Microsoft Edge kommer inte gå att avinstallera

Om man inte tycker att en vara motsvarar ens önskemål låter man bli att handla. Dvs om man tycker att Windows är så dåligt köper man något annat. Microsoft har fått sin dominerande ställning genom att så många inte kan tänka sig att köpa "något annat".

Skrivet av DevilsDad:

Gäller även ditt svar, eller?

Alltid kul när folk gnäller på när andra människor gnäller.

Särskilt när det aldrig var någon som gnällde från början

Det enda som inte verkar gå att ta bort är att W10 trilskas med att skapa en ny genväg (död) gång på gång.
Programmet är inga problem att ta bort eller mycket enklare hindra från att kunna starta.

Ok, bra poäng
Skrivet av inquam:

Ja, kärnan för webinnehåll har ju varit IE tidigare så detta blir nog inte sämre.
Själva webläsaren borde man kanske kunna avinstallera för att slippa se ikonen men att ett modernt OS behöver ha komponenter för att accessa och rendera webinnehåll är ju inte så konstigt.

Hade de påtvingat att den måste vara default browser så hade jag självklart blivit tokig, även om den från det lilla jag testat verkar fungera riktigt bra.

Hm, Jag var redo att bli ännu mer förbannad på MS och göra allt för att avinstallera edge, men jag får lugna mig lite.
Det kan finnas användning för den 🤔
Kanske.... 😊

Jag låter inte min Windows-dator koppla upp till Internet ändå ...

Skrivet av aholman:

Testa köra de flesta versioner av android och försök avinstallera Gmail, kalender etc.

Är inga som helst problem att avinstallera med root-access, vilket går att få på samtliga Android-lurar. Har stängt av en massa bloat på min Xiaomi utan problem. Tycker Windows går åt fel håll, då jag inte ens som admin har full kontroll över min egna dator, utan istället är det "TrustedInstaller" som har högre access.

Har lyckats "radera" Edge tidigare, men får då andra oönskade effekter i systemet, såsom att Scandisk rapporterar att det finns korrupta filer på disken. Numera blockerar jag det enbart med Group Policies istället.

Jag använder den bara en gång ändå, när man laddar ner Firefox.

Jaja, plockade bort den från skrivbordet och nu är den "borta". Sålänge den inte tar massa diskplats så kan edge få ligga kvar.

Skrivet av ronnylov:

"Hold my Beer."

- Installerar debian.

Microsoft:
”Hold my beer. ”

- Betalar RedHat att göra Edge till en påtvingad nyckelkomponent i systemd. 😆

Jag har inget problem med nya Edge (utom att den använder chromium), men jag blev lite sne när jag startade datorn och edge var i fullskärmsläge. Sen lät den mig inte göra något tills jag hade konfigurerat den och lärt mig att den nu kommer vara pinnad i taskbaren. Detta sätt att introducera på lämnar en ännu surare smak i munnen mot Windows 10. Jag avskyr när något tvingar mig att göra något.

Skrivet av Hubertus:

Om man inte tycker att en vara motsvarar ens önskemål låter man bli att handla. Dvs om man tycker att Windows är så dåligt köper man något annat. Microsoft har fått sin dominerande ställning genom att så många inte kan tänka sig att köpa "något annat".

Problemet är att det ofta är några få applikationer som förhindrar att man kan lämna Windows-världen.

En sak att det läggs in i en uppdatering men att det sen inte går att avinstallera är ett jädra skit.

Preliminärt så har jag inget emot detta. Har börjat köra nya Edge frivilligt och gillar det. Får väl se hur det håller sig i längden.

Vad har det för betydelse om man kan avinstallera den eller inte? Det betyder ju fortfarande inte att man måste använda den om man inte vill.

Citat:

The new version of Microsoft Edge gives users full control over importing personal data from the legacy version of Microsoft Edge

Svårt att automatisera installationen om det krävs medgivande av användaren. Ser gärna på möjligheten att kunna automatisera hela processen, inkl andra webbläsare.

Skrivet av DanMas:

Detta och att tvinga till att installera t.ex. Microsoft Teams vid större uppdateringar. Varför påtvinga någon något överhuvudtaget.

- Ingen fråga, vill bara påtala mitt missnöje.

När skulle Microsoft Teams ha varit påtvingat menar du? Har du Office 365 så ingår ju produkten i tjänsten som du prenumererar på.

Försvinner legacy Edge helt, eller ligger det kvar i bakgrunden och skvalpar?

Skrivet av stoffe_83:

Skulle vara väldigt skönt om möjligheten fanns med en ren installation av Windows 10. Kanske är det något man är bortskämd med från Linuxvärlden.

Inga program som slutar svara helt utan anledning, fullständigt överlägsen pakethantering, bättre säkerhet och ingen telemetri eller bloatware. Hade bara all mjukvara funnits fullt ut i Linux hade Microsoft och Windows redan varit historia.