/cpu tål ju lätt 100c samma sak gäller lödningarna, det kommer inte hända något med dem, det krävs ju typ 180 grader eller mer. du kanske känner till att man bakar grafikkort som sjunger på sista versen för att dem ska fortsätta fungera.

ja, det kan bli rester, om saker och ting leder ström det är omöjligt att säga! men får du bort vätskan, så borde ju bara vara kvar lite tort kladd..

https://www.youtube.com/watch?v=w57ObM3pYXw

Permalänk
Medlem

jaå smaken är som baken.
finns flera lyckade försök i forumet.

videon var bara snack, och ingen verkstad.
syftet är inte att baka "coren" utan själva kretsen på kortet.
har man bränt coren så tror jag inte det går att fixa.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Låt torka i en påse med typ ris i en veckat? Även om datorn går att starta finns risk att orenheterna i biran kommer ställa till det i framtiden. Att rengöra hade varit klokast.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt hur det här skulle hjälpa någon med något. Videon belyser för visso ett reellt problem, men eftersom det inte finns några bra, prisvärda reperationer så är ju DIY-metoderna det enda vi kan vända oss till.

Jag hade personligen precis som nämnts i tråden försökt rengöra så gott som bara möjligt för att sedan sprita av delarna så gott som möjligt och sen bett till högre makter att det funkar när spriten torkat upp. Annars får man höra av sig till försäkringsbolaget och hoppas att de kan täcka förlusten.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv

Ugnen? Du lär göra rent komponenterna först.
Ispropopan (kan aldrig stava det) är 99,7% sprit som du rengör elektronik med.

Men enklast är att kontakta ditt försäkringsbolag och ta de på hemförsäkringen mot en självrisk.
Detta hade jag gjort då jag aldrig hade litat på datorn efter det där. Garanterat att du kommer få följdproblem om inte nu direkt så sen.

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Ugnen? Du lär göra rent komponenterna först.
Ispropopan (kan aldrig stava det) är 99,7% sprit som du rengör elektronik med.

Men enklast är att kontakta ditt försäkringsbolag och ta de på hemförsäkringen mot en självrisk.
Detta hade jag gjort då jag aldrig hade litat på datorn efter det där. Garanterat att du kommer få följdproblem om inte nu direkt så sen.

Isopropanol
finns hos kjell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Ugnen? Du lär göra rent komponenterna först.
Ispropopan (kan aldrig stava det) är 99,7% sprit som du rengör elektronik med.

Men enklast är att kontakta ditt försäkringsbolag och ta de på hemförsäkringen mot en självrisk.
Detta hade jag gjort då jag aldrig hade litat på datorn efter det där. Garanterat att du kommer få följdproblem om inte nu direkt så sen.

Jag hade först ringt försäkringsbolaget. Sen också försökt fixa datorn i efterhand

Försäkringsbolaget bryr sig ju inte om man fortsätter använda grejerna trots skada. Jag fick till exempel nästan 6k (efter prisförslag från verkstad) för att ramen på min macbook pro gått sönder. Skärmen funkar ju fortfarande, så har fortfarande inte lagat den eftersom det inte stör mitt användande, men de ersätter ju vad det kostar att åtgärda skadan, om man lyckas fixa skadan själv eller kan leva med den så gör man ju gärna det så länge man kan

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag hade först ringt försäkringsbolaget. Sen också försökt fixa datorn i efterhand

Försäkringsbolaget bryr sig ju inte om man fortsätter använda grejerna trots skada. Jag fick till exempel nästan 6k (efter prisförslag från verkstad) för att ramen på min macbook pro gått sönder. Skärmen funkar ju fortfarande, så har fortfarande inte lagat den eftersom det inte stör mitt användande, men de ersätter ju vad det kostar att åtgärda skadan, om man lyckas fixa skadan själv eller kan leva med den så gör man ju gärna det så länge man kan

Du menar definitionen av ett försäkringsbedrägeri? Du får pengar för att reparera din dator av ditt försäkringsbolag och väljer att inte reparera den och behålla pengarna ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Du menar definitionen av ett försäkringsbedrägeri? Du får pengar för att reparera din dator av ditt försäkringsbolag och väljer att inte reparera den och behålla pengarna ändå.

Jag har inte uppfattat det som att man defakto är tvungen att laga skadan? Jag blir väl ändå ersatt för vad det kostar att åtgärda den skada som jag har på min produkt? Jag har verkligen inte haft för avsikt att göra ett försäkringsbedrägeri, jag trodde det var helt okej att bara bli ersatt för den skada jag fått på min produkt?

Ett försäkringsbedrägeri är väl att begära pengar för skador som man inte har fått eller som man orsakat medvetet? För min produkt är ju fortfarande skadad. Om jag vill sälja den vidare så får jag ju inte i närheten av vad jag annars hade fått för den och det är väl ändå det som försäkringsbolaget ersatt mig för?

Edit: läst lite om vad som är ett försäkringsbedrägeri och kan inte se att det är något bedrägeri eftersom man inte vid någon tidpunkt vilseleder eller ljuger för försäkringsbolaget när man berättar exakt hur skadan har uppkommit och på vilken produkt det är och sen inkommer med uppgifter om vad det kostar att reparera den uppkomna skadan och sedan blir ersatt för det. Stycket nedan förklarar det ganska väl tycker jag:

"Försäkringsbedrägeri är ett brott där en försäkringstagare genom sitt agerande får ersättning för en skada som inte inträffat eller medvetet skaffar sig en högre ersättning än vad den försäkrade är berättigad till. Att överdriva värdet på det som stulits eller gått sönder är ytterligare ett exempel."

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Precis, men det är slut överallt. Folk köpte upp de och gjorde handsprit på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag fattar inte riktigt hur det här skulle hjälpa någon med något. Videon belyser för visso ett reellt problem, men eftersom det inte finns några bra, prisvärda reperationer så är ju DIY-metoderna det enda vi kan vända oss till.

Jag hade personligen precis som nämnts i tråden försökt rengöra så gott som bara möjligt för att sedan sprita av delarna så gott som möjligt och sen bett till högre makter att det funkar när spriten torkat upp. Annars får man höra av sig till försäkringsbolaget och hoppas att de kan täcka förlusten.

Min poäng var att beroende på hur OP läser inlägget (eftersom han också var berusad) så kan han tolka det som att antingen rengör man eller kör in det i ugnen.

Är absolut inte alla problem som löses vid att slänga in det i ugnen heller; så man bör vara medveten om riskerna.

Permalänk
Medlem

Polaren får väl köpa nya prylar till dig och så slutar ni ställa burkarna på golvet framöver 😉

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe500:

@Betty (Kung Pow): Lite detta jag var rädd för. Vi testar nog när de har torkat upp. Vid misslyckat resultat kör vi sprit metoden.
Tack för svaren.

Fast då är det redan försent... Problemet är att resterna av ölen kan kortsluta andra delar på moderkortet vilket gör det helt obrukbart.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Vi har öppnatt upp grafikkort nu, så här ser de dessvärre ut...