Har ni mycket strul med era AMD system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalaus:

Är det ett vanligt fel?
Jag har ett X470 Aorus gaming 5 Wi-Fi som tappar inställningarna när man bryter strömmen helt. Alla inställningar försvinner och biosversionen hoppar tillbaka till F31.

När jag började leta efter möjliga fel så hittade jag en hel rad inlägg här och var från folk som råkat ut för samma sak. Dessutom tydligen återkommande genom flera generationer av Gigabyte-moderkort, så nåt de borde känna väl till och kunna fixa, men som inte är fixat...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har varierat mig med både AMD och Intel beroende på vad som känts mest prisvärt under 30 år. Alla system har varit stabila i den grad att man inte stört sig.

Val av minnen har ofta varit lite känsligare på AMD system men nu i modern tid så kanske det inte stämmer längre. Jag brukar själv alltid kontrollera vilka minnen som är kompatibla för det system man bygger.

Överklockar man får man räkna med att det kan bli instabilitet.

Det system jag har i signaturen har brukats i ca 1 år nu med olika BIOS F3, F4, F10, F11, F20 och en del beta. Jag har inte märkt några problem själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sajox:

Har varierat mig med både AMD och Intel beroende på vad som känts mest prisvärt under 30 år. Alla system har varit stabila i den grad att man inte stört sig.

Val av minnen har ofta varit lite känsligare på AMD system men nu i modern tid så kanske det inte stämmer längre. Jag brukar själv alltid kontrollera vilka minnen som är kompatibla för det system man bygger.

Överklockar man får man räkna med att det kan bli instabilitet.

Det system jag har i signaturen har brukats i ca 1 år nu med olika BIOS F3, F4, F10, F11, F20 och en del beta. Jag har inte märkt några problem själv.

Det är bara Zen 1 som har varit lite mer kinkiga på minnesmodell, i övrigt har det inte skillt sig nått särskilt mot Intel eller andra AMD. Jag tror det mesta med det berodde på att tillverkarna var helt ovana att konstruera AMD moderkort för de hade ju i princip inte gjort det på 10 år när AM4 kom och de vågade inte heller satsa helhjärtat på det när Ryzen lanserades för de visste inte hur den skulle bli mottagen av kunderna, det fanns ju inte heller särskilt mycket delar för de som ville bygga en liten dator utan det kom först bara typ 1 m-atx och 1 atx AM4 kort som "fungerade hjälpligt" från respektive tillverkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ZalZeRoz:

Har du varit i kontakt med MSI support gällande felet? Kan tycka att det låter som garanti åtgärd?

Jag är inte lika "på" längre som tidigare. Kan knappast tro att jag är ensam i världen om detta problem så tills det kommer en BIOS-fix kör jag utan SMT. Har drygt 1/2 år kvar på garantin att agera.

Förrutom det redan nämnda, 4xCMK32GX4M2A2666C16, 1xSamsung SSD 970 EVO Plus 1TB NVMe, 1xOptane SSDPED1D480GA PCIe, Asus GTX1660Ti.

Permalänk
Medlem

Zen 1 hade jag inga bekymmer med. R5 1600 på ett B350M Mortar flöt på fint. Nuvarande R5 3600 på samma mobo hade jag bara bekymmer med pga ett tidigt BIOS. En uppdatering senare så är även denna problemfri.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Dator i signaturen har rullat i ett år utan problem som inte kunnat härledas till mig (överklockning av minne främst). Hade mer problem med mitt senaste intel-system men det berodde iofs också på mig

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Inga problem alls med min 2700. Funkar galant, tyst och svalt.
Läste dock att ryzen 3xxx går ganska varma även i idle, runt 60-70C. Vet ej om detta är regel eller undantag. Gick från i5 3570k, och ser inget negativt med cpu/mobo/ram.

Har däremot ägt 2 olika rx5700xt och bägge strulade så in i helvete för mig (och detta var nu i våras, nästan ett år efter release).

Min 3900x ligger i skrivande stund på 43C, kyls med en Noctua NH-D15 med en fläkt monterad (av 2).
Dock värt att nämna att solen ligger rakt på så det är varmare än normalt i rummet, runt 28C.

Av de AMD CPU:er jag haft har jag aldrig upplevt några problem, det har jag inte heller gjort med mina Intel CPU:er.

När det gäller GPU:er däremot hade jag rätt mycket problem senast jag körde AMD, Radeon 6970 vars drivrutin levde ett eget liv.
Nvidia har i jämförelse varit smooth sailing.
Men 6970 är nästan 10 år gammalt, så det kan mycket väl vara så att nuvarande segment har mindre problem.

