Bootbart usb minne hittas inte?

Permalänk
Medlem

Bootbart usb minne hittas inte?

Jag har gjort ett bootbart usb minne med Windows på. Men packard bell laptopen hittar inte den bootbara minnet vid uppstart alls.
Har såklart vart in i bios och ändrat till nåt som heter USB FDD och även USB HDD men det funkar ändå inte vid start av dom 2 möjliga.
Nån som vet vad jag gör för fel eller nåt tips kanske? Gäller en PackardBell EasyNote lap.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Du har inte provat f12 (Boot meny) och välja USB minnet därifrån?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det startat med riktig OFF/ON - varm-reboot duger inte om det skall identifiera nya enheter om UEFI är aktiverat då scanningen av ny HW görs inte vid varm-reboot i många BIOS.

Sedan finns det somliga USB-stickor som är helt omöjliga att boota på för att de identifierar sig fel (bit som markerar att de är 'mass storage' och inte att de är 'removable mass storage' då det inte stämmer med den UEFI-delen som finns i ISO-imagen och då syns det inte i BIOS alls som alternativ efter scanningen).

Detta är inget man kan göra något åt på själva USB-stickan mer än att prova annan märke/batch av USB-stickan i fråga. Sandisk-USB är ökända för att detta kan variera mellan batcher fast det är samma 'modell'

Har man den här typen av bekymmer och det inte går att lösa - USB-ansluten DVD-spelare och bränn imagen på en DVD-R-skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Jag har gjort ett bootbart usb minne med Windows på. Men packard bell laptopen hittar inte den bootbara minnet vid uppstart alls.
Har såklart vart in i bios och ändrat till nåt som heter USB FDD och även USB HDD men det funkar ändå inte vid start av dom 2 möjliga.
Nån som vet vad jag gör för fel eller nåt tips kanske? Gäller en PackardBell EasyNote lap.

Har du inga andra boot alternativ?

Vissa datorer räknar USB som en intern disk och behöver då välja EXAKT vilken datorn ska startas från som som om datorn hade haft tex 2st Windows diskar osv.

Dom dyker upp i en lista som heter något med harddrive där alla kopplade diskar, USB lagring dyker upp med konstiga märke modell som man ibland känner igen från tex klisterlappen på diskar, kvittot där hela namnet på det man köpte ofta står mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Du har inte provat f12 (Boot meny) och välja USB minnet därifrån?

Jag har testat f12 men där finns bara endast interna hårddisken nämnd inget annat tyvärr.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Jag har dessa boot alternativ att välja mellan:
Boot Mode UEFI
Secure Boot Enabled

1.USB FDD
2. USB HDD
3. HDD WDC WD10JPVX o.s.v.
4. ATAPI CD ROM fast finns ingen cd läsare på denna
5. NETWORK BOOT
6. Windows boot manager
7. USB CDROM
8. NETWORK BOOT

Har testat usb fdd och usb hdd men där hände inget.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med både Lenovo och HP på jobbet , kolla i BIOS om du har nåt som liknar "Setup Defaults" sedan "Save and Exit" , efter det funkade både boot från USB och PXE.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Tror det är skillnad på något som är bootbart i UEFI-läge och klassiskt läge. Om det är ett gammaldags USB-minne behöver du stänga av secure boot och slå på CSM eller hybrid boot läge eller något åt det hållet. Du kan behöva ställa tillbaka det för att Windows ska starta efteråt.

EDIT: Missade att det var Windows-installations minne. Om du installerar Windows från minnet så kommer Windows vara anpassat för det läge du hade när du installerade, då ska du inte byta tillbaka efteråt. Om du vill ha secure boot på så kan det vara värt att testa något annat alternativ.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Rekordmedlem

Men frågan bör kanske egentligen vara om minnet är bootbart eller inte ?
En del minnen identifierar sig som sagt inte som ett usbminne och så kan det också vara gjort på fel sätt så att det helt enkelt inte funkar även om minnespinnen i sig är ok.

Går det att boota nån annan dator från minnet ?
Bootar datorn du vill installera om från ett annat garanterat fungerande installationsmedia ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skall testa flera olika minnen men vilket skall jag sätta som första boot i sånna fall?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fear:

Jag skall testa flera olika minnen men vilket skall jag sätta som första boot i sånna fall?

Det brukar finnas nån knapp man ska hålla in vid start för att välja en temporär usb boot så slipper man ändra nått i inställningarna men det skiljer sig mellan olika moderkort så kolla manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är usb´n skapad med Microsofts eget verktyg? https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-down...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Sötast

Googla "How to boot from usb DATORNAMN DATORMODELL" Brukar alltid finnas bra guider

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag har använt denna jajjamän

Visa signatur

Fear

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar finnas nån knapp man ska hålla in vid start för att välja en temporär usb boot så slipper man ändra nått i inställningarna men det skiljer sig mellan olika moderkort så kolla manualen.

F12 på den, som sagt.

Problemet är att han inte ser USB minnet alls i dios. Det borde man göra ÄVEN om det inte är ”bootbart”

Ingen aning hur man fixar det i bios på den maskinen men kolla allmänt kring inställningar för USB. Prova även annat USB minne.

På vissa datorer så hamnar USB minnen i menyn (I bios) boot ordning för hårddiskar och syns inte alls på andra ställen än där. Kolla det. Ändra ordningen så USB disken är först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har testat o kollat olika på laptopen men får inte till det, finns det några andra program verktyg att göra en bootbar windows på gratis på nätet?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Hämta hem Win 10 iso och bränn den till USB med Rufus
https://rufus.ie/

Edit: Skickade PM om hur du kan hämtar hem ISO från MS.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Ser ditt BIOS ut som på bilden nedan ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j