Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo han kanske är en lat jäkel, det vet man ju inte riktigt.
Men gör inte ordet ”om” att du tolkar det som flera timmar? ”Om” blir väldigt avgörande för min del iaf.

Om betyder att han börjar om ca en timme, men finns inte angivet när han tänker vara klar

Permalänk
Medlem

Förstår inte frågan, då någon timme betyder ca 1 timme... är det mer så säger man ett par timmar.
Ren vett och etikett.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska enkelt? "Nån" är ju förkortning av "Någon". Hade det varit fråga om flera timmar skulle man ju använt "Några timmar".
Samma gäller ju ordet "timme". Det handlar om enstaka timme..annars hade det ju hetat "timmar".

Att någon säger "Nån timme" till mig tolkar jag som ungefär en timme. Kanske lite mer, lite mindre men aldrig fler en hela timmar.

Ren skolsvenska helt enkelt.

Topikstartaren och flera av er här inne har helt enkelt fel. Så är det bara (citat från en känd professor)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nästa gång någon säger "nån timme" ska jag fråga om hen menar någon eller några. För betydelsen av dessa ord är glasklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Nästa gång någon säger "nån timme" ska jag fråga om hen menar någon eller några. För betydelsen av dessa ord är glasklar.

Ja det är det. Nån är en förkortning av någon så det är även det helt glasklart. men det är ju inte säkert att den som säger det, är medveten om det (vad man kan se här i forumet)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nån timme = en timme i runda slängar. Det är ingen exakt angivelse, men tidsåtgången ska definitivt landa hyfsat nära en timme. Absolut inte närmare två timmar än en i alla fall.

Tror jag det kan hamna närmare två timmar säger jag hellre nån timme eller två.

När tidsåtgången är försumbar i absoluta tal är det mindre noga, ingen skandal om det tar två minuter när man sagt någon minut.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

En timma, 30min till 90min
Någon timma. 1h till 3h
Några timmar. 3h till 6h

Det är ungefär så jag använder det, sen kan det ju blir kortade och längre ibland.

Så om du säger "jag kommer om en timma" så kommer om 30-90 minuter. Uuh

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

"Jag svänger förbi om någon timme... eller två" dvs målsättningen är inom en timme men det kan i värsta fall dröja till 2. Om målsättningen å andra sidan är 2 timmar så säger man "ett par".
Om man är mer säker på att det tar runt en timme men absolut inte 2 så kan man säga "drygt en timme"

Permalänk
Medlem

Nån timme (singular) = Ca 60 minuter +-30 minuter.
Några/ett par timmar (plural) = Ca 2-5 timmar.
Sen kan man uttrycka sig i hel- och halvdagar.

Permalänk
Medlem

Nån timme är ju det man drar till med när man är osäker på hur lång tid det verkligen tar.

Går allt bättre än perfekt ja då är man nere på en ½ timme, men det kan dra ut på tiden till typ 4 timmar oxå om det jävlas mer än vanligt. Men erfarenhetsmässigt så är det nånstans mellan 1 och 3.

Någon i det här fallet är precis som någon annan gör det. Det är en osäkerhetsparameter.

Typo
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Svarar man med "nån timme" så kan man ju lika gärna strunta i att säga någonting alls då det uppenbarligen inte gör någon klokare på vad man syftar på för tidsspann. Det hela känns väldigt subjektivt, vilket denna tråden tydligt visar.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Svarar man med "nån timme" så kan man ju lika gärna strunta i att säga någonting alls då det uppenbarligen inte gör någon klokare på vad man syftar på för tidsspann.

Nä, det betyder ju inte "några minuter" och det betyder inte "många timmar". Om nån säger att det är klart "om nån timme", så förväntar sig ingen att det är klart fem minuter senare...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

"Nån timme" är ungefär en timme. Typ ±15 min skulle man väl tänka sig... kanske ±30 min.

Din tolkning låter mer som att "nån timme" används som en förvanskning av "några timmar", vilket är något helt annat. Vad gäller "några timmar" är det rimligt att förvänta sig 2-3h.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Förstår inte frågan, då någon timme betyder ca 1 timme... är det mer så säger man ett par timmar.
Ren vett och etikett.

Ett par timmar betyder ju dock "två timmar":p

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ett par timmar betyder ju dock "två timmar":p

Bokstavligen, ja. I vanligt språkbruk används det oftare som ett ungefärligt tidsmått.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bokstavligen, ja. I vanligt språkbruk används det oftare som ett ungefärligt tidsmått.

Fast då uppstår ju samma problematik som med "nån timme". Säger någon "Det tar ett par timmar" till mig så skulle jag ju kunna förvänta mig "Det tar två timmar" likväl "Det tar några timmar".

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Fast då uppstår ju samma problematik som med "nån timme". Säger någon "Det tar ett par timmar" till mig så skulle jag ju kunna förvänta mig "Det tar två timmar" likväl "Det tar några timmar".

"Ett par tre timmar" är ju ytterligare en variant, som är mer explicit gällande att det inte är just två.

Om man släpper det rent språkliga lite så och ser det mer praktiskt så får man väl dock ha i åtanke att folk generellt inte vet exakt hur lång tid saker kommer att ta, och iaf ur mitt perspektiv ligger det alltid närmare till hands att det kommer ta längre tid än de förväntar sig snarare än kortare.
Och om man då sagt något som inte låter särskilt exakt bara understryks den förväntan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Ett par tre timmar" är ju ytterligare en variant, som är mer explicit gällande att det inte är just två.

Om man släpper det rent språkliga lite så och ser det mer praktiskt så får man väl dock ha i åtanke att folk generellt inte vet exakt hur lång tid saker kommer att ta, och iaf ur mitt perspektiv ligger det alltid närmare till hands att det kommer ta längre tid än de förväntar sig snarare än kortare.
Och om man då sagt något som inte låter särskilt exakt bara understryks den förväntan.

Detta är minst sagt underligt hur folk kan tänka så olika om enkla och ofta använda fraser. Verkar inte vara någon dialektal orsak heller så vad beror detta på?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Folk idag är så styrda av tid och planering, älskar att svara "nån timme" och "ett par veckor" på jobbet då man ofta ser personen man pratar med försöka klura ut vad man menar 😄

Jag svarade allt mellan 45 min och tre timmar på senaste pollen, därikring ligger min definition.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

"Någon timme" kan väl vara plural och flera timmar?

"Det kan ta någon timme.." tycker jag betyder att det kan ta flera timmar.. ?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Viking
Skrivet av REWplayFF:

Nån timme (singular) = Ca 60 minuter +-30 minuter.
Några/ett par timmar (plural) = Ca 2-5 timmar.
Sen kan man uttrycka sig i hel- och halvdagar.

Men ”någon” är singular i obestämd form, alltså en obestämd timme. Eftersom det är obestämt så behöver det inte vara bara en timme.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

@robby: Då säger man väll ändå kring en timme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ett par timmar betyder ju dock "två timmar":p

Men det var inte frågan... frågan var ”nån timme” inte ett par timmar...
Läs om, läs rätt...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men ”någon” är singular i obestämd form, alltså en obestämd timme. Eftersom det är obestämt så behöver det inte vara bara en timme.

Och "någon person" är alltså 2-3st personer men absolut inte 1st?
Att någon är i obestämd form gör den inte till plural. Det är obestämd singular och inget annat.

Permalänk
Medlem

Alltså om någon säger att de skall dyka upp hos mig om någon timme, skulle jag bli skogstokig om de ramlar in 3 timmar senare. Vett och etikett med vanligt hyfs och bondförnuft gör väl att man RINGER och säger att det tar längre tid än någon timme?
"Men ”någon” är singular i obestämd form, alltså en obestämd timme" javisst, men det handlar fortfarande om EN timme...inte vilken. Det vore ju ganska hjärndött att säga så om det är 3dje timmen från nu man menar?
Då säger man att jag kommer om 3 timmar ungefär, eller jag kommer om ett par, tre timmar.
Säger man att man skall komma om någon timme då är man där just om någon timme. Det handlar som sagt om läsförståelse i grundläggande svenska.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Men det var inte frågan... frågan var ”nån timme” inte ett par timmar...
Läs om, läs rätt...

Jag är frågeställaren.

Du skrev följande utan att citera någon speciell person:

"Förstår inte frågan, då någon timme betyder ca 1 timme... är det mer så säger man ett par timmar.
Ren vett och etikett."

Du tycker alltså att det är självklart att "någon timme" betyder ca en timme men du förstår inte varför jag ifrågasätter detta när du samtidigt tycker att "ett par timmar" är flytande och inte betyder just två?

Så i ena fallet är det skrivet i sten medan i den andra helt flytande? "Ett par" betyder just två. Det var det jag menade.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Åtminstone en som håller med mig.
Oj, rent initialt verkar det som att jag hade fel. Jag var så säker på min sak att jag startade denna tråd i rent syfte av att motbevisa.

Hmm.. Är detta en dialektal egenskap jag besitter som får mig att tolka "nån timme" som flera timmar? Jag kan verkligen inte se att "nån timme" betyder endast en timme. "Nån" översätter jag till "någon"/"några" och även "någon" är plural för mig.

Du har fel. Nån är samma som någon som du skriver. Det inte är inte en synonym till några dock. Hur får du någon till plural? Synonymer till någon är "en, en eller annan, nån; en viss, litet grand, en smula" och dess motsatsord är just "många" https://www.synonymer.se/sv-syn/någon

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du har fel. Nån är samma som någon som du skriver. Det inte är inte en synonym till några dock. Hur får du någon till plural? Synonymer till någon är "en, en eller annan, nån; en viss, litet grand, en smula" och dess motsatsord är just "många" https://www.synonymer.se/sv-syn/någon

Det verkar ju dock som att det är ca 50/50 på hur man tolkar detta om man ser till omröstningsresultatet.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Fast då uppstår ju samma problematik som med "nån timme". Säger någon "Det tar ett par timmar" till mig så skulle jag ju kunna förvänta mig "Det tar två timmar" likväl "Det tar några timmar".

Jag skulle säga att ’ett par timmar’ är ett uttryck av osäkerhet där rimliga tolkningen är ca 2-3 timmar men med hög osäkerhet, precis som med ’nån timme’ betyder för ’förhoppningsvis kring en timme’.

Osäkerheten betyder dock att det kan dra iväg och med fallet ’ett par’ kan det handla om 90 minuter eller upp till 4-6 timmar beroende på vad som ska göras, samma med ’nån timme’ som också har ett visst intervall men generellt kortare.

Men ’några timmar’ skulle jag tolka som mer specifikt, något man har mer insikt om hur länge det bör ta och därmed bör det hålla sig inom 2-4 och inte springa iväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Detta är minst sagt underligt hur folk kan tänka så olika om enkla och ofta använda fraser. Verkar inte vara någon dialektal orsak heller så vad beror detta på?

Jo, det kan jag bara hålla med om.
Kan det handla om arbetslivserfarenhet och liknande snarare än lokala varianter? Tänker väl i så fall att ju mer inrutat arbetet är, desto mindre användning av och förväntningar kring ungefärliga tidsuttryck. (Skolgången t.ex. var väl ett extremfall av inrutat arbete, iaf när det var aktuellt för min del.)

Om jag ser till min egen känsla inför det här med "ett par timmar":

"Ett par timmar" och "två timmar" ger distinkt olika känsla. "Två" låter som en faktisk prognos (att personen som uttalar sig faktiskt tror att det tar ca två timmar), "ett par" låter mer som något man slänger ur sig utan att veta riktigt hur lång tid det kommer ta, men att det räknas i relativt lågt antal timmar.

Skrivet av klirre:

Folk idag är så styrda av tid och planering, älskar att svara "nån timme" och "ett par veckor" på jobbet då man ofta ser personen man pratar med försöka klura ut vad man menar 😄

Det finns väl inte så mycket att "klura ut", mer exakt information saknas ju? Om det behövs något mer exakt så får de fråga om (men får då inte nödvändigtvis något bättre svar, sannolikt snarare något som låter mer exakt men är mer hittepå - det hör ju till tidsestimatens natur).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304