Kan väl tillägga att jag kör stock, har inte överklockat sen jag hade en Intel i7 2600k, varken GPU eller CPU.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Som andra säger var första generationen Ryzen lite väl kräsen när det gällde minnen så det var svårt att få upp dem i rätt hastigheter om man inte hade gjort ordentlig research innan köp (vilket på tidigare Intel- och AMD-plattformar oftast inte var lika viktigt). Det förbättrades dock efter en rad BIOS-uppdateringar, även om plattformen fortfarande var mer kräsen än andra men när man väl hittat fungerade inställningar var det inga problem sedan för min del. Precis i början var det också en del andra buggar med BIOS men det var innan jag hoppade på tåget några månader senare så det märkte jag aldrig av.

Bytte sedan från min 1800X till min nuvarande 3900X med övriga delar samma. Har fungerat utmärkt förutom att jag ibland har haft problem med installationsprogrammet för AMDs chipset-drivrutiner men det har varit för att min Windows-installation inte ligger på C:\. Med andra ord är det inte något de flesta någonsin skulle stöta på.

Jag läste dock om en del problem med förra BIOS-versionen och ljudkort så skippade den. Har därmed ingen koll på om det faktiskt hade varit något jag stött på. Uppdaterade dock precis till en BIOS-version (5603) de släppte igår och förutom att jag behövde ställa om vilken ljudkälla som var standard inne i Windows så verkar allt fungera fint.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har haft en del strul med min Ryzen 7 1700 + Asrock X370 Taichi. Dels åkte jag på kompileringsbuggen men fick CPUn utbytt av AMD. Missade även att den var så kräsen med minnen. Men har blivit bättre med senare BIOS versioner.

Jag har haft mer problem med min RX 5700XT. Firefox+sway gör att grafikkortet kraschar någon gång i veckan. Dock har det också blivit bättre med nyare linuxkärnor och mesa drivrutiner (gick någon vecka utan någon krasch). Så förhoppningsvis är det bara en tidsfråga tills det är fixat. Är svårt att skicka in en buggrapport då krascherna är så slumpartade.

Men lärde av mitt misstag med minnen när jag köpte en stationär dator till frun. Blev en Ryzen 5 3600 och kontrollerade att minnena (CMK16GX4M2B3200C16W) var kompatibla med moderkortet (Asus Prime B450M-A). Den kör ett Nvidia GTX 1060. Har varit noll problem med den. Kör samma linuxkärna och distribution men eftersom den kör ett nvidia kort kör den andra drivrutiner samt i3 istället för sway.

Är sugen på att uppgradera min till en 3900X men väntar på att priserna ska sjunka.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Gick från en 2700X till en 3900X och vid bytet blev det bara blåskärm och efter två dagars intensivt letande , själv först och sedan en datorbutik i Uddevalla så hittades felet. Man skulle tydligen stänga av Wi-Fi innan bytet och det stod ingenstans men det kostade mig 1500 kr. Efter detta så går allt på räls!
Mvh Paul

Klurigt, ett intressant fall, du fick detta problem med Gigabyte X470 Aorus Gaming 7 Wifi? De menar att Wifi måste stängas av innan processorbytet?

Permalänk
Skrivet av makatech:

Klurigt, ett intressant fall, du fick detta problem med Gigabyte X470 Aorus Gaming 7 Wifi? De menar att Wifi måste stängas av innan processorbytet?

Måste vara något enskilt fel, har själv ägt och äger Gigabyte x470 och x570 (båda med inbyggt wifi) bytt mellan 1700, 2700 och nu 3800, inget problem någonstams

Permalänk
Medlem

Hade problem med att min 3800X bootade om spontant med XMP igång (3600MHz), fick tips här om att sänka SoC power och sen dess har den varit stabil.

Så lite handpåläggning, men 3600 är ju över standardspec.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Nej, inga problem alls i mitt fall.
Har gått över till enbart AMD-datorer hemma numera och de fungerar alla utmärkt.
Klockar iofs. inte min hårdvara utan kör allt på originalinställningarna.

Inte rört varken konfiguration eller hårdvara sedan jag byggde ihop min stationära dator.
Är nog för övrigt den hårdvara jag varit mest nöjd med under alla år också, den presterar bra på allt jag använder den till.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Gigabyte

@makatech: Hej, det var det beskedet jag fick av verkstaden och de sade att de fått den informationen av Gigabyte, om det är ett sällsamt tillfälle eller Biosbugg vet jag ej men det var väldigt irriterande. Förövrigt så ligger 3900X sällan över 40 grader nu på sommaren och under 80 grader vid spel.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem alls och då bytte jag från Intel utan att ominstallera Windows

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Lite strul har det väl varit historiskt sett, men i princip helt felfritt de senaste 5-6 åren.
Dock grundar sig min erfarenhet i att jag kör uteslutande Linux-baserade OS så det kanske är skillnad mot Windows-plattformen?

De äldre systemen jag har, både Intel/AMD fungerar fortfarande perfekt efter åratal.
Så de problem folk upplever nu kanske har mer med en viss plattformsmognad att göra?

Intel's plattform har väl varit rätt homogen de senaste åren, men väldigt lite förändringar.
De sockel-byten de gjort har väl varit på gränsen till onödiga i många fall.

AMD's plattform har väl inte mer än knappt 3 år under bältet och är ett avsevärt mindre företag också, så om de eller systembyggarna inte lyckas leverera lika väl på alla punkter, har iaf. jag lite funderingar kring hur det kan hänga ihop.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Installerat 2 system med Ryzen 5 3600 i båda. MSI B450 TOMAHAWK MAX & MSI B450-A PRO MAX. Körde XMP från vanliga corsair vengeance (3600 & 3200MHz) och fungerat perfekt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

AMDs GPU drivers var rätt trasiga från ca Sommar 2019 till Vår 2020 men sen dess har allt fungerat bra

Permalänk
Medlem

Kört med Ryzen hemma sedan 2017 och har över 16 workstations med Ryzen på jobbet, inte upplevt en enda konstighet.

Har upplevt lite pill med att få upp minnena i högre/korrekt hastighet när jag satt ihop Ryzen-system åt bekanta, men har å andra sidan råkat ut för exakt samma slags strul med Intel-system.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag har haft lika många struliga Intelsystem som AMD-system sedan jag först skaffade dator på Pentium-tiden. Jag tycker inte att det avhängigt tillverkare. Jag kan dock se att de mest stabila systemen jag haft är en AthlonXP 2500+ och en 3770k och jämförelsen mellan dem får nog sägas vara till Athlonens fördel. 3770k:n fungerar jättebra vid stock, men allt utanför spec blir fort instabilt, så det måste nog tillskrivas otur i silikonlotteriet.

Generellt sett har jag upplevt mer variation mellan system från samma tillverkare än variation mellan tillverkarna, får jag nog säga.

Permalänk
Medlem

Har igentligen bara haft ett ''problem'' med Ryzen. Gick ifrån R5 2600 till 3900X på B450 bräda.
Uppdaterade BIOS vilket var lätt men Processorn låg konstant och boostade till 4,3-4-4 även vi vila i windows. Problemet var AMD powerplan som man fick sätta till Ryzen Balanced.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Har två system med Ryzen. 3600 samt 1200 båda på varsitt Gigabyte B450. Inte haft det minsta problem.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Har en AMD Ryzen 5 3600 som hade superproblem med medföljande kylare (se min felsökningstråd). Har inte haft några problem sen jag bytte fläkt. Inget utöver det.

Permalänk

Inget strul längre. Lite i början med 3700x och x470 taichi.
Minnen och bios lirade inte helt så fick köra 2633 på minnet.
Nu b550 Msi tomahawk och nytt minne 2x32gb 3600c18, inga problem alls. XMP och kör på.
Inte haft något problem med 5700 pulse.

Visa signatur

stavhammar

Permalänk
Medlem

3900X i ett ASUS ROG strix X570-E med minnen i 3600 mhz i snart ett år utan några problem.
2200G (APU) i ett ASRock Fatal1ty AB350 mITX i HTPC där moderkortet var stendött vid leverans, men där allt rullat på fint efter byte.

Innan det Intel 2500K.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Hedersmedlem

Nu handlar jag mest på Inet, men såg härom dagen att Webhallen märkt vissa minnen med Ryzen. En bra service så man slipper sitta och jämföra minnen mot QVL.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Min Ryzen 3600 fungerar fint hittills. Klockar ner sig ordentligt (kärnorna somnar) i vila också. Har AGESA 1.0.0.6 just nu. Så bara 30-35 grader i vila (iofs med standardkylaren på konstant 70 %). Moderkortet och minnet fungerar bra också. Och mitt fina fabriksöverklockade RX480 som nu blev flaskhalsen efter uppgraderingen till Ryzen 3600. Min Core i7 2600 som jag hade innan fungerade iofs också fint men jag var lite CPU-begränsad i ett spel då. Även min Phenom 9850 som jag hade förut men prestandan räckte inte till efter ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Inga problem alls här!

Mobo: ROG STRIX X570-F GAMING
Processor: AMD Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair 32GB (2x16gb) 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft problem med AMD grafikkort dom gånger jag haft såna. För det mesta kylning/temperatur/fläkt problem.

Har aldrig kört AMD processor så det kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med mitt Ryzensystem. Solid as a rock!
Samma gäller med AMD:s grafikkort. Det enda som svikit mig var ett 6870.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +