Horizon Zero Dawn för PC – den stora tråden

Permalänk
Relik 📜

Horizon Zero Dawn för PC – den stora tråden

Nu är ju HZD ute till PC, och jag kan tänka mig att många redan hoppat in i spelet. För egen del blir det en ny runda, efter att ha kört PS4-versionen för några år sedan. Har inte hunnit testa så mycket, mest tagit mig igenom introt. Redan märkt några grejer med PC-versionen, dock.

* Framepacingen är... kass? Rycker och har sig, trots bra FPS och VRR. Känns inte alls speciellt mjukt.
* Visst är spelet snyggt, men inte SÅ stort steg upp från PS4 att det motiverar prestandakraven?
* För att aktivera HDR krävs aktivt HDR i Windows-inställningarna. Det trodde (hoppades?) jag de flesta spel var förbi...
* Jag får flashing blacks/greys med HDR aktivt. Kan vara TV:n, men märker inte i något annat material.

Hoppas på en eller ett par större uppdateringar!

Vad säger ni andra som kommit igång? Både ni som kör för första gången, och de som likt jag spelat på PS4 innan. Vad tycker ni om spelet hittills?

PS, vi kör med spoiler-taggar!

Ted Faro...

Dold text
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Gillar spelet, inte spelat det innan.
Fram till man träffa Karst har det funkat bra sen har jag problem med krasher/hängningar för ofta för det ska vara skoj, väntar nog en patch eller två innan jag fortsätter så jag inte tröttnar helt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har spelat runt 4 timmar! Stuttrar lite då och då, men inget som stör mig! Så ser fram i mot att spela ut spelet på Pc, kom inte så långt på ps4 pro!

Inställningar är på ultra förutom, cloud/reflection som är på medium, då får jag avg 83 fps i benchmarken 2560x1440p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Defender:

Gillar spelet, inte spelat det innan.
Fram till man träffa Karst har det funkat bra sen har jag problem med krasher/hängningar för ofta för det ska vara skoj, väntar nog en patch eller två innan jag fortsätter så jag inte tröttnar helt.

Mitt har inte kraschat ännu, alltid något.

Får lite känslan av en slarvig port, vilket är konstigt med tanke på att de jobbat länge med den. Samt att Death Stranding redan är ute på samma motor, där borde de kunnat dra lite lärdomar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Här fins en fix för 21:9 för cutscenes.

https://www.reddit.com/r/widescreengamingforum/comments/i5ful...

har köpt spelet inte spelat ännu, blev det bättre med patchen som kom igår med stuttering osv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Får ett konstigt "flimmer" när jag spelar, är det HDR som skapar detta?

Kanske har fel inställningar på min 4k tv, någon som har några råd på hur man får bort detta "flimmer"?

Flimmer kanske är fel ord, men har svårt att sätta rätt ord på detta fenomen.

Känns som ljuset flimrar/pulserar, när jag springer runt med karaktären.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Köpt och installerat. Ungen började skrika lagom till jag skulle trycka new game. Blev quit istället vilket resulterade i en krasch, så det bådar ju inte supergott för stabiliteten😂

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av XripperX:

Får ett konstigt "flimmer" när jag spelar, är det HDR som skapar detta?

Kanske har fel inställningar på min 4k tv, någon som har några råd på hur man får bort detta "flimmer"?

Flimmer kanske är fel ord, men har svårt att sätta rätt ord på detta fenomen.

Känns som ljuset flimrar/pulserar, när jag springer runt med karaktären.

Ah. det jag menar med flashing black/greys, upplevde det främst i mörka områden. Vad har du för TV/skärm? Grafikkort?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Spelat i 5 timmar och kraschat mellan 5-7 gånger, en specifik cutscene fick spelet att hänga sig 3 gånger och har ännu inte kommit förbi... hoppas på patch snart för jag älskar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ah. det jag menar med flashing black/greys, upplevde det främst i mörka områden. Vad har du för TV/skärm? Grafikkort?

1080TI och Samsung UE55KS8005

Tycker HDR är lite lurigt, många parametrar att ta hänsyn till.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av XripperX:

1080TI och Samsung UE55KS8005

Tycker HDR är lite lurigt, många parametrar att ta hänsyn till.

Ja, då bekräftar det ju iaf mina tankar om att blinkandet inte sitter i min TV - jag har en LG och ett RTX 2060.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt om sweclockers gjorde en djupdykning i den här porten.

En utvärdering med olika uppsättningar CPUer/GPUer på olika upplösningar.

Om jag inte missminner mig så snackades det om detta i sista panelen.

Permalänk
Medlem

Sitter på en laptop, 1660ti och 9750h processor. Tror ni det kommer flyta på bra eller ska man avvakta?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Köpte ny gpu för detta 2060S med 9700k i 3440x1440, kört några timmar har inte haft nåt problem alls med det. Ända är små ryckningar nån enstaka gång ibland, kul spel.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

@BlommaNN:

Har precis hunnit starta intron på min laptop med 9750 och 1650, tycker det flyter på ok, men har inte skruvat upp grafiken...

Permalänk
Medlem

Ändrade min pagefile till 20GB fast min/max samt satte HorizonZeroDawn.exe till admin, inte haft en krash nu på iaf 2 timmar. Håller tummarna

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av XripperX:

1080TI och Samsung UE55KS8005

Tycker HDR är lite lurigt, många parametrar att ta hänsyn till.

Skrivet av emilakered:

Ja, då bekräftar det ju iaf mina tankar om att blinkandet inte sitter i min TV - jag har en LG och ett RTX 2060.

Hm, testar utan HDR nu och får samma. Det är kanske VRR som bråkar snarast. Ska testa slå av...

EDIT: Japp. Flimrandet försvinner när jag slår av G-sync.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, testar utan HDR nu och får samma. Det är kanske VRR som bråkar snarast. Ska testa slå av...

Vad är VRR?

Kanske inte är HDR som är problemet, sjukt jobbigt i alla fall. (svider i ögonen)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Inte spelat det tidigare men alltid haft tanken på det som inköpt för PS4:an så var ju lämpligt det kom till PC. Gillar verkligen spelet hittils. Kört 8 timmar nu vare sig någon bugg eller krasch av spelet, fungerat felfritt alltså. Toknöjd hittils.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Mysigt spel, är glad att jag inte spelade så mycket på Playstation

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite info från folk som får det att fungera också! Verkade vara en riktigt dålig port enligt det som jag läste mig till på t.ex Reddit, men det verkar ju rulla på för de flesta iallafall

Permalänk
Medlem

Har inte spelat det på konsol och knappt sett några gameplay-videos men det verkar helt klart intressant.

Jag kommer vänta in patchar först. Just nu verkar det vara lite av ett lotteri. Har inte bråttom utan vill gärna ha en stabil upplevelse i dessa typer av spel.

Gjorde samma med Witcher 3 som fick en dålig start.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt verkar det bra för mig. Flyter på, inget stutter. Ca 75-80 fps, allting på max i 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Spelade en bit på PS4 men slutade efter ca 10 timmar. Jag var helt enkelt för kass med handkontroll för att det skulle vara roligt. Nu är jag ca 15 timmar in på PC. 4 krascher hittills, så jag är ganska nöjd med det efter att ha läst andras upplevelser! Har ingen superdator heller. i5-6600K, Gtx 1060(3gb). Jag ligger ju inte på 144 fps som jag helst skulle vilja, men enligt mitt relativt erfarna öga är det åtminstone 60+ fps för det mesta, men framedrops är närvarande då och då.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Spelat några timmar nu utan större tekniska problem. Den enda buggen jag har märkt är att varje gång jag stänger av genom menyn säger den att en krasch inträffat och vill skicka en buggrapport.

"Filmsekvenserna" ser lite lustiga ut men det lär ha att göra med att de är scriptade för 29-30fps så ansiktena ser märkliga ut i dialog.

Gameplay känns som en blandning av ass creed och Tomb Raider. Hoppas det blir lite bättre, än så länge är det ett typiskt 3/5 spel. Lite besviken med tanke på hyllningarna men det tar sig nog!

Permalänk
Medlem

Jag fick en krasch första gången jag startade spelet. Men sedan dess har det funkat fint.
Cirka 90fps (men kan dippa ner till 65 ibland) i 1440p med allt på Ultra.
Det blir oftast stutter när objectives/markörer uppdateras känns det som.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ändrade min pagefile till 20GB fast min/max samt satte HorizonZeroDawn.exe till admin, inte haft en krash nu på iaf 2 timmar. Håller tummarna

Tusen tack för ditt inlägg! Det räddade mig från krascherna verkar det som, har nu spelat 2 timmar utan krasch. Innan kunde det krascha var 5 min.
Visst kanske för tidigt att ropa hej, men jag chansar. Återigen tack.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Vad är VRR?

Variable Refresh Rate. Alltså G-Sync och FreeSync.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Vega 56 med 64 bios och det rullar på riktigt kasst.
Enligt reddit så verkar Vega ha stora problem med just detta spel, något Amd snappat upp och ska undersöka.
Jag låter bli spelet tills det löst sig förhoppningsvist.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Moderator
Forumledare

Är det bara jag som fick en del grafiska artefakter efter patchen idag? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord