Amazon fortsätter med Postnord under sverigeexpansion

Permalänk

Jag använder postnord för mina försändelser från min webshop.
Det brukar vara som regel vara levererat på 24h inom större delen av Sverige.

Till utland så är det strax under en vecka inom EU.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Usch.... PostMord.

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Tja...ska Postnord behålla Amazon som kund får de nog tänka om/ställa om sin verksamhet en del mot vad de är vana vid.

Som någon annan var inne på lär inte Amazon vara lika överseende med upprepade problem som många privatpersoner tycks vara.

De verkar ju inte bry sig om att UPS är en katastrof så varför skulle de bry sig om Postnord (som iofs faktiskt är mycket bättre än sitt rykte)?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

De verkar ju inte bry sig om att UPS är en katastrof så varför skulle de bry sig om Postnord (som iofs faktiskt är mycket bättre än sitt rykte)?

Återstår att se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är samma där jag bor fast med UPS. Tidigare samarbetade de med något absolut uselt åkeri och inget fungerade. Sedan 4-5 år istället med ett synnerligen välskött lokalt åkeri som alltid månar om kunderna och sköter om sina lastbilar som juveler. Man skulle utan vidare kunna slicka på valfritt ställe på lastbilarna oavsett tid på året i princip, utan att smaka annat än omtanke och vänlighet.

Tänk om alla åkerier var så välskötta!

Tyvärr är det lika osäkert/famla i mörkret från UPS centralt, så den totala upplevelsen är tyvärr fortfarande inte den bästa.

Haha en av de skönaste meningarna jag läst på länge. Åkeriet skulle kunna använda detta i deras reklam.

Permalänk
Medlem

Jo postnord som skickar 2/5 paket till ombudet stationen över som jag inte valde, verkligen bra val.

Permalänk
Medlem

Jahaaaaa! Så det är därför Skåne bara ska få "varannan dag" utdelning nu alltså?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lordmax:

Köpen från Amazon lär bli lika mycket som det var under wish skulle jag gissa. Tror inte Postnord kommer orka med det där en gång till med alla paket som ska ut snabbt till folket. Annan leverantör eller höjd avgift på paketen tror jag det hela slutar med.

Det är en stor skillnad mellan att behöva betala för att leverera skräp eller kunna ta betalt för att leverera saker.
Det gamla postavtalet som missbrukas av i princip alla Kinesiska e handlare för att de inte ska behöva betala för frakt är oerhört förlegat, varför ska vi subventionera portot i Kina med högre porto i våra egna länder, det kanske var ett skäligt avtal i slutet på 1600 talet när det blev till men inte idag.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-betalar-du-mer-i-fr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jahaaaaa! Så det är därför Skåne bara ska få "varannan dag" utdelning nu alltså?

Är det varannan dag på paketen? Eller tar du fel på brevutdelning och paketleverans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Är det varannan dag på paketen? Eller tar du fel på brevutdelning och paketleverans?

Vet du vad som gäller den populära varianten "varubrev"?

Såg att man i Danmark tydligen får post en gång i veckan - känns ju nästan som att man kan lägga ner verksamheten när det gått så långt. Vad vi än betalar för att Danskarna skall få sin post utdelad är för mycket med den servicegraden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Vet du vad som gäller den populära varianten "varubrev"?

Jag vet inte, men tänker så här, varubrev, får du väl i brevlådan? Alltså så kommer det vara när de delar ut brev. Vet inte hur paketleveransen är till dörr dock.

Permalänk

Av alla fraktföretag som finns att välja på så är Postnord minst sämst, med det sagt så finns oerhörda förbättringsmöjligheter. Paket har aldrig "tappats bort" privat, dock är det mer regel än undantag att man får en lapp i lådan för att hämta ut ett paket när man valt hemleverans, detta trots att man varit hemma.

Permalänk
Skrivet av OptiMizer:

Paket har aldrig "tappats bort" privat

Vad baserar du det på?!

