Permalänk
Medlem

Skrämma bort katt

En katt håller på och terroriserar svalorna i huset. Kan sitta därunder i flera timmar så de inte vågar flyga ut. Varje dag kommer den.
Runt 12 tiden är det dock för varmt för den så den hittar på något annat, men morgon och kväll sitter den där.

Kan man på något snällt sätt skrämma bort den? Helst skulle jag vilja lägga ut något eller spraya med parfym eller något så att den inte vill vara här.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Följer! Jag har en katt som har fått för sig att han har sin låda under min altan ute... börjar bli riktigt trött på hen, har provat kaffesump & ogräsättika utan framgång.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

En hink vatten rakt i nyllet. Det hjälper (ett tag).

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/trott-pa-katter...

Citronskal tror jag på, katter gillar inte citrondoft generellt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Spruta vatten i ansiktet på den? Jaga bort den med en spade eller något?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Vattenpistol är väl det klassiska tricket. Eller en bättre SuperSoaker om man verkligen vill terrorisera den stackars katten. Kan också vara en ursäkt att inhandla en NERF Gun men vatten biter bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har motat bort den med en mopp tidigare. Först trodde den att det var något den skulle leka med.

Nu testade jag att kasta vitpeppar mot den. Och den rynkade verkligen på näsan. Får se om det hjälper. Förhoppningsvis ligger det kvar ett tag.

Jag vet inte om den skulle koppla "vattentricket" med att den inte ska terrorisera svalorna.

Ska testa citrus också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hur nära sitter katten egentligen? Utanför boet eller på ett par meters håll?
Kanske inte är så farligt som du tror. Vi har haft katter som ligger rakt under fågelmataren (knappa metern) om vintern, men ändå inte lyckats ta något.

Skulle också rekommendera att använda vatten mot den om det nu är ett problem, är ju absolut inget som kan skada katten och är för de mesta effektivt.

Kommer garanterat att inte koppla att vattensprutet eller annat är för att inte sitta och titta på svalorna, mer att den inte kommer att gilla den platsen istället och förhoppningsvis hålla sig där ifrån.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Katter tycker inte om stark lukt som ammoniak, cayennepeppar, citrus, mald senap etc.
Man kan blanda ihop lite av detta och spraya på marken. Dock får man ju göra det lite då och då samt att underlaget in ta lite stryk

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag vet inte om den skulle koppla "vattentricket" med att den inte ska terrorisera svalorna.

Du får helt enkelt skaffa en vattenpistol i form av en svala

Permalänk
Inaktiv

Det är väl koppeltvång på hund och även som katt. Kan iofs variera från kommun till kommun?
Det finns en spray som heter FY som ska fungera bra. *snip*

§8
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Det är väl koppeltvång på hund och även som katt. Kan iofs variera från kommun till kommun?
Det finns en spray som heter FY som ska fungera bra. *snip*

"Utekatten får röra sig fritt
- Riksdagen har tagit bort det ansvar som kattägare hade i tidigare lagstiftning. Det är upp till den som vill skydda sig att vidta de åtgärder som är möjliga, säger Torbjörn Göransson handläggare på Hälsoskyddsavdelningen, Göteborg kommun.

Det innebär alltså att den som störs av katter inne på sin tomt, själv måste skydda sig från katterna.

- Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda, säger Daniela Mattisson.

Enligt Daniela gäller samma regler för samtliga kommuner i landet."

Källa:
https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatte...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

"Utekatten får röra sig fritt
- Riksdagen har tagit bort det ansvar som kattägare hade i tidigare lagstiftning. Det är upp till den som vill skydda sig att vidta de åtgärder som är möjliga, säger Torbjörn Göransson handläggare på Hälsoskyddsavdelningen, Göteborg kommun.

Det innebär alltså att den som störs av katter inne på sin tomt, själv måste skydda sig från katterna.

- Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda, säger Daniela Mattisson.

Enligt Daniela gäller samma regler för samtliga kommuner i landet."

Källa:
https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatte...

Av: Julia Pettersson, 30 september 2015

Permalänk
Rekordmedlem

Ställ dit en vattenspridare så är det bara att köra igång den när katten är på plats.
Det finns antikattsprayer med rörelsedetektorer men de är nog mest lämpade för punktmarkering inomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vattenpistol eller dylikt. Är harmlöst för katten och varken dyrt eller besvärligt för dig.

Katter tycker generellt väldigt illa om att bli blöta (det finns dock undantag), och efter några besök hos dig/svalorna kommer den associera platsen med dåliga erfarenheter (bli blöt) och undvika platsen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Även om vissa saker är populära så är det en fråga vart djurmisshandel går? Även om man rättsligt inte åker dit så är vattenkastning på annans katt, lite som att aga någon annans barn på den tid då aga var lagligt. Får kattägaren se detta så har ni en rejäl ovänskap.

Mitt råd är att göra stället oattraktivt för katten genom olika saker som luktar. Det finns flera tips här: https://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/trott-pa-katter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Av: Julia Pettersson, 30 september 2015

So?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Påminner mig om ett YT klipp som jag slökollade på för några månader sedan
https://www.youtube.com/watch?v=DLG1jbPrp2Q

Dagens utekatter har mer eller mindre blivit skadedjur. Har fortfarande mardrömmar om all kattpiss som vi fick i våran barnvagn för 8-ish år sedan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Öhh? Regelverket förändras varje månad så du tror inte att lagen om husdjur har förändrats på typ en så där 5 år?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon25463:

Öhh? Regelverket förändras varje månad så du tror inte att lagen om husdjur har förändrats på typ en så där 5 år?

