Är min 9900K helt okej för 3000 serien?

Permalänk
Medlem

Är min 9900K helt okej för 3000 serien?

Hej!

Jag är riktigt taggad inför Nvidias 3000 serie som lanseras snart. Just nu sitter jag på ett 2080 Super, och vill uppgradera till ett eller kanske två av deras bästa nya kort (kommer kallas 3080 TI kanske?). Men nu undrar jag, är min 9900K @ 4.7 Ghz helt okej med dessa nya grafikkort? Kommer den flaskhalsa på något sätt, eller är det först när serien efter 3000-serien kommer som jag behöver fundera på ett processorsbyte?

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Nej, du kommer inte behöva byta CPU.

Permalänk
Medlem

inte ens en i5 flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Nej, du kommer inte behöva byta CPU.

Det behövs någon typ av indikation på att du är sarkastisk, annars kanske TS tar dig på allvar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Razmion:
Du har den näst bästa CPUn för spel som delar plats med 10700K, kort om 10900K. Allt utom en 10900K skulle vara en nedgradering för ditt bruk så ja!

Absolut kommer din 9900K driva kommande grafikkort utan problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Det behövs någon typ av indikation på att du är sarkastisk, annars kanske TS tar dig på allvar.

Han är ju allvarlig dock? 9900k är någon av de bästa CPUer vi har idag för spel och han behöver verkligen inte byta. Enda tänkbara uppgradering vore 10900k

Permalänk
Inaktiv

Ifall du kör 1080p så kan du ju överrklocka din 9900k eller i alla fall testa om den klarar lite högre hastigheter. 5GHz vore väl optimalt

Edit: Vad kör du med för RAM? Hastighet och latens är vad jag är intresserad av

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för alla svar! Vad skönt att höra att gamla Bettan kommer fixa Nvidias nya kort

@anon201296 Jag kör med Corsair DDR4 2666MHz CL16 Vengeance RGB PRO. Har lyckats få upp dem till 2857 mhz, efter det blir det blue-screens. Kommer inte köra i 1080p dock, det blir 1440p eller möjligtvis 4K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Razmion:

Okej tack så mycket för alla svar! Vad skönt att höra att gamla Bettan kommer fixa Nvidias nya kort

@KorpiSavu Jag kör med Corsair DDR4 2666MHz CL16 Vengeance RGB PRO. Har lyckats få upp dem till 2857 mhz, efter det blir det blue-screens. Kommer inte köra i 1080p dock, det blir 1440p eller möjligtvis 4K

Då är det knappt någon skillnad alls. Ifall du hade kört 1080p och låga grafikinställningar (som jag gör) så är vinsten med att uppgradera till t.ex. 3200MHz CL12 större än att byta till 10900k.

Permalänk
Medlem

Låter som TS trollar eller vill ha uppmärksamhet, eller för all del har noll koll på cpu:r. Om det senare är sant så är frågan sanktionerad, men inte troligt när man läser TS senare svar.

Permalänk
Medlem

@Razmion:
Minne är där skon klämmer för dig. Du kan få ut en hel del mer FPS i vissa spel med 3600mhz cl16 minnen. Inte så dyra. i 4K kommer grafikkortet bli flaskhalsen oavsett, i 1440P vill du ha snabbare minnen fortfarande. Är budget inte ett problem är det värt att lägga ned ca 1300 på ett par snabbare minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flovv:

Låter som TS trollar eller vill ha uppmärksamhet, eller för all del har noll koll på cpu:r. Om det senare är sant så är frågan sanktionerad, men inte troligt när man läser TS senare svar.

Precis vad jag tänkte.. Kanske vill ha bekräftelse bara. Klart som korvspad att en processor i toppklass från sent 2018 funkar med grafikkort 2020..

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Typ tredje bästa processorn som finns för gaming så det är lungt många år framöver

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hej!

Jag är riktigt taggad inför Nvidias 3000 serie som lanseras snart. Just nu sitter jag på ett 2080 Super, och vill uppgradera till ett eller kanske två av deras bästa nya kort (kommer kallas 3080 TI kanske?). Men nu undrar jag, är min 9900K @ 4.7 Ghz helt okej med dessa nya grafikkort? Kommer den flaskhalsa på något sätt, eller är det först när serien efter 3000-serien kommer som jag behöver fundera på ett processorsbyte?

Tack för hjälp!

En liten fråga bara. Vad skulle du gjort om du hade fått svaret att du har en kass CPU? Försökt och få ta på något bättre som knappt finns? Tror du själv att det krävs något som inte finns för att klara av ett nytt grafikkort? Tror du att utvecklingen har hoppat över 5 steg på grafikkort så att dagens bästa CPU:er inte klarar av det? Eller var du bara ute efter att "skryta" om att du har en 9900k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Han är ju allvarlig dock? 9900k är någon av de bästa CPUer vi har idag för spel och han behöver verkligen inte byta. Enda tänkbara uppgradering vore 10900k

Ser ut som att han har ändrade kommentaren eller att jag läste fel, när jag citerade det läste jag "du kommer behöva ändra CPU" Självklart har han inget behov att byta CPU på ett bra tag.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ser ut som att han har ändrade kommentaren eller att jag läste fel, när jag citerade det läste jag "du kommer behöva ändra CPU" Självklart har han inget behov att byta CPU på ett bra tag.

Jag har inte ändrat min kommentar, du läste tyvärr fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Jag har inte ändrat min kommentar, du läste tyvärr fel.

Se där Dags att skaffa glasögon?

Vi är iaf överens om att 9900K inte behöver uppgraderas inför 3000-serien

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd Jag menade INTE att skryta

@str8forthakill Okej tack så mycket för tipset! Jag kan verkligen tänka mig att uppgradera minnena. Om jag gick ett steg högre i pris, skulle dessa minnen ge märkbart ännu bättre prestanda än 3600 mhz minnen? Alltså om det är värt det.

https://www.inet.se/produkt/5301429/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-4...

Permalänk
Inaktiv

Värt och värt. Latensen är ju också högre. Jag rekomenderar g skill trident 3200mhz cl 14 eftersom dom fungersr utmärkt på cl12 också och det är ungefär samma sak som 3600/3800mhz cl16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KorpiSavu:

Värt och värt. Latensen är ju också högre. Jag rekomenderar g skill trident 3200mhz cl 14 eftersom dom fungersr utmärkt på cl12 också och det är ungefär samma sak som 3600/3800mhz cl16

Sen om det gör någon skillnad beror helt på vad du spelar för typ av spel. Jag gissar du inte kommer märka av någon skillnad från 2666mhz i praktiken

Edit. Tänkte redigera men råkade citera mig själv

Permalänk
Medlem

@Razmion:
Nej, största skillnaden ligger upp till 3000mhz cl16~, över det får du ingen betydelsefull ökning. 3600mhz cl16 ligger i en sweetspot till pris/prestanda, det är det enda. Slipper man tweaka själv dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Razmion:
Nej, största skillnaden ligger upp till 3000mhz cl16~, över det får du ingen betydelsefull ökning. 3600mhz cl16 ligger i en sweetspot till pris/prestanda, det är det enda. Slipper man tweaka själv dessutom.

Okej tack så mycket det låter bra! 3600 mhz minnen är ju ANINGEN billigare också x)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minthon:

Nej, du kommer inte behöva byta CPU.

Skrivet av Mithras:

Ser ut som att han har ändrade kommentaren eller att jag läste fel, när jag citerade det läste jag "du kommer behöva ändra CPU" Självklart har han inget behov att byta CPU på ett bra tag.

Skrivet av Minthon:

Jag har inte ändrat min kommentar, du läste tyvärr fel.

Skrivet av Mithras:

Se där Dags att skaffa glasögon?

Vi är iaf överens om att 9900K inte behöver uppgraderas inför 3000-serien

Anledningen är givetvis för att på frågan "Är min 9900K helt okej för 3000 serien?" så vore det lämpliga svaret "JA, du kommer inte behöva byta CPU." istället för "Nej, du kommer inte behöva byta CPU."

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Okej tack så mycket det låter bra! 3600 mhz minnen är ju ANINGEN billigare också x)

Du funderar på ett graffe för 12-15tusen fast du troligen inte behöver nytt igentligen troligen o sen sitter du o pratar om att hitta låga priser på ram. Lite kul o se prioriteringar, ram är ju "gratis" i jämförelse nästan 😜😜

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...