Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med anledning av så många kommentarer som klagade på alternativen skapar jag härmed en ny omröstning angående ämnet:

Vad betyder frasen ’nån timme’

<omröstning>

Verkar som att 24 timmar vinner valet! Nu börjar jag förstå politik /s

Omröstningen är dold för att inte färga den som svarar, men gissar att de som svarat 24h bara vill se svaren. Kanske borde haft ett sånt alternativ istället... lesson learned!

Permalänk
Viking
Skrivet av adzer:

Och "någon person" är alltså 2-3st personer men absolut inte 1st?
Att någon är i obestämd form gör den inte till plural. Det är obestämd singular och inget annat.

Det säger jag inte heller. När man använder sig av ”nån timme” så syftar man på 1 timme. Men det behöver inte vara den kommande timmen. Så för att försöka förklara kan vi tänka oss att klockan är 15:00. Kl. 15 säger man att någonting händer ”om nån timme”. Sedan händer det mellan klockan 17-18:00. Då har det gått 2-3h, men man syftade fortfarande på 1 timme, men att den specifika timmen inte hände förens om 2-3h.

Tycker det är så svårt att förklara! Men man syftar på ”någon” timme, men man vet inte exakt vilken.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag är frågeställaren.

Du skrev följande utan att citera någon speciell person:

"Förstår inte frågan, då någon timme betyder ca 1 timme... är det mer så säger man ett par timmar.
Ren vett och etikett."

Du tycker alltså att det är självklart att "någon timme" betyder ca en timme men du förstår inte varför jag ifrågasätter detta när du samtidigt tycker att "ett par timmar" är flytande och inte betyder just två?

Så i ena fallet är det skrivet i sten medan i den andra helt flytande? "Ett par" betyder just två. Det var det jag menade.

Håller helt med dig att ”ett par” betyder 2. Men som du själv citerar,” någon timme” betyder inte 2 eller fler timmar...
Och det var det jag sa, dvs att någon timme i min uppfattning är i om 60min gränsen...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Håller helt med dig att ”ett par” betyder 2. Men som du själv citerar,” någon timme” betyder inte 2 eller fler timmar...
Och det var det jag sa, dvs att någon timme i min uppfattning är i om 60min gränsen...

Fast tyckte bara det var roligt att du också skrev att om det är fler så säger du ett par.

Men svår nöt detta. Har börjat ändra min tolkning av "nån timme" efter jag startade denna tråd. Men verkar vara ganska godtyckligt hur man tolkar det (utan att se till grammatiska regler och sånt)

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men ”någon” är singular i obestämd form, alltså en obestämd timme. Eftersom det är obestämt så behöver det inte vara bara en timme.

Exakt. Därför skrev jag +-30 minuter. Men omkring en timme är "nån timme" enligt mig. Det heter inte två/tre/fyra timme, utan timmar.
Överstiger din estimerade tidsram två timmar blir det några/ett par timmar. Sen övergår några/ett par timmar till halvdagar respektive heldagar. Halvdag är också luddigt. En halv dag är sisådär 6 timmar kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

45-120 min.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Viking
Skrivet av REWplayFF:

Exakt. Därför skrev jag +-30 minuter. Men omkring en timme är "nån timme" enligt mig. Det heter inte två/tre/fyra timme, utan timmar.
Överstiger din estimerade tidsram två timmar blir det några/ett par timmar. Sen övergår några/ett par timmar till halvdagar respektive heldagar. Halvdag är också luddigt. En halv dag är sisådär 6 timmar kan jag tycka.

Men om du tycker att det är +-30 min, varför säger du då inte omkring 1 timme, ungefär 1 timme, en och en halv timme eller en halvtimme? Det blir ju fel om du använder dig av ”någon” som är obestämt om du vet att du är där inom 1h 30 min.
Såklart det inte heter fyra timme, jag säger ju att man fortfarande syftar på 1 timme, men det är obestämt när den timmen sker.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

En halv dag är sisådär 6 timmar kan jag tycka.

Intressant. Vad baserar du det på? En arbetsdag kanske, eller "dygnets vakna timmar", dygnets ljusa timmar? En dag, t.ex. måndag, är enligt mig detsamma som ett dygn, dvs det börjar kl. 00.00 och slutar vid samma tid 24 timmar senare.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

@Grumie:
Hänger jag inte med riktigt... fler än 1 är 2 dvs par, och alla jämna tal är alltid par..
1 par 2 par 3 par... är 2 4 6
1 är aldrig par... så därför är aldrig detta en diskussion. Runt en timme, eller i om en timme, är alltid 1 som nämnare, dvs aldrig 2 eller mer, då är det alltid 1 +-
Så för mig är detta glasklart...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

51-67min

Permalänk
Avstängd

Men det är väl inte så svårt. Nån timme betyder förstås ungefär en timme, precis som ett par timmar betyder ungefär två. Ungefär betyder förstås att det är lite osäkert, men annars hade man ju sagt en timme respektive två timmar. Sen varierar det både beroende på vem som säger det och i vilket sammanhang. När är grädden färdigvispad? Nån minut till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Hej

Jag och en annan har en liten dispyt om en viss fras betydelse. Frasen lyder "nån timme" och användes i svar frågan "hur lång tid?" någonting tar.

Jag hävdar att "nån timme" betyder två eller flera timmar och att det absolut inte betyder EN timme.
Den andra hävdar att "nån timme" betyder EN timme och att det absolut inte betyder två eller flera timmar.

Snälla, hjälp oss reda ut detta!

Min definition på "nån timme" förkortning på "någon timme" är att personen är osäker på hur lång tid något tar och uppskattar att det tar ca 1 timme, men allt mellan 0-2 timmar är ok.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men om du tycker att det är +-30 min, varför säger du då inte omkring 1 timme, ungefär 1 timme, en och en halv timme eller en halvtimme? Det blir ju fel om du använder dig av ”någon” som är obestämt om du vet att du är där inom 1h 30 min.
Såklart det inte heter fyra timme, jag säger ju att man fortfarande syftar på 1 timme, men det är obestämt när den timmen sker.

För att diskussionen handlar om vad "nån timme" betyder för den enskilde personen. Vet jag med säkerhet att jag är framme om 1 1/2 timme så säger jag 1 1/2 timme. Eller så säger jag att jag är framme enligt tidtabell om 1 1/2 om jag ska åka buss, tåg eller flyga tex. Men det kan ske förseningar som alla är medvetna om. Därför brukar jag lägga till "enligt tidtabell".

Om något tar vanligtvis ca 60 minuter. Jag ska förbi bolaget och sen vidare till grillfesten med buss tex, då kan jag slänga ur mig "jag är där om nån timme". Missar jag bussen pga köer på bolaget, så tar jag nästa om ca 15 minuter. Istället för ca 60 minuter tog det ca 75 minuter pga köerna på bolaget. Men det faller inom ramen för "nån timme".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det säger jag inte heller. När man använder sig av ”nån timme” så syftar man på 1 timme. Men det behöver inte vara den kommande timmen. Så för att försöka förklara kan vi tänka oss att klockan är 15:00. Kl. 15 säger man att någonting händer ”om nån timme”. Sedan händer det mellan klockan 17-18:00. Då har det gått 2-3h, men man syftade fortfarande på 1 timme, men att den specifika timmen inte hände förens om 2-3h.

Tycker det är så svårt att förklara! Men man syftar på ”någon” timme, men man vet inte exakt vilken.

"Om någon timme" specificerar när, dvs att det handlar om ca en timme från det att det uttalas (sägs det klockan 15 så avses ca kl 16). Det säger dock ingenting om hur lång tid händelsen kommer att ta.

"Någon timme" specificerar hur lång tid händelsen kommer att ta, dvs att det handlar om ca en timme från att det påbörjas. Det säger dock ingenting om när händelsen kommer att påbörjas (alltså vilken timme som avses).

"Om någon timme" och "Någon timme" är helt enkelt svar på olika typer av frågor.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Omröstningen har ingen betydelse, då båda svarsalternativen är fel.
De som förstår det har låtit bli att rösta, och det finns därför ingen mätning av det korrekta svaret.

Det viktigaste med uttrycket är att man säger att man inte riktigt vet hur lång tid det kommer att ta.
Man har bara en uppskattning: att det borde ta lite över en timme. Men att man också menar att det finns en stor osäkerhet i uppskattningen uppåt, och en mindre osäkerhet nedåt.
Det finns ingen absolut undre eller över gräns.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Intressant. Vad baserar du det på? En arbetsdag kanske, eller "dygnets vakna timmar", dygnets ljusa timmar? En dag, t.ex. måndag, är enligt mig detsamma som ett dygn, dvs det börjar kl. 00.00 och slutar vid samma tid 24 timmar senare.

Skulle jag skruva IKEA-möbler eller pula i en trådgård (om jag hade någon) i ca sex timmar en lördag skulle jag använda mig av "det här kommer ta halva dagen". Men jag ska vara klar till fotbollen som börjar kl 16 tex. Sen är det inte så viktigt om jag börjar 08:00 eller 10:00.

En dag = ett dygn? Om du ska fiska eller spela dataspel en "hel dag"? Då gäller 00:00 till 24:00? Inget svängrum alls?
Jag skulle säga "hela dagen" om det bara gällde 12 timmar, tex 08:00-20:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Omröstningen har ingen betydelse, då båda svarsalternativen är fel.
De som förstår det har låtit bli att rösta, och det finns därför ingen mätning av det korrekta svaret.

Det viktigaste med uttrycket är att man säger att man inte riktigt vet hur lång tid det kommer att ta.
Man har bara en uppskattning: att det borde ta lite över en timme. Men att man också menar att det finns en stor osäkerhet i uppskattningen uppåt, och en mindre osäkerhet nedåt.
Det finns ingen absolut undre eller över gräns.

Jag lade därför upp en separat omröstning i tråden:
#18538406

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nån timme = från strax under en timme (kanske 40-50 min) till runt två timmar. När det kommer över två timmar behöver man nog använda "några" eller "ett par".

Helt enig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Viking
Skrivet av PeCe:

"Någon timme" specificerar hur lång tid händelsen kommer att ta, dvs att det handlar om ca en timme från att det påbörjas. Det säger dock ingenting om när händelsen kommer att påbörjas (alltså vilken timme som avses).

Men nu glömmer du nog vad ordet ”någon” betyder. ”Någon” är ett obestämt ord, alltså blir det helt fel att säga ”någon timme” i sammanhanget du föreslår. T.ex om man säger ”någon människa”, då har du ingen aning om vilken person man menar. Därför blir det helt fel att använda det när man specificerar hur lång tid någonting tar, för att ”cirka” och ”någon” har HELT olika betydelser, och det är inget man ska göra om till samma betydelse.
Om du ”vet” hur lång tid någonting tar, så kan man inte använda ett ord som menar raka motsatsen, alltså ”någon” som är obestämt.

Det blir lite rörigt, men det är väl förståeligt?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men nu glömmer du nog vad ordet ”någon” betyder. ”Någon” är ett obestämt ord, alltså blir det helt fel att säga ”någon timme” i sammanhanget du föreslår. T.ex om man säger ”någon människa”, då har du ingen aning om vilken person man menar. Därför blir det helt fel att använda det när man specificerar hur lång tid någonting tar, för att ”cirka” och ”någon” har HELT olika betydelser, och det är inget man ska göra om till samma betydelse.
Om du ”vet” hur lång tid någonting tar, så kan man inte använda ett ord som menar raka motsatsen, alltså ”någon” som är obestämt.

Det blir lite rörigt, men det är väl förståeligt?

Men det är ju just obestämdheten som pekas av ordvalet ’någon’, att det är en osäkerhet i angivelsen, annars säger man som sagt ’en timme’ eller något annat

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Men det är ju just obestämdheten som pekas av ordvalet ’någon’, att det är en osäkerhet i angivelsen, annars säger man som sagt ’en timme’ eller något annat

Men cirka eller ungefär är då det mer korrekta ordvalet. Annars hade det varit rätt med ”1 timme och någon minut” eftersom att osäkerheten skiftar i minuter och inte timmar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Om du räknar med att det tar 3 timmar, dvs några timmar använd då inte timme i singular. Hur svårt kan det vara?

Någon = singular, dvs en (1)
Några = Plural, dvs flera.

Permalänk
Viking
Skrivet av tBiorrith:

Om du räknar med att det tar 3 timmar, dvs några timmar använd då inte timme i singular. Hur svårt kan det vara?

Någon = singular, dvs en (1)
Några = Plural, dvs flera.

Men då kan man inte använda ”nån timme” alls. För det du missar är att ”någon” är i obestämd form. Alltså blir det fel att använda ”någon” på en bestämd timme.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men då kan man inte använda ”nån timme” alls. För det du missar är att ”någon” är i obestämd form. Alltså blir det fel att använda ”någon” på en bestämd timme.

Med din definition så kan "nån timme" isf lika väl vara timme nr 100? Snacka om att göra det hela meningslöst.

Permalänk
Medlem

Jesus vad jämt det är!
301 på båda lagen!

Permalänk
Medlem

Med dessa resultat känns det som att alla borde sluta använda frasen "nån timme"

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Nästa ämne efter denna

"Hur lång tid tycker ni snart är?"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men nu glömmer du nog vad ordet ”någon” betyder. ”Någon” är ett obestämt ord, alltså blir det helt fel att säga ”någon timme” i sammanhanget du föreslår. T.ex om man säger ”någon människa”, då har du ingen aning om vilken person man menar. Därför blir det helt fel att använda det när man specificerar hur lång tid någonting tar, för att ”cirka” och ”någon” har HELT olika betydelser, och det är inget man ska göra om till samma betydelse.
Om du ”vet” hur lång tid någonting tar, så kan man inte använda ett ord som menar raka motsatsen, alltså ”någon” som är obestämt.

Det blir lite rörigt, men det är väl förståeligt?

Men du vet inte hur lång tid det tar, du uppskattar ("vet" med osäkerhet) hur lång tid det tar. Det är just för detta som ordet någon kan användas som ett slags mått (lågt antal). Se https://svenska.se/tre/?sok=någon under SO (svensk ordbok) punkt 2 (någon i adjektivisk användning).

Att avse 2-3 timmar med "någon timme" kan jag med lite tvekan köpa som en inte helt orimlig tolkning (även om jag tycker "några timmar" är 'mer rätt' (om nu rätt och fel kan graderas)), då det ändå passar in på lågt antal. Däremot köper jag inte öht att det skulle kunna ha betydelsen "Två eller flera timmar. Absolut inte EN timme." som trådskaparen skrev.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

För mig betyder det en eller flera timmar med tillräckligt stor osäkerhet för att den andra parten i samtalet troligtvis kommer fråga vad man egentligen menar. Så inget av alternativen varken i den ursprungliga eller den nya omröstningen stämmer för mig

Permalänk
Medlem

Använder "nån timme" som "någon timme", dvs ca. 2-3 timmar, men definitivt mer än en timme.

Ser inte alls vad poängen är med att använda uttrycket "nån timme" om man specifikt menar en timme, varför inte bara säga "en timme" då?

Hela poängen är ju dessutom att svaret är diffust för man vet ju inte riktigt hur lång tid något kommer att ta, altså passar "nån" som i "jag vet inte"-timmar. En timme däremot är ju en timme, finns inget diffust med det över huvud taget.

Skrivet av Vangen:

Nästa ämne efter denna

"Hur lång tid tycker ni snart är?"

Längre än "strax"?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.