POLL: Är denna kända låttext religiös ?

Permalänk
Medlem

POLL: Är denna kända låttext religiös ?

Jag och en polare hade en diskution om en känd låttext, innebörd och vilken typ av signaler låten sänder.
Försöker göra posten så opartisk som möjligt och inte slänga in mina egna argument åt ena eller andra hållet.

Läs igenom hela låtetexten noga, även om du vet vilken låt det är, innan du slänger en vote. Tackar...

Om man analyserar låttexten så uppkommer vi i olika uppfattningar om låten och vilka signaler låter ger,och vad låten antyder är lösningen? är lösningen är Gud/religion eller inte?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Little child dry your crying eyes
How can I explain the fear you feel inside
'Cause you were born into this evil world
Where man is killing man and no one knows just why
What have we become just look what we have done
All that we destroyed you must build again

When the children cry let them know we tried
'Cause when the children sing then the new world begins

Little child you must show the way
To a better day for all the young
'Cause you were born for all the world to see
That we all can live with love and peace
No more presidents and all the wars will end
One united world under God

When the children cry let them know we tried
'Cause when the children sing then the new world begins
What have we become just look what we have done
All that we destroyed you must build again
No more presidents and all the wars will end
One united world under God

When the children cry let them know we tried
When the children fight let them know it ain't right
When the children pray let them know the way
'Cause when the children sing then the new world begins

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tackar för du tog dig tiden och ha en underbar dag/helg.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Föredetting

Ja, texten har helt klart ett religiöst tema.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

@TheWolfbane:

Att ”One united world under God” nämns två gånger tycker jag talar sitt tydliga språk:)

Permalänk
Medlem

Jag röstade nej. Får intryck av att låten är skriven av någon som är religiös, men inte att den menar att religion är svaret. Snarare att våra barn är framtiden och att de ska göra bättre än oss (vilket ju är ett förbaskat vanligt tema).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag röstade nej. Får intryck av att låten är skriven av någon som är religiös, men inte att den menar att religion är svaret. Snarare att våra barn är framtiden och att de ska göra bättre än oss (vilket ju är ett förbaskat vanligt tema).

Känns ju som att:

Cause you were born for all the world to see
That we all can live with love and peace
No more presidents and all the wars will end
One united world under God

Definitivt säger att det är religion och Gud som är svaret.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

White Lion var inte kristna, så jag tor inte denna hade kristna ”undertoner”.
Många texter har personliga undertoner. Jag tror helt enkelt det är tvärt om.
Sen vet jag att Mike Tampa inte var kristen, då han hatade sin uppväxt.... vilket han utvecklade och man hör i ”Freak of nature”

What have we become?
Just look what we have done
All that we destroyed
You must build again

No more presidents
And all the wars will end
One united world
Under God

When the children cry
Let them know we tried
'Cause when the children fight
Let them know it ain't right.

Då det mer säger att man försökt att göra världen bättre ”under god” men skiten finns ändå.
Bara en tolkning.
Men jag har lyssnat på mycket white lion och senare på Freak of Nature och Raven.
De e inte kristna...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

White Lion var inte kristna, så jag tor inte denna hade kristna ”undertoner”.
Men jag har lyssnat på mycket white lion och senare på Freak of Nature och Raven.
De e inte kristna...

Man kan argumentera att det pratas om presidenter, och det kanske ville ha ökad genomslagskraft i USA där oerhört många är kristna och därför lades dessa rader in... Men det är inte min fråga.

Förtydligande... min fråga var inte om gruppen eller låtskrivarna var kristna, min fråga var om låttexten skickar signaler att lösningen på problemet var Gud/religion.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

@TheWolfbane:
Kan lösas enkelt,,, jag har lagt en fråga till honom, så vi får se vad han svarar...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Zyces: Nice.

Dock även om jag redan är rätt säker på svaret, så var det inte svar på min fråga.
Min polare nämnde att han läst interjuver där dom säger innebörden av låten osv, så vårat dilemma är inte vad låtskrivarna ville framföra med låten, utan hur folk tolkar den.

Eftersom min fråga var hur folk/allmänheten uppfattar/tolkar låten om de problem som beskrivs i låten och hur folk tolkar låttexten, att hur texten antyder på att vi ska lösa problemet.

Men åter igen, får du ett svar så posta det glatt i tråden.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Knappast en religiös text.
Att "gud" nämns är bara ett talsätt, inte ett tecken på troende.
Tar man dessutom hänsyn till när låten släpptes så ser man ju direkt att den är en del av en lång radda "kampsånger" som släpptes vid den här tiden.
White Lion var ju ofta lite smygpolitiska i sina texter.

Permalänk
Medlem

@TheWolfbane:
Jag lovar...
De flesta låtar kan tolkat helt fel, mot vad låtskrivaren ville.
Flera kända är ”Yellow submarine” av Beatles - vilket är en förklaring av en LSD tripp.
Twisted Sisters låt - under the blade - är faktiskt en låt om att kanske dö under en operation.(skrev den för sin kompis)
Finns många exempel...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

"Under God" kan ju också syfta på Pledge of Allegiance - den amerikanska trohetseden. Dvs behöver inte betyda automatiskt att låtskrivaren åsyftar gud allsmäktig utan snarare refererar till något centralt kulturbärande. Ergo, kanske inte sången har något som helst med gud att göra?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@TheWolfbane:
Jag lovar...
De flesta låtar kan tolkat helt fel, mot vad låtskrivaren ville.
Flera kända är ”Yellow submarine” av Beatles - vilket är en förklaring av en LSD tripp.
Twisted Sisters låt - under the blade - är faktiskt en låt om att kanske dö under en operation.(skrev den för sin kompis)
Finns många exempel...

Dock så mssförstog du nog helt min fråga. Min fråga var INTE vad låtskrivarna menade med låten.
Min fråga är hur vanligt folk tolkar texten. Så det finns inget FEL svar, eftersom min fråga är hur dom tolkade den.

Om du ger random person en godis, och jag frågar hur smakade den?
Om dom svarar att den smakar som päron.
Så är det inte fel svar bara för tillverkaren ville att det skulle smaka äpple.

Min fråga är helt enkelt hur folk tolkar texten i referens till problemet som framställs i låten och vad låten säger är lösningen ifrån tolkarens perspektiv.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Får väll i värsta fall fråga Vito eller Mike. Men tvekar starkt på att den har en religös agenda. Däremot anti-krigs tema. I övrigt en kanonplatta. Dock är debuten hästvägar bättre, vilka tider 80-talet var. Mitt svar är alltså, inget religöst med den, det var nog bara en mening som passade bra.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@TheWolfbane: röstade för att den har en religiös ton.

För övrigt en av låtarna av WL jag alltid haft svårt för. Texten känns så cheesy. Kanske bara är jag dock då den onekligen är oerhört populär

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag tror att texten ursprungligen varit utformad med avsikt för att kunna tolkas på det ena eller det andra sättet.

Sen att en kristen rock-grupp gjort en cover på låten: när de spelar den så har de nog en speciell tolkning i tankarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Med svenska mått skulle jag säga att den är religiös, då vi ju är väldigt sekulära.
Med amerikanska så är den inte det.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Svaret ligger enligt mig i de sista textraderna.

"When the children pray let them know the way
'Cause when the children sing then the new world begins"

Vilket efter att ha läst igenom det flera gånger kan tolkas olika, men i första hand att religion är svaret.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Jag tycker texten är mest barnsligt naiv och ytlig om något. Meddelandet är romantiskt i den mån att "om det inte vore för vår trasiga civilisation så hade vi haft fred på jorden". Det filosofiska tankegodset är i sin tur kopplat till vänsterideologier.

Så om jag nu hörde låten och lyssnade noggrant på texten (vilket jag aldrig gör) så hade inte den springande punkten för mig varit om den är religiös eller ej.

Permalänk
Medlem

Att världen är ond, att den ska förstöras och en ny värld ska byggas upp "under God" får i alla fall mig att tänka på Uppenbarelseboken och kristnas förhoppningar om världens undergång...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@TheWolfbane:
Aha, då missförstod jag dig helt....
Helt ok... mitt fel..
Tolkar den inte som kristen, utan mer tvärtom om, som jag skrev innan.
Ursäkta om er blev konfundersamt... (Eller hur man böjer det; lol)

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Olegh: hehe, håller med helt.
Men om man lyssnar på de flesta låtar från 80 talet (som berör ämnet) så e de alla väldigt barnsliga och egoistiska...
Den bästa är ändå ” do they know it's christmas”... sjungs för Afrika. Där 80% är muslimer och de inte ens firar jul... humor på toppnivå...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Med svenska mått skulle jag säga att den är religiös, då vi ju är väldigt sekulära.
Med amerikanska så är den inte det.

Du menar typ "religiös så att det sticker ut" eller något sådant?
Att de är religiösa i mycket högre grad och därför tycker att det är helt normalt med religiösa teman gör ju inte texten mindre religiös i absoluta termer?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@Olegh: hehe, håller med helt.
Men om man lyssnar på de flesta låtar från 80 talet (som berör ämnet) så e de alla väldigt barnsliga och egoistiska...
Den bästa är ändå ” do they know it's christmas”... sjungs för Afrika. Där 80% är muslimer och de inte ens firar jul... humor på toppnivå...

Väldigt sidospår, men det finns fler kristna än muslimer i Afrika.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Som påpekat, "One nation under God" blir här "One world under God" alltså en analogi för "One world under America"

Biten om när barnen sjunger är en syftning på när TikTok kommer i amerikansk ägo och Trump kan luta sig tillbaka igen. Så låten handlar om amerikansk hegemoni som utopi när detta händer.

Skrivet av Sando:

Väldigt sidospår, men det finns fler kristna än muslimer i Afrika.

I det här fallet är det la hyfsat irrelevant ivf, eftersom det tydligen ska vara samma filur i toppen oavsett. Sen lär ju inte ortodoxa av vilken som av dem gilla låten ändå. Så där finns ju alltid nått att enas i åtminstone.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Väldigt sidospår, men det finns fler kristna än muslimer i Afrika.

Är du säker på Det.
Although the majority of Africans today are adherents of Christianity (som var 2.3miljoner på 80 talet ) or Islam(1,8miljarder På 80 talet ) idag är summan annan. Men ja, det fanns sjukt mycket mer muslimer i Afrika när sången spelades....
Du har även idag mer muslimer i Afrika 47% ca..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

https://i.redd.it/k4dsxobdlgf21.png

Jag vet inte om din fråga var landmassa eller belfolkningsmängd. Men Ytan ser ifall ut och luta mer mot Islam.
Population har jag ingen aning.

Det relevanta borde vara andelen i, till vilka delar av det stora landet sången riktades. För hela Afrika svalt ju inte.

Men som sagt, det var rimligen irrelavnt för frågan själva ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Låten säger ju att barn är "lösningen". Att gud nämns känns mer som en bisak, inte som det har med någon lösning att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

White Lion var inte kristna, så jag tor inte denna hade kristna ”undertoner”.
Många texter har personliga undertoner. Jag tror helt enkelt det är tvärt om.
Sen vet jag att Mike Tampa inte var kristen, då han hatade sin uppväxt.... vilket han utvecklade och man hör i ”Freak of nature”

What have we become?
Just look what we have done
All that we destroyed
You must build again

No more presidents
And all the wars will end
One united world
Under God

When the children cry
Let them know we tried
'Cause when the children fight
Let them know it ain't right.

Då det mer säger att man försökt att göra världen bättre ”under god” men skiten finns ändå.
Bara en tolkning.
Men jag har lyssnat på mycket white lion och senare på Freak of Nature och Raven.
De e inte kristna...

Mike Tramp* har dock uttryckligen sagt att han tror på en skapare, bara inte på en specifik religion:

I follow no religion, but was born a Christian. I hate people who speak and force religion on others. It should be kept inside your own walls, just like your sexual preferences. Don’t ever engage in an argument about religion with me, I am ruthless. At the same time, I will never bring it up. I believe there is one creator of everything, and he has left it to us to sort out.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Biten om när barnen sjunger är en syftning på när TikTok kommer i amerikansk ägo och Trump kan luta sig tillbaka igen. Så låten handlar om amerikansk hegemoni som utopi när detta händer.

Ingen aning om du trollar, är sarkastisk, eller faktiskt är seriös, men låten släpptes 1987.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |