Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är egentligen skillnaden på Traktörpanna och en Sauteuse?

Traktörpanna - en stekpanna med höga kanter. Kompletteras ofta med ett lock.

Sauteuse - kommer från franskans sautera betyder att ”skaka eller studsa”, perfekt för att bryna något snabbt men suverän till så mycket mer. Ska ha rundad kant mellan botten och sidovägg så man kommer åt bra med en visp. Perfekt för mjölkbaserade såser som lätt bränner fast. En bra sauteuse har också lite tjockare väggar än en kastrull och värmen från botten leds upp till väggen. Den är perfekt till att reducera såser, göra glassmet och en massa annat. Mitt absoluta favoritkärl till julens knäck- och kolakok.

Har bara ägt en sauteuse ett par år men gillar den så mycket idag att om jag skulle tvingas hålla mig till ett enda kokkärl i mitt kök skulle det bli en stor sauteuse fast då kompletterad med ett lock.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Varför bör man undvika det? Enligt Livsmedelsverket är det ofarligt:
Däremot tillverkades PTFE tidigare på ett ganska tvivelaktigt sätt mha PFOA och PFAS, två ämnen som man definitivt bör undvika att få i sig. Man bör också undvika att hetta upp PTFE över smältpunkten (327°C) eftersom det då kan avge mindre nyttiga gaser vid ännu högre temperaturer.

Artikel i GP från 2018

Det sagt så slänger jag mina nonstickpannor när de blivit för repiga och tappat funktionen. Vanligen har jag sedan köpt en ny 100kr-panna på Ikea men när den går i graven nästa gång kommer jag köpa just en sådan Satake-panna som du länkade till. I övrigt använder jag ofta kolstål, har två bra De Buyer, och en äldre gjutjärnspanna.

Alright, bra info där. Tackar
Jo Satake - pannan verkar ganska grym. Då är det väl bara för mig att köra på en sådan oxå (lutar starkt till att det blir en sådan)

Kör oxå vanliga supergamla gjutjärns pannor här, som jag fick ärva efter mina föräldrar. Men det vore skoj med lite nytt

Hört att det är svårare att hantera kolstål pannor - bränner fast osv. Hur upplever du det ?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, sabbade teflonpannor på löpande band.
Köpte en från Ronneby bruk, ultra light pro, och det är fantastiskt! Diskar den i skållhett vatten, thats it! Steker utan att bränna vid, även vid höga temps. Bågnar inte, ytan håller. Den sotade lite i början men det är borta nu efter typ en månads måttligt användande.
Kan bara rekommendera; https://ronnebybruk.nu/se-sv/Products/Details/538?name=163000...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Vad är egentligen skillnaden på Traktörpanna och en Sauteuse?

Vi gör som sagt mycket grytor, grönsaksfräs och liknande. Så vi brukar bryna lök, kryddor, svamp etc först och sedan tillsätta t ex krossade tomater, grädde eller dylikt för att göra en sås/gryta på det.

Så en panna som klarar det är ganska viktigt för oss.

Traktör har raka kanter, Sauteuse rundade.
Så det är smaksak nästan. Om man mest gör fräsandet så kan Sauteuse vara enklare då för att hantera sakerna.
Köttfärssås är smidigt i traktörpannan kan jag tycka.
Pannkakor inte smidigt i någon av dom
Inte heller ägg.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Blivit trött på alla teflonpannor man behövt köpa genom åren och tänkte välja ett annat material. Frågan är då vad och vilken panna?

Gjutjärn är såklart trevligt och ger bäst stekyta overall men är tunga och lite jobbiga att underhålla. Dessutom får man använda lite mer fett. Såg att Ronneby numera har lite tunnare och lättare gjutjärn men dom ska tydligen ha något sämre värmespridning, men det kanske är en bra kompromiss?

Rostfrittstål har en liten billig Ikea idag men har aldrig gillat den. Allting fastnar i den. Vet inte om det beror på Ikea eller materialet.

Anodiserat aluminium Sambon tål inte aluminium och dessutom funkar den inte på induktionshäll som vi tänkt skaffa senare.

Kolstål Reagerar med mat med syra (typ alla grönsaker?) så det går bort.

Keramik Hade en men den blev snabbt dålig och saker började fastan.

Så vi har landat någonstans i att skaffa ett gjutjärn nu. Men vad ska man välja? Det finns allt mellan 300-2000Kr hos svenska återförsäljare.

Gjutjärn!

Då slipper ni få i er skadliga ämnen!

(Gör egen research om du inte tror mig... bara senaste året har nya skrämmande rön uppdagats!
Undvik gärna stekspadar etc. i plast, av samma orsaker.)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1k3_dd:

Gjutjärn!

Då slipper ni få i er skadliga ämnen!

(Gör egen research om du inte tror mig... bara senaste året har nya skrämmande rön uppdagats!
Undvik gärna stekspadar etc. i plast, av samma orsaker.)

Vad lagar du för typ av mat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Gjutjärn!

Då slipper ni få i er skadliga ämnen!

(Gör egen research om du inte tror mig... bara senaste året har nya skrämmande rön uppdagats!
Undvik gärna stekspadar etc. i plast, av samma orsaker.)

Länka gärna dom rönen. Har bara förstått att äldre pannor än 2013 kan vara farliga och nya är ingen fara så länge man inte går över 300 grader. Det finns redan gott om cancerframkallande mikroplaster i allt annat så tror inte teflon är mycket värre. Det är inte hälsosamt att äta för mycket fett och smör också?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Baxtex:

Det är inte hälsosamt att äta för mycket fett och smör också?

Beror iofs helt på vilken diet man följer.

Skrivet av m1k3_dd:

Gjutjärn!

Nej nej, kolstål ska det vara. Mycket bättre

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Detta var inte alls en bra tråd... Flera timmars läsande senare senare så blev det en De Buyer Carbon plus 28 cm (kolstål, 360 kr) för att komplettera min 28 cm tefal jamie oliver teflon panna som borde hålla ett år eller två till.

Jag blev inte speciellt imponerad över min keramiska tefal panna, jättebra som ny men försämrades snabbare än teflon och är nu skrot (sönderbränd?).
Jag siktar på att köpa en liten Scanpan CTX/PRO IQ 20 cm (600 kr) för att testa även om omdömena på prisjakt inte är speciellt bra. Stora frågan om det är värt med en scanpan saute panna som komplement/ersättning till tefal pannan nu när det är bra rea?

Tips, Kopk har bra rea på scanpan just nu (~40%). Finns inte på prisjakt så värt att posta länken här.
https://kopk.se/collections/stegepander
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/de-...

Jag har aldrig fastnat för gjutjärnspannorna, troligtvis på grund av att dom varit totalt misshandlade på olika stugor/vandrarhem m.m. Ska bli spännande med kolstål och se hur den fungerar över tid när jag kan sköta om den själv.
Jag förstår inte varför skeppshult fortsätter med helt runda handtag, mer än en gång jag varit nära att tappa ut maten på golvet då pannan roterar i handen.

EDIT:
Hur mäts diametern på en stekpanna? Är det största innerdiametern (högst upp) eller ytterdiametern?
Dom två jag har nu är 30 cm ytterdiameter och 28 cm innerdiameter. Borde vara innerdiametern som gäller, trevligt om mina befintliga lock passar.

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt sett botten som mäts. Så är det absolut med De Buyer iaf. Edit: Hmm, kanske minns fel då, ändrar mig gärna!

Så länge du låter bli annat än rengöring med hett vatten och steker köttbitar vid rätt hög temperatur så tar det inte alltför länge att få en bra yta i pannan. Kanske 25-30 gånger.
Personligen tycker jag att Maillard-effekten blir absolut bäst i kolstål och inte alls lika bra i gjutjärn. Kan inte svara på varför, kan vara den helt släta ytan i kolstålet.

Fattar inte heller detta med nyare Skeppshult. Mina yngsta har runda bokhandtag (opraktiskt som du säger) medan de äldre har flata gjorda av gjutjärnet självt. Men det finns kanske andra varianter om man letar?

Antagligen felaktig uppgift
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Normalt sett botten som mäts. Så är det absolut med De Buyer iaf.

Så länge du låter bli annat än rengöring med hett vatten och steker köttbitar vid rätt hög temperatur så tar det inte alltför länge att få en bra yta i pannan. Kanske 25-30 gånger.
Personligen tycker jag att Maillard-effekten blir absolut bäst i kolstål och inte alls lika bra i gjutjärn. Kan inte svara på varför, kan vara den helt släta ytan i kolstålet.

Fattar inte heller detta med nyare Skeppshult. Mina yngsta har runda bokhandtag (opraktiskt som du säger) medan de äldre har flata gjorda av gjutjärnet självt. Men det finns kanske andra varianter om man letar?

Jag tror/hoppas inte det är botten, då kommer min nya panna inte få plats på spisen... Jag hittar ingen definition av måtten på de buyers hemsida men logiskt att b är botten och s top (inner/ytter spelar mindre roll i detta fallet då kanten är så tunn).
https://www.debuyer.com/en/products/carbone-plus-round-frying...
Jag hittade på scanpans hemsida att dom specar innerdiametern längst upp (28 cm) och då är botten 22 cm vilket verkar rimligt och stämmer med mina gamla pannor. Har för mig att jag köpte 28 cm, vilket stämmer med innermåttet.
https://www.scanpan.eu/shop-2/28cmsautepanw-lid-classic-induc...

Skeppshult har åtminstone borrat några hål i handtaget för att minska värmespridningen på de nyare. Vet inte hur bra det fungerar i praktiken men borde göra lite skillnad på värmen. Hade varit enkelt att göra handtaget ovalt också vilket gjort stort skillnad.
Någon som testat att borra lite i en äldre panna?