Har själv varit med om ett borttappat paket som jag skickade privat med Postnord. Dessutom med hyfsat dyrt innehåll varför jag skickade det som 'Rekommenderat'. Trots det kunde Postnord inte ge mig någon information om vart paketet tagit vägen när jag ringde och pratade med deras kundtjänst. De kunde heller inte betala ut någon ersättning som jag minns det innan det gått en viss tid utan att paketet kommit tillrätta.

Skönt nog slutade det den här gången med att paketet till slut kom fram till mottagaren. Var det befann sig under ett par veckor innan det hittade fram verkar ingen veta. Inkl Postnord själva som utförde leveransen. Känns tryggt, eller hur...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Jag vet inte, men tänker så här, varubrev, får du väl i brevlådan? Alltså så kommer det vara när de delar ut brev. Vet inte hur paketleveransen är till dörr dock.

Ah Ok, har aldrig riktigt klurat ut vad de räknas som så hoppades att du visste. Har dock hittills antagit samma sak som du.

Permalänk
Medlem

Amazon skiter ju högaktningsfullt i paketen dom skickar, beställde fina böcker och dom skeppades lösa i en låda med motivationen "vi sparar på miljön". Böckerna var så klart förstörda vid leverans och Amazon fick skicka nya, en riktig miljöbesparing det där...
UPS och DHL tenderar att alltid "ha ringt på men ingen var hemma", dom lyckas dessutom göra det ifrån lastbilen på väg till budet, konstigt det där, någon sorts kvantfysisk dubbelexistens där dom kan köra bilen och samtidigt gått upp för dom tre trapporna, ringa på (men i en annan dimension där jag inte är hemma) och tagit den slutsatsen.

Permalänk

Kvantfysisk dubbelexistens...helt underbart 😂

Kanske vi har några budkillar eller tjejer här som kan avslöja hur de bär sig åt 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Vet du vad som gäller den populära varianten "varubrev"?

Såg att man i Danmark tydligen får post en gång i veckan - känns ju nästan som att man kan lägga ner verksamheten när det gått så långt. Vad vi än betalar för att Danskarna skall få sin post utdelad är för mycket med den servicegraden...

Varubrev är exkluderad.

"I höst kommer Postnord att ändra på sina leveransrutiner i delar av Skåne. Vanliga brev, reklam och tidningar kommer att delas ut varannan dag, medan varubrev och paket till hemadresser, företag och ombud delas ut varje dag."

Källa: https://sverigesradio.se/artikel/7514504

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förutom att det säkert tar skruv bättre så är det även rätt att klaga till Amazon rent ansvarsmässigt eftersom det är Amazon som är kund till PostNord, inte du som mottagare. Det är åtminstone så jag förstått reglerna.

Helt rätt men många svenska företag brukar hänvisa till Posten för att slippa bry sig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

De erfarenheter som jag nämnt har varit med Postnord. Jag har ingen större erfarenhet av Amazon men om det är som du säger så är det bra. Det frånser inte det faktum att Postnord är usla och förseningar och försvinnanden kommer att ske, vilket kommer att leda till det jag skrivit om - att folk blir upprörda och arga. Men då kan man åtminstone vara lite lugnade i och med att Amazon tar ansvar.

"Poängen" är att om Amazon förlorar pengar på att posten inte sköter sig så lär de kräva förbättringar på ett sätt som vi inte kan plus att jag är helt övertygad om att de kommer kräva posten på pengarna. Det lär i sin tur ge posten lite mer "intresse" av att förbättra sig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Nej vad trist, hade hoppats på någon annan än postnord, till deras utlämning har jag över en mil tur och retur till med korta öppetider och söndagsstängt, alla andra har vi på lokala affären dryga kilometern bort, 9-21 alla dagar, Postnord tycker inte det lönar sig ha närmare (och jag bor i sthlmsområdet, inte på landet) , men lokala butiken har fått bygga ut flera gånger för de är fler o fler som gör som jag o föredrar butiker med andra val, postens hemleverans är iofs samtidigt väldigt bra måste jag säga, men lite trist betala extra ibland ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Är det varannan dag på paketen? Eller tar du fel på brevutdelning och paketleverans?

Hmmm bra fråga! Jag trodde det var alltihop. Men det kanske det inte är då? Om det bara är breven som är varannan dag så är det ju hyfsat lugnt, typ...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic men, lite komiskt att jag beställde en ny pluggdator från Lenovo sent i förrgår kväll. Den skickades med UPS som majoriteten av er här inne uppriktigt hatar och har dålig erfarenhet från.

Datorn levererades idag vid 14.15, och skickades igår morse från Holland. Det tog alltså inte ens 2 dagar att få den hem till dörren. Det kallar jag utmärkt leverans.

Postnord har med sina två veckor och två bortslarvade brev fått motta en bestriden faktura från mig. Aldrig att jag tänker betala för deras misstag.

Permalänk
Medlem

@Viktorph: Jag förstår inte denna fixering vid leveranssnabbhet. Är det verkligen alltid så brått att få varorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@Viktorph: Jag förstår inte denna fixering vid leveranssnabbhet. Är det verkligen alltid så brått att få varorna?

Kort svar. Ja det är bråttom.

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Kanske lite off topic men, lite komiskt att jag beställde en ny pluggdator från Lenovo sent i förrgår kväll. Den skickades med UPS som majoriteten av er här inne uppriktigt hatar och har dålig erfarenhet från.

Datorn levererades idag vid 14.15, och skickades igår morse från Holland. Det tog alltså inte ens 2 dagar att få den hem till dörren. Det kallar jag utmärkt leverans.

Postnord har med sina två veckor och två bortslarvade brev fått motta en bestriden faktura från mig. Aldrig att jag tänker betala för deras misstag.

https://i.imgur.com/AX5GQ76.jpg

Problemet med UPS är att deras leveransförsök sker oanmälda och att de förutsätter att man är hemma dagtid för att ta emot försändelsen. De kan inte heller tala om när på dagen de kommer (när man hör av sig efter att de försökt leverera medan man var på jobbet). Postnords paket kan man följa i deras app och när försändelsen närmar sig leverans får man en avisering om att välj leveransalternativ (datum och ungefärligt tidsintervall) så att man kan tala om när man är hemma.

Postnord erbjuder hemleverans kvällstid medan UPS, DHL, Schenker endast kommer under kontorstid.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Problemet med UPS är att deras leveransförsök sker oanmälda och att de förutsätter att man är hemma dagtid för att ta emot försändelsen. De kan inte heller tala om när på dagen de kommer (när man hör av sig efter att de försökt leverera medan man var på jobbet). Postnords paket kan man följa i deras app och när försändelsen närmar sig leverans får man en avisering om att välj leveransalternativ (datum och ungefärligt tidsintervall) så att man kan tala om när man är hemma.

Postnord erbjuder hemleverans kvällstid medan UPS, DHL, Schenker endast kommer under kontorstid.

Ja det skapar absolut ett problem. Jag tog det dock i tråden som att UPS knappt var förmögna att dela ut paket, vilket jag ville påpeka.

Det är dock som du nämner, väldigt skönt med Postnord att man har en betydligt större frihet med tider och att lämna meddelanden i appen om placering av paket osv. Så jag ska inte bara ge Postnord negativ kritik. Om jag dock jämför med för 10 år sedan då jag inte hade haft ett enda problem med Postnord, så har det dock blivit sämre med utlämningar (i mitt fall) trots att tekniken gått framåt med appar som annars underlättar enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Kanske lite off topic men, lite komiskt att jag beställde en ny pluggdator från Lenovo sent i förrgår kväll. Den skickades med UPS som majoriteten av er här inne uppriktigt hatar och har dålig erfarenhet från.

Datorn levererades idag vid 14.15, och skickades igår morse från Holland. Det tog alltså inte ens 2 dagar att få den hem till dörren. Det kallar jag utmärkt leverans.

Postnord har med sina två veckor och två bortslarvade brev fått motta en bestriden faktura från mig. Aldrig att jag tänker betala för deras misstag.

Ja, men vad hade hänt om du inte varit hemma för att ta emot paketet kl. 14.15 på en vardag? T.ex. för att du hade ett arbete som krävde din närvaro mellan 9 och 17 varje vardag. Det har hänt mig, UPS har oannonserat försökt nå mig på en sådan tid då jag såklart inte var hemma, vilket jag sett först när jag försökt spåra paketet. I ett fall slutade det med att jag fick åka lååångt till deras uppsamlingslager ute i ingenstans för att hämta upp paketet.

Problemet med budfirmor generellt (UPS, Fedex, DHL, Postnord och alla lokala entrepenörer) är att de varit så usla på att schemalägga leveranser. Så sent som igår fick jag en leverans från DHL express. De skrev att de skulle komma mellan 08:00-17:00 under dagen. Jag var hemma hela dagen, förutom en timme när jag var ute på lunch. Såklart försökte de leverera precis då, vilket innebar att paketet hamnade på ett utlämningsställe istället.

Om man inte är ett företag med bemannad godsmottagning, vilket privatkonsumenter sällan är, så gäller det att:

  1. Privatpersoner är ofta inte hemma dagtid. Erbjud leverans efter 18.

  2. Även om privatpersoner är hemma dagtid, så har de inte vikarier som kan vakta godsmottagningen om de skulle behöva gå ett ärende. Erbjud därför tidsbokning med leveransfönster på inte mer än 3 timmar.

  3. Avisera planerad leverans i god tid, så att mottagaren kan vara förberedd och bidra med leveransinstruktioner om sådana behövs (t.ex. porttelefon/kod)

  4. Homogenisera och bli bättre på att kvalitetssäkra leveranser av lokala bud, så att ens förväntade leverans inte beror på hur lokala budlotteriet utfaller.

  5. Använd en typ av leveranskod/kolli-ID för alla tjänster och länder. T.ex. DHL/UPS har olika koder beroende på tjänst och land, och de olika tjänsternas spårfunktioner känner inte varandra. För internationella leveranser får man ofta byta spårtjänst beroende på hur långt paketet kommit.

Detta borde vara självklarheter, men det är inte förrän först på senare tid (senaste året?) som en del transportörer har börjat erbjuda ovanstående. En del saker, som kvällsleverans, har funnits några år som specialbeställning hos postnord, men inte standard. Det blir bättre, men jag tycker det går för långsamt. De borde inse att det ligger i deras eget intresse att fixa detta så snart som möjligt. T.ex. Mathem har insett detta eftersom hela deras affärmodell bygger på att leveranserna funkar så smärtfritt som möjligt, och det funkar också väldigt bra enligt min erfarenhet. IKEA har också sett till att de har mer konsumentvänlig utkörning.

För övrigt tycker jag att postnord's app funkar utmärkt. För andra har det saknats bra appar, men nu verkar de samla sig hos Mina Paket-appen av unifaun som har några av postnord-appens funktionalitet. Den verkar funka bra för mig hittills, även om den missat en del paket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Viktorph:

Ja det skapar absolut ett problem. Jag tog det dock i tråden som att UPS knappt var förmögna att dela ut paket, vilket jag ville påpeka.

Det är dock som du nämner, väldigt skönt med Postnord att man har en betydligt större frihet med tider och att lämna meddelanden i appen om placering av paket osv. Så jag ska inte bara ge Postnord negativ kritik. Om jag dock jämför med för 10 år sedan då jag inte hade haft ett enda problem med Postnord, så har det dock blivit sämre med utlämningar (i mitt fall) trots att tekniken gått framåt med appar som annars underlättar enormt.

UPS är de enda jag råkat ut för som verkligen är oförmögna att i praktiken leverera paket, de har så kort tid innan paketen går i retur (4 dagar) att om man inte kan fånga dem på första försöket är det i princip kört, de lämnar en blankett där man kan be dem ställa paketet nånstans via fullmakt men när jag fått den har de inte varit tillbaka och hämtat den och det har inte heller gått att få tag på nån på deras kundtjänst som kunnat lösa det, deras metoder är totalt oanvändbara för privatpaket för missar man att vara hemma vid första oannonserade försöket (och som det verkat för min enda) leveransförsöket de gör så har man 4 dagar (innan retur) på sig att försöka få tag på deras kundtjänst och lösa nått vilket innebär att åka 10 mil för de kan inte lämna ens små paket hos ombud som finns bara 2 mil bort.
UPS har så extremt dålig service till privatpersoner att det borde vara stora varningar på att de är inkapabla att leverera utanför storstadsområdena om fraktbeställaren köper hemleverans.
hemleveranser är ofta bara en stor nackdel för kunden om det inte är "pallfrakt" så de butiker som tror att det är positivt bör tänka om, det innebär oftast bara ett jäkla besvär som orsakar stora kostnader för kunden och det ökar oftast leveranstiden.

Inga hemleveranser borde vara tillåtna utan kundens uttryckliga önskan och då endast efter på förhand överenskommen tidpunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, men vad hade hänt om du inte varit hemma för att ta emot paketet kl. 14.15 på en vardag? T.ex. för att du hade ett arbete som krävde din närvaro mellan 9 och 17 varje vardag. Det har hänt mig, UPS har oannonserat försökt nå mig på en sådan tid då jag såklart inte var hemma, vilket jag sett först när jag försökt spåra paketet. I ett fall slutade det med att jag fick åka lååångt till deras uppsamlingslager ute i ingenstans för att hämta upp paketet.

Problemet med budfirmor generellt (UPS, Fedex, DHL, Postnord och alla lokala entrepenörer) är att de varit så usla på att schemalägga leveranser. Så sent som igår fick jag en leverans från DHL express. De skrev att de skulle komma mellan 08:00-17:00 under dagen. Jag var hemma hela dagen, förutom en timme när jag var ute på lunch. Såklart försökte de leverera precis då, vilket innebar att paketet hamnade på ett utlämningsställe istället.

Om man inte är ett företag med bemannad godsmottagning, vilket privatkonsumenter sällan är, så gäller det att:

  1. Privatpersoner är ofta inte hemma dagtid. Erbjud leverans efter 18.

  2. Även om privatpersoner är hemma dagtid, så har de inte vikarier som kan vakta godsmottagningen om de skulle behöva gå ett ärende. Erbjud därför tidsbokning med leveransfönster på inte mer än 3 timmar.

  3. Avisera planerad leverans i god tid, så att mottagaren kan vara förberedd och bidra med leveransinstruktioner om sådana behövs (t.ex. porttelefon/kod)

  4. Homogenisera och bli bättre på att kvalitetssäkra leveranser av lokala bud, så att ens förväntade leverans inte beror på hur lokala budlotteriet utfaller.

  5. Använd en typ av leveranskod/kolli-ID för alla tjänster och länder. T.ex. DHL/UPS har olika koder beroende på tjänst och land, och de olika tjänsternas spårfunktioner känner inte varandra. För internationella leveranser får man ofta byta spårtjänst beroende på hur långt paketet kommit.

Detta borde vara självklarheter, men det är inte förrän först på senare tid (senaste året?) som en del transportörer har börjat erbjuda ovanstående. En del saker, som kvällsleverans, har funnits några år som specialbeställning hos postnord, men inte standard. Det blir bättre, men jag tycker det går för långsamt. De borde inse att det ligger i deras eget intresse att fixa detta så snart som möjligt. T.ex. Mathem har insett detta eftersom hela deras affärmodell bygger på att leveranserna funkar så smärtfritt som möjligt, och det funkar också väldigt bra enligt min erfarenhet. IKEA har också sett till att de har mer konsumentvänlig utkörning.

För övrigt tycker jag att postnord's app funkar utmärkt. För andra har det saknats bra appar, men nu verkar de samla sig hos Mina Paket-appen av unifaun som har några av postnord-appens funktionalitet. Den verkar funka bra för mig hittills, även om den missat en del paket.

Förr i tiden hade inte UPS ombud, vilket de numera har. Heter UPS Access Point. För mig finns den i samma område om DHL och PostNords ombud finns. För övrigt har jag inte haft problem med UPS. De senaste två leveranserna som kommit med UPS har de lagt försändelsen i brevlådan, utan att ens ringa på hos mig och då bor jag i villa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig