”Disksläde” till HP Microserver gen8

Permalänk
Medlem

”Disksläde” till HP Microserver gen8

Hej

Har en server enligt rubrik som saknar två ”drive bays”.
Har sökt på Amazon o Ebay och det finns huven uppsjö av varianter och jag har hittat en som verkar vara den rätta - enda problemet är att en kostar 55$+frakt vilket verkar lite svettigt.

Hittade ett gäng andra väldigt lika till utseende som kostar runt 70-80 kr.

Hur unika är dessa för olika servermodeller?

Vad jag hittat så ska den rätta ha att.nr 691585-001
Länk

Den billigare varianten har art.nr. 652998-001
Länk

Finns här någon vänlig själ med lite servererfarenhet som kan lotsa mig rätt eller förklara vad/vilka som skulle kunna passa i min Microserver Gen8?

Permalänk
Vila i frid

Den först är orignalet. Den andra passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Den först är orignalet. Den andra passar.

Underbart!!

Tackar så mycket för svaret 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Den först är orignalet. Den andra passar.

Har du koll på om allt fungerar som det ska om man använder 'dumma' diskslädar? Har för mig att en kollega gjorde det på en gen8 och att det resulterade i att fläktarna gick på högvarv hela tiden och sköt nån form av fel i ilo'n 🤔

Permalänk
Medlem

Det är inte slädarnas fel. Utan HP's inkapabilitet att stödja andra hårddiskar.

iLO även känt som BMC kontrollerar fläktarna på servrar. I detta fall har HP konfiguerat att plocka ut temperaturen från sina originaldiskar, (en artificiell inlåsning typiskt HP att enbart stödja sina egna delar).

Stoppar man in diskar från annat fabrikat eller firmware så kan inte BMCn läsa temperaturen via diskens SMART interface... och då förutsätter BMCn att något spårat ur och sätter fläktarna på max hastighet.

Så visst, kan du inte läsa ut temperaturen, så har något förmodligen spårat ur. Samma sak är det om du rycker loss en fläkt från en vanlig server under körning. Den förutsätter att den är defekt då, och spinner upp andra fläktar på max för att kompensera/skydda.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Linus:

Har du koll på om allt fungerar som det ska om man använder 'dumma' diskslädar?

Jag två egna HPE gen8 micro. Det finns ingen elektronik i slädarna, varken passiv eller aktiv.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Det är inte slädarnas fel. Utan HP's inkapabilitet att stödja andra hårddiskar.

iLO även känt som BMC kontrollerar fläktarna på servrar. I detta fall har HP konfiguerat att plocka ut temperaturen från sina originaldiskar, (en artificiell inlåsning typiskt HP att enbart stödja sina egna delar).

Stoppar man in diskar från annat fabrikat eller firmware så kan inte BMCn läsa temperaturen via diskens SMART interface... och då förutsätter BMCn att något spårat ur och sätter fläktarna på max hastighet.

Så visst, kan du inte läsa ut temperaturen, så har något förmodligen spårat ur. Samma sak är det om du rycker loss en fläkt från en vanlig server under körning. Den förutsätter att den är defekt då, och spinner upp andra fläktar på max för att kompensera/skydda.

Jag kör IBM diskar i min dl360 G9 och den är tyst och fin, ingen maxfart på fläktarna där förutom under uppstart/fläkttest cycle.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Poberg:

Hej

Har en server enligt rubrik som saknar två ”drive bays”.
Har sökt på Amazon o Ebay och det finns huven uppsjö av varianter och jag har hittat en som verkar vara den rätta - enda problemet är att en kostar 55$+frakt vilket verkar lite svettigt.

Hittade ett gäng andra väldigt lika till utseende som kostar runt 70-80 kr.

Hur unika är dessa för olika servermodeller?

Vad jag hittat så ska den rätta ha att.nr 691585-001
Länk

Den billigare varianten har art.nr. 652998-001
Länk

Finns här någon vänlig själ med lite servererfarenhet som kan lotsa mig rätt eller förklara vad/vilka som skulle kunna passa i min Microserver Gen8?

Jag kan ha slädar liggande, kollar när jag är hemma från jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag kan ha slädar liggande, kollar när jag är hemma från jobbet.

👍

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar sålänge

Har ett par slädar på ingång.

Tänkte försöka ge mig på en följdfråga som inte har med slädarna att göra:
Installerade Freenas på ett USB-minne vilket gick bra.
Stoppade sen in ett par diskar (HDD) som jag hade liggandes, WD Green.
Diskarna "hittades" ej av Freenas.

Testade att dra igång en Windows installation istället för att se ifall diskarna hittades - det gjorde de inte.

Startade om burken o tryckte F5 för att komma till HP Smart Storage Admin - inte heller här hittas några diskar

Testade att trycka i en SSD och den hittades direkt.

Någon som har ett tips på vad det kan bero på?
För gamla diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Det är inte slädarnas fel. Utan HP's inkapabilitet att stödja andra hårddiskar.

iLO även känt som BMC kontrollerar fläktarna på servrar. I detta fall har HP konfiguerat att plocka ut temperaturen från sina originaldiskar, (en artificiell inlåsning typiskt HP att enbart stödja sina egna delar).

Stoppar man in diskar från annat fabrikat eller firmware så kan inte BMCn läsa temperaturen via diskens SMART interface... och då förutsätter BMCn att något spårat ur och sätter fläktarna på max hastighet.

Så visst, kan du inte läsa ut temperaturen, så har något förmodligen spårat ur. Samma sak är det om du rycker loss en fläkt från en vanlig server under körning. Den förutsätter att den är defekt då, och spinner upp andra fläktar på max för att kompensera/skydda.

Detta är ett problem om man har äldre servrar som hpe DL380 G5 osv. och man får söka på de frivillig sammanställda listorna vilka diskar och SSD som fungerar och vilka som inte gör det och servern försöker lätta och fly med fläktarna på full hals. alla tillverkare har diskar som fungerar och andra som inte fungerar och det kan variera mellan G-versioner