Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem

@Pierre232: Tack, fick mina bägge två P30 pro för MTK summan av Telenor.
Dessutom fick jag tillbaka startavgiften från Elgiganten efter lite tjafs och strul. Ja så telefonerna gick på ca 1950kr st.
Känner mig nöjd med bemötandet från Telenor=)

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk

Det trodde jag inte, det är väldigt många som fått sin order makulerad, och Elgiganten skyller på Telenor och vise versa. Grattis!

Permalänk
Medlem

@Pierre232: Jag fick telefonerna ca 5 dagar efter att köpet.
Förväntade mig faktiskt efter första två dagarna få en makulering jag också , men det kom ingen.
Fick ju så klart krångla mig fram till MTK priset från Telenor, för ElGiganten var totalt bedrövliga. Att Telenor fick stå för kalaset tycker jag är helt fel. Det är ElGiganten som borde ha stått bakom kostnaderna, men deras support var rena sk*ten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

@Pierre232: Lika så jag fick den för MTK efter lite tjorv

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

@Pierre232: Lika så jag fick den för MTK efter lite tjorv

Jag räknade med att orden skulle bli makulerad så jag beställde ingen, verkar som att dom som beställde först fick dom innan dom upptäckte misstaget! Jag hade ingen lust att hålla på att ångra och skicka tillbaka telefonen.
Det finns en tråd på forumet som gäller just detta och tror att den är på över 100sidor.
Ångrar att jag inte laben beställning även om jag inte är nåt fan av Huawei även om jag för tillfället har en Smart P 2018. Jag borde ha chansat men trodde att det inte skulle gå igenom! Mvh Pierre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Det finns en tråd på forumet som gäller just detta och tror att den är på över 100sidor.

Tråden du tänker på är just den du nu skriver i.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Har inte beställt någon själv men tyckte att det verkade fishy, enligt min erfarenhet så brukar de flesta hemsidor ha någon slags friskrivningsklausul ang felskrivningar inkl fel prissättning!

Så att försöka få telefonen till det löjligt låga priset sett till andra butiker är nog lönlöst, läste att någon fått sin telefon men jag tror inte att den personen kommer undan med totalpriset enligt Elgiganten som förmodligen kommer att hänvisa till just den klausulen!

Om inte så grattis, läser man den andra tråden och om alla som påstår sig ha beställt där till det uppenbart alldeles för låga priset är nog enda sättet att häva köpet,
Ska bli väldigt intressant att se var detta kommer att sluta. Mvh

En näringsidkare kan inte friskriva sig från de konsumenträttsliga skydden. Dom kan hävda en massa, ja, men juridiskt har dom inte på fötterna.

Permalänk
Skrivet av fretig:

En näringsidkare kan inte friskriva sig från de konsumenträttsliga skydden. Dom kan hävda en massa, ja, men juridiskt har dom inte på fötterna.

Dom kan friskriva sig från uppenbara tryckfel, vilket jag iaf anser att detta borde ha gått under. Men det är bara att gratulera dom som fått telefonen, läser du tråden så ser du att dom har makulerat väldigt många beställningar pga detta. Verkar som att dom som var snabbast fick telefonen innan dom upptäckte missen, för man kan väl inte kalla det något annat. Frågan är om det är Elgiganten eller Telenor som får stå för kalaset i slutändan? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Dom kan friskriva sig från uppenbara tryckfel, vilket jag iaf anser att detta borde ha gått under. Men det är bara att gratulera dom som fått telefonen, läser du tråden så ser du att dom har makulerat väldigt många beställningar pga detta. Verkar som att dom som var snabbast fick telefonen innan dom upptäckte missen, för man kan väl inte kalla det något annat. Frågan är om det är Elgiganten eller Telenor som får stå för kalaset i slutändan? Mvh

Nä jag tvivlar starkt på att det handlar om när man beställde för jag beställde förhållandevis sent. Det jag däremot tror avgjorde var huruvida man sa upp abonnemanget före eller efter man fick telefonen. Eller om man började tjorva innan man fått telefonen. Jag sa inte en stavelse till varken Telenor eller elgiganten innan jag hade fått telefonen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Nä jag tvivlar starkt på att det handlar om när man beställde för jag beställde förhållandevis sent. Det jag däremot tror avgjorde var huruvida man sa upp abonnemanget före eller efter man fick telefonen. Eller om man började tjorva innan man fått telefonen. Jag sa inte en stavelse till varken Telenor eller elgiganten innan jag hade fått telefonen.

Visst kan också påverka eller vara orsaken, jag köper och skriver kontrakt samtidig. Personligen så äter jag telefonerk skärmar och så har dom en a8tt magiskt förmåga att försvinna. Så jag har slutat med flaggskeppen sen ett år sedan, anser att dagens mellanklspschips duger långt tex från SD665 och framåt. 8kärniga telefoner i enligt mig ovanligt hög kvalitet i 3k segmentet idag. Läste förresten att Mi-Store öppnar i STH i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Dom kan friskriva sig från uppenbara tryckfel, vilket jag iaf anser att detta borde ha gått under. Men det är bara att gratulera dom som fått telefonen, läser du tråden så ser du att dom har makulerat väldigt många beställningar pga detta. Verkar som att dom som var snabbast fick telefonen innan dom upptäckte missen, för man kan väl inte kalla det något annat. Frågan är om det är Elgiganten eller Telenor som får stå för kalaset i slutändan? Mvh

Inget till konsumenten sämre villkor än vad tex avtalslagen anger kan dom hoppas lyckas med.
Gällande då ogiltighet för "tryckfel", i det här fallet befordringsfel, så gäller avtalslagen 32§ 2st. Elgiganten har mig veterligen till denna dag inte kontaktat alla som tecknade avtal och informerat om vad Elgiganten anser är ett "tryckfel"/befordringsfel. Det rör dessutom vad som kan tänkas vara det viktigaste för konsumenten, minsta totala kostnad. Därmed är dom bundna till det avtalsvillkoret.

Så har jag resonerat.

Permalänk

Jag vet inte vad. Men pga av antalet makulerade ordrar så måste dom nästan ha något på fötterna... Verkar ha varit ett lotteri ve som fickk telefonen, ca halva priset borde bara ett uppenbart fel vem som ska stå för kostnaden verkar inte vara helt klart heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jag vet inte vad. Men pga av antalet makulerade ordrar så måste dom nästan ha något på fötterna... Verkar ha varit ett lotteri ve som fickk telefonen, ca halva priset borde bara ett uppenbart fel vem som ska stå för kostnaden verkar inte vara helt klart heller.

Hur menar du med mängden makulerade ordrar? Tror inte det överväger mängden som faktiskt behöll abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Hej!

Är det någon annan som fick en faktura från telenor trots återlämning av mobilen? Jag skickade tillbaka mobilen till elgiganten eftersom dem höll inte total kostnaden och jag orkade inte gå vidare med dem. Fick tillbaka den 200ish kr efter elgiganten fick tillbaka mobilen och jag trodde det var allt. Nu skickade ut telenor en faktura med 522kr. Konstigt är att jag har inte ens aktiverat simkortet (sätt in i telefon). Har redan skrivit till telenor om detta. Inte alls förvånad att fElgiganten inte sagt något till telenor om att ordern ska makuleras....

Permalänk
Skrivet av fretig:

Inget till konsumenten sämre villkor än vad tex avtalslagen anger kan dom hoppas lyckas med.
Gällande då ogiltighet för "tryckfel", i det här fallet befordringsfel, så gäller avtalslagen 32§ 2st. Elgiganten har mig veterligen till denna dag inte kontaktat alla som tecknade avtal och informerat om vad Elgiganten anser är ett "tryckfel"/befordringsfel. Det rör dessutom vad som kan tänkas vara det viktigaste för konsumenten, minsta totala kostnad. Därmed är dom bundna till det avtalsvillkoret.

Så har jag resonerat.

Se inlägget ovan, har svårt att tro att Telenor skulle begå något fulspel, den stora frågan är ju hur det ser ut juridiskt med tanke på hur Elgiganten agerat, och fortfarande gör. Personligen köper jag telefoner av mitt fn Comviq som brukar ha bra deals.
Men nästa telefon blir en Redmi lutar det åt, svårt att få så mycket telefon för 2500-3200kr beroende på vad du väljer för telefon. Hade en RedMi note 7 128mb som kostade när jag köpte den 2795kr på NetonNet.
Kan säga att det inte var många som trodde mig när jag berättade vad den kostade, och jag har aldrig upplevt den som slö men brukar inte spela dom värsta 3D spelen heller 8-kärnig SD cpu & 4Gb ram.
Kvalitetskänslan är på topp och jag ser ingen större anledning att lägga 10-15k på en mobil när du får en riktigt bra dator för dom pengarna, för 99% av befolkningen är ute på AB eller FB det är en sak om arbetsgivaren står för luren.
Mellanklassmobilerna idag har blivit riktigt snabba och tex min Redmi Note 7s batteritid var 7 inte att leka med 2 dagars med 3tim nara fram & tillbaka till jobbet(spårvagn) + surfande i vanlig utsträckning uppe på det + musiklyssnande. Mvh Pierre

Permalänk

Även jag fick en Faktura igår på 502:- från Telenor trots att Telefonen gick i retur och ett simkort som aldrig används. Vad hände med Telenor och Elgigantens löfte för 4 månader sedan att allt är markulerat och inga fakturor ska komma i efterhand? Ringde upp dem igår och de sa att jag kunde riva fakturan och allt är fixat nu. Detta måste ju vara Nr1 clusterfu*k jag någonsin varit med om.

Permalänk
Medlem

Detta blev bara bättre, i samband med att jag började tjorva mot telenor så bad de mig kontakta elgiganten.
Det gjorde jag även fast jag fortsatte processa mot telenor. När jag till slut vann mot telenor så började jag strax efter få svar från elgiganten. Så jag skrev ett halvhjärtat meddelande om att jag tycker de borde åtminstone visa lite god vilja och kompensera mig för det inträffade, vilket de nu gjorde. 300kr I presentkort dvs jag har betalat motsvarande 1871 kr på min telefon 😂

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Liknande erbjudande har ju tidigare funnits hos Tele2 för flertalet modeller. Köpte både huawei Honor 8 och Huawei Mate 20 Pro under sådana kampanjer vid två olika tillfällen med ca 3 års mellanrum för ca 50% rabatterat listpris.
Är väl Huawei's push för att ta marknadsandelar.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Min härva med detta börjar närma sig sitt slut. Jag köpte en iPhone SE 128gb, som enligt min orderbekräftelse (och artikeln på hemsidan) skulle kosta 100:-/mån för mobilen + kostnad för abonnemang. Jag ringde Telenor i mitten av juni och ville ha slutfaktura på mobilen samt säga upp abonnemanget. Personen hos Telenor menade då att jag skulle betala 24x170:-, och att det var vad Elgiganten lagt in i deras system. För frågor om det blev jag hänvisad till Elgiganten. Jag mejlade således Elgiganten och fick samma svar som många andra, att en bugg gjort att rabatten hamnat på kostnaden för mobilen istället för abonnemanget. Jag visade att i mitt avtal med dem så var rabatten på mobilen, och att detta inte var något de kunde ändra i efterhand. Jag blev ”erbjuden” att skicka tillbaka mobilen och få alla pengar tillbaka (inkl abonnemang) eller betala utifrån ett avtal som jag inte hade. Kontaktade Telenor igen, och efter massa tjafsande lovade kundtjänst att deras reklamationsavdelning skulle kontakta mig. Innan det sker ringer dock Elgiganten upp mig, och erbjuder mig återigen att få skicka tillbaka mobilen och få pengarna tillbaka. Jag tackar nej. Någon dag senare ringer Telenor upp, berättar att Elgiganten gjort fel och att priset egentligen inte ska vara så lågt, men att vi nog kan komma fram till en lösning. Jag säger OK, och får betala för 2651:- (MTK enligt Elgiganten) + en månads abonnemang (en månads uppsägningstid).

Under hela detta haveri har jag bara lugnt påpekat att de inte kan fakturera mig för något vi inte har avtalat, och att en ev slutfaktura som inte matchar mitt avtal kommer bestridas och tas till ARN. Att Elgiganten har sålt något till mig som Telenor inte tycker att de ska göra får de lösa mellan varandra.

Permalänk
Medlem

@Jiv: ÅF har vunnit liknande fall, så när de kommer till lösning så är det ren goodwill från reklamationsavdelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Jiv: ÅF har vunnit liknande fall, så när de kommer till lösning så är det ren goodwill från reklamationsavdelningen.

Fast det tvivlar jag på, då de hänvisar till sin bugg först när man säger upp avtalet och sedan påtalar att slutfakturan är fel.
De vet att de gjort bort sig och därför kryper de till korset och säger "goodwill" istället för att erkänna att man hade jag som kund hade vunnit en tvist i tingsrätten. Telenor är tyvärr inte den som gjort bort sig här men det är de som får ta smällen mot oss konsumenter.
Men jag skyller hela detta debacle på elgiganten, men jag är nöjd nu när jag fick ett lägre pris än mtk
De fall där åf faktiskt har vunnit har det ofta rört sig om fel med faktor 10 dvs en eller flera nollor som trillat bort, men i detta fall när erbjudandet låg uppe en vecka och de skickade ut telefoner i drivor, nja tror de skulle vara tufft i rätten.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Fast nej, läs vad jag skriver ÅF har vunnit liknande fall. ARN-domar och så vidare låter bara dumt att du säger att du tvivlar på, de är redan avgjorda Avtalslagen är avtalslagen, ni behöver inte skriva på ett avtal som beskriver allt i detalj specifikt utifrån vad säljare sagt till er för att ett avtal ska gälla.

Permalänk
Medlem

@petterk Fast i detta fall stod det i avtalen priset som gjordes reklam för, att de tydligen fuckat upp och lagt rabatten på telefonen istället för på abonnemanget är väl ändå inte mitt problem? Hemsidan sa ett pris, varukorgen sa samma pris, kvittot sa samma pris och orderbekräftelsen sa samma pris. När man sedan sa upp abonnemanget sas upp och slutfakturan kom då var det ett annat pris. Avtalslagen gäller åt båda hållen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@petterk Fast i detta fall stod det i avtalen priset som gjordes reklam för, att de tydligen fuckat upp och lagt rabatten på telefonen istället för på abonnemanget är väl ändå inte mitt problem? Hemsidan sa ett pris, varukorgen sa samma pris, kvittot sa samma pris och orderbekräftelsen sa samma pris. När man sedan sa upp abonnemanget sas upp och slutfakturan kom då var det ett annat pris. Avtalslagen gäller åt båda hållen.

Läs tråden, stod olika uppgifter på samma sida.

Sen spelar det ingen roll om de så skrev samma pris överallt, du är ändå skyldig att betala ett skäligt pris eller så får du häva köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läs tråden, stod olika uppgifter på samma sida.

Sen spelar det ingen roll om de så skrev samma pris överallt, du är ändå skyldig att betala ett skäligt pris eller så får du häva köpet.

Jag behöver inte läsa tråden för jag köpte telefonen, gjorde du det?
Jag fick den till rätt pris.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag behöver inte läsa tråden för jag köpte telefonen, gjorde du det?
Jag fick den till rätt pris.

Det är en diskussion som redan försiggåtts i tråden inte någon mening med att ta upp den igen.

Du fick den till fel pris för att Telenor och Elgiganten ville bli av med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läs tråden, stod olika uppgifter på samma sida.

Sen spelar det ingen roll om de så skrev samma pris överallt, du är ändå skyldig att betala ett skäligt pris eller så får du häva köpet.

Nej, parterna är skyldiga att prestera avtalade villkor. Vill en part hävda ogiltigt avtalsvillkor stipulerar avtalslagen hur det skall gå till. I detta fall är det ett befordringsfel, 32§ 2st AvtL. Elgiganten har inte reklamerat inom skälig tid, därför är dom bundna till avtalsvillkoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fretig:

Nej, parterna är skyldiga att prestera avtalade villkor. Vill en part hävda ogiltigt avtalsvillkor stipulerar avtalslagen hur det skall gå till. I detta fall är det ett befordringsfel, 32§ 2st AvtL. Elgiganten har inte reklamerat inom skälig tid, därför är dom bundna till avtalsvillkoret.

Nej, befordringsfel förutsätter god tro och vi har redan haft denna diskussion i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, befordringsfel förutsätter god tro och vi har redan haft denna diskussion i tråden.

Självklart, det framgår uttryckligen av lagtexten.
Min uppfattning är utan tvekan att man kan ha ingått aktuellt avtal utan att ha varit i ond tro.
Dels har liknande prissättningar förekommit tidigare från aktuell ÅF samt andra, dels ligger Huawei på en shitlist utan dess like varför även det talar för att aktuellt pris var korrekt. Avgörande är dock att alla läsbara bekräftelser anger samma MTK.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

Jag behöver inte läsa tråden för jag köpte telefonen, gjorde du det?
Jag fick den till rätt pris.

@Litenskit
Fick du din telefon för 2171kr??

"Huawei P30 Pro för 2171 kr hos Elgiganten vid nyteckning av 8GB-abonnemang hos Telenor (endast nya kunder). Erbjudandet gäller även blå och vit telefon, inte röd. 251 kr betalas vid köpet.

Telenor har inga bindningstider på sina abb längre och enligt telefonkontakt med deras kundtjänst är det bara att säga upp abonnemanget när man fått luren och man får då en slutfaktura på telefonen, totalt 24x80=1920 kr."