Permalänk
Avstängd

Telia öppen fiber!

Hej! Har nu fått en Inteno XG6846 installerad. Hade velat köra allt genom en Ubiquiti EdgeRouter ER-4. Vet att det är fullt möjligt och jag har pillat mycket med Cisco innan. Hört de är lite pill men har läst om många som satt in SFP modulen direkt från Inteno CPE:n till en Ubiquiti EdgeRouter X SFP. Vet jag får konfigurera VLANen. Kör endast allt genom RJ-45 idag och behöver inte VLAN för IPTv mm. Är det något jag behöver mer eller är den bara att flytta över SFP modulen i Ubiquiti EdgeRouter ER-4 och sedan konfigurera den givetvis. Behöver jag någon annan hårdvara eller liknande, har alltid haft en dröm om att bygga ett eget nätverk så hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag har idag en ASUS ASUS ROG Rapture GT-AC5300 som jag till en början tänkte köra i wifi mode och sedan sälja för att köpa något från Ubiquiti för wifi.
Tacksam för svar!
i Dagsläget:
Från CTS till WAN port på GT-AC5300 ( Ei dragen i interna väggarna som har CAT5:E utan dessa har jag dragit själv).
Sedan från routern till en passiv switch där jag har min gaming PC & Mac inkopplade med trådburen anslutning.
Även från routern har jag en 8 port switch där jag har sonos, HUE, AppleTV m.m inkopplat.
(Alla kablar jag kör i dagsläget är CAT 8 kablar)

Kör Telia Öppen Fiber och har Bahnhof som leverantör.

OBS! ÄR ENDAST INTRESSERAD AV INTERNET ASPEKTEN, om man inte måste konfigurera VLAN för övriga funktioner så räcker det gott o väl med Endast Fiber via SFP kontakten och sedan koppla upp den på internet efter konfigurationerna. Kör allt via internet och använder inga andra tjänster.

Jätte tacksam för tips och rekommendationer. MVH Adam

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Kör en switch i mediaskåpet så kan du köra en EdgeRouter utan SFP eller en vanlig konsumentrouter. Bara att koppla ena porten/uttaget tillbaka till mediaskåpets patchpanel på routerns LAN-sida.

Labbmiljö är vad du ska bygga om du ska leka med prylar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Kör en switch i mediaskåpet så kan du köra en EdgeRouter utan SFP eller en vanlig konsumentrouter. Bara att koppla ena porten/uttaget tillbaka till mediaskåpets patchpanel på routerns LAN-sida.

Labbmiljö är vad du ska bygga om du ska leka med prylar.

Mest intresse, uppdaterade min tråd lite sedan du skrev men där står setupen idag.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Kör en switch i mediaskåpet så kan du köra en EdgeRouter utan SFP eller en vanlig konsumentrouter. Bara att koppla ena porten/uttaget tillbaka till mediaskåpets patchpanel på routerns LAN-sida.

Labbmiljö är vad du ska bygga om du ska leka med prylar.

Sen vill jag såklart de ska gå via fiber

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Vad exakt är du ute efter, menar när du kopplar in en egen nätverkskabel så har du ju redan "byggt ett eget nätverk".

Samtidigt har du redan en färdigkonfigurerad mediakonverter som sköter allt, vill du köra en EdgeRouter för att kunna testa skapa egna VLAN och annat så är det ju en sak men du kommer antagligen inte tjäna någonting på det...

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Internet är otaggat och IPTV ska ju TS inte köra. Hade han velat köra allt över en kabel och hade IPTV hade han ju ändå kunna ta ut detta via LAN1 på mediaomvandlaren utan att ersätta denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@GuuFi: Internet är otaggat och IPTV ska ju TS inte köra. Hade han velat köra allt över en kabel och hade IPTV hade han ju ändå kunna ta ut detta via LAN1 på mediaomvandlaren utan att ersätta denna.

Har sett många som byter ut sin Inteno mot en Ubiquiti. Jag vill köpa en egen edgerouter och undrar om jag endast behöver denna eller om jag behöver ha en managed switch efter routern. Snälla är inte ute efter att starta bråk och jag vet att de fungerar så men jag har alltid haft som dröm att installera egen hårdvara. Kan ni snälla hjälpa mig ?

Som jag sa så vill jag endast ha Internet från VLAN 1 eller vad det heter. Och har arbetat med Cisco så kan konfigurera i CLI interfacet även om de ör annorlunda på Ubiquiti, men YouTube finns alltid till hjälp. Finns många trådar även på Swec, men kan inte urskilja om de är mer hårdvara jag behöver.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Har sett många som byter ut sin Inteno mot en Ubiquiti. Jag vill köra en egen edgerouter och undrar om jag endast behöver denna eller om jag behöver ha en managed switch efter routern. Snälla är inte ute efter att starta bråk och jag vet att de fungerar så men jag har alltid haft som dröm att installera egen hårdvara. Kan ni snälla hjälpa mig ?

Kunden får inte röra fibern, får bara Telias tekniker/entreprenör göra. Patchkablar är inte jättekänsliga, men det räcker att den är böjd för mycket/på fel sätt för att signalen kan bli dålig och då kostar det ett antal tusenlappar att åtgärda när tekniker skickas ut.

Att folk gör något betyder inte att de kommer hjälpa eller uppmana andra att göra samma sak

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Kunden får inte röra fibern, får bara Telias tekniker/entreprenör göra. Patchkablar är inte jättekänsliga, men det räcker att den är böjd för mycket/på fel sätt för att signalen kan bli dålig och då kostar det ett antal tusenlappar att åtgärda när tekniker skickas ut.

Att folk gör något betyder inte att de kommer hjälpa eller uppmana andra att göra samma sak

Ja då får jag ta den smällen, idag sitter det en SC - SC sladd i och beställde två extra av samma sort bara för att gardera mig. Jag är medveten om detta och jag är redo för att betala om jag skulle fc*ka upp allt. Men IOM jag utbildar mig till att hålla på med detta så vet jag att min kompetens är tillräcklig för att ta hand om och redigera hårdvaran.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Ja då får jag ta den smällen, idag sitter det en SC - SC sladd i och beställde två extra av samma sort bara för att gardera mig. Jag är medveten om detta och jag är redo för att betala om jag skulle fc*ka upp allt. Men IOM jag utbildar mig till att hålla på med detta så vet jag att min kompetens är tillräcklig för att ta hand om och redigera hårdvaran.

Tycker inte det verkar som det då du i princip frågar efter steg för steg-instruktioner. Nu hade ju det varit ok om det handlade om fiberlan med "RJ45" eller att koppla in i LAN1, men att ge steg för steg-instruktioner och hårdvarurekommendationer på något man inte får göra kommer nog ingen göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tycker inte det verkar som det då du i princip frågar efter steg för steg-instruktioner. Nu hade ju det varit ok om det handlade om fiberlan med "RJ45" eller att koppla in i LAN1, men att ge steg för steg-instruktioner och hårdvarurekommendationer på något man inte får göra kommer nog ingen göra.

Ingenannan som har lite mer information om detta?

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Ja då får jag ta den smällen, idag sitter det en SC - SC sladd i och beställde två extra av samma sort bara för att gardera mig. Jag är medveten om detta och jag är redo för att betala om jag skulle fc*ka upp allt. Men IOM jag utbildar mig till att hålla på med detta så vet jag att min kompetens är tillräcklig för att ta hand om och redigera hårdvaran.

Nja, håller kanske inte med dig om att du att din kompetens är tillräcklig. För då skulle du inte ha behövt ställa de frågor du gör. Du verkar inte riktigt ha koll på hur det fungerar på en grundläggande nivå ens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Nja, håller kanske inte med dig om att du att din kompetens är tillräcklig. För då skulle du inte ha behövt ställa de frågor du gör. Du verkar inte riktigt ha koll på hur det fungerar på en grundläggande nivå ens.

Alla lär vi oss på något sätt.. Har varit på detta forumet sedan 2011 och tycker det är tråkigt att folk inte vill hjälpa till.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

För den som kan nätverk på grundläggande nivå finns redan informationen i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Alla lär vi oss på något sätt.. Har varit på detta forumet sedan 2011 och tycker det är tråkigt att folk inte vill hjälpa till.

Tror de märker att du saknar viss kunskap så de vill inte hjälpa dig för de anser väl det är för stor risk att du kommer ha/göra sönder något. Det kan man tycka är tråkigt men även förståeligt. Även om de inte kommer vara "medskyldiga" så är det väl för stor risk och de vill inte vara behjälpliga till en kommande "olycka".

Permalänk
Sötast
Skrivet av Koolance94:

Alla lär vi oss på något sätt.. Har varit på detta forumet sedan 2011 och tycker det är tråkigt att folk inte vill hjälpa till.

Jag skriver detta så vänligt jag kan, då jag sett samtliga av dina andra trådar på ämnet.

Jag tror att folks ovilja handlar främst om hur du lägger fram dina frågor.

Min uppfattning är att du sällan frågar något alls.
Du hittar på en abstrakt idé du inte riktigt själv förstår, sedan försöker du få oss att ge dig svar som du vill ha, inte realistiska svar utan önskade svar.

När du får mothugg så vänder det till universitet och hur du fått godkänt att ändra saker för att du är kunnig.

Jag försöker inte säga att man måste beté sig på ett specifikt vis för att få hjälp, men det är genomsyrat i alla dina trådar att du redan bestämt dig för något långt innan du bett om hjälp och det verkar som att sweclockers medlemmarna i största allmänhet har misslyckats med att ge dig det du vill ha.

Jag tror att det kanske är relevant att ställa frågan "Hur gör jag X" än din nuvarande metod som är mer likt "Detta är X, men jag vet inte varför - hjälp mig få Y till X"

Det är inte alls ovanligt att man ställer fel frågor när det kommer till teknik.
Istället för att fråga:
"Hur gör man A"
Så är det vanligt att man förutsätter vad A är, sedan försöker man lösa A med hjälp av variablerna B och C.
B löser man själv då det passade ekvationen men C är fullständigt omöjligt att få rätt på.
Därför ställer man frågan om C, men man får inga vettiga svar.
Anledningen till att man ej får ett vettigt svar på C är att man felaktigt förutsatt vad lösningen till A var, alltså var både variabel B och C fel till att börja med.

Hjälp mig någon, denna typ av tankevurpa har ett namn och är känt - men jag lyckas själv inte ställa frågan på google vad det kallas - här snackar vi ironi på högsta nivå! Vad är det som det kallas?

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på något utan den information som behövs.

Hade det frågats i första tråden vilka VLAN som används inom Telia Öppen Fiber hade du säkert fått svar eller länkar till svaren som redan finns i forumet. Vad du nu skulle med den informationen utan IPTV. Hur du kan använda den informationen och vilken hårdvara du ska köra handlar däremot om rekommendationer och steg för steg-instruktioner som någon som är intresserad inte bör behöva, personliga preferenser gällande hårdvara är ju oviktigt till frågan i sig.

Ingen kommer ha intresse av att beskriva grundläggande nätverk, hur SFP:er fungerar, vad för typ av fiberanslutningar som används eller hur man använder någon slumpmässig hårdvara som nämns. Säger du att du har rätt att göra något du inte fått rätt att göra så tål det att nämnas, andra läser trådarna också och då kan det vara bra att påpeka vem som ansvarar för vad.

Är det en lägenhet kan också en av portarna på mediaomvandlaren att komma användas eller redan användas för fastighetsfunktioner så som ventilation, så man ska inte ge intrycket att det är fritt fram att slita ut nätägarens utrustning av flera anledningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Svårt att svara på något utan den information som behövs.

Hade det frågats i första tråden vilka VLAN som används inom Telia Öppen Fiber hade du säkert fått svar eller länkar till svaren som redan finns i forumet. Vad du nu skulle med den informationen utan IPTV. Hur du kan använda den informationen och vilken hårdvara du ska köra handlar däremot om rekommendationer och steg för steg-instruktioner som någon som är intresserad inte bör behöva, personliga preferenser gällande hårdvara är ju oviktigt till frågan i sig.

Ingen kommer ha intresse av att beskriva grundläggande nätverk, hur SFP:er fungerar, vad för typ av fiberanslutningar som används eller hur man använder någon slumpmässig hårdvara som nämns. Säger du att du har rätt att göra något du inte fått rätt att göra så tål det att nämnas, andra läser trådarna också och då kan det vara bra att påpeka vem som ansvarar för vad.

Är det en lägenhet kan också en av portarna på mediaomvandlaren att komma användas eller redan användas för fastighetsfunktioner så som ventilation, så man ska inte ge intrycket att det är fritt fram att slita ut nätägarens utrustning av flera anledningar.

Jaja jag lägger ner o testar, har beställt 2 extra optiska kablar som är redo iaf något skulle gå åt helvete. tack för ingenting

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Avstängd

[quote postid="17093730" userid="179091" name="Jepqe"]
Jag lånar tråden lite istället för att starta en ny

Jag har också köpt mig en EdgeRouter X och fått allt att fungera finfint förutom just IPTVn (leverantör är Bredbandsbolaget i mitt fall). Känns som jag har sökt igenom hela nätet men blir inte mycket klokare på hur jag ska göra.

Idag har jag en router från Asus och där har jag fått IPTVn att fungera genom inställningarna som ni ser på bilden nedan.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Avstängd

ingen som har lite mer info angående konfiguerationen?

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

ingen som har lite mer info angående konfiguerationen?

Ja alltså har du multicasting och rätt vlan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mauk:

Ja alltså har du multicasting och rätt vlan?

Aa och vilken typ av utrustning jag behöver för att få ut det mesta ur mitt fiber

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |