Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jo, har hittat dit också, verkar bara vara den "enda" som finns som verkar vara aktiv, och som AFTW sa, väldigt tesla-fanatism-ish där, så andra batteribilar hamnar i skymundan.

Namnet borde väl antyda att det är en Tesla-forum...?

Börjar närma mig 2000mil med min Tesla Model S och räknade ut vad min milkostnad för laddning har blivit.
Hela 33öre/mil.......... Gratis Supercharging for the win.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Polestar har fått erkännande som för sin design med utmärkelsen ”Brand of the Year”.

"Nu tilldelas det Göteborgsbaserade bolaget ”Årets märke” i den prestigefyllda tävlingen Red Dot Design Award, som anordnas i Tyskland. Priset beskrivs som det främsta i tävlingen.

"Experterna var särskilt imponerade av biltillverkaren Polestar, som tilldelas den högsta utmärkelsen “Red Dot: Årets märke”, skriver Red Dot i ett pressmeddelande.

Totalt lämnades över 6 900 bidrag från 50 olika länder in. Vinnaren utses varje år av en jury, bestående av 40 experter från hela världen, som bedömer produkter i olika kategorier."

Göteborgs-Posten

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@DaBone: Hur mycket behövde du betala för att spara så där mycket pengar?

Permalänk
Medlem

Ingenting.. Plockade ut den för noll kronor, med en högre månadskostnad. Dock blir det lika mycket som jag hade för min förra bil som var en Volvo. Teslan är begagnad.. som jag sagt tidigare i tråden..
Sparar brutalt mycket varje månad på att jag skaffade Teslan. Men det beror också på att jag kör ganska mycket.

Då det blivit billigare än vad jag kalkylerade från början, så räknar jag på att jag nu sparar 5000kr/mån, vilket blir 60000kr/år. Blir många pizzor det....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielGr:

Appropå V2X men för datorhallar: https://www.nyteknik.se/premium/bahnhofs-nya-serverhall-halle...

Tyvärr bakom en betalvägg men detta är ingressen: "Som första datacenter i Sverige ska Bahnhofs serverhall Thule i Stockholm på kommersiell basis hjälpa till att reglera frekvensen i stamnätet. När elsystemet behöver mer effekt ska hallen minska sitt uttag från elnätet."

Bahnhof ska alltså "hjälpa till" att stabilisera nätet och då få en liten slant för besväret. Det kommer nog mer och mer av sådan lösningar framöver.

ja, det skulle tex gå utmärkt att implementera på elbilsladdare tex. Sen får man ju ställa in parametrar på hur mycket man ska minska laddningen och under hur länge. Eftersom laddarna kommer att innehålla en kristallstyrd mikroprocessor så är det inget svårt hålla reda på nätfrekvensen. Andra lämpliga applikationer är liknande varmvattenberedare/elvärme mm där lite variationer i effekten inte spelar nån större roll.

Permalänk
Medlem

Bara göra som Edvin och köpa skraplotter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Då tror jag chansen är betydligt större om du köper dessa lotter och samtidigt bidrar du till charitity.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja, har ju själv kört mer BMW/Audi och aldrig riktigt gillat Mercedes design men hoppas att EQS blir lite mer tech och modern nu när de satsar på en elbil från grunden.

Ja Hyundai Ioniq är ju en bra bil om man vill ha en billigare, blir ju lite mer laddning på långresa dock så den är väl främst för kortare distanser.

Rätt nöjd just nu med min Model 3 men saknar ändå bekvämligheten från den Model S vi hade. Önskar det kom en bil i samma storlek som Model 3 (sedan/halvkombi) som var ”techig” men ändå hade lite bekvämligheter som akustikglas, adaptiva dämpare, trevliga materialval osv. Polestar 2 är ju rätt i rätt riktning men är ju som sagt baserad på XC40 så inte fullt så bekväm jag hade velat ha.

Vill sjukt gärna ha fällbart mittenbaksäte eller en stor skidlucka så man kan åka 4 pers till fjällen utan takbox...

Jo, P2 har en ganska liten skidlucka, men man kan i alla fall fälla baksätet. Komfortmässigt tror jag inte det är några problem, XC40 är rätt bekväm trots att den är så hög, och här har de lagt mycket arbete på chassit, fjädring och stötdämpning.

Citat:

Små SUVar förstår jag inte alls faktiskt, storleksklass XC60 och uppåt kan jag förstå en del även om jag själv inte gillar SUV men de mindre vet jag inte varför man har. Å andra sidan förstår jag inte helkombi heller så :p.

En anledning som jag tror är rätt stor, men som man inte gärna talar högt om, är att SUVar är perfekta pensionärsbilar. Lätt insteg och hög och upprätt körposition. Men det kan man ju inte säga högt när all marknadsföring går ut på sportighet, dynamik och så, antagligen för att köparna inte ska känna sig gamla. Många biltillverkare påstår ju att deras bilar riktar sig till yngre köpare, inte minst tyska premiummärken och så, men kostnaden för en ny bil gör ju ändå att det mestadels är medelålders och äldre som köper alla dessa ungdomliga modeller liksom.

Permalänk
Medlem

Nio ES8 i storlek som en Tesla Modell X & antal sittplatser med batteribytes stationer eller på plats hjälp vid stillastående med Nio egna fordon. Dock tror jag att Nio ES6 & EC6 har ett större kundunderlag.

Nio ES6 är billigare en Nio EC6 tydligen så samma strategi som Audi Etron vs Sportback där sista är dyrare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Sålde min bil idag.
Hyrde en kia optima phev på firman jag ska ha en månad tills min MB EQC 400 AMG kommer om cirka en månad.

Blir inte klok på kian. Det är ett j*a plingelolongande när man ska ut ur bilen, tjuter på utsidan också.
Rattlåset går inte "i". Hur j*a svårt ska det vara att parkera en hybrid?
Stanna. Växelväljaren till P, motor av, kliv ut.. Och plingplongplingplong om nåt osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det var samma sak som när E85 bilarna kom. Alla köpte för att få ner förmånsvärdet men man tankade som vanligt på bensin då bilen drog mer och gick sämre i kallt väder på E85. Nu är det väl minst lika dyrt att tanka E85 som vanlig bensin eller diesel per mil. Kom även en lag om att alla mackar i Sverige skulle kunna erbjuda E85 och jag har för mig att jag läste om en mack uppe i norra norrland som hade en bil som gick på E85 och den fanns ca 40 mil bort men nog fan var han tvungen att sätta upp en pump.

Nu gör man detta återigen med alla elbilar och hybrider som blir väldigt förmånliga att köra men frågan är bara hur länge innan de kommer lägga in någon typ av kilometerskatt på elbilar då även dessa nöter på våra vägar. Som du själv säger så ser bränsleförbrukningen jättebra ut för en hybridbil när den rullar mellan 1-8 mil per dag men så fort du går över detta och närmar dig 20 eller mer så är det inte lika stor skillnad givetvis. Mina planer är att helt enkelt inte ha någon laddstolpe hemma heller utan endast ladda när det är gratis så 99% av körningen kommer ske med bensin men ändå med lägre förmånsvärde.

Norrlands inland har fortfarande inte ens 3G överallt och absolut inte många mackar med elbilsladdning även om det inte har med saken att göra, men givetvis går utbyggnaden saktare i dessa områden då det bor så få människor där.

Skulle tro kilometerskatten kommer när ~25% av bilparken är el eller ladd-hybrid. Staten behöver få in pengar och största delen av kostnaden för fossilbränslet är ju skatt.
Frågan är snarare om kilometerskatten bara kommer på nya el/laddhybrider eller om det blir på alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Skulle tro kilometerskatten kommer när ~25% av bilparken är el eller ladd-hybrid. Staten behöver få in pengar och största delen av kostnaden för fossilbränslet är ju skatt.
Frågan är snarare om kilometerskatten bara kommer på nya el/laddhybrider eller om det blir på alla.

Självklart blir kilometerskatten på alla fordon så blir ingen skillnad oavsett drivmedel och det har dom redan sagt så inget argument.

Men känns som inget företag klarar Wltp 90 gram Co2 snitt idag förrutom rena elbilsföretag som Tesla m.m med nya Europa reglerna.

8.32 in kan man se grafen hur tillverkarna ligger mot målen och Fca som köpt utsläppsrätter från Tesla klara inte heller målen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Skulle tro kilometerskatten kommer när ~25% av bilparken är el eller ladd-hybrid. Staten behöver få in pengar och största delen av kostnaden för fossilbränslet är ju skatt.
Frågan är snarare om kilometerskatten bara kommer på nya el/laddhybrider eller om det blir på alla.

Förslaget från Svenska Miljöinstitutet IVL är en kilometerskatt som är teknikneutral och ska vara dynamisk prissatt beroende på trängsel. En fossilbil i storstäderna kommer få högre beskattning än elbil i storstäderna.

Lägg därtill mer bränsle och fordonsskatt, högre bio-inblandning och kanske högre råoljepriser i framtiden. Finns en överhängande risk att fossila bilar kommer bli mycket dyra att köra efter 2030.

Jag har bestämt mig, vår andrabil och min volvo hybrid blir de sista fossilbilarna jag kommer bruka. Lutar mot Mazda MX-30 som andra bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

En PHEV *är* en miljöbil, självklart, om man kör den mestadels via elmotorn. Att privatpersoner skulle köra den på bensin om de har valet är helt galet resonerat. Förmånsvärde är ointressant för privatpersoner.

Att folk köper PHEV istället för rena elbilar beror nog i första hand på att det passar deras körmönster bra. Kör man normalt kortare sträckor varje dag men enstaka gånger längre sträckor, ja då passar en PHEV utmärkt. En ren elbil där är inte försvarbart: högt pris, inga direkta besparingar jämfört med PEHV samt att när man skall åka långt så är den väldigt "obekväm".

Jo, så är det. Tittar man på miljöaspekten så har ju batteriet en stor del av påverkan mycket beroende på dess livslängd.
Om man tar som exempel att batteriet är dugligt i 10 år även om man inte använder det. (Håller mitt laptop batteri 5 år så är jag glad). Och att det klarar 1000 fulla laddcykler innan det är slut. Tar vi sen siffrorna tidigare i tråden på hur långt en medelbil kör per år så ligger vi runt 1200 mil. Vilket då blir 12000 mil på 10 år. Ett optimerat batteri skulle då räcka i 12 mil för att bli utslitet på 10 år. Så köper man en bil med 40 mils räckvidd i detta exempel så hinner man bara använda 12/40 = 30% av batteriet innan det tar slut p.g.a. ålder. Tolv mil som räckvidd för en ren elbil lär inte räcka för särskilt många och då hamnar vi på laddhybrid.

Återstår väl att se hur det blir med livslängd o antal laddcykler man klarar med batterierna. Sen om de kan återanvändas som energilager för hemmabruk eller bara buffra elnätet påverkar ju kalkylen.

Permalänk
Medlem

Tesla har kommit ut med en rapport i år om hur batteridegrationen ser ut på deras S/X bilar.. efter 200000 miles, vilket blir 321868.8km.

https://electrek.co/2020/06/12/tesla-data-battery-degradation...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Cadillac nya Elbil

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Skulle tro kilometerskatten kommer när ~25% av bilparken är el eller ladd-hybrid. Staten behöver få in pengar och största delen av kostnaden för fossilbränslet är ju skatt.
Frågan är snarare om kilometerskatten bara kommer på nya el/laddhybrider eller om det blir på alla.

Jag gissar att det kommer tidigare. 25% av bilparken som helt fossilfri kommer ta många år i denna fart så kilometerskatten kommer tidigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, så är det. Tittar man på miljöaspekten så har ju batteriet en stor del av påverkan mycket beroende på dess livslängd.
Om man tar som exempel att batteriet är dugligt i 10 år även om man inte använder det. (Håller mitt laptop batteri 5 år så är jag glad). Och att det klarar 1000 fulla laddcykler innan det är slut. Tar vi sen siffrorna tidigare i tråden på hur långt en medelbil kör per år så ligger vi runt 1200 mil. Vilket då blir 12000 mil på 10 år. Ett optimerat batteri skulle då räcka i 12 mil för att bli utslitet på 10 år. Så köper man en bil med 40 mils räckvidd i detta exempel så hinner man bara använda 12/40 = 30% av batteriet innan det tar slut p.g.a. ålder. Tolv mil som räckvidd för en ren elbil lär inte räcka för särskilt många och då hamnar vi på laddhybrid.

Återstår väl att se hur det blir med livslängd o antal laddcykler man klarar med batterierna. Sen om de kan återanvändas som energilager för hemmabruk eller bara buffra elnätet påverkar ju kalkylen.

De flesta tillverkare ger 8 års garanti, vissa tom. 10 år på batteriet så jag antar att de är väldigt säkra på att de kommer att ha en livslängd på långt över 8 - 10år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

De flesta tillverkare ger 8 års garanti, vissa tom. 10 år på batteriet så jag antar att de är väldigt säkra på att de kommer att ha en livslängd på långt över 8 - 10år.

Någon som vet ifall denna garanti följer med bilen ifråga eller är det något som endast gäller för den ursprungliga köparen?

Permalänk
Avstängd

Nu har jag haft hyrbilen Kia Optima laddhybrid.
skitkass batteri. Tog mig tid att ladda nästan 20 minuter på donken, hamnade på 26% batteri.
Sedan åkte jag hem, men cirka 5km senare (vid min avfart på väg hem) så var batteriet nere på 14%. motorväg, 80km/h skyltat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nu har jag haft hyrbilen Kia Optima laddhybrid.
skitkass batteri. Tog mig tid att ladda nästan 20 minuter på donken, hamnade på 26% batteri.
Sedan åkte jag hem, men cirka 5km senare (vid min avfart på väg hem) så var batteriet nere på 14%. motorväg, 80km/h skyltat.

Ja, det var lite i underkant.. Men det kan bero på flera faktorer. Regnade det? Motvind? Uppförsbacke? AC som jobbar ihjäl sig? etc. etc..

Om jag förstått det rätt så ska de kunna gå 6,2mil på el. Jag är långt ifrån ett mattesnille, så om jag räknar fel får ni gärna rätta mig.
Om man tar 62km och delar med 100%, så får man att den kan gå 0,62km per 1%. Du gjorde av med 12% och då borde den kunnat gått 7,44km. Men som jag inledde med, så finns det faktorer som gör att bilen drar mer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Någon som vet ifall denna garanti följer med bilen ifråga eller är det något som endast gäller för den ursprungliga köparen?

Oftast gäller garantin för ursprungliga köparen enbart men som lärt från detalj handeln är det oftast upp till återförsäljare att avgöra deras egna policys. Många vill ha återkommande kunder & låter garanti följa med produkten för då kan det betyda att man får kunder att vända sig till återförsäljaren när man köper nytt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Tesla model 3 Long Range

Har haft min Tesla Model 3 Long range i snart ett år.
Det är lätt att det blir lite smått religiöst när man pratar dels elbil/hybrid/fossil, samt märken Tesla mot resten när det gäller rena elbilar, men jag ska försöka vara sansad.
Jag har Teslan som tjänstebil, nettokostnad ca 4200:- per månad. Har laddbox hemma (Easee/Tibber) så behöver endast ladda publikt/supercharge på långresa. Alla kan ju inte ha tjänstebil, men det finns bra dealar även på privatleasing.

Nu har jag kört ca 2000 mil, och min totala "bränsle"-kostnad är dryga kronan per mil i snitt enligt elräkning och superchargerkvitton, trots ett antal längre resor och trots att jag får betala för min laddning hos Tesla på långresor. (har dock inte räknat med elnätsavgiften på elabonnemanget, så det tillkommer nåt litet där men lite svårt att uppskatta)

Ingen obligatorisk servicekostnad whatsoever för att garantin ska gälla (tror detta än så länge bara gäller Tesla). Jag har rätt många kollegor som har samma bil, vissa privat och andra som tjbil, och ingen har haft större problem än kassa torkarblad vad jag hört, så det är ingen direkt tillkommande kostnad där heller, även om jag skulle ägt den privat. De rapporter man kan läsa om att det är så mycket problem med lack och allt möjligt har i alla fall inte jag stött på. Vi är en familj med två barn och lastkapaciteten räcker till fint. Och så har den dragkrok vilket är trevligt när man har 400+ hästar på hjulaxlarna. Får dock inte dra mer än 1000 kg.

Hybrider går helt bort i min behovsvärld, att ha både en fossil och en elektrisk drivlina är enligt mig att be om trubbel med service och tillförlitlighet säger min kompis Murphy. Jag kan naturligtvis ha fel.

Angående räckviddsångest, så kom den på skam rätt fort för min del, det funkar jättebra även om jag några gånger i onödan oroat mig i förväg. Det har alltid hittills funnits möjlighet att ladda där man behöver, och jag har kommit längre än vad bilen sagt, även med 4 pers plus packning.. Men räckvidd kan jag förstå blir ett problem om man konstant långpendlar nånstans där det inte finns tillgång till åtminstone trefasladdning. Fossilbil blir det nog aldrig mer om jag inte måste.

Så Ja, Tesla och andra elbilar kan låta dyra i inköp men TCO (total ägandekostnad) är inte speciellt hög om man räknar på det. Kolla och jämför olika bilar (även fossila) på teslakalkylen.se.

De nackdelar jag samlat på mig efter ett år är tex att eftersom motorn är typ knäpptyst hör man vindbrus och vägljud ganska tydligt framför allt på motorväg, även om det aldrig är värre än att man kan föra en normal konversation. Detta tror jag att tex Polestar, Audi och Mercedes är något bättre på. En annan nackdel är begränsningen på dragvikt på 1000 kg, där är Audi och Polestar något bättre.

Jag hoppas själv mycket på Polestar 2, skulle vara kul om den gick bra. Eller vilken elbil som helst för den delen.
Min nästa bil är också en elbil, förmodligen en Tesla den med, kanske en 3:a igen eller model Y. Nu fattas bara solceller på taket hemma. Än så länge har Tesla enligt mig ganska långt försprång mot konkurrenterna på de flesta områden som betyder nåt för mig. Och så är den helt sjukt rolig att köra, det spelar ju in lite... Cheers.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem

@mbryngelsson: Håller med dig i det mesta och när det gäller prisvärdhet och kostnader. Funderade själv på en sådan du har, men för mig var den för liten.

De flesta jag pratat med fastnar på själva inköpspriset och ser inte hela totalkostnaden på bilen. Vissa har till och med sagt att de inte bryr sig om totalkostnaden, bara vad bilen kostar att köpa hos "bilhandlaren".
Det är så mycket kostnader som försvinner när man går över till elbil och den enda kostnaden som har ökat för mig är försäkringen. Men i och med att de andra kostnaderna minskat så mycket, så blir det ändå väldigt mycket billigare bilägande, än om jag skulle haft kvar min Volvo och kört samma miltal.
Det är där folk bör titta istället. Kör man mycket, så tjänar man på att gå över till elbil, även om bilen är dyrare att köpa.. inget snack.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Lite info för de som är intresserade utav plugin/el hybrid bil.
Körde en runda igår med vår Kia Optima -19.

Körde inne i hörby till tippen sen ut mot lund "zoo giganten" , det klarade jag på ren el se bild:

51km

Fortsatte sen mot lund norra och kom ca 55km innan bensinen kicka in.
Käkade på ett ställe och körde sen hem.

När vi kom hem stod mätaren på 109km och bensin förbrukningen visade 0.35L/mil:

https://imgur.com/wqqQJxU

Detta är med 2 vuxna och 3 barn + barnvagn och mindre packning , mestadels motorväg 110km/h.
Höll hastigheten överallt, mao inte helt optimalt då den är mest effektiv vid 85km/h eller lägre.
Ac i bilen var på hela tiden och ställt på 22c.

Hade zoo giganten haft laddstolpe så hade förbrukningen varet ännu lägre.

Helt ok för en såpass stor bil , för er som inte känner till kia optima så är den i storlek som audi A6 kombi/ vw Passat kombi.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Ja, det var lite i underkant.. Men det kan bero på flera faktorer. Regnade det? Motvind? Uppförsbacke? AC som jobbar ihjäl sig? etc. etc..

Om jag förstått det rätt så ska de kunna gå 6,2mil på el. Jag är långt ifrån ett mattesnille, så om jag räknar fel får ni gärna rätta mig.
Om man tar 62km och delar med 100%, så får man att den kan gå 0,62km per 1%. Du gjorde av med 12% och då borde den kunnat gått 7,44km. Men som jag inledde med, så finns det faktorer som gör att bilen drar mer.

både upp och ner. Mellan mackedonken på lindvreten och Botkyrka-avfarten, cirka 5 km mellan tummen och pekfingret. delvis nerför och delvis uppför. soligt och fint. tempen i bilen på nånstans mellan 19-22.
Men visst enligt din matte, så är det väl inte så onormal förbrukning för den bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nu har jag haft hyrbilen Kia Optima laddhybrid.
skitkass batteri. Tog mig tid att ladda nästan 20 minuter på donken, hamnade på 26% batteri.
Sedan åkte jag hem, men cirka 5km senare (vid min avfart på väg hem) så var batteriet nere på 14%. motorväg, 80km/h skyltat.

När man kör elbil är det lite därför det är irriterande när hybrider står och laddar på 11-22 kW stolpar en hel natt eller under hela dagen, de laddar långsammare och står ofta kvar efter att de är fulladdade eftersom de behöver parkera längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

När man kör elbil är det lite därför det är irriterande när hybrider står och laddar på 11-22 kW stolpar en hel natt eller under hela dagen, de laddar långsammare och står ofta kvar efter att de är fulladdade eftersom de behöver parkera längre.

Kan förstå det efter haft hybrid ett dygn typ

Men ser fram emot att få "ME Charge"-kortet merca har, som har avtal med i stort sett alla ladd-företag i hela europa

Tittade lite på olika ladd-appar för att hitta butiker med laddning som passar hybriden. Hamnade in på e.on's app (som verkar vara på ica's laddningar också). Kräver att man laddar en pott på 200kr, sedan när man kommer under 100kr, så drar de 200kr till från ditt kopplade kort och toppar upp potten helatiden, verkar vara det enda företag som gör så, istället för att ta betalt för den exakta kWh man laddat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kan förstå det efter haft hybrid ett dygn typ

Men ser fram emot att få "ME Charge"-kortet merca har, som har avtal med i stort sett alla ladd-företag i hela europa

Tittade lite på olika ladd-appar för att hitta butiker med laddning som passar hybriden. Hamnade in på e.on's app (som verkar vara på ica's laddningar också). Kräver att man laddar en pott på 200kr, sedan när man kommer under 100kr, så drar de 200kr till från ditt kopplade kort och toppar upp potten helatiden, verkar vara det enda företag som gör så, istället för att ta betalt för den exakta kWh man laddat.

Ja, jag har en drös kort liggandes i bilen, inget större problem egentligen. EON är ju lite roliga i det ja, inte jättejobbigt med lite onödigt kan tyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, jag har en drös kort liggandes i bilen, inget större problem egentligen. EON är ju lite roliga i det ja, inte jättejobbigt med lite onödigt kan tyckas.

Är det inte appar till stolparna? Kort känns ju inte så 2020? Även om kort till exempel underlättar på en poolbil