Förändras det varje månad? Det låter alldeles tokigt ju. 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Öhh? Regelverket förändras varje månad så du tror inte att lagen om husdjur har förändrats på typ en så där 5 år?

Visa mig då en färskare källa som säger att det är koppeltvång och ok att fånga grannens katt i minkfälla som du påstår, tack. Kan nämligen inte hitta det någonstans.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Moderator
Forumledare

För övrigt kan man läsa mer om tillsynslagar för hund och katt här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En katt håller på och terroriserar svalorna i huset. Kan sitta därunder i flera timmar så de inte vågar flyga ut. Varje dag kommer den.
Runt 12 tiden är det dock för varmt för den så den hittar på något annat, men morgon och kväll sitter den där.

Kan man på något snällt sätt skrämma bort den? Helst skulle jag vilja lägga ut något eller spraya med parfym eller något så att den inte vill vara här.

Prassel med aluminiumfolie brukar få katter att fly för livet.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Kan man inte typ låta en hund besöka någon dag och markera sitt revir? Kanske skrämmer katter, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Även om vissa saker är populära så är det en fråga vart djurmisshandel går? Även om man rättsligt inte åker dit så är vattenkastning på annans katt, lite som att aga någon annans barn på den tid då aga var lagligt. Får kattägaren se detta så har ni en rejäl ovänskap.

Mitt råd är att göra stället oattraktivt för katten genom olika saker som luktar. Det finns flera tips här: https://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/trott-pa-katter...

Kattägaren släpper ju ut ett rovdjur som dödar fåglar och gnagare. De är värre än en personen som skvätter lite vatten på katten så att den håller sig på någon annans tomt.

(jag är inte emot katter, men att jämföra barnmisshandel med att skjuta med vattenpistol på en katt är väldigt överdrivet)

Metoder som har fungerat för mig när jag fortfarande bodde hemma hos föräldrarna där det gick katter i trädgård är att så fort man ser katten går man ut och ser "farlig ut" typ går bestämt och stampar. Var viktigt att hålla katter borta eftersom vi hade fåglar så det vore ju dumt om någon katt smet in och åt upp dom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Rörelsesensor och en vattenspridare som går igång när det sker rörelse. Kräver litet "hack", men efter ett tag så lär sig nog katten att det inte är bra att ramla in i din trädgård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En katt håller på och terroriserar svalorna i huset. Kan sitta därunder i flera timmar så de inte vågar flyga ut.

Förstår inte riktigt hur du menar. Du håller svalor i ditt hus? Katten sitter under huset? Svalorna bor under huset? Hade en gång en katt som var bra på att sitta på TAKET och fiska, precis där nocken gick ut och svalorna hade sitt inflygningshål. Eller menar du kanske att katten hoppar upp på väggen, svalorna bor i någon slags lågt garage eller liknande? Vi hade problem med en av våra katter som tog sats och hoppade en 2-3 meter upp väggen på en fågelholk vi satt där. Löste det genom att bygga en skärm med plåt så kattrackarn inte kunde hoppa upp på holken.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kattägaren släpper ju ut ett rovdjur som dödar fåglar och gnagare. De är värre än en personen som skvätter lite vatten på katten så att den håller sig på någon annans tomt.

(jag är inte emot katter, men att jämföra barnmisshandel med att skjuta med vattenpistol på en katt är väldigt överdrivet)

Metoder som har fungerat för mig när jag fortfarande bodde hemma hos föräldrarna där det gick katter i trädgård är att så fort man ser katten går man ut och ser "farlig ut" typ går bestämt och stampar. Var viktigt att hålla katter borta eftersom vi hade fåglar så det vore ju dumt om någon katt smet in och åt upp dom.

Jag sa aga innan det var förbjudet. Det var allmänt accepterat för inte så länge sedan att det var en god uppfostran av lärare i skolan. I vilket fall blev visa föräldrar då lika glaga som om någon kastar vatten på deras katt.
Varvid min poäng är att om man slänger vatten på någons katt och denna ser detta räkna med rejäl ovänskap.
Att göra det emot sin egen katt väcker inte samma ilska.

Angående kattens problem som rovdjur så är det i stora delar av landet tvärt om att det är för lite rovdjur som tar råttor och annat. Visst ekorrar är det inte bra att de ger sig på. Fåglar så handlar det om vilka arter, där de flesta arter ej gör någon större skada. Det är bra för de flesta arter att det finns rovdjur som ger sig på de svagaste för att få stammen stark. Undantag är utrotningshotade djur och djur som människor äger. Som när vargen tar en katt.

Att ni hade fåglar som katter kunde ta är väldigt ovanligt. Jag har svårt att se vilka typ av fåglar det kan vara. Fasaner vet jag några hade, kanske kunde katter ta ungarna. Men utgående hönor, kalkoner har jag aldrig sett något problem med.
Vanliga sällskaps fågel arter som undulater, ja de är så små så man måste ha ett galler som även stänger ute katten.

*edit*
Som inom allt handlar det om rätt bestånd. I städer, samhällen med en väldigt massa katter så får nog visa fågelarter lite väl mycket stryk. Medans en katt på landet som har ett megastort revir bara kan vara bra.

Permalänk

Vänta till svalorna är utflugna. Sen river du ut boet och i samma veva blir du av med katten. Svalor i hus är inte bra utan snarare en ohyra. Gissar att de bor under takpannorna vid takfoten. Det är inte bra.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits