Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tboss:

@Razz: Tack, jo jag misstänkte det. Körde du smältlim för att fästa anslutningen i lådan för övrigt?

Ja precis, smältlim på insidan.

Permalänk
Medlem

Tack för inspirationen @SaltyLiquorice. Nu har min Qlima PH534 också dubbla slangar. Den presterar mycket bättre efter den här modden.

Istället för en låda så bockade jag akrylplast och tätade med O-formad tätningslist. Den vita slangadaptern är 3D-printad. Samtliga skruvar har skallarna på insidan. Modden kan tas bort utan synlig åverkan på maskinen!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Tack för inspirationen @SaltyLiquorice. Nu har min Qlima PH534 också dubbla slangar. Den presterar mycket bättre efter den här modden.

Istället för en låda så bockade jag akrylplast och tätade med O-formad tätningslist. Den vita slangadaptern är 3D-printad. Samtliga skruvar har skallarna på insidan. Modden kan tas bort utan synlig åverkan på maskinen!

https://www.forumbilder.com/images/2020/07/16/IMG_20200714_183608.jpg
https://www.forumbilder.com/images/2020/07/16/IMG_20200714_183621.jpg

+1

Riktigt snyggt gjort!

Farligt att posta i trådar, nu blev jag ju sugen på att ta efter
Byggde du en mall för böjningen eller lyckades du göra det på frihand? Skulle vara kul att se en övergripande bild med hur hela lösningen ser ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

+1

Riktigt snyggt gjort!

Farligt att posta i trådar, nu blev jag ju sugen på att ta efter
Byggde du en mall för böjningen eller lyckades du göra det på frihand? Skulle vara kul att se en övergripande bild med hur hela lösningen ser ut!

Tack. Jag använde AC:n som mall bockningen av akrylplasten. Jag bedömde att det som sitter innanför skalet inte tar skada av den lilla värme som passerar akrylplasten under värmning.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Tack för inspirationen @SaltyLiquorice. Nu har min Qlima PH534 också dubbla slangar. Den presterar mycket bättre efter den här modden.

Istället för en låda så bockade jag akrylplast och tätade med O-formad tätningslist. Den vita slangadaptern är 3D-printad. Samtliga skruvar har skallarna på insidan. Modden kan tas bort utan synlig åverkan på maskinen!

https://www.forumbilder.com/images/2020/07/16/IMG_20200714_183608.jpg
https://www.forumbilder.com/images/2020/07/16/IMG_20200714_183621.jpg

Enkel och snygg lösning. En fråga bara, hur mycket minskar luftflödet när du gjort så här? Ventilationsintaget är stort för att få in en stor mängd luft med litet motstånd, och även få en bra fördelning över flänsarna så det inte blir en punktkylning på en liten del.

Fungerar det bra är detta helt klart enklaste lösningen jag sett, men är spontant lite tveksam på hur bra det kommer fungera i längden då luftflödet blir väldigt annorlunda mot ursprunglig design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Enkel och snygg lösning. En fråga bara, hur mycket minskar luftflödet när du gjort så här? Ventilationsintaget är stort för att få in en stor mängd luft med litet motstånd, och även få en bra fördelning över flänsarna så det inte blir en punktkylning på en liten del.

Fungerar det bra är detta helt klart enklaste lösningen jag sett, men är spontant lite tveksam på hur bra det kommer fungera i längden då luftflödet blir väldigt annorlunda mot ursprunglig design.

Bakom gallret för ventilationsintaget är det ett större (väldigt luftigt) utrymme som bland annat huserar kompressorn. Jag lyckades inte se några flänsar där så jag antar att de sitter längre in. Fläkten för den slingan sitter vid utblåset och jag tycker att den blåser likartat mot vad den gjorde innan min modifikation.

Jag fick mycket bättre kyla i rummet, dessutom på kortare tid, så jag är beredd att riskera en något kortare livslängd på maskinen.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Bakom gallret för ventilationsintaget är det ett större (väldigt luftigt) utrymme som bland annat huserar kompressorn. Jag lyckades inte se några flänsar där så jag antar att de sitter längre in. Fläkten för den slingan sitter vid utblåset och jag tycker att den blåser likartat mot vad den gjorde innan min modifikation.

Jag fick mycket bättre kyla i rummet, dessutom på kortare tid, så jag är beredd att riskera en något kortare livslängd på maskinen.

Bra, då är det nog inget större bekymmer. Tvåslangslösning är helt klart vägen att gå, gjort stor skillnad för mig också det lilla jag hunnit köra än så länge, speciellt om jag minskar ordinarie ventilation.
Kom ihåg fel från min elektrolux, fick för mig att det var väldigt trångt där men det fanns faktiskt lite utrymme även där just vid insuget (har bilder i mitt galleri sen jag plockade isär den ifjol ifall någon är nyfiken på detaljer).

Permalänk
Medlem

Kan någon lägga upp en filmsnutt från sin Woods Cortina Silent 12K? Har ingen erfarenhet av portabla ac sedan tidigare och har kommit över ett exemplar från fyndavdelningen som låter lite burkigt så vill kolla så den verkligen fungerar som den ska.

Är främst intresserad av kompressorljudet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av puck:

Kan någon lägga upp en filmsnutt från sin Woods Cortina Silent 12K? Har ingen erfarenhet av portabla ac sedan tidigare och har kommit över ett exemplar från fyndavdelningen som låter lite burkigt så vill kolla så den verkligen fungerar som den ska.

Är främst intresserad av kompressorljudet.

Är nog bättre att du lägger upp en snutt från din egen?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Clas Ohlsons portabla AC: https://www.clasohlson.com/se/Luftkonditionering-Cotech/p/36-...

Är den ok eller det finns bättre alternativ att köra på?

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min Delonghi Pinguino PAC EL112CST. Vi använder den ett par timmar innan läggdags för att kyla ned sovrummet till 20c. Lägenheten har haft en snitt temp på 25 grader sen början på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Kan någon lägga upp en filmsnutt från sin Woods Cortina Silent 12K? Har ingen erfarenhet av portabla ac sedan tidigare och har kommit över ett exemplar från fyndavdelningen som låter lite burkigt så vill kolla så den verkligen fungerar som den ska.

Är främst intresserad av kompressorljudet.

Kompressorn på denna modell låter helt fruktansvärt mycket tyvärr. Den bullrar djupt som fortplantar sig i hela lägenheten. Enda rimliga jag hittat är att köra på fullt ös i omgångar, istället för att hålla den stadigt på "silent", för ljudet blir outhärdligt.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av V_Persie:

Någon som har erfarenhet av Clas Ohlsons portabla AC: https://www.clasohlson.com/se/Luftkonditionering-Cotech/p/36-...

Är den ok eller det finns bättre alternativ att köra på?

Kyler mitt sovrum bra, köpte dock (troligtvis) samma modell på jula för 2499:-

Fungerar helt ok även om den låter högt,

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

@puck

Jag har dessvärre inte hårdkört den än då det är så svalt väder för tillfället. Men förlänger man så blir nog effekten något sämre, jag får testa när det blir varmare och utvärdera. Jag tror inte det har med diametern att göra, men snarare längden som sagt. Original utblås som man ska göra ut genom fönstret har mindre yta än vad röret har.

Uppdatering: @puck, mycket sämre kylning (om ens något?) när man förlänger röret så pass mycket, kör utan och faktiskt utan att täta då det om kvällarna är så pass svalt att det inte gör något om luft läcker in

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Kan ju konstatera att det var en j- flopp att köpa portabel AC iår med tanke på vädret och att vi ändå letar hus och lär installera en bättre lösning om huset inte har ett.
Nu står man med en Qlima P528 som får säljas...

Sommaren är inte över och runt om i världen slår värmen rekord så skulle inte helt räkna bort den än

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Nja, sommaren är kort och i år regnar den bort. Passar mig fint bara det inte blir för mycket.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hur mycket kyla blåser en portabel AC ut genom slangen om man kör den i heat? Har en Qlima PH534 och funderar på om man kan ställa den i uterummet och hänga in slangen genom fönstret och köra "bakvänt" på dagarna.
Blir övertryck i huset och vet inte riktigt vad husets ventilation tycker om det.
Får luftvärmepump installerad i nya huset om en vecka så tänker inte modda om till 2-slang.

Permalänk
Medlem

Är det nån som jämfört termometern på AC'n med en extern ? den inbyggda på min Cortina Silent 12K visar 2-3 grader mindre än övriga termometrar jag har.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

har du satt tempproben på samma ställen som AC:s egna mätprob - läckor eller att luften går runt kan snabbt gör att det skiljer ett par grader....

Permalänk
Medlem

Kanske skulle sagt att den är avstängd

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Nu har även jag inköpt, och modifierat en portabel AC (Deltaco Smart AC 9000, SH-AC01) med en 2-slangslösning.
Denna modifikation finns även mer beskrivet i ett galleri här på Sweclockers.

Tilluftsslang tillagt på maskinen:

De två slangarna, med 3D-utskrivna adaptrar mot skivan som monterats i fönsterkarmen:

Utblås överst, insug underst. En huv för att hindra en del regnvatten har även skrivits ut. För mer bilder, besök gärna galleriet. Där finns även länk till filer för den som eventuellt vill skriva ut delarna själv.

Permalänk
Avstängd

Jag har 2 ac hemma, försökte med metoder plastfolie och tejt för att få igen fönstret.. höll tills det halv-stormade 2 veckor senare.

Min ena AC har ett rör på cirka 160cm. Så jag har inte hittat något vettigt sätt att få ett hål eller två i valfri bräda att sätta för fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har 2 ac hemma, försökte med metoder plastfolie och tejt för att få igen fönstret.. höll tills det halv-stormade 2 veckor senare.

Min ena AC har ett rör på cirka 160cm. Så jag har inte hittat något vettigt sätt att få ett hål eller två i valfri bräda att sätta för fönstret.

Lite mer insats men fungerande:
Några mindre hål och sen sticksåg runt kanten.
Alternativt borra så pass tätt att det går att bryta loss mittenbiten och raspa resten. Tar sin tid speciellt om det ska bli vackert men löser problemet med begränsade verktyg.

Permalänk
Inaktiv

Bah! Sånt jävla krångel att få till det med slangen så nu säljer jag skiten.

Permalänk
Avstängd

Dock ingen AC men kanalfläkt istället ska skaffa en till så att min stordator får lite kylning.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag kör min med enslang och kommer fortsätta göra det. Har varken tid eller lust att modifera något permanent / semipermanent. Den duger super att kyla sovrummet och hålla vardagsrummet till... ja, nån enstaka grad under normalt.
Gillar dock engagemanget från alla, vore trevligt om någon ÅF fick för sig att kika på tråden och se hur många som vill ha riktig tvåslangslösning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kör min med enslang och kommer fortsätta göra det. Har varken tid eller lust att modifera något permanent / semipermanent. Den duger super att kyla sovrummet och hålla vardagsrummet till... ja, nån enstaka grad under normalt.
Gillar dock engagemanget från alla, vore trevligt om någon ÅF fick för sig att kika på tråden och se hur många som vill ha riktig tvåslangslösning.

I mitt fall så duger det absolut med 1-slang.
Men min tankegång är att det kanske är bättre för miljön att förbruka mindre el?
Dock vet jag inte hur mycket det stämmer då jag får 99% av elen från kärnkraft.

Permalänk
Medlem

Önskar man hade AC nu...haft 36 grader utomhus och stabila 29.5 grader inomhus idag.

Vad kostar det egentligen att installera fast AC? Dom portabla verkar ju rätt b.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Önskar man hade AC nu...stabila 29.5 grader inomhus.

Vad kostar det egentligen att installera fast AC? Dom portabla verkar ju rätt b.

Beror ju på hur snyggt man vill ha det gjort, hur starka enheter, vilken typ av enheter osv. Jag gjorde det i lägenhet och har 2 enheter inne med relativt osynlig dragning (dvs behövde man ta en del hål i väggar/tak som sedan återställdes) samt utedelen på taket och det landade kring 140k för mig.

Bor man i hus och bara skall ta ett hål i ytterväggen för en enhet (och väljer enklare varianter) så lär du hamna kring 20-30k. En kollega fick offert på runt 200-250k för 3 innedelar och osynlig dragning i sitt hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Önskar man hade AC nu...haft 36 grader utomhus och stabila 29.5 grader inomhus idag.

Vad kostar det egentligen att installera fast AC? Dom portabla verkar ju rätt b.

Beror på hur stort hus du har och hur mycket av det du vill kyla, kostar från ca 6000 kr (innan ROT) och uppåt för installation. Så allt från 15000 kr till 50000 kr skulle jag säga är normalt. Med rot och en mindre single-split kan du komma ner till kanske 12000 kr allt som allt om det inte är allt för stort jobb för elektrikern att dra el. Då kanske du får nöja dig med en enhet utan möjlighet att ge värme dock, vilket du inte behöver välja bort om du går upp några tusenlappar.

Vill man bara ha kyla så finns det ett par fönsterenheter som säljs i landet också, där slipper du att enheten blåser ut luften ur huset, där sparar man inte direkt några pengar på att inte installera en med inne och utedel dock.