Permalänk

Custom roms på Xiaomi?

Undrar om någon kunnig här vet varför det är så dåligt med custom roms till dem som Lineage?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv

Tycker det finns rätt så många roms till Xiaomi. Vilket telefon är det specifikt?

Permalänk

beror väl precis på hur populär telefonen är om folk är villiga att lägga ner tiden att göra ett custom operativsystem.

budgettelefoner oavsett märke brukar generellt vara sämre utbud än dyrare varianter på custom fronten.

just lineage finns ju till vissa xiaomi enheter iaf
https://wiki.lineageos.org/devices/#xiaomi

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Tycker det finns rätt så många roms till Xiaomi. Vilket telefon är det specifikt?

Funderar på Poco F2 Pro, men vill inte köra MIUI.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

Funderar på Poco F2 Pro, men vill inte köra MIUI.

Rätt så ny telefon så det kommer nog ramla in lite ports framöver.
Får man fråga vad du ogillar med Miui?

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Rätt så ny telefon så det kommer nog ramla in lite ports framöver.
Får man fråga vad du ogillar med Miui?

Uttseende, rykten om bevakning från Kina mm....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Uttseende, rykten om bevakning från Kina mm....

Borde inte rykten om bevakning göra att det kommer många fler roms?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Borde inte rykten om bevakning göra att det kommer många fler roms?

Tänkte mer om de är svåra att roota och byta recovery på?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

Tänkte mer om de är svåra att roota och byta recovery på?

Inte alls. Lika lätt som på en Samsung och du använder likvärdiga program.
Dock så måste du låsa upp bootloadern innan, och där har Xiaomi satt ett väntetid på 5 dagar om jag minns rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Tänkte mer om de är svåra att roota och byta recovery på?

Då den inte har A/B partition så är det rätt enkelt. Bara kolla på XDA Developers forumet. Däremot måste du som sagt låsa upp bootloadern vilket när du försöker göra det får du först göra det efter X antal timmar efter att du försökt. Är allt från 0 timmar till 30 dagar

Skrivet av anon25463:

Inte alls. Lika lätt som på en Samsung och du använder likvärdiga program.
Dock så måste du låsa upp bootloadern innan, och där har Xiaomi satt ett väntetid på 5 dagar om jag minns rätt?

Det är olika. Man kan få allt från 0 timmar till 30 dagar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Är allt från 0 timmar till 30 dagar
Det är olika. Man kan få allt från 0 timmar till 30 dagar

Vilka telefoner har du då testat? Alla mina Xiaomi så har det varit 5-7 dagars väntetid. Den andra telefonen så va det mindre väntetid då jag redan hade konto sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Vilka telefoner har du då testat? Alla mina Xiaomi så har det varit 5-7 dagars väntetid. Den andra telefonen så va det mindre väntetid då jag redan hade konto sedan tidigare.

Min huvudtelefon som jag kör med nu, Redmi Note 5 fick jag vänta 360 timmar, vilket är 14 dagar och då hade jag redan ett konto. Redmi Note 3:an jag körde med förut som lektelefon tror jag att jag fick vänta 720 timmar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av korvOlle:

Du har svaret på sidan du länkar till. Men ja, den stödjer det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Varierar som sagt med upplåsning av bootloadern. Note 3 så fick ja vänta 3 dagar, 4:an så gick det direkt utan väntetid. 8:an så är det en vecka.

Men ja, Xiaomi är rätt poppis med lineage OS. Men snarare dom billigare som brukar få det först just för Indien. Många av utvecklarna därifrån.

Finns även dom som gör custom miui version utan reklam grejset.
Vet inte om dom som säljs i Sverige åker på det, men global versionen man köper från Kina brukar få det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gelantious:

Finns även dom som gör custom miui version utan reklam grejset.
Vet inte om dom som säljs i Sverige åker på det, men global versionen man köper från Kina brukar få det.

Det löser man enkelt med root.
Vet dock inte vilket reklam grejs du syftar på då jag aldrig har fått något bloatware med mina Xiaomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Det löser man enkelt med root.
Vet dock inte vilket reklam grejs du syftar på då jag aldrig har fått något bloatware med mina Xiaomi.

Där kommer reklam när man använder xiaomis egna appar i mobil.
Någon annan här på forumet sa i en annan tråd att dom fick det när dom använder cleaner appen.
Har dock aldrig kört miui så vet inte, blåser in lineage direkt när ja fått mina lurar

Brosan sa att han fick det på sin Note 7, men la in blokada så försvann det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gelantious:

Där kommer reklam när man använder xiaomis egna appar i mobil.
Någon annan här på forumet sa i en annan tråd att dom fick det när dom använder cleaner appen.
Har dock aldrig kört miui så vet inte, blåser in lineage direkt när ja fått mina lurar

Brosan sa att han fick det på sin Note 7, men la in blokada så försvann det.

Då har du fått fel information
Har själv aldrig fått reklam via någon utav Miui's appar. Möjligtvis att dessa personer har köpt luren via typ Aliexpress och fått telefonen flashad innan leverans.
Men som sagt, känner du dig orolig så är det bara att roota och ta bort de systemappar du inte litar på.

Permalänk
Medlem

följer!

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Varför något inte utvecklas för en telefon är helt enkelt så att för få utvecklare köpt/fått telefonen.
Inte så att de större "utvecklingsgrupperna" ger/köper telefonen till någon för att göra custom roms med mera.
Troligen var första poco mer hypad och fler köpte den, samt att Xiaomi hade ett development program vart dom skänkte ett gäng lurar till Rommakare, kernelmakare osv

Edit, tillägg: sedan så saktas det mesta utveckling på custom sidan ner en hel del när det är på väg en större android uppdatering. Så fort telefon X Y eller Z får senaste Android 11 kommer det frågas och spammas" ETA?! Plex sur.. give ETA." Oavsett hur nyss ex lineage släppt ny stabil rom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Då har du fått fel information
Har själv aldrig fått reklam via någon utav Miui's appar. Möjligtvis att dessa personer har köpt luren via typ Aliexpress och fått telefonen flashad innan leverans.
Men som sagt, känner du dig orolig så är det bara att roota och ta bort de systemappar du inte litar på.

Jag har själv bildbevis på när jag inte installerat någon app från Play Store och får reklam när jag öppnade music appen när jag installerat officiella MIUI versionen till Redmi Note 5 förra våren (2019)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig